"Acutizarea dificultăților economice care afectează industria mass-media în ultimii ani a accentuat dependența multor instituții media de clienții mari de publicitate", scriu cei de la "ActiveWatch", care acordă spații generoase, în raportul de peste 100 de pagini, cazului Roșia Montană Gold Corporation (RMGC). "Cel mai flagrant caz rămâne al companiei RMGC, care a derulat în ultimii ani o agresivă campanie de promovare în media, pentru a obține sprijin în vederea primirii avizelor guvernamentale, necesare demarării contestatei exploatări aurifere. Mesajele în favoarea proiectului RMGC au inundat spațiul mediatic, multe dintre ele fiind mascate sub forma unor produse jurnalistice (advertoriale nemarcate ca atare). În plus, multe voci din presă au declanșat veritabile campanii de denigrare a celor care se opun exploatării, în contextul declanșării mișcărilor civice de protest împotriva inițiativelor legislative ale guvernului menite a facilita obținerea avizelor și demararea exploatării de către RMGC. Atacurile au depășit tradiționala divizare a presei autohtone (între cele două tabere politice) și s-au manifestat printr-un discurs aproape identic, propagat de ambele tabere mediatice, ținta fiind aceeași: adversarii proiectului RMGC", se arată în documentul "ActiveWatch".
"Protestatarii au fost catalogați printr-o serie de epitete jignitoare - «eco-anarhiști», «militanți de profesie», «veleitari», «rebeli fără cauză», «pierde-vară», «ecologiști de duminică», «protestatari de vreme bună». Au fost reluate temele anilor '90 (că mișcările de protest ar fi finanțate de cercuri oculte din străinătate), intelectualii care s-au opus public proiectului au fost calomniați și acuzați că au interese economice la Roșia Montană. Persoanele și grupurile supuse acestor atacuri nu au avut posibilitatea să-și exprime punctul de vedere în instituțiile media în care erau atacate", mai scrie în raport. Cazuri din anii precedenți au demonstrat că, cel mai adesea, există o legătură între publicitatea primită de la RMGC și conținutul editorial. Numai în 2013, potrivit unei investigații realizate de platforma jurnalistică "Rise Project", compania Roșia Montană Gold Corporation a "investit" peste 2 milioane de euro în televiziunile din România, cu RTV și cele trei Antene în prim-plan.
E și o veste bună în tot acest noian de vești proaste despre presă: milioanele Goldului nu au putut cumpăra totul. Au existat și există încă destule supape, în presă și pe Internet, pentru cauzele bune. Și există un public care a învățat să-și selecteze riguros informația și să nu mai înghită pe nemestecate manipulările de tot felul. Între tentații de milioane și un public de milioane, mai sunt încă destui care aleg publicul. Vă mulțumim că existați!