"Să facem pe dracu' în patru să nu ajungem ca ei!"
- Felul tău de-a vorbi, deschis, fără fasoane, a făcut din emisiunea pe care o realizezi și prezinți una dintre cele mai iubite și urmărite emisiuni de cultură de pe micul ecran. E la mijloc și un truc, o rețetă sau chiar ăsta ești tu?
- Când am început să fac televiziune, acum două decenii, vorbeam împreună cu un coleg și prieten, cu care începusem, că trebuie să facem tot ce ne stă în putință să nu cădem în atmosfera aia de televiziune publică. Că trebuie să facem pe dracu' în patru să nu ajungem ca ei. Făceam știri la vremea aia și, la puțină vreme după ce am început, m-am descoperit redactând și citind știri, exact cum se făcea și înainte, fără ca cineva să fi făcut vreo presiune asupra mea. Și m-am speriat. De-a lungul timpului, am avut norocul să am prieteni buni și cu picioarele pe pământ, care nu erau din interiorul meseriei, care mi-au spus de fiecare dată franc, în față, ce era de spus despre cum făceam lucrurile. A fost un enorm câștig. Am lucrat, de pildă, ani de zile, cu un cameraman care îmi era și prieten. Lui îi datorez, într-o bună măsură, un anumit tip de instruire. Fiindcă eram foarte prieteni și-și permitea, omul ăla din când în când îmi spunea: "Băi, ești penibil! Ești prost!". Sigur, prima dată m-am enervat, mi-a venit să-i dau cu ceva în cap, apoi m-am dus acasă și m-am gândit de unde e falsitatea aia și tâmpenia aia și, de multe ori, am constatat că avea dreptate. Altă dată, un amic mi-a reproșat că vorbesc la televizor de parcă aș vorbi cu copii cretini. Eram chiar la început și țin minte că m-am gândit mult la chestia asta, era important. Ca să răspund însă la întrebare, nu, nu e vorba de o rețetă, cum nu e vorba nici de a greși sau a face bine meseria asta, ci de a încerca să rămâi cât mai puțin influențat de condițiile exterioare. Secretul meu au fost acești prieteni care m-au ajutat să rămân cine sunt și au contribuit fundamental la această naturalețe.
- O naturalețe, aș zice, ardelenească, deși am aflat că te-ai născut la Vâlcea. De fapt, ce origini ai, Cătălin?
- N-am "origini sănătoase", ca să folosesc o sintagmă care cândva a fost o formulă a selecției comuniste a cadrelor. Bunicul meu era ofițer de jandarmi și făcea parte din "ocupația românească" în Basarabia, pe care ceilalți o numeau "românii eliberatori". S-au mai păstrat niște poze cu proprietățile bunicilor mei din Chișinău. Aveau magazin de delicatese, restaurant, o casă impresionantă, și la țară o vie, ale cărei limite nu se vedeau din vârful dealului din care se făcuse poza. Au pierdut tot. Bunicul a fost blocat între fronturi și a dispărut, iar bunica, rămasă singură cu șapte copii, s-a refugiat în partea asta de lume, la Vâlcea, unde s-au retras mulți basarabeni. Au reușit să ia puține lucruri de la Chișinău cu ei, mai ales vesela, argintăria și samovarul, pe care le-au vândut repede, ca să-și asigure supraviețuirea. Aici l-a cunoscut mama pe tata, care fusese decorat cu Crucea de Fier pe frontul de est, când a luptat împotriva sovieticilor.
- Mai trăiesc părinții tăi?
- Doar mama, dar nu la Vâlcea, acum locuiește la vreo 40 de km de Cluj. Mai am și un frate, de care mă despart foarte mulți ani, e cu 14 ani mai mare, suntem foarte diferiți. Vin dintr-o lume foarte pestriță. Am primit o educație fermă și nu neapărat fericită, de la un om care a făcut din mine un proiect de viață, care și-a sacrificat veniturile proprii pentru ca eu să fac școală, care a ordonat fiecare fărâmă de mâncare care se găsea cu greu. A fost o educație riguroasă, dar eu și ai mei am înțeles prin rigurozitate lucruri foarte diferite. Poate tocmai de aceea opțiunile mele au fost rareori subiect de discuție cu maică-mea. De la o vârstă foarte fragedă, am fost un copil destul de independent.
- În televiziune ce te-a adus?
- Niște întâmplări m-au dus spre televiziune. La începutul anilor '90, eram student la Litere, la Cluj, înființaserăm și o revistă în cadrul facultății și organizam un grup de dialog cultural, o serie de întâlniri în care invitam scriitori să-și citească textele, dar invitam și muzicieni sau oameni de film, puneam diapozitive, muzică, fragmente din "Twin Peaks", eram foarte preocupați de ce se întâmpla la vremea aia în toate artele. Toate întâlnirile astea aveau o latură spectaculară. Am cunoscut în felul ăsta o doamnă de la radio, care ne-a luat pe doi dintre noi să o ajutăm la o emisiune studențească de tineret. După vreun an, cineva de la televiziune ne-a căutat la secretariatul facultății, să dăm o probă pentru o emisiune. Culmea e că am mers amândoi și am intrat amândoi pe același post, cu jumătate de normă. Nu ne-a venit să credem. Și uite așa, încetul cu încetul, am început să lucrăm. Era vorba de TVR Cluj. De altfel, postul meu e și acum la TVR Cluj, eu acolo sunt angajat.
- Acum ce statut ai, unde locuiești, de fapt?
- Locuiesc jumătate de timp în Cluj, cealaltă parte de timp în București. Fac naveta și e foarte fain așa, să vezi lumile astea destul de diferite. Clujul mă odihnește. Acolo se trăiește cu scopul de a avea liniște, dar uneori starea aia de calm te și enervează. Așa cum aici, în Capitală, parcă e prea multă adrenalină, iar adrenalina devine o definiție în virtutea căreia se trăiește. Niciuna nu e o soluție fericită, dar eu zic că alternanța asta e sănătoasă pentru cineva ca mine, care trăiește din observatul altora.
"Ne-am format un public al nostru care ne urmărește permanent"
- Anul ăsta se împlinesc 15 ani de când ai pornit emisiunea Garantat 100%. Sunteți deja veterani. Nu intervine o anumită oboseală? O rutină? Nu ți-e teamă că te repeți?
- Uneori îmi e jenă să spun cât de cu nerăbdare aștept ziua în care lucrăm în studio. Nu, nu mă simt deloc obosit, din contră. Am plecat în meseria asta cu o lipsă totală de entuziasm, convins fiind că nu voi rămâne în televiziune, dar entuziasmul meu a crescut o dată cu emisiunea. În toți anii ăștia ne-am format un public al nostru care ne urmărește permanent. Bucuria vine însă și din faptul că am constatat că în ultimii ani, există și lume tânără care se uită la noi. Față de acest public nou încercăm să facem un gest de reverență, chemând în emisiune oameni care într-un fel sau altul au făcut un anumit tip de succes. În siajul succesului ăstuia încercăm să plasăm lume de care oamenii nu știu nimic. Cu alte cuvinte, încercăm să aducem la televizor ceea ce am vrea noi înșine să vedem la televizor. Pentru că ideea în care noi credem foarte tare e că ceea ce numești cultură nu e ceea ce majoritatea înțelege ca fiind cultura intelectuală. Cultură înseamnă felul de a fi al unei comunități. Or, felul ăsta de a fi înseamnă de la cum mănânci până la cum te îmbraci și ce citești.
- Ești la curent, prin prisma emisiunii pe care o faci, cu tot ce mișcă în materie de cultură. Cum se vede România ultimului deceniu din redacția TVR? S-a schimbat țara, s-a așezat altfel în anii ăștia?
- Nu știu cum arată România, dar pot să spun cum arată România pe care o cunosc eu. Iar România pe care o cunosc eu e un loc bizar, în prefacere, cu tot felul de momente de explozie, ici și colo. Cu excepția unor lucruri neplăcute, care țin de spălarea culpei colective pe care am avut-o după comunism, în România s-au întâmplat foarte multe lucruri bune, într-un timp destul de scurt, douăzeci și un pic de ani. Mulți sunt tentați să spună că înainte de '89 eram mai luminoși, mai civilizați și mai coagulați ca societate decât eram de fapt. Și nu e așa. Eram mult mai slabi și mult mai puțin luminoși. Și atunci, prin comparație, pot să zic că e destul de mult. Românii au fost și norocoși. S-au întâmplat lucruri în jurul nostru care ne-au fost favorabile. În rest, omenește vorbind, sunt unul dintre nemulțumiții acestei țări.
- Cum împaci nemulțumirile cu faptul că ești, totuși, născut aici? Mai ai vreo urmă de patriotism?
- Le împac prin felul în care îmi fac meseria și prin felul în care respect principiile etice ale meseriei mele, mai ales acela de a nu deforma realitatea. Nu sunt patriot din categoria celor care spun "sunt mândru că sunt român", dar îmi pasă de locul ăsta foarte tare și cred într-o formă de patriotism foarte fertilă, aceea de a avea un spirit profund critic față de locul în care stai.
"Am făcut o școală fabuloasă. Datorez enorm Facultății de Filologie din Cluj"
- Ești o excepție, faci jurnalism, deși ai absolvit o facultate de Litere. Te-a ajutat sau ți-a pus piedici pregătirea de care ai avut parte?
- Până la un punct, am descoperit în rândul politehniștilor, cu care am stat în cămin pe timpul facultății, o aristocrație intelectuală mai rafinată decât cea a literaților și a filosofilor. Din păcate, educația umanistă s-a diluat peste tot în lume. Am făcut o școală fabuloasă, care mi-a plăcut mult și pe care o respect. Niciodată nu ezit să recunosc că datorez enorm Facultății de Litere de la Cluj. Am învățat foarte mult acolo, trăiesc și acum în aceeași cheie de educație în care mă simt foarte confortabil. A fost o educație solidă, care m-a ajutat să mă deschid.
- Nu doar societatea românească e în prefacere, ci și jurnalismul. Mai crezi în viitorul acestei meserii?
- Mă duc uneori la întâlniri cu studențimea de la Jurnalistică și constat cu amărăciune că mi se pun tot felul de întrebări neplăcute. Așa că îi întreb și eu, la rândul meu, de ce mă întreabă lucrurile alea. Și mi se spune că există mulți colegi de breaslă pe care i-au întâlnit și care le-au spus că meseria asta e o ticăloșie, că s-a denaturat ireversibil, că trebuie să ai stomacul tare ca s-o faci, că trebuie să fii agresiv și războinic. Să ne înțelegem, nu e rău să fii agresiv, când canalizezi energia asta în scopul descoperirii unui adevăr. Dar să fii câinos, numai pentru că ești jurnalist, e o idioțenie. Mi se pare profund condamnabil să te duci și să-i descurajezi pe tineri de la bun început, spunându-le că oricum și oriunde te-ai duce, vei fi supus unei forme de interes.
- Ție ce ți-a adus bun meseria asta?
- Când faci lucrurile cu pasiune și cu recunoștință că ai o asemenea meserie, jurnalismul îți aduce foarte mult. Te obligă să înveți tot timpul câte ceva și devine o parte importantă a felului tău de a fi. Cultul și respectul pentru meseria pe care o faci te așează. De fapt, nu te așează, te ajută să te situezi, fiindcă treaba asta pe care o facem noi e pentru oameni care se așează mai greu. (râde)
"Nu cred în instituția matrimonială, în schimb, în iubire cred!"
- Despre viața ta personală nu se știe nimic, nimic. Ai ridicat un zid de netrecut în jurul ei.
- Ce vrei să știi? (râde)
- De ce o ții departe de ochii lumii?
- Nu povestesc despre lucrurile astea nu doar pentru că există inflație pe piață de povești personale, ci și pentru că așa sunt eu, sunt reticent în a vorbi despre viața personală, chiar și cu prietenii mei apropiați. Reticența mea vine dintr-o formă de cavalerism. Crede-mă, am câțiva prieteni foarte buni, cu care nu am povestit niciodată la băut, așa cum fac băieții, despre femeile cu care am avut de-a face. Și te asigur că uneori bem mult peste limită.
- Vorbeai de jurnaliștii care nu se pot așeza. E o incompatibilitate așa mare între meseria asta și viața de familie?
- Știu jurnaliști de bună calitate care sunt familiști și sunt foarte fericiți așa. După cum știu jurnaliști care nu s-ar așeza niciodată, fiindcă nu doresc și nu le place. În ce mă privește, am mai spus-o și o repet, eu nu cred în instituția matrimonială, cred în schimb în tot soiul de forme de parteneriat. Și, evident că da, cred în iubire.
- Ai timp de plăceri și pasiuni? Ce faci când termini ziua de muncă?
- Mai în glumă, mai în serios, ți-aș răspunde foarte simplu: beau. Beau si derulez muzici. Cum meseria a devenit o parte importantă în tot ceea ce fac, aș zice chiar partea cea mai importantă, ea începe să se confunde cu felul meu de-a fi. Meseria ține tot timpul, viața curge într-o continuă căutare de subiecte, deci zile libere nu prea există. Dacă prind însă un răgaz, îmi place să gătesc, să beau cu prietenii mei, să vedem filme, să vorbesc mai mult decât e cazul, să merg la teatru, să scriu.
- Mai simți în tine chemarea literelor?
- Evident că da, din ce în ce mai tare. Am împăcat-o de-a lungul vremii scriind și în presă. Sunt autorul unei rubrici personale săptămânale, în revista "Dilema": "Fără doar și coate". La fel de tare însă am simțit și chemarea teatrului. Visul meu din copilărie a fost să fac teatru și film, dar la vremea la care am dat examen era imposibil, erau două locuri la Teatru. Așa că am urmat sfatul practic de a face o școală, ca să fie făcută, urmând apoi să plec în Polonia, unde nu se putea face cinematografie dacă nu aveai o diplomă înainte. În Polonia n-am mai ajuns, dar în ultima vreme, m-am apucat de scris scenarii și sunt foarte fericit. Mi se joacă un text la "Teatrul Act". E un spectacol făcut de Al. Dabija, cu George Mihăiță și Marcel Iureș, pe un scenariu scris după "Moromeții", în două personaje. Se va juca din nou chiar la finele acestei luni. Dacă vă place, vă aștept.