De-o parte a drumului, se înalţă şi azi peretele aspru al muntelui, de cealaltă, se deschide câmpul. Iar câmpul acesta este, ori din ce parte l-ai privi, spectaculos. Şi asta, pentru că, din loc în loc, în iarba înaltă se află stânci uriaşe, care au căzut demult din munte, unele cu forme ascuţite, altele netede şi lustruite de vremea care-a trecut peste ele, cele mai multe acoperite de iarbă şi muşchi moale. Şi dacă mergeai mai departe, ajungeai la crucea de tablă răstignită pe trunchiul unui carpen bătrân, căruia i s-au uscat crengile demult. Până acum câţiva ani, sub cruce era o scândură de lemn pe care, scris cu vopsea albă, se putea citi că "Ion a lui Bud o fo trăznit aci şi doarme amu pe veci cu coasa dempreună". De câte ori ajungeam la locul acela, copii fiind, ne amuza teribil textul acela naiv. Treceam cu repeziciune copilărească peste faptul că Ion a fost trăsnit la lucru, ne interesa mai ales partea finală, aceea cu "coasa dempreună". Habar n-aveam atunci ce însemna asta, adică să-i pui omului la ultimul său drum unealta cu care şi-a câştigat pâinea, ori unealta care îi este mai dragă. Au trecut mulţi ani de atunci, de când ne jucam şi alergam în jurul crucii din carpen. Mi-am amintit de ea nu de mult, într-o dimineaţă în care m-am trezit ascultând fâşâitul ascuţit al ierbii cosite, însoţit de fluieratul omului care-şi ascuţea coasa. Am înţeles cu mare bucurie că am intrat iar în anotimpul fericit al fânului.
Despre ierburi şi flori
Poate să fie doar iarbă goală, cu fire lungi, care au în vârf un fel de spice ce se leagănă vălurit în bătaia vântului. Dar iarba poate să fie şi amestecată cu flori de toate culorile, mai mari, depăşind cu o palmă vârful ierbii, dar şi mai mici, abia pitulate cu puţin deasupra pământului. Iarba asta pare mai deasă şi mai întunecată şi deasupra ei zboară întotdeauna nunţile fluturilor. Când creşte în câmp drept, e grea, bogată, mustoasă, cosaşul se luptă cu ea în mişcări largi, care lasă în urma lui cărări adânci. Când e pe dealuri, pe coaste, e mai slabă şi mai subţire şi răspândeşte, ca o părere de rău, mirosul proaspăt şi suav al cimbrişorului sălbatic. La umbra prunilor creşte iarbă fragedă, ce se taie scurt, retezat, uşor, ca şi cum un vânt mai aspru şi ascuţit ar încremeni-o pe veci. Sub nuci, însă, cresc mai mult buruieni ori, de cele mai multe ori, muşchi moale, care nu trebuie cosit. Buruienile, în schimb, sunt nesuferite şi scârţâie prelung când e aproape coasa de tulpina lor. Nici cosaşului nu-i plac, căci au tulpinile tari, care-i tocesc lama coasei, ceea ce înseamnă că trebuie s-o mai bată şi la amiază o dată, ca să poată duce la capăt, până seara, tot cositul.
Aşadar, ierburile sunt şi ele ca oamenii. Unele, mai obosite şi mai greoaie, răscoapte de soarele verii, se lasă greu la tăiat, altele se iţesc fragede şi parcă se îmbie cu nerăbdare şi neruşinare la tăişul ascuţit, care le aduce sfârşitul. Unele se despart greu de viaţă, chinuit şi muncit, altele cu o bucurie care le face parcă şi mai tinere şi fragede decât au fost.
Bătutul coasei
De obicei e seară, înspre asfinţit, când bărbatul îşi bate coasa, cu o zi înainte de a începe cositul. Îşi ia uneltele din magazie şi o pătură veche pe care să stea întins. Mai întâi bagă ilăul cu partea mai ascuţită în pământ, apoi îşi aduce aproape ciocanul, se-aşază pe pătură, sprijinindu-se într-un cot, şi aranjează coasa, care e întinsă lângă el, ca o iubită de care are grijă, şi apoi potriveşte lama cu mişcări încete pe fierul ilăului. Cu muchia ascuţită a ciocanului, bate lama mărunt, repetat, într-un ritm săltăreţ şi jucăuş, începând de la marginea dinspre coadă, ori "coporâie", cum i se spune în anumite locuri, până la vârful subţiat, uşor încovoiat, ca un plisc de vultur. Apoi o ia de la capăt, de mai multe ori la rând. Bătutul coasei înseamnă întotdeauna pace şi tihnă. Şi numai greierii neobosiţi îşi împreunează cântecul cu acela ritmat al ciocanului, pe lama tot mai sclipitoare.
Pe timp de iarnă, coasa stă agăţată sus, de grinda magaziei, lipită cu coada de perete, ca să nu cadă. Cine ştie câte livezi bune de cosit, câte întinderi fremătătoare de ierburi nesfârşite visează ea în nopţile lungi, îngheţate... Lângă coasă, prinse într-un cui, stau cutea şi ilăul. Cutea stă într-un fel de buzunar de tablă, pe care cosaşul îl agaţă la brâu, la curea, când coseşte, să-i fie la-ndemână. În el pune un pic de apă, ca să stea cutea udă mereu, căci aşa ascute mai bine lama lucioasă şi tăioasă şi mişcarea ei pe lamă e una alunecată uşor, lină, nu scârţâită şi împiedicată. Din când în când, în timp ce este în brazdă, mai ales după ce-a tăiat vreun pâlc de ierburi cu tulpini mai tari, mai seci ori mai uscate, omul se opreşte, sprijină coasa cu coada în pământ, o prinde cu stânga, ca şi cum ar vrea să danseze cu ea peste iarba tăiată, şi o ascute încă o dată, adică trece rapid cutea când pe o parte, când pe alta a lamei, într-un ritm vioi, care se aude de departe. După aceea şterge lama cu o mână de iarbă proaspăt cosită. Câtă vreme face asta, cosaşul poate să vadă cât i-a mai rămas de cosit, aruncă o privire către drumul pe care ar trebui să vină cineva cu mâncarea de amiază, priveşte cerul cu ochi cunoscător, ca să vadă eventual dincotro vin norii de ploaie, ori.... nu se mai gândeşte la nimic, când aburul cald al ierbii cosite l-a ameţit cu totul.
De obicei e seară, înspre asfinţit, când bărbatul îşi bate coasa pentru a doua zi. Şi e vreme bună, cu cer înalt şi senin. Greierii cântă a sărbătoare, nepăsători. Poate doar vreo păsăruică, cât un degetar, să privească cu ochi neliniştiţi, ca două picături de noapte, lama subţire a coasei ce sună din ce în ce mai subţire. Poate.
Vis cu iarbă
Sărbătorile cosaşului
Sunt cosaşi care se apucă de lucru seara, după asfinţitul soarelui, când iarba e ameţită de căldura zilei. Alţii intră în brazdă dimineaţa devreme, când încă nici păsările nu s-au dezmeticit. Unii cosesc la lumina rece a lunii, alţii numai după ce apun stelele. Unchiaşului Andriş îi plăcea să cosească în zorii zilei, când roua înmuia ierburile şi le făcea mai uşor de tăiat, ori seara, târziu, după asfinţit, când începea să se zărească luceafărul deasupra pădurii bătrâne. Zilele de cosit erau pentru el sărbători. De multe ori l-am însoţit în asemenea momente, am stat în preajma lui, cercetând cu luare-aminte lumea măruntă a vieţuitoarelor ce trăiau ascunse, fojgăind, la firul ierbii. Când povestea despre cosit, unchiaşului îi scăpărau ochii, de parcă tocmai ar fi băut un păhăruţ de rachiu cu chimin, cu care-l cinstea Buna, din când în când, ca să-i dea "coraj" la lucru. Mi-a spus odată că s-a oprit din cosit, pentru că n-a vrut să supere o pasăre care avea cuibul în iarbă, altădată, mi-a povestit că l-a prins ploaia cu soare în vreme ce cosea şi că a fost acoperit de-un curcubeu uriaş, pe care l-a văzut apoi răsfrânt în fiecare picătură de apă prinsă de ierburi. Într-o dimineaţă, a fost la un pas de-a trezi cu coasa un iepuroi adormit într-un pâlc de ierburi înflorite, în altă dimineaţă a ocolit
un ghem de şerpi ameţiţi de răcoare. Odată a găsit în iarbă un culcuş mai retras, mai ascuns, în care credea el "musai că aţipea de-amiază Fata Pădurii", căci prea era dichisit, împrejmuit de flori mirositoare. Fie că era vorba de cositul dintâi, de vară, mai greu şi mai îndelungat, fie că era vorba despre cositul de-al doilea, când iarba era mai subţire, unchiaşul trăia într-o veşnică sărbătoare la vremea fânului.
Când a fost înmormântat nu s-a gândit nimeni să-i pună cu el coasa, ca să-şi petreacă "dempreună" verile de dincolo şi să poată merge voios, dimineaţa, înainte de răsăritul soarelui, la cosit printre stele şi nori.