[sapou]- Aflat în prima linie a luptei pentru Roşia Montană, Clujul nu îşi dezminte nici în această vară profilul activist. Într-un moment în care discuţia despre gazele de şist a dispărut, pur şi simplu, de pe agenda publică, iar Chevron a început
să-şi instaleze sondele la Pungeşti, Clujul a readus în prim-plan dezastrele fracturării hidraulice pe scena prestigioasă a Festivalului Internaţional de Film "Transilvania" -[/sapou]Un festival "în prima linie"
Cel mai mare eveniment cultural al unui oraş care se încăpăţânează să viseze că va deveni Capitală Culturală Europeană în 2021, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) nu s-a lăsat, nici la cea de-a XIII-a ediţie, abandonat artei de dragul artei. Dimpotrivă, şi-a accentuat linia activistă, dând startul unei vaste campanii, "Salvaţi Marele Ecran!", gândită să readucă fimul de calitate în cât mai multe dintre oraşele de provincie în care vechiul cinematograf al copilăriei, unul dintre puţinele locuri de evadare din griul comunismului, s-a transformat, în ultimele două decenii, fie în crâşmă, fie în club de striptease, fie în sală de jocuri mecanice sau supermarket de cartier. "La începutul anilor '90, existau aproximativ 450 de cinematografe. Astăzi, au supravieţuit mai puţin de 30. În ultimii douăzeci de ani, aceste săli au dispărut treptat de pe harta culturală a României", afirmau organizatorii TIFF la startul festivalului. Însă, dincolo de lansarea campaniei "Salvaţi Marele Ecran!", principalele accente sociale ale festivalului de film de la Cluj au venit, şi de această dată, din zona proiecţiilor şi a evenimentelor propuse de secţiunea EcoTIFF dedicată producţiilor cu tematică de mediu, care a adus la Cluj-Napoca, de-a lungul anilor, câteva dintre filmele de căpătâi ale luptei pentru ecologie din întreaga lume. De fiecare dată, proiecţiile EcoTIFF au fost dublate la Cluj de acţiuni practice şi de serioase dezbateri pe teme de actualitate precum deşeurile, centralele nucleare, cianurarea sau fracturarea hidraulică, iar publicul, prin implicarea sa, a confirmat şi încurajat direcţia ecologistă a festivalului.
"GasLand 2": invitaţia în Iad vine prin poştă
În acest an, capul de afiş al secţiunii EcoTIFF şi, fără îndoială, unul dintre cele mai aşteptate filme din întregul program 2014, a fost "GasLand 2", partea a doua a unui tulburător documentar despre efectele devastatoare ale exploatării gazelor de şist în Statele Unite ale Americii. Prima parte a filmului realizat de regizorul american Josh Fox a fost şi ea proiectată la TIFF, în 2012, într-un moment în care românii ştiau prea puţine despre ameninţările legate de exploatarea gazelor prin metoda fracturării hidraulice, iar Pungeştiul nu se afla şi nici nu se gândea că va ajunge vreodată sub asediul trupelor de jandarmi. În "GasLand 2", Josh Fox porneşte chiar de la confruntarea familiei sale cu problema exploatărilor de gaze de şist. Fiu al unui supravieţuitor al Holocaustului rusesc şi al fetei unor imigranţi italieni săraci din New York, Josh Fox a crescut într-o căsuţă din Delaware. O căsuţă simplă, construită de la zero într-un loc în care "nu se întâmplă niciodată nimic", asta fusese tot ce îşi doriseră de la viaţă părinţii săi. Într-adevăr, îşi aminteşte Josh, în liniştea aceea de început de lume din curtea casei, singurele lucruri care se întâmplau, de la un an la altul, erau fie apariţia câte unui nou golfuleţ cu apă numai bună de scăldat, fie câte o mică inundaţie în toamnele ploioase. Acolo, în paradisul familiei Fox, niciodată nu se întâmplase nimic, până când, într-o zi din 2008, s-au trezit cu o scrisoare prin care erau informaţi că pământul lor se află în centrul unei formaţiuni numite Şistul Marcellus şi că acest şist era un fel de "Arabie Saudită" a gazelor, în plină Americă. Li se promiteau 100.000 de dolari la semnătură, plus alte şi alte mii, ulterior, dacă erau de acord să-şi pună pământul la dispoziţia unei firme specializate în "fracturări". Acest straniu cuvânt, "fracturare" sau "fracking", cum sună el în engleză, auzit atunci pentru prima oară de familia lui Josh, avea să devină, în 2011, al treilea cel mai folosit cuvânt în întreaga lume. Milioane de puţuri de extracţie erau programate să apară, iar America intra în frenezia fracturării hidraulice...
Josh Fox tocmai se întorcea dintr-o lungă documentare în Golful Mexic, unde lucra la un material despre catastrofa poluării cu petrol a regiunii, în urma unui accident provocat de Bristish Petroleum, când a descoperit un nou vecin în zona casei părinteşti: o sondă nou-nouţă, pregătită pentru fracturarea hidraulică, primise acceptul de funcţionare din partea Comisiei Bazinului Râului Delaware. Unul dintre cele 18.000 de puţuri de extracţie aflate în plan se afla la numai 2 kilometri de casa sa! Ca să înţeleagă mai bine riscurile la care era expus, Josh ia drumul Pennsylvaniei. Seopreşte în Dimock, "oraşul fantomă" al gazelor de şist. Apă cu infiltraţii de gaz, apă care ia foc, butoaie cu apă care explodează dacă sunt agitate, apă galbenă, cu miros de terebentină, toate sunt vizibile cu ochiul liber. Iar ilegalităţile, strigătoare la cer, din spatele acestor realităţi, nu sunt decât semne ale rapacităţii marilor companii şi ale incapacităţii autorităţilor de a servi cum se cuvine interesele propriilor locuitori, întocmai cum s-a întâmplat şi la noi, în cazuri precum Roşia Montană şi Pungeşti. În plin infern al gazelor de şist, tocmai lupta acestor locuitori şi încăpăţânarea lor, tipic americană, de a nu se lăsa cumpăraţi, de a lupta până la capăt pentru drepturile lor, pentru stilul lor de viaţă şi pentru tradiţiile moştenite peste generaţii, înseninează filmul lui Josh Fox, un film care trebuie neapărat văzut de toţi cei implicaţi în lupta ecologistă din România.
"Tema gazelor de şist a ieşit de pe agenda publică, mai ales după evenimentele din Ucraina şi după toată retorica legată de necesitatea unei independenţe energetice faţă de Rusia. În acest context, Festivalul Internaţional de Film Transilvania a încercat să readucă în actualitate această temă. De altfel, documentarul lui Josh Fox porneşte de la premisa că promovarea gazelor de şist drept o alternativă ecologică şi sigură la folosirea ţiţeiului este un mit. Puţurile de fracturare suferă scurgeri, contaminează apa şi aerul şi pun în pericol oamenii şi clima Pământului, cu puternicul efect de seră al metanului", afirmă organizatorii TIFF-ului clujean.
Filme pentru activiştii clujeni
Pe lângă "GasLand 2", secţiunea EcoTIFF a mai programat, pe 5 iunie, filmul "Watermark" ("Amprenta apei"), considerat cel mai bun documentar la Premiile Genie ale industriei canadiene de film, un film despre importanţa apei în viaţa noastră, şi "Population Boom" ("Explozia demografică"), o peliculă care chestionează viziunea catastrofică a suprapopulării planetei. Un eveniment conex al secţiunii Eco TIFF, realizat în colaborare cu "Zero Waste Romania", a fost, în acest an, proiecţia filmului "Trashed", cu Jeremy Irons în ipostaza de protagonist şi narator, urmată de o dezbatere cu unul dintre cei mai mari specialişti din lume în managementul deşeurilor, Paul Connett, profesor emerit în Chimia Mediului la "St. Lawrence" University din Canton, New York. "A fost unul dintre cele mai vizionate evenimente din agenda EcoTIFF, iar dezbaterea despre deşeuri care a urmat a fost o adevărată reuşită", îmi spune Ştefan Bradea, program manager în cadrul TIFF 2014.
Ecologist cu proiecte serioase în acest domeniu, la Bucureşti, unde a activat ca voluntar la Asociaţia "Mai Mult Verde", Ştefan Bradea este unul dintre oamenii din spatele EcoTIFF. "Ziua de 5 iunie, Ziua Internaţională a Mediului, cade mereu în timpul desfăşurării Festivalului de Film de la Cluj, aşa că ne-am gândit să găsim o modalitate de a o marca în cadrul evenimentului nostru, mai ales că, în ultimul timp, asistăm la o dezvoltare extraordinară a filmului cu tematică de mediu. Sunt filme care au un public al lor, pe care nu-l puteam ignora, mai cu seamă că un oraş studenţesc şi activist prin excelenţă cum este Clujul, mereu în centrul protestelor pentru mediu din ţara noastră, revendica astfel de producţii în cadrul festivalului.
Foto: www.tiff.ro şi site-urile oficiale ale filmelor din secţiunea EcoTIFF