Studiu de caz: Gold Corporation și cianura din presă

Ciprian Rus
Ultimul raport "FreeEx" privind libertatea presei în România, realizat de "ActiveWatch" - Agenția de Monito­rizare a Presei și dat publicității la începutul lunii mai, atrage atenția asupra unui fenomen extrem de grav în contextul, și așa precar, al spațiului public de la noi: sacrificarea, de către tot mai multe instituții de presă, a independenței edi­toriale și a interesului public, în fața unor presiuni politice sau economice și, încă mai periculos, transformarea unor publicații și posturi de radio și televiziune în veritabile ca­nale de propagandă pentru interese de natură economică.

"Acutizarea dificultăților economice care afectează industria mass-media în ultimii ani a accentuat dependența multor instituții media de clienții mari de publicitate", scriu cei de la "ActiveWatch", care acordă spații generoase, în ra­portul de peste 100 de pagini, cazului Roșia Montană Gold Corporation (RMGC). "Cel mai flagrant caz rămâne al com­pa­niei RMGC, care a derulat în ultimii ani o agresivă cam­pa­nie de promovare în media, pentru a obține sprijin în ve­derea primirii avizelor guvernamentale, necesare dema­rării con­testatei exploatări aurifere. Mesajele în favoarea pro­iec­tului RMGC au inundat spațiul mediatic, multe dintre ele fiind mascate sub forma unor produse jurnalistice (ad­ver­toriale nemarcate ca atare). În plus, multe voci din presă au de­clanșat veritabile campanii de denigrare a celor care se opun exploatării, în contextul declanșării mișcărilor civice de protest împotriva inițiativelor legislative ale guvernului menite a facilita obținerea avizelor și demararea exploatării de către RMGC. Atacurile au depășit tradiționala divizare a presei autohtone (între cele două tabere politice) și s-au manifestat printr-un discurs aproape identic, propagat de ambele tabere mediatice, ținta fiind aceeași: adversarii proiectului RMGC", se arată în documentul "ActiveWatch".
"Protestatarii au fost catalogați printr-o serie de epitete jig­nitoare - «eco-anarhiști», «militanți de profesie», «velei­tari», «rebeli fără cauză», «pierde-vară», «ecologiști de du­minică», «protestatari de vreme bună». Au fost reluate te­me­le anilor '90 (că mișcările de protest ar fi finanțate de cercuri oculte din străinătate), intelectualii care s-au opus public proiectului au fost calomniați și acuzați că au interese eco­nomice la Roșia Montană. Persoanele și grupurile supu­se acestor atacuri nu au avut posibilitatea să-și exprime punc­tul de vedere în instituțiile media în care erau atacate", mai scrie în raport. Cazuri din anii precedenți au demonstrat că, cel mai adesea, există o legătură între publicitatea primi­tă de la RMGC și conținutul editorial. Numai în 2013, po­tri­vit unei investigații realizate de platforma jurnalistică "Rise Project", compania Roșia Montană Gold Corporation a "investit" peste 2 milioane de euro în televiziunile din Ro­mânia, cu RTV și cele trei Antene în prim-plan.
E și o veste bună în tot acest noian de vești proaste des­pre presă: milioanele Goldului nu au putut cumpăra totul. Au existat și există încă destule supape, în presă și pe In­ternet, pentru cauzele bune. Și există un public care a învățat să-și selecteze riguros informația și să nu mai înghită pe nemestecate manipulările de tot felul. Între tentații de milioane și un public de milioane, mai sunt încă destui care aleg publicul. Vă mulțumim că existați!