Eram student când, pe bulevardul Regina Elisabeta, fost 6 Martie, treceau muncitorii bucureșteni, strigând din toți rărunchii: "Cuba da, yankeii nu". Apoi, a venit la rând marea adunare populară din Piața Palatului, din 1968, când Ceaușescu a condamnat invazia Cehoslovaciei, și mitingurile populare de la 1 Mai și 23 August, presărate cu primiri entuziaste de înalți oaspeți, cum au fost vizitele președinților Nixon și Gorbaciov. Despre toate acestea niciun sociolog nu ar putea spune că au fost mișcări sociale. Comunismul a întrerupt brutal mișcările interbelice, pentru că erau semnul democrației. A trebuit să izbucnească Revoluția din decembrie 1989, ca să avem în stradă, neaduși de nimeni, un milion de oameni care aveau același țel: decapitarea dictaturii. Mi-a fost dat să iau parte și la această biruitoare eliberare din umilință. Nu voi descrie acum sentimentul nebun de eliberare pe care l-am trăit în acele zile:"Ole, ole, Ceaușescu nu mai e!". Iar dacă n-a mai fost Ceaușescu, n-a mai fost nici Securitatea (cel puțin la vedere) și nici Miliția cea încruntată, care mă urmărise cândva prin Cișmigiu, ca să mă tundă. Și, din 22 decembrie 1989, odată luat capacul de pe oală, o ținem tot într-o mișcare socială, ca să aibă domnii sociologi material didactic. Mămăliga a explodat, trăiască mămăliga! Un ambițios și subtil sociolog, Ionel Nicu Sava, conferențiar la Universitatea București, analizează de-a fir a păr fenomenul, în lucrarea "Mobilizare și protest", publicată recent. În cadrul unui interviu în exclusivitate, domnia sa descifrează cum au evoluat mișcările sociale din România, de la "Jos X, Y", la "Ocupați" și "Uniți, salvăm".
"Din protest vine puterea celor fără de putere"
- Care sunt motivele care v-au determinat să studiați mișcările sociale, domnule profesor?
- Doream să știu cum se poate relansa încrederea publică într-o țară cu un public apatic, chiar derutat. Am descoperit că mișcările sociale trebuie studiate pentru că protestul indică direcția schimbării. Din protest vine puterea celor fără de putere.
- Timp de 40 de ani, regimul comunist i-a făcut pe români să uite că se pot revolta. Din acest punct de vedere, ce a reprezentat revoluția din decembrie 1989, când au ieșit în stradă peste un milion de români?
- Comunismul a fost o mișcare care le-a absorbit sau interzis pe toate celelalte. Comuniștii știau, din proprie experiență, că o mișcare socială este o conspirație la ordinea existentă. Singura acceptată a fost a lor. În 1989, Ceaușescu credea că are de-a face cu o intervenție externă. Nu a fost conștient că în țară se acumulase o "masă critică" și strada era gata să "explodeze". Dovadă că marea schimbare de regim se petrece în urma unei acțiuni colective este chiar 22 decembrie, când o acțiune formală se transformă "subit" într-o mișcare socială, care se extinde ca un val și schimbă România "peste noapte". Practic, pe 22 decembrie, oamenii au fost aduși la un miting de partid și au plecat acasă revoluționari.
- Cum caracterizați mișcările sociale din ultimul sfert de secol românesc?
- În anii 1990, profilul protestelor era preponderent sindical. Tentativa unei mișcări "altfel" a fost aspru sancționată de mulțimile de mineri. Mă refer la Piața Universității - o mișcare inocentă, care a sucombat sub greutatea moștenirii socialiste. O clasă muncitoare numeroasă și bine organizată sindical și-a impus voința în competiția cu o clasă de mijloc anemică și divizată între foștii comuniști și partidele istorice. Amploarea protestelor de atunci nu a mai fost atinsă până în prezent. Cu toate acestea, în 25 de ani, strada a schimbat guverne și a furnizat noi lideri. Unii au ajuns mai târziu la închisoare (Miron Cosma), alții în guvern (Victor Ciorbea). Cred însă că acum s-au creat condițiile unui nou tip de mobilizare. În 2013-2014, pentru prima dată după 1990, în București și în țară, s-a protestat pentru același lucru: Roșia Montană și gazele de șist.
- Ați observat, după anul 2000, o schimbare în structura mișcărilor sociale, o orientare a lor către altfel de revendicări decât cele sindicale?
- Revendicările anilor 1990 erau preponderent materiale: salarii, fabrică, locuință, asistență socială. Chiar și Europa a fost privită prin ochelarii clasei muncitoare, ca destinație pentru locuri de muncă. Începând cu mijlocul anilor 2000, revendicările nu mai sunt pur materiale. Asistăm la o schimbare a domeniilor. Oamenii vor administrație locală eficientă, aleși necorupți, siguranță, educație mai bună pentru copii. Avem deja rudimentele unei culturi critice, în egală măsură împărtășite de stânga și de dreapta politică. Pare a fi cultura noilor mișcări sociale din România.
"La românul de rând, respectul muncii este cea mai înaltă valoare"
- Prin ce se deosebesc mișcările de pe Dâmbovița de mișcările din țările occidentale?
- În democrație, dacă societatea are probleme, se recomandă "mișcare", adică inițierea unor forme de organizare și acțiune colectivă. În Brazilia, de exemplu, toate parohiile catolice au devenit la un moment dat organizații publice, unde se discuta ce se întâmplă în comunitate, ce face primăria, cum se vopsește școala, cine e susținut în politică. Ulterior, se coordonau în chestiuni de importanță națională, cum ar fi alegerea președintelui. Pentru a putea avansa o acțiune colectivă validă e nevoie de un model "strategic" care nu poate fi inventat ad-hoc sau copiat de la vecini. Acest model strategic descrie cum facem lucrurile împreună. Aici va trebui să clarificăm dacă suntem sau nu "mioritici", insensibili la provocările modernității și, deci, incapabili de acțiune. Or, este știut că țările se modernizează cu poporul lor cu tot sau nu se modernizează deloc. Unii au reușit, alții nu încă. Protestul se instituționalizează și la noi și devine mai sofisticat. Românii intră în trendul acesta european al mișcărilor sociale cu substrat postmaterial. Adică, stilul nostru de viață s-a "îmburghezit" în ultimii ani. O parte a populației a depășit grijile materiale și este în căutarea autorealizării. Ne vom lupta să depășim condiția de periferie a Europei, să construim Europa aici, așa cum o gândim noi. Sunt foarte încrezător în capacitățile noilor generații, pentru că idealurile lor sunt dezvoltarea și identitatea. Aceasta este Europa viitorului: o colecție de identități și stiluri de viață dintre cele mai avansate, integrate, dar nu subordonate.
- Este corupția o boală pe care mișcările sociale o pot trata?
- A fura din banii publici este un stil comunist. Un oficial ales care fură este ce poate fi mai rău. Un stil social capitalist veritabil este asociat cu onestitatea, respectul muncii și al banului public. Am fost director de firmă privată șapte ani. Aveam angajați oameni simpli. Niciunul nu fura. La românul de rând, respectul muncii este cea mai înaltă valoare. De aici ar trebui să pornim. Să alocăm guvernării o valoare morală. Corupția nu se vindecă doar cu bastonul și pușcăria. Cel mult, se diminuează. Când vom unifica energia unei generații cu un proiect de dezvoltare, adică unul de valorizare a muncii, corupția va deveni un capitol încheiat. În România, pe termen lung, dezvoltarea este antidotul corupției. Europa unită este un proiect de dezvoltare pentru noi. De aceea sunt românii euro-optimiști. Dacă, în anii 1990, ne uitam la Europa ca la o destinație salarială, acum o privim ca pe o resursă pentru dezvoltare.
- De ce în mișcările sociale nu avem și un curent feminist?
- Eu susțin că avem un curent feminist. Este mai discret, pentru că discriminarea nu a fost atât de acută, încât să genereze proteste de stradă ale femeilor. Dreptul la vot a fost instituit în 1918, am fost printre primii în Europa. În anii 1990, femeile de la noi nu au considerat oportun să-și definească o identitate distinctă, așa cum s-a întâmplat în Occident. Există, totuși, intelectuali-militanți femei, admirabili. Iar acțiunile lor, deși nu au caracter pronunțat colectiv, sunt totuși evidente, și mă bucur să spun că sunt și eficiente. Am remarcat prezența unui mare număr de militanți-femei în cadrul mișcării "Uniți, salvăm". Această situație ar trebui să confirme sub forma unei mișcări ecologiste.
"Acum, românii și polonezii au nevoie de Europa mai mult decât francezii și germanii, care au construit-o"
- De ce nu avem totuși partide ecologiste puternice, care să scoată zeci de mii de oameni în stradă?
- Faptul că ne lipsește o mișcare ecologistă ține de lipsa capacității de unificare a mișcărilor din provincie cu cele din Capitală. Mișcările ecologiste se dezvoltă acolo unde se multiplică organizațiile de protecția mediului și industriile de profil. Disputa privind Roșia Montană și, mai ales, explorările pentru gazele de șist ar putea fi pretextul perfect pentru constituirea unei robuste mișcări ecologiste în România.
- Cum vedeți viitorul mișcărilor sociale în România următorilor 25 de ani?
- În prezent, societatea civilă este anemică. Conceptul ca atare este greșit, pentru că se reduce la organizații nonguvernamentale. Din peste 23.000 de astfel de organizații oficial înregistrate, funcționează numai vreo... 50, și acelea finanțate din străinătate. Contribuția noastră este modestă. Aceasta înseamnă că asociaționismul este în recul la noi. Câteva entități televizate s-au substituit societății civile. Spre exemplu, un ONG se ocupă de "implementarea democrației". Credeam că de... împământarea democrației. Ce poate fi mai caraghios? De aceea, cred că trebuie să încurajăm noile forme de asociere.
- Dar cum să încurajăm noile forme de asociere?
- La așa-numita baronizare trebuie să răspundem cu o creștere a structurilor comunitare. De pildă, în administrație și afaceri totul a fost politizat în ultimii ani. Afacerile și profesiile au acum culoare politică. De aici vine "baronizarea". La noi, preotul din sat a devenit membru de partid, învățătorul, activist, iar investitorul, finanțist politic. Funcția lor profesională și socială a fost politizată. Profesorul universitar are "valoare" dacă este membru de partid, iar investitorul primește contracte dacă are oameni în administrație. Liderii vin exclusiv pe filiera partidelor și unii sunt niște marionete. Nu se întâmplă așa ceva în lumea civilizată. Pentru comparație, în America, o nouă generație de lideri, aduși în spațiul public de mișcarea pentru drepturi civile, a preluat inițiativa în anii 1960. În fruntea lor erau Beatles, Martin Luther King jr. și Jack Kennedy. America lui Obama este America imaginată de generația Kennedy.
- La alegerile pentru PE am remarcat o diferență de prezență și de opțiuni între România și țările occidentale. De ce sunt românii susținători ai UE?
- Diferența a constat în lipsa de audiență a partidelor populiste și extremiste, ceea ce confirmă că românii nu au vocația extremismului. Votul populist a fost în jur de doi la sută la noi. În Franța, extremiștii au ajuns la 25 la sută. În Marea Britanie, populiștii au câștigat alegerile europarlamentare. Participarea la vot, în jur de 35 la sută, și rezultatul favorabil partidelor de "linie" arată că avem încredere în Europa unită. De ce sunt românii pro-europeni, când ceilalți sunt sceptici? Pare că inițiativa a trecut acum în "noua Europă". Împreună cu polonezii și celelalte țări din Est, ne-am asumat acest rol și ar trebui să fim mult mai vocali în construcția europeană. Optimismul politic s-a mutat în Est. Acum, românii și polonezii au nevoie de Europa mai mult decât francezii și germanii, care au construit-o.
(Cartea "Mobilizare și protest" poate fi comandată la Editura Universității "Lucian Blaga" din Sibiu, tel/fax: +402.69.21.01.22, e-mail: editura@ulbsibiu.ro)