- Poet şi preot, dăruit deopotrivă cu talent literar şi cu iluminare duhovnicească, fost ucenic al monahului Nicolae (Steinhardt) de la Rohia, Ioan Pintea izbuteşte să slujească, deopotrivă, două iubiri: cuvântul scris şi Cuvântul lui Dumnezeu -
"Liturghia de după Liturghie"
- Părinte Ioan, aţi invitat la Bistriţa revista "Formula AS", pentru o întâlnire cu cititorii, chiar în biserica "Sfinţii Trei Ierarhi", căreia îi sunteţi paroh. Organizaţi frecvent astfel de manifestări culturale în spaţiu sacru?
- Da, pentru că însăşi biserica noastră ne îndeamnă la aceasta. Ea este ctitoria unei pregnante personalităţi transilvănene, Grigore Pletosu, primul profesor de limba şi literatura română al poetului George Coşbuc. Grigore Pletosu, ale cărui oseminte se odihnesc sub streaşina bisericii, a fost un cărturar important, a scris şi o "Dogmatică" ortodoxă, pe care recent am reeditat-o. Prin urmare, biserica noastră are şi valenţe culturale. În plus, să nu ignorăm faptul că ne aflăm în Transilvania, unde Biserica este mult mai deschisă spre evenimente culturale decât prin alte părţi ale ţării. La dialogurile cultural-duhovniceşti pe care le organizăm, participă nu doar creştinii din parohia noastră, ci vin oameni de peste tot, după cum aţi văzut. Unii de foarte departe, de pildă de la Maieru, locul în care a copilărit Liviu Rebreanu. Nu este prima întâlnire pe care o facem cu intelectuali laici în biserică. Am lansat, nu demult, o traducere despre opera şi viaţa Sf. Grigorie de Nazianz. Am vorbit, atunci, nu numai despre teologia Sf. Grigorie de Nazianz, ci şi despre poezia sa şi, să nu vă surprindă, despre locul pe care îl ocupă acesta în poezia modernă. Am mai avut bucuria să-l prezentăm enoriaşilor noştri pe marele fizician Basarab Nicolescu, care a venit însoţit de părintele profesor Ioan Chirilă de la Cluj. O altă întâlnire de mare impact am avut cu poetul clujean Adrian Popescu. După cum vedeţi, ne străduim să facem un dialog viu între cultura laică şi cea bisericească, spre folosul tuturor. Iar lumea simte aceste întâlniri ca pe o liturghie de după Liturghie. Marele părinte Dumitru Stăniloae spunea că doar poezia îl poate cuprinde pe Dumnezeu, prin poezie îl înţelegi perfect pe Dumnezeu. Creştinul cu o anumită sensibilitate poate să-şi dea seama că, trăind prin slujbele Bisericii, trăieşte prin poezie. Până la urmă, tot ce auzim şi trăim în biserică este Cuvânt, cuvânt sfânt, transmis semenilor prin articulări poetice, după părerea mea. Sunt convins că oamenii se întorc mult mai bogaţi sufleteşte de la această "liturghie de după Liturghie". Îi cunosc pe credincioşii parohiei şi ştiu că iubesc poezia şi cultura în general. Iar noi, preoţii slujitori, suntem foarte bucuroşi că reuşim să-i deschidem şi spre alte orizonturi duhovniceşti, care vin să-i îmbogăţească, să-i întrarmeze, să le dea o altă viziune asupra Cuvântului.
"Ţin mult la preoţia mea"
- Părinte Pintea, dvs. înşivă sunteţi, deopotrivă, poet şi preot. Slujiţi în altar, dar scrieţi cărţi de poezie, proză şi eseistică. Încap în aceeaşi teacă două iubiri? Preoţia nu îngrădeşte libertatea literaturii? Literatura nu inflamează prea tare cuvântul rostit în biserică?
- Cred că această tentaţie, chiar dacă apare, este inhibată rapid de conştiinţa de preot. Adevărat, scriitorii au şi o anumită cantitate de orgoliu. O mare cantitate! Orgoliul vine din ideea că eşti autor. Dar dacă, scriitor fiind, îi slujeşti lui Dumnezeu în biserică, acest orgoliu poate fi estompat. Cel puţin aşa a fost în cazul meu. Înainte de preoţie, am publicat câteva cărţi de poezie care au fost foarte bine receptate de critica literară şi chiar premiate. Ceea ce, evident, mi-a dat satisfacţii. Dar tot orgoliul meu de scriitor publicat şi apreciat a fost ras, când am scris textele iniţiale a două slujbe de canonizare. Am avut onoarea şi bucuria de a-mi fi cerute de vrednicul de pomenire Mitropolit Bartolomeu Anania. Şi am scris slujba de canonizare a Sfântului Pahomie de la Gledin şi cea a Sfinţilor Martiri Năsăudeni. Acestea m-au smerit, pentru că, deşi sunt scrise de mine, nu sunt semnate. Spre marea mea mulţumire, am reuşit să devin autor anonim. Textele au fost, pe ici, pe colo, modificate, completate de către o comisie specială a Sfântului Sinod, dar startul duhovnicesc, duhul poetic, l-am dat eu. Peste un timp, însă, vor dispărea şi cei care ştiu că eu am alcătuit aceste texte, şi atunci numele meu nu va mai fi legat deloc de ele.
Revenind la întrebarea despre cele două iubiri, în mod categoric, pe primul loc este slujirea în biserică. Ţin mult la preoţia mea şi caut să mă desăvârşesc ca preot. Dar, ca să fiu sincer, nici poezia nu este o preocupare secundară, ci una de zi cu zi, aşa cum este rugăciunea. Cu toate acestea, nu cred că aici încape trădarea vreuneia dintre iubiri, pentru că şi în biserică, şi la masa de scris lucrez, aş spune, cu materialul lui Dumnezeu: cu cuvântul, iar Cuvântul, precum bine ştiţi, este la Dumnezeu şi Dumnezeu este Cuvântul.
"Cred în Dumnezeu aşa cum cred mama Floare şi tata Anchidim"
- Debutul dvs. poetic a fost o veritabilă sărbătoare. Aţi fost celebrat ca o mare speranţă a literaturii române. De ce aţi simţit nevoia ca, pe lângă poezie, să intraţi şi în preoţie?
- Despre poet se crede îndeobşte că este cineva cu capul în nori, boem şi desprins de concretul vieţii. Eu unul am fost întotdeauna, şi ca preot, şi ca poet, cu picioarele pe pământ şi cu sufletul deschis către cer. Şi cred că un scriitor n-ar trebui să trăiască numai pentru el. Mie nu mi-a ajuns postura de poet, pentru că am vrut să fiu mai mult de ajutor celorlalţi. Şi-apoi, mi-am dorit, de pe când eram copil, să devin preot. După întâlnirea cu părintele Nicolae (Steinhardt) de la Rohia, acest gând a prins aripi şi, în cele din urmă, mi s-a împlinit. Şi-i mulţumesc lui Dumnezeu pentru binecuvântarea pe care mi-a dat-o! Pe de altă parte, încă de la prima carte de poezie publicată, "Frigul şi frica", m-a preocupat să transmit un mesaj creştin. Sigur că atunci mesajul era mai încifrat, pentru că poeziile din acest volum au fost scrise înainte de 1989 şi nu puteau fi altfel. Dar poezia mea are şi acum o profundă motivaţie creştină, chiar dacă, uneori, mai puţin vizibilă. Există o continuitate în tot ce fac. Preoţia mi-a accentuat trăirea poetică. De pildă, am scris o poezie despre Maica Domnului, care apare în cartea "Casa teslarului", poezie care a luat naştere în biserică. La un moment dat, după ce mi-am terminat rugăciunea, am rămas în faţa icoanei Maicii Domnului, fără să-mi propun, ci ca o continuare firească, şi am compus mental această poezie. În concluzie, eu cred că după ce am devenit preot, poezia mea a câştigat în conţinut. Şi nu mă refer numai la încărcătura creştină, ci la valoarea poetică valabilă oriunde şi oricând. Asta a fost şi lupta mea, ca, preot fiind, să nu scriu o poezie tezistă, în clişee, ci o poezie pe care să o poată aprecia critica literară şi să o guste chiar şi cei care nu merg la biserică. Rămân preot, dar mă şi detaşez de calitatea mea de preot, pentru a nu o pierde pe cea de poet. Vreau să fiu şi un preot serios, dar şi un scriitor serios. (Zâmbeşte)
- Părinte Ioan, care este rădăcina celor două iubiri ale dvs.? Cum de s-au născut împreună?
- Vin dintr-o lume care a susţinut şi susţine jertfelnic Biserica lui Hristos: lumea ţărănească. Eu sunt copil de ţărani, dintr-un sat aşezat de mâna lui Dumnezeu pe un deal: Runcul Salvei. Acolo a pornit izvorul poeziei şi tot acolo mă întorc când simt că izvorul ei se mai retrage. Credinţa a fost pentru mine un dat firesc. Cred în Dumnezeu, aşa cum cred părinţii mei, mama Floare şi tata Anchidim. N-am avut atitudini cioraniene în relaţia cu Dumnezeu. Deşi l-am citit şi preţuit pe Cioran, nu m-am răzvrătit niciodată. Coasta Boacii, pe care am urcat în toamna anului trecut, seamănă izbitor cu Dealul Coastei din satul meu, deal de pe care am privit, senin şi fără complexe, cerul şi zările Domnului. Am o viaţă petrecută în credinţă. Cu căderi şi ridicări. Dar, în credinţa de acasă. Credinţa aceea mi-a rămas în suflet şi cu ea merg mai departe, şi ca preot, şi ca literat. Toate celelalte, literatura, poezia, lecturile, mă ajută să înţeleg anumite lucruri. Dar ceea ce mă menţine într-o relaţie de vârf cu Dumnezeu este credinţa primită de la părinţii mei.
- Mai ţineţi minte cum a început? Cine v-a dus prima dată, pe deal în jos, la biserica satului, cine v-a învăţat primele rugăciuni? Întâmplările copilăriei se transformă, adesea, în stâlpi de viaţă...
- Dintru început am simţit credinţa ca un dat, ca un dar. În familia noastră credinţa a fost şi a rămas un fenomen natural, obişnuit, indispensabil. Mi-am văzut zi de zi părinţii stând de vorbă cu Dumnezeu. Dacă plecau la drum, la câmp ori la oraş, îşi făceau semnul crucii; înainte de a începe aratul sau semănatul sau orice altă lucrare rosteau un "Tatăl nostru", o "Născătoare". Sufletul meu i-a fotografiat de nenumărate ori. Îi văd şi acum, pe vârful Colnicului, în apus, în picioare, precum două lumânări aprinse, mulţumindu-i lui Dumnezeu. Rugăciunile, semnul Sfintei Cruci - m-am trezit pur şi simplu că le ştiu. Aşa cum, la un moment dat, am descoperit că ştiu să merg, să mănânc, să beau apă. Mama a fost cea care m-a dus pentru prima dată la Biserică, la Mânăstire la Nicula, la Rohia. După ce am crescut, mi-a spus ca, de fiecare dată când trec prin Năsăud, să intru, chiar dacă suntem ortodocşi, în bisericuţa Sfântului Anton şi să mă rog. "E un sfânt care face minuni!", mi-a zis. De la tata, un om de o bunătate proverbială, am învăţat câte ceva despre răbdare, îngăduinţă şi dragoste. Cu alte cuvinte, tot un fel de rugăciuni... Dar marea poveste a copilăriei, "aventura conştiinţei mele" creştine, a început, pot spune, în momentul întâlnirii cu mama mamei, bunica Maria sau, cum îi spuneau cei din sat, "lelea Mare a lu' Alexandru". Ea a fost aceea care mi-a citit pentru întâia oară din "Psalmii lui David". Datorită ei, cred, am avut şi primul contact cu poezia. Reţin că mi-a plăcut foarte mult ultimul Psalm, "Psalmul necanonic 151", o relatare despre cum, în chip minunat, alege şi binecuvântează Dumnezeu. N-am realizat atunci că rostindu-l ca rugăciune recitam, de fapt, un poem genial. Mama Mare era de o dărnicie ieşită din comun, nu vorbea pe nimeni de rău, vara umbla desculţă, deşi era nevastă de pădurar, muncea enorm şi se ruga neîncetat. Ea era pacea şi liniştea familiei noastre. A murit rugându-se, cu "Psaltirea" lângă ea.
- Dar poezia? Scriaţi deja versuri în minte pe când mergeaţi cu oile la păscut?
- Eram înconjurat de poezie. Urcam şi coboram dealuri, beam apă direct din izvor, măsuram zilnic jocurile de lumini şi umbre din pădure, pământul era tare şi aveam timp berechet să-i simt asprimea drumurilor şi a cărărilor exact sub picioare. Verdele, albastrul, ruginiul, roşul aprins nu erau numai culori, erau rezonanţe sufleteşti. Am citit şi recitit de nenumărate ori "Moromeţii" şi "Întâlnirea din pământuri" de Marin Preda şi tot de atâtea ori, un alt text extraordinar, de o încărcătură emoţională rar întâlnită, cel puţin pentru mine, scris de Ileana Mălăncioiu ("Eu, Niculae al lui Moromete"), pur şi simplu pentru a mă regăsi. Nouă, copiilor de ţărani ardeleni, cărora ne-a fost dragă cartea şi ne-a plăcut să citim, ni s-au întipărit pentru totdeauna în minte Niculae şi Bisisica. N-am avut oi până foarte târziu, dar am avut vaci şi cai. Ţin minte că, licean fiind, i-am citit într-o toamnă ploioasă tatii Anchidim povestirea "Calul". Tata, care iubeşte la nebunie caii, a plâns, aşa cum plânge azi, la bătrâneţe, când priveşte hamurile - ultima relicvă de la ultimii cai, pe care i-a vândut. Nu ştia nimic despre Preda, dar povestea despre uciderea calului l-a topit.
Eu mergeam cu vacile. Lângă ele, pe Dâmb, unde aveam o splendidă pădure de mesteceni, am citit primele cărţi şi am scris, în minte, dar şi pe hârtie, primele poezii. Erau poezii cu rimă, naive, simple, curate, despre lumea în care mă mişcam. Mă impresionau foarte tare amurgurile, norii, asfinţiturile de soare, agitaţia calmă a sfârşitului de zi. Îmi aduc aminte de o fotografie în care eram împreună cu colegii de clasă, o fotografie de care ai mei râdeau... Toţi se uitau fix, ţintă la aparat, numai eu eram cu privirea în sus. Azi mă uit ţintă la aparat, pozez, rar când îmi iese o fotografie mai de Doamne-ajută! Eram tare poet pe vremea aceea.
"Rohia şi Steinhardt au fost binecuvântările vieţii mele"
- Aţi avut un model de preot scriitor?
- Nu, deşi i-am citit cu mare drag pe preoţii scriitori de la noi. Am avut în schimb modele de mari scriitori şi modele de mari preoţi. De la unii am învăţat să scriu, de la alţii să slujesc. N-am citit numai scriitori care au avut o relaţie perfectă cu Dumnezeu şi cu Biserica. Am citit clasici şi contemporani. Am învăţat mult de la toţi, iar pentru Ioan Alexandru, de pildă, am avut, în tinereţe, un adevărat cult. Citesc pe rupte: de la Costache Conachi, Eminescu şi Konstantin Kavafis la Ezra Pound, T.S.Eliot, Silvia Plath... Ca model de preot îl am pe părintele Alexander Schmemann, pe care l-am numit preotul meu de proximitate. Dar am modele şi printre preoţii români, mai ales printre călugări. Preţuiesc foarte mult lumea monahală şi îi admir pe câţiva preoţi-călugări. Poate şi pentru că, în liceu fiind, am fugit la mânăstire, de unde însă am fost adus înapoi. Mitropolitul Bartolomeu Anania ar fi un model care ar satisface ambele calităţi: de preot şi de scriitor. L-am iubit şi apreciat mult, iar dânsul mi-a acordat încrederea sa, mereu. Mă bucur mult că în locul său a venit un ierarh care, de asemenea, iubeşte poezia: ÎPS Andrei.
- Prezenţa părintelui Steinhardt, care era, şi el, călugăr şi scriitor, v-a îndemnat către literatură?
- Nu numai că m-a îndemnat, dar mi-a dat convingerea că literatura e un lucru foarte serios. Că nu e treabă uşoară. Întâlnirea cu Părintele Nicolae a fost una specială. L-am întâlnit într-un moment de răscruce. Aveam de gând să urmez Teologia şi mă gândeam că literatura ar putea să mă încurce. Cu alte cuvinte, trebuia să iau o decizie. Preoţie sau literatură? El mi-a dat răspunsul. Şi una, şi alta. Ideea e, mi-a spus, să le faci bine, responsabil, sincer şi cu devotament. Din acea clipă mi-am dat seama că sunt pus pe drumul cel bun, că mi-am găsit Avva, şi că restul depinde numai şi numai de mine.
M-au impresionat, din capul locului, prestanţa lui culturală, cunoştinţele lui exhaustive, din toate domeniile cunoaşterii: literatură, teologie, filosofie, psihologie, arte plastice, muzică, ştiinţă, matematici, fizică.
Convorbirile îndelungi din chilia de la Casa Poetului, ceasurile petrecute în biblioteca din Casa cu Paraclis, plimbările peripatetice în împrejurimile Mânăstirii, cu popas de fiecare dată în Poiana Lighet, au fost pentru mine cele mai tari momente de educaţie teologică şi culturală. M-a sprijinit şi să pot debuta într-un volum colectiv, intitulat "Alpha", apărut la Editura Dacia, i-a trimis lui Sorin Mărculescu manuscrisul cărţii mele "Viaţa pe miriapod" şi m-a susţinut pentru a fi publicat la Cartea Românească; a scris şi o prefaţă la acest volum, "Poetul care nu se joacă", s-a făcut luntre şi punte ca să-mi trimită din Bucureşti câteva exemplare din "Viaţa Românească", în care Sânziana Pop (dedicată literaturii pe-atunci) mi-a publicat trei poeme extrem de curajoase, mi-a facilitat întâlnirea cu Părintele Dumitru Stăniloae şi cu Arhimandritul Bartolomeu Anania... M-a ajutat foarte mult. Îl pomenesc neîncetat la altar şi îl voi pomeni veşnic în rugăciunile mele.
Dincolo de faptul că a fost un gânditor profund, ca teolog şi ca literat, un mărturisitor unic, Părintele a fost un om minunat, care ştia să fie fericit, să se entuziasmeze, să bată din palme (la propriu) de bucurie, să spună "bravo" vizavi de reuşitele mele literare, să fie, pur şi simplu, interesat de mersul familiei noastre: dacă a născut Violeta? dacă s-a mutat cu serviciul la Bistriţa? dacă am primit casă?
Am trăit în preajma Părintelui, eu şi familia mea, clipe de neuitat. Când nu ne vedeam, la Rohia sau la noi, la Beclean, ne trimiteam scrisori şi cărţi poştale. Ne felicitam şi ne făceam cadouri de sărbători. Ne-am apropiat foarte mult. Credinţa şi literatura ne-au apropiat foarte mult. Încercam să fiu un elev silitor, să-i spun o vorbă bună, să-i fiu de folos. Cred că asta l-a bucurat peste măsură. Cel puţin aşa mi-a spus spre sfârşitul vieţii: "Ioane, mi-ai bucurat bătrâneţile!". Rohia şi N. Steinhardt au fost binecuvântările vieţii mele!