"Să facem pe dracu' în patru să nu ajungem ca ei!"
- Felul tău de-a vorbi, deschis, fără fasoane, a făcut din emisiunea pe care o realizezi şi prezinţi una dintre cele mai iubite şi urmărite emisiuni de cultură de pe micul ecran. E la mijloc şi un truc, o reţetă sau chiar ăsta eşti tu?
- Când am început să fac televiziune, acum două decenii, vorbeam împreună cu un coleg şi prieten, cu care începusem, că trebuie să facem tot ce ne stă în putinţă să nu cădem în atmosfera aia de televiziune publică. Că trebuie să facem pe dracu' în patru să nu ajungem ca ei. Făceam ştiri la vremea aia şi, la puţină vreme după ce am început, m-am descoperit redactând şi citind ştiri, exact cum se făcea şi înainte, fără ca cineva să fi făcut vreo presiune asupra mea. Şi m-am speriat. De-a lungul timpului, am avut norocul să am prieteni buni şi cu picioarele pe pământ, care nu erau din interiorul meseriei, care mi-au spus de fiecare dată franc, în faţă, ce era de spus despre cum făceam lucrurile. A fost un enorm câştig. Am lucrat, de pildă, ani de zile, cu un cameraman care îmi era şi prieten. Lui îi datorez, într-o bună măsură, un anumit tip de instruire. Fiindcă eram foarte prieteni şi-şi permitea, omul ăla din când în când îmi spunea: "Băi, eşti penibil! Eşti prost!". Sigur, prima dată m-am enervat, mi-a venit să-i dau cu ceva în cap, apoi m-am dus acasă şi m-am gândit de unde e falsitatea aia şi tâmpenia aia şi, de multe ori, am constatat că avea dreptate. Altă dată, un amic mi-a reproşat că vorbesc la televizor de parcă aş vorbi cu copii cretini. Eram chiar la început şi ţin minte că m-am gândit mult la chestia asta, era important. Ca să răspund însă la întrebare, nu, nu e vorba de o reţetă, cum nu e vorba nici de a greşi sau a face bine meseria asta, ci de a încerca să rămâi cât mai puţin influenţat de condiţiile exterioare. Secretul meu au fost aceşti prieteni care m-au ajutat să rămân cine sunt şi au contribuit fundamental la această naturaleţe.
- O naturaleţe, aş zice, ardelenească, deşi am aflat că te-ai născut la Vâlcea. De fapt, ce origini ai, Cătălin?
- N-am "origini sănătoase", ca să folosesc o sintagmă care cândva a fost o formulă a selecţiei comuniste a cadrelor. Bunicul meu era ofiţer de jandarmi şi făcea parte din "ocupaţia românească" în Basarabia, pe care ceilalţi o numeau "românii eliberatori". S-au mai păstrat nişte poze cu proprietăţile bunicilor mei din Chişinău. Aveau magazin de delicatese, restaurant, o casă impresionantă, şi la ţară o vie, ale cărei limite nu se vedeau din vârful dealului din care se făcuse poza. Au pierdut tot. Bunicul a fost blocat între fronturi şi a dispărut, iar bunica, rămasă singură cu şapte copii, s-a refugiat în partea asta de lume, la Vâlcea, unde s-au retras mulţi basarabeni. Au reuşit să ia puţine lucruri de la Chişinău cu ei, mai ales vesela, argintăria şi samovarul, pe care le-au vândut repede, ca să-şi asigure supravieţuirea. Aici l-a cunoscut mama pe tata, care fusese decorat cu Crucea de Fier pe frontul de est, când a luptat împotriva sovieticilor.
- Mai trăiesc părinţii tăi?
- Doar mama, dar nu la Vâlcea, acum locuieşte la vreo 40 de km de Cluj. Mai am şi un frate, de care mă despart foarte mulţi ani, e cu 14 ani mai mare, suntem foarte diferiţi. Vin dintr-o lume foarte pestriţă. Am primit o educaţie fermă şi nu neapărat fericită, de la un om care a făcut din mine un proiect de viaţă, care şi-a sacrificat veniturile proprii pentru ca eu să fac şcoală, care a ordonat fiecare fărâmă de mâncare care se găsea cu greu. A fost o educaţie riguroasă, dar eu şi ai mei am înţeles prin rigurozitate lucruri foarte diferite. Poate tocmai de aceea opţiunile mele au fost rareori subiect de discuţie cu maică-mea. De la o vârstă foarte fragedă, am fost un copil destul de independent.
- În televiziune ce te-a adus?
- Nişte întâmplări m-au dus spre televiziune. La începutul anilor '90, eram student la Litere, la Cluj, înfiinţaserăm şi o revistă în cadrul facultăţii şi organizam un grup de dialog cultural, o serie de întâlniri în care invitam scriitori să-şi citească textele, dar invitam şi muzicieni sau oameni de film, puneam diapozitive, muzică, fragmente din "Twin Peaks", eram foarte preocupaţi de ce se întâmpla la vremea aia în toate artele. Toate întâlnirile astea aveau o latură spectaculară. Am cunoscut în felul ăsta o doamnă de la radio, care ne-a luat pe doi dintre noi să o ajutăm la o emisiune studenţească de tineret. După vreun an, cineva de la televiziune ne-a căutat la secretariatul facultăţii, să dăm o probă pentru o emisiune. Culmea e că am mers amândoi şi am intrat amândoi pe acelaşi post, cu jumătate de normă. Nu ne-a venit să credem. Şi uite aşa, încetul cu încetul, am început să lucrăm. Era vorba de TVR Cluj. De altfel, postul meu e şi acum la TVR Cluj, eu acolo sunt angajat.
- Acum ce statut ai, unde locuieşti, de fapt?
- Locuiesc jumătate de timp în Cluj, cealaltă parte de timp în Bucureşti. Fac naveta şi e foarte fain aşa, să vezi lumile astea destul de diferite. Clujul mă odihneşte. Acolo se trăieşte cu scopul de a avea linişte, dar uneori starea aia de calm te şi enervează. Aşa cum aici, în Capitală, parcă e prea multă adrenalină, iar adrenalina devine o definiţie în virtutea căreia se trăieşte. Niciuna nu e o soluţie fericită, dar eu zic că alternanţa asta e sănătoasă pentru cineva ca mine, care trăieşte din observatul altora.
"Ne-am format un public al nostru care ne urmăreşte permanent"
- Anul ăsta se împlinesc 15 ani de când ai pornit emisiunea Garantat 100%. Sunteţi deja veterani. Nu intervine o anumită oboseală? O rutină? Nu ţi-e teamă că te repeţi?
- Uneori îmi e jenă să spun cât de cu nerăbdare aştept ziua în care lucrăm în studio. Nu, nu mă simt deloc obosit, din contră. Am plecat în meseria asta cu o lipsă totală de entuziasm, convins fiind că nu voi rămâne în televiziune, dar entuziasmul meu a crescut o dată cu emisiunea. În toţi anii ăştia ne-am format un public al nostru care ne urmăreşte permanent. Bucuria vine însă şi din faptul că am constatat că în ultimii ani, există şi lume tânără care se uită la noi. Faţă de acest public nou încercăm să facem un gest de reverenţă, chemând în emisiune oameni care într-un fel sau altul au făcut un anumit tip de succes. În siajul succesului ăstuia încercăm să plasăm lume de care oamenii nu ştiu nimic. Cu alte cuvinte, încercăm să aducem la televizor ceea ce am vrea noi înşine să vedem la televizor. Pentru că ideea în care noi credem foarte tare e că ceea ce numeşti cultură nu e ceea ce majoritatea înţelege ca fiind cultura intelectuală. Cultură înseamnă felul de a fi al unei comunităţi. Or, felul ăsta de a fi înseamnă de la cum mănânci până la cum te îmbraci şi ce citeşti.
- Eşti la curent, prin prisma emisiunii pe care o faci, cu tot ce mişcă în materie de cultură. Cum se vede România ultimului deceniu din redacţia TVR? S-a schimbat ţara, s-a aşezat altfel în anii ăştia?
- Cum împaci nemulţumirile cu faptul că eşti, totuşi, născut aici? Mai ai vreo urmă de patriotism?
- Le împac prin felul în care îmi fac meseria şi prin felul în care respect principiile etice ale meseriei mele, mai ales acela de a nu deforma realitatea. Nu sunt patriot din categoria celor care spun "sunt mândru că sunt român", dar îmi pasă de locul ăsta foarte tare şi cred într-o formă de patriotism foarte fertilă, aceea de a avea un spirit profund critic faţă de locul în care stai.
"Am făcut o şcoală fabuloasă. Datorez enorm Facultăţii de Filologie din Cluj"
- Eşti o excepţie, faci jurnalism, deşi ai absolvit o facultate de Litere. Te-a ajutat sau ţi-a pus piedici pregătirea de care ai avut parte?
- Până la un punct, am descoperit în rândul politehniştilor, cu care am stat în cămin pe timpul facultăţii, o aristocraţie intelectuală mai rafinată decât cea a literaţilor şi a filosofilor. Din păcate, educaţia umanistă s-a diluat peste tot în lume. Am făcut o şcoală fabuloasă, care mi-a plăcut mult şi pe care o respect. Niciodată nu ezit să recunosc că datorez enorm Facultăţii de Litere de la Cluj. Am învăţat foarte mult acolo, trăiesc şi acum în aceeaşi cheie de educaţie în care mă simt foarte confortabil. A fost o educaţie solidă, care m-a ajutat să mă deschid.
- Nu doar societatea românească e în prefacere, ci şi jurnalismul. Mai crezi în viitorul acestei meserii?
- Mă duc uneori la întâlniri cu studenţimea de la Jurnalistică şi constat cu amărăciune că mi se pun tot felul de întrebări neplăcute. Aşa că îi întreb şi eu, la rândul meu, de ce mă întreabă lucrurile alea. Şi mi se spune că există mulţi colegi de breaslă pe care i-au întâlnit şi care le-au spus că meseria asta e o ticăloşie, că s-a denaturat ireversibil, că trebuie să ai stomacul tare ca s-o faci, că trebuie să fii agresiv şi războinic. Să ne înţelegem, nu e rău să fii agresiv, când canalizezi energia asta în scopul descoperirii unui adevăr. Dar să fii câinos, numai pentru că eşti jurnalist, e o idioţenie. Mi se pare profund condamnabil să te duci şi să-i descurajezi pe tineri de la bun început, spunându-le că oricum şi oriunde te-ai duce, vei fi supus unei forme de interes.
- Ţie ce ţi-a adus bun meseria asta?
- Când faci lucrurile cu pasiune şi cu recunoştinţă că ai o asemenea meserie, jurnalismul îţi aduce foarte mult. Te obligă să înveţi tot timpul câte ceva şi devine o parte importantă a felului tău de a fi. Cultul şi respectul pentru meseria pe care o faci te aşează. De fapt, nu te aşează, te ajută să te situezi, fiindcă treaba asta pe care o facem noi e pentru oameni care se aşează mai greu. (râde)
"Nu cred în instituţia matrimonială, în schimb, în iubire cred!"
- Despre viaţa ta personală nu se ştie nimic, nimic. Ai ridicat un zid de netrecut în jurul ei.
- Ce vrei să ştii? (râde)
- De ce o ţii departe de ochii lumii?
- Nu povestesc despre lucrurile astea nu doar pentru că există inflaţie pe piaţă de poveşti personale, ci şi pentru că aşa sunt eu, sunt reticent în a vorbi despre viaţa personală, chiar şi cu prietenii mei apropiaţi. Reticenţa mea vine dintr-o formă de cavalerism. Crede-mă, am câţiva prieteni foarte buni, cu care nu am povestit niciodată la băut, aşa cum fac băieţii, despre femeile cu care am avut de-a face. Şi te asigur că uneori bem mult peste limită.
- Vorbeai de jurnaliştii care nu se pot aşeza. E o incompatibilitate aşa mare între meseria asta şi viaţa de familie?
- Ştiu jurnalişti de bună calitate care sunt familişti şi sunt foarte fericiţi aşa. După cum ştiu jurnalişti care nu s-ar aşeza niciodată, fiindcă nu doresc şi nu le place. În ce mă priveşte, am mai spus-o şi o repet, eu nu cred în instituţia matrimonială, cred în schimb în tot soiul de forme de parteneriat. Şi, evident că da, cred în iubire.
- Ai timp de plăceri şi pasiuni? Ce faci când termini ziua de muncă?
- Mai în glumă, mai în serios, ţi-aş răspunde foarte simplu: beau. Beau si derulez muzici. Cum meseria a devenit o parte importantă în tot ceea ce fac, aş zice chiar partea cea mai importantă, ea începe să se confunde cu felul meu de-a fi. Meseria ţine tot timpul, viaţa curge într-o continuă căutare de subiecte, deci zile libere nu prea există. Dacă prind însă un răgaz, îmi place să gătesc, să beau cu prietenii mei, să vedem filme, să vorbesc mai mult decât e cazul, să merg la teatru, să scriu.
- Mai simţi în tine chemarea literelor?
- Evident că da, din ce în ce mai tare. Am împăcat-o de-a lungul vremii scriind şi în presă. Sunt autorul unei rubrici personale săptămânale, în revista "Dilema": "Fără doar şi coate". La fel de tare însă am simţit şi chemarea teatrului. Visul meu din copilărie a fost să fac teatru şi film, dar la vremea la care am dat examen era imposibil, erau două locuri la Teatru. Aşa că am urmat sfatulpractic de a face o şcoală, ca să fie făcută, urmând apoi să plec în Polonia, unde nu se putea face cinematografie dacă nu aveai o diplomă înainte. În Polonia n-am mai ajuns, dar în ultima vreme, m-am apucat de scris scenarii şi sunt foarte fericit. Mi se joacă un text la "Teatrul Act". E un spectacol făcut de Al. Dabija, cu George Mihăiţă şi Marcel Iureş, pe un scenariu scris după "Moromeţii", în două personaje. Se va juca din nou chiar la finele acestei luni. Dacă vă place, vă aştept.