Anca Pop, bănăţeancă de la Moldova Nouă, reîntoarsă împreună cu familia ei dintr-o lungă emigraţie în Canada, s-a făcut cunoscută pe scena muzicală românească prin parteneriatul artistic şi prietenia care o leagă de legenda Balcanilor, Goran Bregovici. Ea a apărut în mai multe concerte de-ale lui, în România şi în Europa, şi a beneficiat de sfaturile şi colaborarea muzicianului sârb pe albumul său de debut, "Acustic Anca Pop". Acesta a apărut acum doi ani şi, de pe el, piesa "Jealous Monster" ("Monstrul gelos") este încă un mare succes în topurile posturilor de radio şi televiziune muzicale. "Relocată" la Bucureşti, unde "se dă ora exactă" în lumea show-business-ului românesc, Anca Pop îşi pregăteşte cu mare răbdare şi migală viitorul album şi viitoarele concerte. O femeie frumoasă şi curajoasă, care nu se teme să-şi dedice, fără regrete, timpul şi energia celor 29 de ani ai ei - muzicii, în exclusivitate!
Imunitate la "spionită"
- Anca, tu la Bucureşti? Păreai o bănăţeancă mândră şi greu de smuls din locurile natale...
- Da, sunt de un an aici şi pot să spun că am făcut o alegere bună. Din punct de vedere muzical şi cultural, Bucureştiul e mult mai ofertant decât Timişoara!
- Dar cum te-ai adaptat mentalităţii regăţene, cum ţi se par bucureştenii faţă de bănăţenii tăi "de frunce"?
- Hăă... bună întrebare! Am învăţat, cu timpul, să le accept metehnele "balcanice"... deşi la început mă mirau foarte! De pildă, dacă un bucureştean stă cu tine la o terasă, cu un pahar în mână, şi cineva îl sună, deşi nu are niciun motiv să-l mintă pe cel de la "capătul firului", zice cam aşa: "Uite, sunt cu treabă prin oraş!", ca să creadă lumea că are activitate intensă! Iar dacă celălalt zice: "Ah, scuză-mă, atunci nu te mai deranjez!", cel sunat, că, deh, îl roade curiozitatea, se grăbeşte să adauge: "Ah, nu, nu... acum, dacă tot ai sunat, spune!". Mori de râs, nu alta!... Un bănăţean nu ar fi făcut aşa ceva în veci! E ca-n Caragiale! Acum m-am învăţat şi eu, de câte ori cineva îmi spune: "Sunt cu treabă prin oraş", ştiind că e doar o introducere formală, continuunetulburată: "Uite de ce te-am sunat...". Pe urmă, întâmplându-mă pe la lansări de carte ori vernisaje la care vin personaje importante din lumea politică ori de afaceri, şi intrând în vorbă cu ei, am observat că funcţionează obsesia aceasta a ascultării telefoanelor. Trăim într-o lume bolnavă de "spionită", te doare capul, nu altceva! Şi toţi sunt foarte binevoitori în a-ţi spune, tot şuşotit, bineînţeles: "Ssst, suntem ascultaţi, aveţi mare grijă ce vorbiţi!" Dacă vrei să "insinuezi", măcar, ceva la telefon, ţi-e retezată vorba, cu o voce panicată: "Nu prin telefon, te rog, nici măcar despre idee, că ne sunt ascultate telefoanele şi ne fură altcineva ideile de business!!!". Aşadar, dialogurile se consumă şuşotit, la ureche, cu telefonul ţinut în mâna întinsă, lateral, cât mai departe posibil! Ai imaginea? Oh, râsul lumii!!! Dar acum m-am obişnuit, mi se pare doar amuzant, nu revoltător, ca la început. Căci nu poţi să tratezi altfel decât cu un uriaş simţ al umorului aceste situaţii... De aceea, e foarte fain să mă întâlnesc cu oamenii din lumea mea, cu muzicienii din trupă, adică oameni oneşti, care n-au niciun habar de lumea de care vorbeam adineauri, aceea a "înaltelor interese"! Doar şi în muzică, pe scenă sau în studiourile de înregistrări, sunt microfoane de-adevăratelea, dar la vedere, nu ascunse! Şi nu sunt pentru ascultare, ci pentru redare... Ha, ha!
Sută la sută muzică!
- Ce te-a mânat înspre Bucureşti, tocmai de la intrarea Dunării în ţară?
- Am venit la Bucureşti nu din motive sentimentale, ci profesionale. Am compus mult în perioada asta, pentru că mă inspiră atmosfera de aici, e foarte efervescentă, dinamică, creativă pentru mine. Aşa că mi se pare, ca artist, mai profitabil să fii în Bucureşti, decât în Timişoara, unde aveam un studio bun şi săli de concert bune, dar aici sunt mult mai multe oportunităţi. Trebuie să mă laud cu noua mea trupă de acompaniament, toţi instrumentişti profesionişti de mare calibru. Între ei, Emil Bîzgă, un mare, mare trompetist de jazz, care a colaborat cu Vladimir Cosma, marele compozitor de muzică de film, francez de origine română, stabilit la Paris. Emil a locuit în New York foarte mulţi ani, acum e la Bucureşti, predă cursuri la Conservator şi s-a alăturat foarte entuziasmat proiectului meu. Ne-am găsit o sală de repetiţii şi lucrăm intens pentru concertele pe care am început deja să le susţinem împreună. Am pregătit un show complet, cu care putem cuceri publicul, am avut deja cântări live în cluburile bucureştene, cu muzică pop, dar şi un experiment de jazz dixieland (la "The Tube"). Cântăm piesele mele, de pe albumul "Anca Pop. Acustic", dar şi cover-uri după Frank Sinatra sau Dean Martin, standarde de blues, swing şi funk şi smooth jazz. Şi Goran Bregovici, care a fost şi coproducătorul primului meu album, mi-a spus că e foarte important să ai o trupă stabilă, un repertoriu bun, şi următorul pas ar fi să discutăm cu agenţi din Europa, ca să mergem să cântăm şi în afara ţării. Acum, chiar sunt într-o perioadă în care vreau să fac repetiţii fără odihnă, să scriu non-stop, să înregistrez în studio, sunt plină de idei şi de energie şi vreau să fac totul pentru muzică! Ştiu că următorii ani din viaţă îi voi dedica sută la sută muzicii! Mă inspiră orice loc, eu îmi creez lumea mea, sunt obişnuită şi să fiu complet singură, să nu interacţionez cu nimeni, să-mi aud doar gândurile şi frânturi de melodii în minte, fie că sunt acasă, la Moldova Nouă, pe dealurile acum înverzite şi pline de flori, fie când cutreier prin parcurile Bucureştiului, sau sunt înconjurată de oameni la vreo cină festivă, şi dacă îmi vine o idee pentru un cântec nou, scot telefonul şi încep să o înregistrez, acolo, la masă, chiar dacă unii se uită contrariaţi cum eu cânt în telefon!... Sunt într-o perioadă foarte bună acum, sunt echilibrată şi creativă, şi simt cu toată fiinţa mea că nu sunt legată de nimic şi de nimeni, ci doar de muzică! Dacă se întâmplă să ajung într-un loc şi muzica e motivul, atunci acela e locul ideal pentru mine în momentul respectiv!
- În afară de muzică, cum arată viaţa ta la 29 de ani? Eşti îndrăgostită?
-Nu am cum să am o relaţie acum, nici nu-i simt lipsa, pentru că toată energia aceasta pe care ar trebui să o investesc într-o relaţie, o dăruiesc muzicii. Pot să fac asta fără probleme! Am descoperit că pot să transfigurez în muzică nevoia firească de afecţiune, de tandreţe... Aşa că, în momentul acesta, cel puţin, eu nu am nevoie de o relaţie din aceea, tradiţională, care să mă restricţioneze. Despre lucrurile astea vorbesc uneori, prieteneşte, cu Goran, şi el îmi spune mereu că nu trebuie să mă mărit de tânără şi să am copii, să-mi asum toate grijile şi responsabilităţile unei familii, pentru că asta înseamnă să renunţ la carieră. (El a împlinit 64 de ani de curând, e căsătorit, are trei fete, şi pe ultima din ele, soţia lui a născut-o la 49 de ani!)
- Ce faci tu pentru tine, numai pentru tine? Îţi place să citeşti? Sau să faci shopping, să îţi cumperi farduri şi poşete?
- Nu, nu prea sunt eu cu cumpărăturile... mă plictisesc foarte tare să umblu prin mall-uri! Uite, în timpul care îmi mai rămâne liber, mă gândesc să fac voluntariat într-o grădiniţă pentru copii cu dizabilităţi (surdo-muţi), care e foarte aproape de locuinţa mea... Îi văd adeseori în curte, la joacă, şi mă înduioşează condiţia lor, felul în care încearcă să se raporteze la realitate. În rest, prefer să stau şi să citesc, acasă sau pe o bancă, în parc. Îmi place să conversez cu oameni interesanţi. Din asta mă hrănesc, din cărţi şi conversaţii cu miez. Cred că ăsta e hobby-ul meu: să comunic cu oamenii! Am şi prieteni, mulţi dintre ei risipiţi prin tot felul de colţuri ale lumii, poate nu vorbim cu lunile, dar suntem mai prieteni decât alţii care au stat "nas în nas" 15 ani. Contăm fiecare din noi pe prietenia noastră. N-aş zice că am nostalgia locului numit "acasă". Dacă stau mai mult la Moldova Nouă, devin agitată, nu am stare, e prea multă linişte, îmi lipseşte ritmul trepidant al Bucureştiului, ştiu că aici se întâmplă lucruri importante în lumea culturală şi eu nu sunt prezentă. Vorbesc zilnic acasă, cu mama, o întreb ce mai fac căţeii şi pisicile casei; acolo e o comunitate mică, în care toată lumea cunoaşte pe toată lumea şi mama îmi spune care sunt ultimele noutăţi. Mama s-a întors, la propriu, pe acelaşi mal de pe care a plecat, acum 27 de ani, cu mine bebeluş în barcă, şi cu tata înotând, fugind amândoi în Canada, din România comunistă. E bine acasă! Merg destul de des acolo, mă plimb cu câinii pe dealurile de deasupra Dunării, am imaginile acelea frumoase în suflet şi oricât m-ar "molipsi" Bucureştiul, energia aceasta curată de acolo nu mi-o poate lua, ba încă o dau şi altora!
"Şampanie pentru ţigani"
- După o colaborare şi strânsă prietenie de ani buni, pe care o ai cu Goran Bregovici, timp în care ai cântat ca invitată în concertele sale, iar el a colaborat la producţia albumului tău de debut, ai apărut şi tu pe ultimul lui album, intitulat "Şampanie pentru ţigani". Vorbeşte-ne despre această experienţă!
- Am fost de la început prezentă în proiectul lui Goran, "Champagne for gipsies" ("Şampanie pentru ţigani"), am scris versurile pentru două din piesele de pe albumul acesta şi i-am intermediat întâlnirea cu Florin Salam, care a scris şi înregistrat pentru el piesele "Omule" şi "Hupa-Ţupa", şi cu care a apărut în concertul de la Bucureşti. Piesele de pe album vorbesc despre cum poţi să descoperi plăcerile simple ale vieţii, luând totul cu seninătate şi bucurie, aşa cum fac popoarele nomade, precum ţiganii, care sunt legaţi profund de natură şi care pun mare preţ pe relaţiile interumane, de familie, de prietenie. În viaţa lor nu e nimic programatic, totul se întâmplă spontan: şi în lumea lui Goran e aşa, şi în lumea lui Florin Salam, şi asta mă sperie, dar îmi şi place, în acelaşi timp.
- Asocierea lui Goran Bregovici cu Florin Salam a părut cel puţin bizară unei părţi a publicului românesc, mai ales după scandalul legat de droguri prin care a trecut anul trecut cântăreţul de manele...
- Eu îl admir foarte mult pe Florin Salam că şi-a mărturisit public dependenţa. El ia droguri pentru că e îngrozitor de timid şi de introvertit... Primul pas spre renunţarea la dependenţă este să vorbeşti despre asta... De ce în România e un subiect tabu acesta, de ce nu se poate vorbi despre experienţele cu droguri? Poate că, în felul acesta, lumea ar putea trage nişte învăţăminte, în loc să se arate atât de scandalizată!
- Care e istoria tatuajului "Ţuica" pe care-l porţi?
- Îmi place ţuica! Nimic mai simplu!
- Ce mai "drog" ţi-ai găsit şi tu!...
- Amuzant, nu?... Maria Tănase, unul din idolii mei, bea vârtos şi juca poker pe bani! Şi-a trăit viaţa, a muşcat din ea cu poftă! Mi se pare plictisitor să-ţi construieşti viaţa în mod programatic! Trebuie să mai simţim şi gustul aventurii, al neprevăzutului... măcar din când în când!... Acum, serios vorbind, din toată istoria asta cu drogurile, cred că ar trebui să învăţăm să nu mai punem etichete în frunte celor care îşi declară adicţiile, ci să învăţăm să-i înţelegem şi să-i susţinem în încercările lor de a redeveni mai puternici decât dependenţele care le macină viaţa şi sănătatea. Un drog poate fi şi mâncarea tip fast-food, pot fi şi medicamentele pe care le iei pe prescripţie! În România se bea atât de mult şi atâţia alcoolici îşi omoară în bătaie nevestele sau mamele, dar nimeni nu se scandalizează... Adicţiile sunt o realitate despre care ar trebui să se poată vorbi liber şi în media românească, fără ca prezentatorii de televiziune să ne arate nişte feţe lungi, îngrijorate, când, cu voci grave, ne anunţă: "Dragi telespectatori, vom vorbi despre o problemă foarte, foarte gravă: există la noi în ţară artişti care au folosit cocaină!". Există o carte a scriitorului Andrei Oişteanu, "Narcoticele în literatura română". Eu am citit-o, e foarte interesantă! O recomand şi celor care vor să ridice piatra şi să lovească înainte de a înţelege.