"Acutizarea dificultăţilor economice care afectează industria mass-media în ultimii ani a accentuat dependenţa multor instituţii media de clienţii mari de publicitate", scriu cei de la "ActiveWatch", care acordă spaţii generoase, în raportul de peste 100 de pagini, cazului Roşia Montană Gold Corporation (RMGC). "Cel mai flagrant caz rămâne al companiei RMGC, care a derulat în ultimii ani o agresivă campanie de promovare în media, pentru a obţine sprijin în vederea primirii avizelor guvernamentale, necesare demarării contestatei exploatări aurifere. Mesajele în favoarea proiectului RMGC au inundat spaţiul mediatic, multe dintre ele fiind mascate sub forma unor produse jurnalistice (advertoriale nemarcate ca atare). În plus, multe voci din presă au declanşat veritabile campanii de denigrare a celor care se opun exploatării, în contextul declanşării mişcărilor civice de protest împotriva iniţiativelor legislative ale guvernului menite a facilita obţinerea avizelor şi demararea exploatării de către RMGC. Atacurile au depăşit tradiţionala divizare a presei autohtone (între cele două tabere politice) şi s-au manifestat printr-un discurs aproape identic, propagat de ambele tabere mediatice, ţinta fiind aceeaşi: adversarii proiectului RMGC", se arată în documentul "ActiveWatch".
"Protestatarii au fost catalogaţi printr-o serie de epitete jignitoare - «eco-anarhişti», «militanţi de profesie», «veleitari», «rebeli fără cauză», «pierde-vară», «ecologişti de duminică», «protestatari de vreme bună». Au fost reluate temele anilor '90 (că mişcările de protest ar fi finanţate de cercuri oculte din străinătate), intelectualii care s-au opus public proiectului au fost calomniaţi şi acuzaţi că au interese economice la Roşia Montană. Persoanele şi grupurile supuse acestor atacuri nu au avut posibilitatea să-şi exprime punctul de vedere în instituţiile media în care erau atacate", mai scrie în raport. Cazuri din anii precedenţi au demonstrat că, cel mai adesea, există o legătură între publicitatea primită de la RMGC şi conţinutul editorial. Numai în 2013, potrivit unei investigaţii realizate de platforma jurnalistică "Rise Project", compania Roşia Montană Gold Corporation a "investit" peste 2 milioane de euro în televiziunile din România, cu RTV şi cele trei Antene în prim-plan.
E şi o veste bună în tot acest noian de veşti proaste despre presă: milioanele Goldului nu au putut cumpăra totul. Au existat şi există încă destule supape, în presă şi pe Internet, pentru cauzele bune. Şi există un public care a învăţat să-şi selecteze riguros informaţia şi să nu mai înghită pe nemestecate manipulările de tot felul. Între tentaţii de milioane şi un public de milioane, mai sunt încă destui care aleg publicul. Vă mulţumim că existaţi!