Eram student când, pe bulevardul Regina Elisabeta, fost 6 Martie, treceau muncitorii bucureşteni, strigând din toţi rărunchii: "Cuba da, yankeii nu". Apoi, a venit la rând marea adunare populară din Piaţa Palatului, din 1968, când Ceauşescu a condamnat invazia Cehoslovaciei, şi mitingurile populare de la 1 Mai şi 23 August, presărate cu primiri entuziaste de înalţi oaspeţi, cum au fost vizitele preşedinţilor Nixon şi Gorbaciov. Despre toate acestea niciun sociolog nu ar putea spune că au fost mişcări sociale. Comunismul a întrerupt brutal mişcările interbelice, pentru că erau semnul democraţiei. A trebuit să izbucnească Revoluţia din decembrie 1989, ca să avem în stradă, neaduşi de nimeni, un milion de oameni care aveau acelaşi ţel: decapitarea dictaturii. Mi-a fost dat să iau parte şi la această biruitoare eliberare din umilinţă. Nu voi descrie acum sentimentul nebun de eliberare pe care l-am trăit în acele zile:"Ole, ole, Ceauşescu nu mai e!". Iar dacă n-a mai fost Ceauşescu, n-a mai fost nici Securitatea (cel puţin la vedere) şi nici Miliţia cea încruntată, care mă urmărise cândva prin Cişmigiu, ca să mă tundă. Şi, din 22 decembrie 1989, odată luat capacul de pe oală, o ţinem tot într-o mişcare socială, ca să aibă domnii sociologi material didactic. Mămăliga a explodat, trăiască mămăliga! Un ambiţios şi subtil sociolog, Ionel Nicu Sava, conferenţiar la Universitatea Bucureşti, analizează de-a fir a păr fenomenul, în lucrarea "Mobilizare şi protest", publicată recent. În cadrul unui interviu în exclusivitate, domnia sa descifrează cum au evoluat mişcările sociale din România, de la "Jos X, Y", la "Ocupaţi" şi "Uniţi, salvăm".
"Din protest vine puterea celor fără de putere"
- Care sunt motivele care v-au determinat să studiaţi mişcările sociale, domnule profesor?
- Doream să ştiu cum se poate relansa încrederea publică într-o ţară cu un public apatic, chiar derutat. Am descoperit că mişcările sociale trebuie studiate pentru că protestul indică direcţia schimbării. Din protest vine puterea celor fără de putere.
- Timp de 40 de ani, regimul comunist i-a făcut pe români să uite că se pot revolta. Din acest punct de vedere, ce a reprezentat revoluţia din decembrie 1989, când au ieşit în stradă peste un milion de români?
- Comunismul a fost o mişcare care le-a absorbit sau interzis pe toate celelalte. Comuniştii ştiau, din proprie experienţă, că o mişcare socială este o conspiraţie la ordinea existentă. Singura acceptată a fost a lor. În 1989, Ceauşescu credea că are de-a face cu o intervenţie externă. Nu a fost conştient că în ţară se acumulase o "masă critică" şi strada era gata să "explodeze". Dovadă că marea schimbare de regim se petrece în urma unei acţiuni colective este chiar 22 decembrie, când o acţiune formală se transformă "subit" într-o mişcare socială, care se extinde ca un val şi schimbă România "peste noapte". Practic, pe 22 decembrie, oamenii au fost aduşi la un miting de partid şi au plecat acasă revoluţionari.
- Cum caracterizaţi mişcările sociale din ultimul sfert de secol românesc?
- În anii 1990, profilul protestelor era preponderent sindical. Tentativa unei mişcări "altfel" a fost aspru sancţionată de mulţimile de mineri. Mă refer la Piaţa Universităţii - o mişcare inocentă, care a sucombat sub greutatea moştenirii socialiste. O clasă muncitoare numeroasă şi bine organizată sindical şi-a impus voinţa în competiţia cu o clasă de mijloc anemică şi divizată între foştii comunişti şi partidele istorice. Amploarea protestelor de atunci nu a mai fost atinsă până în prezent. Cu toate acestea, în 25 de ani, strada a schimbat guverne şi a furnizat noi lideri. Unii au ajuns mai târziu la închisoare (Miron Cosma), alţii în guvern (Victor Ciorbea). Cred însă că acum s-au creat condiţiile unui nou tip de mobilizare. În 2013-2014, pentru prima dată după 1990, în Bucureşti şi în ţară, s-a protestat pentru acelaşi lucru: Roşia Montană şi gazele de şist.
- Aţi observat, după anul 2000, o schimbare în structura mişcărilor sociale, o orientare a lor către altfel de revendicări decât cele sindicale?
- Revendicările anilor 1990 erau preponderent materiale: salarii, fabrică, locuinţă, asistenţă socială. Chiar şi Europa a fost privită prin ochelarii clasei muncitoare, ca destinaţie pentru locuri de muncă. Începând cu mijlocul anilor 2000, revendicările nu mai sunt pur materiale. Asistăm la o schimbare a domeniilor. Oamenii vor administraţie locală eficientă, aleşi necorupţi, siguranţă, educaţie mai bună pentru copii. Avem deja rudimentele unei culturi critice, în egală măsură împărtăşite de stânga şi de dreapta politică. Pare a fi cultura noilor mişcări sociale din România.
"La românul de rând, respectul muncii este cea mai înaltă valoare"
- Prin ce se deosebesc mişcările de pe Dâmboviţa de mişcările din ţările occidentale?
- Este corupţia o boală pe care mişcările sociale o pot trata?
- A fura din banii publici este un stil comunist. Un oficial ales care fură este ce poate fi mai rău. Un stil social capitalist veritabil este asociat cu onestitatea, respectul muncii şi al banului public. Am fost director de firmă privată şapte ani. Aveam angajaţi oameni simpli. Niciunul nu fura. La românul de rând, respectul muncii este cea mai înaltă valoare. De aici ar trebui să pornim. Să alocăm guvernării o valoare morală. Corupţia nu se vindecă doar cu bastonul şi puşcăria. Cel mult, se diminuează. Când vom unifica energia unei generaţii cu un proiect de dezvoltare, adică unul de valorizare a muncii, corupţia va deveni un capitol încheiat. În România, pe termen lung, dezvoltarea este antidotul corupţiei. Europa unită este un proiect de dezvoltare pentru noi. De aceea sunt românii euro-optimişti. Dacă, în anii 1990, ne uitam la Europa ca la o destinaţie salarială, acum o privim ca pe o resursă pentru dezvoltare.
- De ce în mişcările sociale nu avem şi un curent feminist?
- Eu susţin că avem un curent feminist. Este mai discret, pentru că discriminarea nu a fost atât de acută, încât să genereze proteste de stradă ale femeilor. Dreptul la vot a fost instituit în 1918, am fost printre primii în Europa. În anii 1990, femeile de la noi nu au considerat oportun să-şi definească o identitate distinctă, aşa cum s-a întâmplat în Occident. Există, totuşi, intelectuali-militanţi femei, admirabili. Iar acţiunile lor, deşi nu au caracter pronunţat colectiv, sunt totuşi evidente, şi mă bucur să spun că sunt şi eficiente. Am remarcat prezenţa unui mare număr de militanţi-femei în cadrul mişcării "Uniţi, salvăm". Această situaţie ar trebui să confirme sub forma unei mişcări ecologiste.
"Acum, românii şi polonezii au nevoie de Europa mai mult decât francezii şi germanii, care au construit-o"
- De ce nu avem totuşi partide ecologiste puternice, care să scoată zeci de mii de oameni în stradă?
- Faptul că ne lipseşte o mişcare ecologistă ţine de lipsa capacităţii de unificare a mişcărilor din provincie cu cele din Capitală. Mişcările ecologiste se dezvoltă acolo unde se multiplică organizaţiile de protecţia mediului şi industriile de profil. Disputa privind Roşia Montană şi, mai ales, explorările pentru gazele de şist ar putea fi pretextul perfect pentru constituirea unei robuste mişcări ecologiste în România.
- Cum vedeţi viitorul mişcărilor sociale în România următorilor 25 de ani?
- În prezent, societatea civilă este anemică. Conceptul ca atare este greşit, pentru că se reduce la organizaţii nonguvernamentale. Din peste 23.000 de astfel de organizaţii oficial înregistrate, funcţionează numai vreo... 50, şi acelea finanţate din străinătate. Contribuţia noastră este modestă. Aceasta înseamnă că asociaţionismul este în recul la noi. Câteva entităţi televizate s-au substituit societăţii civile. Spre exemplu, un ONG se ocupă de "implementarea democraţiei". Credeam că de... împământarea democraţiei. Ce poate fi mai caraghios? De aceea, cred că trebuie să încurajăm noile forme de asociere.
- Dar cum să încurajăm noile forme de asociere?
- La aşa-numita baronizare trebuie să răspundem cu o creştere a structurilor comunitare. De pildă, în administraţie şi afaceri totul a fost politizat în ultimii ani. Afacerile şi profesiile au acum culoare politică. De aici vine "baronizarea". La noi, preotul din sat a devenit membru de partid, învăţătorul, activist, iar investitorul, finanţist politic. Funcţia lor profesională şi socială a fost politizată. Profesorul universitar are "valoare" dacă este membru de partid, iar investitorul primeşte contracte dacă are oameni în administraţie. Liderii vin exclusiv pe filiera partidelor şi unii sunt nişte marionete. Nu se întâmplă aşa ceva în lumea civilizată. Pentru comparaţie, în America, o nouă generaţie de lideri, aduşi în spaţiul public de mişcarea pentru drepturi civile, a preluat iniţiativa în anii 1960. În fruntea lor erau Beatles, Martin Luther King jr. şi Jack Kennedy. America lui Obama este America imaginată de generaţia Kennedy.
- La alegerile pentru PE am remarcat o diferenţă de prezenţă şi de opţiuni între România şi ţările occidentale. De ce sunt românii susţinători ai UE?
- Diferenţa a constat în lipsa de audienţă a partidelor populiste şi extremiste, ceea ce confirmă că românii nu au vocaţia extremismului. Votul populist a fost în jur de doi la sută la noi. În Franţa, extremiştii au ajuns la 25 la sută. În Marea Britanie, populiştii au câştigat alegerile europarlamentare. Participarea la vot, în jur de 35 la sută, şi rezultatul favorabil partidelor de "linie" arată că avem încredere în Europa unită. De ce sunt românii pro-europeni, când ceilalţi sunt sceptici? Pare că iniţiativa a trecut acum în "noua Europă". Împreună cu polonezii şi celelalte ţări din Est, ne-am asumat acest rol şi ar trebui să fim mult mai vocali în construcţia europeană. Optimismul politic s-a mutat în Est. Acum, românii şi polonezii au nevoie de Europa mai mult decât francezii şi germanii, care au construit-o.
(Cartea "Mobilizare şi protest" poate fi comandată la Editura Universităţii "Lucian Blaga" din Sibiu, tel/fax: +402.69.21.01.22, e-mail: editura@ulbsibiu.ro)