De-o parte a drumului, se înalță și azi peretele aspru al muntelui, de cealaltă, se deschide câmpul. Iar câmpul acesta este, ori din ce parte l-ai privi, spectaculos. Și asta, pentru că, din loc în loc, în iarba înaltă se află stânci uriașe, care au căzut demult din munte, unele cu forme ascuțite, altele netede și lustruite de vremea care-a trecut peste ele, cele mai multe acoperite de iarbă și mușchi moale. Și dacă mergeai mai departe, ajungeai la crucea de tablă răstignită pe trunchiul unui carpen bătrân, căruia i s-au uscat crengile demult. Până acum câțiva ani, sub cruce era o scândură de lemn pe care, scris cu vopsea albă, se putea citi că "Ion a lui Bud o fo trăznit aci și doarme amu pe veci cu coasa dempreună". De câte ori ajungeam la locul acela, copii fiind, ne amuza teribil textul acela naiv. Treceam cu repeziciune copilărească peste faptul că Ion a fost trăsnit la lucru, ne interesa mai ales partea finală, aceea cu "coasa dempreună". Habar n-aveam atunci ce însemna asta, adică să-i pui omului la ultimul său drum unealta cu care și-a câștigat pâinea, ori unealta care îi este mai dragă. Au trecut mulți ani de atunci, de când ne jucam și alergam în jurul crucii din carpen. Mi-am amintit de ea nu de mult, într-o dimineață în care m-am trezit ascultând fâșâitul ascuțit al ierbii cosite, însoțit de fluieratul omului care-și ascuțea coasa. Am înțeles cu mare bucurie că am intrat iar în anotimpul fericit al fânului.
Despre ierburi și flori
Poate să fie doar iarbă goală, cu fire lungi, care au în vârf un fel de spice ce se leagănă vălurit în bătaia vântului. Dar iarba poate să fie și amestecată cu flori de toate culorile, mai mari, depășind cu o palmă vârful ierbii, dar și mai mici, abia pitulate cu puțin deasupra pământului. Iarba asta pare mai deasă și mai întunecată și deasupra ei zboară întotdeauna nunțile fluturilor. Când crește în câmp drept, e grea, bogată, mustoasă, cosașul se luptă cu ea în mișcări largi, care lasă în urma lui cărări adânci. Când e pe dealuri, pe coaste, e mai slabă și mai subțire și răspândește, ca o părere de rău, mirosul proaspăt și suav al cimbrișorului sălbatic. La umbra prunilor crește iarbă fragedă, ce se taie scurt, retezat, ușor, ca și cum un vânt mai aspru și ascuțit ar încremeni-o pe veci. Sub nuci, însă, cresc mai mult buruieni ori, de cele mai multe ori, mușchi moale, care nu trebuie cosit. Buruienile, în schimb, sunt nesuferite și scârțâie prelung când e aproape coasa de tulpina lor. Nici cosașului nu-i plac, căci au tulpinile tari, care-i tocesc lama coasei, ceea ce înseamnă că trebuie s-o mai bată și la amiază o dată, ca să poată duce la capăt, până seara, tot cositul.
Așadar, ierburile sunt și ele ca oamenii. Unele, mai obosite și mai greoaie, răscoapte de soarele verii, se lasă greu la tăiat, altele se ițesc fragede și parcă se îmbie cu nerăbdare și nerușinare la tăișul ascuțit, care le aduce sfârșitul. Unele se despart greu de viață, chinuit și muncit, altele cu o bucurie care le face parcă și mai tinere și fragede decât au fost.
Bătutul coasei
De obicei e seară, înspre asfințit, când bărbatul își bate coasa, cu o zi înainte de a începe cositul. Își ia uneltele din magazie și o pătură veche pe care să stea întins. Mai întâi bagă ilăul cu partea mai ascuțită în pământ, apoi își aduce aproape ciocanul, se-așază pe pătură, sprijinindu-se într-un cot, și aranjează coasa, care e întinsă lângă el, ca o iubită de care are grijă, și apoi potrivește lama cu mișcări încete pe fierul ilăului. Cu muchia ascuțită a ciocanului, bate lama mărunt, repetat, într-un ritm săltăreț și jucăuș, începând de la marginea dinspre coadă, ori "coporâie", cum i se spune în anumite locuri, până la vârful subțiat, ușor încovoiat, ca un plisc de vultur. Apoi o ia de la capăt, de mai multe ori la rând. Bătutul coasei înseamnă întotdeauna pace și tihnă. Și numai greierii neobosiți își împreunează cântecul cu acela ritmat al ciocanului, pe lama tot mai sclipitoare.
Pe timp de iarnă, coasa stă agățată sus, de grinda magaziei, lipită cu coada de perete, ca să nu cadă. Cine știe câte livezi bune de cosit, câte întinderi fremătătoare de ierburi nesfârșite visează ea în nopțile lungi, înghețate... Lângă coasă, prinse într-un cui, stau cutea și ilăul. Cutea stă într-un fel de buzunar de tablă, pe care cosașul îl agață la brâu, la curea, când cosește, să-i fie la-ndemână. În el pune un pic de apă, ca să stea cutea udă mereu, căci așa ascute mai bine lama lucioasă și tăioasă și mișcarea ei pe lamă e una alunecată ușor, lină, nu scârțâită și împiedicată. Din când în când, în timp ce este în brazdă, mai ales după ce-a tăiat vreun pâlc de ierburi cu tulpini mai tari, mai seci ori mai uscate, omul se oprește, sprijină coasa cu coada în pământ, o prinde cu stânga, ca și cum ar vrea să danseze cu ea peste iarba tăiată, și o ascute încă o dată, adică trece rapid cutea când pe o parte, când pe alta a lamei, într-un ritm vioi, care se aude de departe. După aceea șterge lama cu o mână de iarbă proaspăt cosită. Câtă vreme face asta, cosașul poate să vadă cât i-a mai rămas de cosit, aruncă o privire către drumul pe care ar trebui să vină cineva cu mâncarea de amiază, privește cerul cu ochi cunoscător, ca să vadă eventual dincotro vin norii de ploaie, ori.... nu se mai gândește la nimic, când aburul cald al ierbii cosite l-a amețit cu totul.
De obicei e seară, înspre asfințit, când bărbatul își bate coasa pentru a doua zi. Și e vreme bună, cu cer înalt și senin. Greierii cântă a sărbătoare, nepăsători. Poate doar vreo păsăruică, cât un degetar, să privească cu ochi neliniștiți, ca două picături de noapte, lama subțire a coasei ce sună din ce în ce mai subțire. Poate.
Vis cu iarbă
Până să înceapă cositul, cu multe zile înainte, ori chiar cu o săptămână sau două, omul își face drum la locul de cosit, la pământul lui, ca să vadă dacă iarba e coaptă, dacă are adică pe deasupra ei culoarea aceea gălbuie, roșcată uneori, ca un văl mișcător. "Atunci și numai atunci e bine să începi cositul, căci iarba tăiată înainte de vreme e seacă, săracă, pradă goală", spunea adeseori, în verile copilăriei mele, unchiașul Andriș, fratele mai mare al bunicii. El avea un pământ departe de casă, la o jumătate de zi de mers pe jos și, din când în când, se ducea să stea "în pământul lui", să șadă acolo câteva ceasuri, ca și cum s-ar duce să stea de vorbă cu un cunoscut, cu un apropiat. Făcea asta în toate cele patru anotimpuri, chiar dacă nu era mânat de cine știe ce munci urgente. Vara, cu atât mai mult, cu cât se apropia cositul, își lua cu el o pătură și dormea în câmp câte două, trei nopți, doar el, cu cerul înalt și cu iarba. Se întorcea de acolo "întremat", senin, cu poftă de vorbă și de povești care nu se mai terminau, creșteau una dintr-alta, la nesfârșit. Într-un an, m-a ținut pe lângă el când își bătea coasa, m-a învățat să-mi fac inele de iarbă și mi-a spus atâtea povești despre pământul lui, că multă vreme după aceea am tot visat că mă duc și eu cu el la cosit, numai că aveam o coasă închipuită, care nu tăia deloc, dar care mă ajuta să strâng în jurul meu grămezi uriașe de iarbă, în care adormeam înlănțuită cu inele verzi.
Sărbătorile cosașului
Sunt cosași care se apucă de lucru seara, după asfințitul soarelui, când iarba e amețită de căldura zilei. Alții intră în brazdă dimineața devreme, când încă nici păsările nu s-au dezmeticit. Unii cosesc la lumina rece a lunii, alții numai după ce apun stelele. Unchiașului Andriș îi plăcea să cosească în zorii zilei, când roua înmuia ierburile și le făcea mai ușor de tăiat, ori seara, târziu, după asfințit, când începea să se zărească luceafărul deasupra pădurii bătrâne. Zilele de cosit erau pentru el sărbători. De multe ori l-am însoțit în asemenea momente, am stat în preajma lui, cercetând cu luare-aminte lumea măruntă a viețuitoarelor ce trăiau ascunse, fojgăind, la firul ierbii. Când povestea despre cosit, unchiașului îi scăpărau ochii, de parcă tocmai ar fi băut un păhăruț de rachiu cu chimin, cu care-l cinstea Buna, din când în când, ca să-i dea "coraj" la lucru. Mi-a spus odată că s-a oprit din cosit, pentru că n-a vrut să supere o pasăre care avea cuibul în iarbă, altădată, mi-a povestit că l-a prins ploaia cu soare în vreme ce cosea și că a fost acoperit de-un curcubeu uriaș, pe care l-a văzut apoi răsfrânt în fiecare picătură de apă prinsă de ierburi. Într-o dimineață, a fost la un pas de-a trezi cu coasa un iepuroi adormit într-un pâlc de ierburi înflorite, în altă dimineață a ocolit un ghem de șerpi amețiți de răcoare. Odată a găsit în iarbă un culcuș mai retras, mai ascuns, în care credea el "musai că ațipea de-amiază Fata Pădurii", căci prea era dichisit, împrejmuit de flori mirositoare. Fie că era vorba de cositul dintâi, de vară, mai greu și mai îndelungat, fie că era vorba despre cositul de-al doilea, când iarba era mai subțire, unchiașul trăia într-o veșnică sărbătoare la vremea fânului.
Când a fost înmormântat nu s-a gândit nimeni să-i pună cu el coasa, ca să-și petreacă "dempreună" verile de dincolo și să poată merge voios, dimineața, înainte de răsăritul soarelui, la cosit printre stele și nori.