"La daci", în puterea nopţii
"Într-o seară de vară, să tot fie cinci ani de atunci, vacile noastre nu s-au mai întors din munte. Cu spaima în suflet că ar putea să le sfâşie jivinele pădurii, am pornit în căutarea lor. Am bătut toate pajiştile şi coclaurile unde mă gândeam că ar putea să se oprească. M-a prins miezul nopţii strigându-le. Înfierbântată de urcuş, cântând şi hăulind să-mi treacă de urât, m-am trezit pe padeşul alb, calcaros, pe care mi-am făcut veacul în tinereţe, ca lucrătoare cu ziua pe şantierul Cetăţii Dacice. Doamne, cum mi-a zvâcnit inima în piept! Ajunsesem atât de departe de sat! Să-ţi fie de învăţătură, Tincuţo, să nu mai pleci singură în creierii munţilor taman în iulie, când lumina lunii mai mult te ameţeşte de cap, decât să-ţi arate calea! Că odată răsăriră, băiete, dintre stâncile pleşuve, umbre lungi ca nuiaua de salcie. Smocuri de păioagă păreau că se strâng cerc în jurul meu. Lespezi roşietice îmi alunecau sub tălpi, în vreme ce plesnete de aripi de huhurez şi de cocoş sălbatic îmi ajungeau la urechi cu o forţă înzecită de spaima care mă cuprinsese. Simţeam că, dacă n-o luam la fugă, aş fi căzut leşinată între gorganele de piatră cu chip de om, ce fuseseră cândva parte a zidului de apărare a Cetăţii. De fel, nu sunt fricoasă, dar nici nu mai fusesem vreodată «la daci», în puterea nopţii. Am prins a alerga spre sud, în direcţia Olteţului, ţipând cât mă ţinea gura: «Hăăăp! Hăăăp!». Pietre stârnite alergau pe lângă mine, îmi treceau printre picioare sau pe deasupra capului, prăbuşindu-se în hăul cheilor întunecate. Păsările nopţii, speriate, fâlfâiau prin preajmă, în timp ce prăbuşirea Olteţului de pe stânci părea un tropot de copite ce se apropia vertiginos, odată cu fuga mea disperată. Deodată, ca prin farmec, orice zgomot încetează. Niciun foşnet, niciun susur, niciun pocnet dintre cele ce-mi chinuiseră inima. O lumină paşnică îmi descreţeşte fruntea; o înseninare fericită mă cuprinse; o iubire, o dulceaţă, o chemare veneau spre mine ca o iradiere ce-mi furnica pielea; cercuri mângâioase de aer cald îmi alungară gheaţa din spate. Ajunsesem la gura Peşterii lui Pahomie, numită şi Peştera lui Zamolxis sau Peştera Polovragi. Aici îmi făcusem jocurile copilăriei. Chit că e situată în pieptul muntelui, încă departe de sat şi de mânăstire, peştera mea dragă îmi alungase urâtul şi făcuse pace în jurul meu. Pentru prima oară le dădeam dreptate «paranormalilor», care veneau special pentru a se încărca de energia din peşteră. Am început să fluier, veselă şi destinsă, iar drumul spre casă mi s-a părut uşor, parcă pluteam peste grohotişuri. Când am ajuns, vacile aşteptau în poartă, sătule, şi ignorând cu desăvârşire tot ce mi se întâmplase din cauza lor."
"Iar în pieptu-acestui munte se arat-o poartă mare -
Ea: înalt este boltită şi-ntr-adânc în piatra tare..."
Povestea Tincuţei din Polovragi s-a întâmplat aievea, iar femeia, în vârstă de 65 de ani, mă asigură că nu face parte dintre aceia prea încrezători în legende şi eresuri. Nici fiul său, Istrat, nu crede prea mult în spunerile din bătrâni ce nu pot fi verificate. Totuşi, zice şi el că există lucruri inexplicabile, există dovezi istorice, povestiri transmise din gură-n gură peste secole, despre rolul pe care Munţii Parângului şi Căpăţânii l-au jucat în viaţa strămoşilor noştri daci şi, după aceea, în vremurile mai noi. Satul actual s-a format în jurul unui "triunghi" aproape magic: muntele, peştera, mânăstirea. Este triunghiul stabilităţii şi al continuităţii istorice, cu care puţine popoare se pot lăuda. Polovrăgenii, neam de păstori, trăiesc în umbra propriului lor trecut, împărţiţi, cum ar spune Eminescu, între "lumea-nchipuirii, cu-a ei visuri fericite" şi "lumea cea aievea, unde cu sudori muncite te încerci a stoarce lapte din a stâncei coaste seci".
***
Valea Olteţului este presărată cu peşteri. Tincuţa le cunoaşte pe toate. Le numeşte cântând, ca într-o litanie, cu ochii în tavan şi mâinile sprijinite pe un şal negru, cu ciucuri, ce-i atârnă pe piept: Peştera cu apă, Peştera cu sare de salpetru (din care bătrânii făceau explozibil strecurat prin paie), Peştera cu oase, Peştera roşie, Peştera lui Jianu, Peştera muierilor (alta decât cea din Baia de Fier), Peştera liliecilor, Peştera rândunelelor, Peştera popii Sebăreanu. Cea mai mare dintre toate, electrificată în 1984, este Peştera lui Pahomie sau a lui Zamolxis, a cărei lungime depăşeşte 10 kilometri şi se crede că răspunde tocmai în Transilvania, în apropierea cetăţii Sarmizegetusa. Este, se pare, peştera pe care Eminescu o descrie în poemul "Memento mori" astfel: "Iar în pieptu-acestui munte se arat-o poartă mare -/ Ea:înalt este boltită şi-ntr-adânc în piatra tare,/ Iar de pragu-i sunt unite nalte scări de negre stânci,/ Cari duc adânc în valea cea de-acol-abia văzută...".
Şi neobositul călător prin "România pitorească", Alexandru Vlahuţă, descrie cu uimire peştera situată "pe margini de prăpăstii": "Intrarea peşterii e largă şi se aseamănă cu tinda unei biserici scobite în piatră. (...) Înaintăm mai bine de-o jumătate de ceas în uriaşa hrubă, ale cărei bolţi răsună fioros de paşii şi de glasurile noastre, şi de pe ai cărei pereţi întunecoşi par gata să se desprindă tot felul de vedenii fantastice: balauri încolăciţi pe stânci năruite, trupuri trunchiate, braţe întinse-n întuneric, animale diforme, monştri ce te privesc ameninţători din firidele lor negre, chipuri omeneşti învăluite-n zăbranice de piatră".
Cu multe milioane de ani în urmă, peştera era albia subterană a Olteţului. Un mare cutremur a clătinat munţii din temelii, aruncând firul apei la nivelul de azi. Tot atunci au luat naştere cele două lanţuri muntoase gemene: Parângul şi Căpăţânii. Între ele se înalţă cele mai strâmte chei din Europa, care ajung într-un loc la numai 70 cm lăţime. "De aceea", spune Tincuţa, "zeul Zamolxis, fost preot şi profet, şi-a ales ca lăcaş această peşteră. Era locul ideal din care putea să dispară şi unde nu putea fi găsit de nimeni. Puterea lui era nemăsurată: din bătrân se făcea tânăr, intra sub pământ în locurile de azi ale Polovragiului şi ieşea la suprafaţă în cetatea Sarmizegetusei din Ardeal. Când a fost cercetată de speologi, în urmă cu 100 de ani, aceştia au fost uluiţi: într-o zonă îndepărtată, acolo unde cu siguranţă nu mai ajunsese nimeni în timpurile de după Domnul Iisus, au descoperit urme de picior şi câteva fosile mai vechi de 2000 de ani. Erau, cu siguranţă, urmele unor daci. Să fi fost ei mai buni speologi decât noi?"
Regimul trecut a organizat aici o tabără internaţională de speologie. Atunci, speologii cehi au avansat încă mai mult decât înaintaşii lor de acum un veac. Dar, într-un loc de la rădăcina munţilor, au fost nevoiţi să se oprească. Singura cale de înaintare presupunea tăierea parţială a unor stalagmite cu fierăstraie din cele mai fine. Ei auziseră de comoara dacilor şi sperau că vor da de ea chiar acolo. Se spunea că şi Zamolxis lăsase giuvaere nepreţuite. Aşa că au început lucrarea. După 3 zile şi 3 nopţi de înaintare spre Transilvania, dincolo de Parâng, la sute de metri adâncime, lame subţiri de fierăstrău încercau să deschidă drumul secret al dacilor. Dar n-a fost să fie! Cum începeau delicata operaţie, cum se declanşa un zgomot ciudat, ca de maşină ce se prăvăleşte în prăpastie. Un clănţănit metalic incredibil, un scrâşnet ca de frâne, fier pe fier. La început, cehii au crezut că le ţiuie urechile din cauza presiunii prea joase. Şi-au scos măştile şi şi-au aprins o ţigară. Un curent neaşteptat de aer prelua imediat fumul. O mică galerie laterală, şi-au spus. O fisură pe undeva, prin apropiere. Un semn bun. Şi au început din nou să taie. Aveau de gând să lărgească doar cu 30 de centimetri, ca să poată înainta. Se şi vedeau într-o sală boltită, plină cu aur şi pietre preţioase, ca în filmele cu Ali Baba. Dar huruitul acela drăcesc "se rostogolea" iarăşi în râpă. Neînsemnatul scrijelit de bomfaier se transforma într-un urlet ameninţător. Bieţii oameni şi-au făcut cruce cu limba şi au făcut calea întoarsă. Nimeni, după ei, n-a mai îndrăznit să se aventureze atât de adânc sub munte.
La "Galeria Ispăşirii", în zona turistică, este ceva obişnuit să simţi furnicături în corp, chiar în dreptul "Tronului lui Zamolxis". Au venit unii cu detectoare de biocurenţi, iar de la un loc, spun ghizii, ácele o luau razna, învârtindu-se fără noimă, ca în prezenţa unei fiinţe vii, extrem de încărcate cu energie. Tincuţa a auzit despre multe astfel de întâmplări, căci mai sunt şi "braconieri" ai peşterii, care intră pe ascuns, spărgând porţile. Cu ochii ei i-a văzut însă pe "respinşi", persoanele care nu pot intra în peşteră. Deodată, după primele zeci de metri, li se face rău, abia mai respiră, cad din picioare. Obişnuia să plătească un flăcău din sat care s-o ajute în astfel de cazuri.
Dar pe sărmanul Mituţă nu l-a mai putut ajuta nimeni. Nici măcar Ionică, prietenul lui, care a asistat neputincios la moartea acestuia. Cică băieţii ăştia, mai ştrengari, mai aventurieri, auziseră de păţania cehilor şi au hotărât să le calce pe urme, doar-doar vor găsi comoara. N-au apucat ei să treacă dincolo de porţile metalice, că dintr-un horn al peşterii, situat chiar deasupra Olteţului, au ţâşnit limbi de foc. Aur! a strigat Mituţă, apucând târnăcopul cu străşnicie şi încercând să lovească stânca ce părea incandescentă. A lovit o dată şi până aici i-a fost: târnăcopul i-a ricoşat drept în frunte, omorându-l pe loc. Ionică, bietul, a mai trăit şi el doar cât să povestească în sat; şi-a găsit moartea la scurt timp, de la o boală necunoscută. Atunci s-a vorbit din nou de blestemul lui Zamolxis, sub pecetea căruia s-ar afla comorile îngropate şi chiar peştera.
La parastasul istoric ţinut în 1996 la gura peşterii, 7 preoţi şi 12 istorici au purces la ceea ce profesorul Radu Paşca din Cluj a numit "zamolxirea" locului. Atunci au fost pomeniţi Pitagora (profesorul lui Zamolxis, dar după unii, elevul profetului dac), Ptolemeu, Deceneu, Gebeleizis, alţi zei şi zeiţe. Dacă Deceneu a tăiat via dacilor, în schimb, Zamolxis i-a îndemnat să nu mai mănânce carne şi să ducă viaţă austeră. Aşa cum el însuşi a dus, ca sihastru, în această peşteră. Unii spun că el a fost cel dintâi sihastru, un precreştin autentic, care credea în viaţa de după moarte. Iar dacă şi-a ales ca lăcaş această peşteră este pentru că Zamolxis ştia că ea există "de când există iarba pe pământ" şi mai de demult.
Cetatea Arcina şi jidovii domestici
Tincuţa ştie şi despre şantierul arheologic din platoul Cetăţii Dacice. Cu acea ocazie, a aflat multe şi e tare tristă că după 1990 s-au sistat lucrările, din lipsă de bani. Au venit nemţi, englezi, austrieci să vadă adevărul, să nu se spună pe urmă că eventualele comunicări ştiinţifice ale românilor sunt invenţii naţionaliste. Atunci s-a văzut că cetatea era împrejmuită de o adâncă prăpastie pe trei laturi. Pe a patra latură, fusese construit un val de apărare de 8 metri înălţime, protejat de şanţuri, în care se aprindeau focuri. Tot acolo, sus, s-au găsit urme ale caselor dacilor şi un loc de rugă, în partea de nord, unde s-a descoperit şi o placă de pământ ars cu un basorelief închipuind un cal şi un călăreţ. Pe câteva cărămizi s-au găsit inscripţii necunoscute, din care s-a dedus că dacii aveau totuşi scriere. S-a putut descifra inscripţia "ARCINA", de unde s-a bănuit că acesta era numele cetăţii. Cetatea propriu-zisă era înaltă, împrejmuită de şase terase. Între ziduri, au fost identificate vase din ceramică pentru păstrat cereale, având imprimate roţi şi crenguţe de brad; teci de piatră pentru cuţite, mărgele, fibule, brăţări. Băştinaşii îi ţineau pe lângă casă pe jidovi, oameni uriaşi veniţi din Bosnia şi Herţegovina, unde erau hărţuiţi de romani. Un bastion întreg era rezervat jidovilor, un beci uriaş, al cărui tavan s-a prăbuşit, cu trecerea timpului. Li s-a respectat, se pare, statutul de refugiaţi şi nu au fost folosiţi în lupte, ci numai la muncile agricole şi casnice.
Lumea dacilor este încă vie la Polovragi. Oamenilor le place să vorbească despre cei din trecut, caută misterul, legenda, ceaţa lăptoasă de pe creste, huhurezii, picurul apei în peşteră. Sunt unii care intră, după ploaie, să audă muzica apei ce picură din tavan. Se aud sunete duioase, ascuţite, amplificate de ecou. Polovrăgenii sunt dornici să răspândească ştiri senzaţionale. S-a auzit în şapte sate de ciobanul care şi-a pierdut oile, de văcarul din faţa căruia s-au volatilizat vacile ori de nuntaşii de sub ochii cărora au dispărut lăzile cu bere şi grătarul cu fripturi. Ziarele s-au grăbit să vorbească de "Triunghiul Bermudelor" în variantă gorjană, reporterii au pus martorii să se jure, iar bătrânii au fost citaţi cu alte întâmplări magice de demult.
Zamolxis - un viitor Dracula?
Într-o zi, patru englezoaice bătrâne din Londra au cerut insistent să intre în peşteră, chiar dacă veniseră după programul de vizitare. Ghidul le-a însoţit câteva ore bune, iar trimisele Albionului păreau a avea o ţintă precisă. Căutau "locul funerar" în care s-ar fi aflat îngropat Zamolxis. Era "piesa" lipsă din cartea pe care venerabilele doamne urmau s-o publice. O carte în care zeul dac avea toate şansele să concureze cu vestitul Dracula - o creaţie, de asemenea, englezească. Mare le-a fost dezamăgirea când şi-au dat seama că nu pot da de "urmele materiale" ale eroului cărţii lor.
Polovraga
Despre originea numelui Polovragi circulă mai multe supoziţii. Cea mai verosimilă este aceea care se referă la vraci. Vracii au apărut pe lângă Zamolxis şi au continuat, după dispariţia lui, să-i urmeze învăţătura. Când şi vracii au dispărut, în secole, locul lor a fost luat de călugări. Se spune că vracii lui Zamolxis erau capabili să vindece toate bolile acelor timpuri, iar remediul lor secret era obţinut dintr-o floare dispărută acum, numită Polovraga. Pentru vindecătorii locali, polovraga era o plantă similară ginsengului, de la care se folosea rădăcina. Oricum ar fi fost, nu se găsea cu uşurinţă. Mulţi şi-au pierdut viaţa, încercând s-o culeagă de pe stâncile cele mai înalte.
Turcul păcătos şi brâul roşu al Maicii Domnului
Din "ecuaţia" vieţii sub atâtea peceţi legendare nu poate lipsi mânăstirea - lăcaş protector al creştinării dacilor romanizaţi. Este aproape sigur că cele mai vechi dintre mânăstiri au fost ridicate pe temelii dacice, apropierea dintre "zamolxism" şi creştinism fiind, după cum se ştie, surprinzătoare: credinţa într-un singur zeu şi în viaţa de apoi reprezentând liniile de bază ale celor două religii. În plus, nici sihăstria nu este departe de spiritul dacic, Zamolxis fiind, cum se spune, un precursor al sihaştrilor creştini. Părintele Cornelius Sebăreanu, fost stareţ al Mânăstirii Polovragi, a fost îndrumat să nevoiască într-o peşteră pentru a fi mântuit. Nu a reuşit să rămână acolo trei ani, ca Zamolxis, fiindcă după 8 luni şi-a aflat sfârşitul. A fost îngropat în grota care-i poartă numele, mai târziu fiind mutat în cimitirul mânăstirii.
O poveste frumoasă din tezaurul de la Polovragi spune că un turc tare hain îi căutase pricină unui polovrăgean şi dorea cu orice chip să-şi sloboadă plumbii pistolului în bietul ghiaur. Numai că omul, tânăr şi agil, a reuşit să se strecoare în curtea mânăstirii şi să se facă pierdut printre cele ziduri. După o zi întreagă de căutare, turcul mai că turbase de furie. Şi, văzând el că nu-i chip să-l afle pe fugar, s-a oprit în faţa intrării şi a ţintit brâul cel roşu al Maicii Domnului, pictată în tinda bisericii, deasupra uşii. Şi astăzi se vede urma glonţului care a muşcat din sfânta pictură. Dar n-a fost să-l ţină prea mult bucuria. Chiar la ieşirea din curte, cummergea el dus pe gânduri şi mulţămit, iată că bidiviul se-mpiedică într-un târş şi sanchiul cade cât era de lat, izbindu-şi ţeasta de-o piatră colţuroasă. De prisos să lungim povestea: lifta a murit pe loc, probând că un păcat atât de mare, ca acela al blasfemiei, nu poate fi pedepsit decât cu moartea. Şi atunci au înţeles polovrăgenii că, fiind ei aşezaţi pe o vatră atât de veche, sunt protejaţi deopotrivă de Maica Domnului (hramul mânăstirii este "Adormirea Maicii Domnului") şi de Peştera lui Zamolxis. Iar cine nu crede n-are decât să citească încă o dată pilda turcului şi trista întâmplare a lui Ionică şi a lui Mituţă, nefericiţii căutători de aur "zamolxit".