Pe urmele lui Zamolxis

Ion Longin Popescu
- Legendă și adevăr la Polovragi -

"La daci", în puterea nopții

"Într-o seară de vară, să tot fie cinci ani de atunci, vacile noastre nu s-au mai întors din munte. Cu spaima în suflet că ar putea să le sfâșie jivinele pădurii, am por­­nit în căutarea lor. Am bătut toate pajiștile și coclaurile unde mă gân­deam că ar putea să se oprească. M-a prins miezul nopții strigân­du-le. În­fier­bântată de urcuș, cân­tând și hău­lind să-mi treacă de urât, m-am trezit pe padeșul alb, cal­caros, pe care mi-am făcut veacul în tine­rețe, ca lucrătoare cu ziua pe șantierul Cetății Da­cice. Doam­ne, cum mi-a zvâcnit ini­ma în piept! Ajunsesem atât de departe de sat! Să-ți fie de învățătură, Tincuțo, să nu mai pleci singură în creierii mun­­ților taman în iulie, când lu­mina lunii mai mult te amețește de cap, decât să-ți arate calea! Că oda­tă răsăriră, băiete, dintre stân­cile pleșuve, umbre lungi ca nuiaua de salcie. Smocuri de păioagă păreau că se strâng cerc în jurul meu. Les­pezi ro­șietice îmi alune­cau sub tălpi, în vreme ce plesnete de aripi de hu­hu­rez și de cocoș sălbatic îmi ajun­geau la urechi cu o forță înze­cită de spaima care mă cu­prin­sese. Sim­țeam că, dacă n-o luam la fugă, aș fi căzut leși­nată între gor­ganele de piatră cu chip de om, ce fuse­seră cândva par­te a zidului de apărare a Cetății. De fel, nu sunt fri­coa­să, dar nici nu mai fusesem vreodată «la daci», în pute­rea nop­ții. Am prins a alerga spre sud, în direcția Olte­țu­lui, țipând cât mă ținea gura: «Hăăăp! Hăăăp!». Pie­tre stâr­nite alergau pe lângă mine, îmi treceau printre pi­cioare sau pe deasu­pra capului, prăbușindu-se în hăul chei­lor întunecate. Pă­sările nopții, speriate, fâlfâiau prin preaj­mă, în timp ce prăbușirea Oltețului de pe stânci pă­rea un tropot de copite ce se apropia verti­gi­nos, odată cu fuga mea dis­pe­rată. Deodată, ca prin far­mec, orice zgo­mot înce­tează. Niciun foșnet, niciun susur, niciun poc­net dintre cele ce-mi chinuiseră ini­ma. O lumină pașnică îmi descrețește frun­tea; o înseninare fericită mă cuprin­se; o iubire, o dul­ceață, o chemare ve­neau spre mine ca o iradiere ce-mi furnica pielea; cercuri mân­gâioase de aer cald îmi alungară gheața din spate. Ajun­sesem la gura Peșterii lui Pahomie, numită și Peș­te­ra lui Za­molxis sau Peștera Polovragi. Aici îmi făcusem jocu­rile copilăriei. Chit că e situată în pieptul muntelui, încă departe de sat și de mâ­năstire, peștera mea dragă îmi alungase urâtul și făcuse pace în jurul meu. Pen­tru prima oară le dă­deam drep­tate «paranor­malilor», care veneau special pen­tru a se în­cărca de energia din peș­teră. Am început să flu­ier, veselă și destinsă, iar drumul spre casă mi s-a pă­rut ușor, parcă pluteam peste groho­ti­șuri. Când am ajuns, vacile așteptau în poartă, sătule, și ignorând cu desă­vâr­șire tot ce mi se întâmplase din cauza lor."

"Iar în pieptu-acestui munte se arat-o poartă mare -
Ea: înalt este boltită și-ntr-adânc în piatra tare..."


Povestea Tincuței din Polovragi s-a întâmplat aie­vea, iar femeia, în vârstă de 65 de ani, mă asigură că nu face parte din­tre aceia prea în­crezători în legende și eresuri. Nici fiul său, Istrat, nu crede prea mult în spu­ne­rile din bătrâni ce nu pot fi ve­ri­ficate. Totuși, zice și el că există lucruri inexplicabile, există dovezi istorice, poves­tiri transmise din gură-n gură peste secole, des­pre ro­lul pe care Munții Parângu­lui și Că­pățânii l-au jucat în viața strămoșilor noștri daci și, după aceea, în vre­mu­rile mai noi. Satul actual s-a format în jurul unui "triunghi" aproa­pe ma­gic: mun­te­le, peștera, mânăstirea. Este triun­ghiul stabilității și al con­tinuității istorice, cu care puține po­poare se pot lăuda. Polovrăgenii, neam de păstori, tră­iesc în umbra propriului lor trecut, împărțiți, cum ar spune Emines­cu, între "lumea-nchi­pui­rii, cu-a ei visuri fe­ri­cite" și "lu­mea cea aievea, unde cu sudori mun­cite te încerci a stoarce lapte din a stân­cei coaste seci".

***

Valea Oltețului este pre­sărată cu peșteri. Tin­cuța le cunoaște pe toate. Le nu­mește cân­tând, ca într-o lita­nie, cu ochii în tavan și mâi­nile sprijinite pe un șal negru, cu ciucuri, ce-i atâr­nă pe piept: Peștera cu apă, Peștera cu sare de salpetru (din care bătrânii făceau explozibil strecurat prin paie), Peștera cu oase, Peș­te­ra roșie, Peștera lui Jianu, Peștera muieri­lor (alta decât cea din Baia de Fier), Peștera liliecilor, Peș­tera rân­dunelelor, Peștera po­pii Sebăreanu. Cea mai mare dintre toate, elec­trificată în 1984, este Peștera lui Paho­mie sau a lui Zamol­xis, a că­rei lungime de­pășeș­te 10 kilometri și se cre­de că răspunde toc­mai în Transilvania, în apropierea cetății Sar­­mizegetusa. Este, se pa­re, peștera pe care Emi­nescu o descrie în poe­mul "Memento mori" astfel: "Iar în pieptu-acestui munte se arat-o poartă mare -/ Ea: înalt este boltită și-ntr-adânc în piatra tare,/ Iar de pragu-i sunt uni­te nalte scări de negre stânci,/ Cari duc adânc în valea cea de-acol-abia văzută...".
Și neobositul călător prin "România pitorească", Ale­xandru Vlahuță, descrie cu uimire peștera situată "pe margini de prăpăstii": "Intrarea peșterii e largă și se asea­mănă cu tinda unei biserici scobite în piatră. (...) Înaintăm mai bine de-o jumătate de ceas în uriașa hrubă, ale cărei bolți răsună fioros de pașii și de gla­surile noas­tre, și de pe ai cărei pereți întunecoși par gata să se des­prindă tot felul de vedenii fantastice: balauri încolăciți pe stânci năruite, trupuri trunchiate, brațe întinse-n întu­ne­ric, animale diforme, monștri ce te privesc ame­nin­țători din firidele lor negre, chipuri omenești învăluite-n zăbranice de piatră".
Cu multe milioane de ani în urmă, peștera era albia subterană a Oltețului. Un mare cutremur a clătinat mun­­ții din temelii, aruncând firul apei la nivelul de azi. Tot atunci au luat naștere cele două lanțuri mun­toase ge­mene: Parângul și Căpățânii. Între ele se înalță cele mai strâmte chei din Europa, care ajung într-un loc la numai 70 cm lățime. "De aceea", spune Tin­cuța, "zeul Za­molxis, fost preot și profet, și-a ales ca lăcaș această peșteră. Era locul ideal din care putea să dispară și unde nu putea fi găsit de nimeni. Puterea lui era nemăsurată: din bătrân se făcea tânăr, intra sub pământ în locurile de azi ale Polovragiului și ie­șea la suprafață în cetatea Sar­mi­zegetusei din Ardeal. Când a fost cercetată de speologi, în urmă cu 100 de ani, aceștia au fost uluiți: într-o zonă înde­păr­tată, acolo unde cu siguranță nu mai ajunsese nimeni în timpurile de după Domnul Iisus, au descoperit urme de picior și câteva fosile mai vechi de 2000 de ani. Erau, cu siguranță, urmele unor daci. Să fi fost ei mai buni speo­logi decât noi?"

Misterul peșterii

Regimul trecut a organizat aici o tabără inter­na­țională de speologie. Atunci, speologii cehi au avansat încă mai mult decât înaintașii lor de acum un veac. Dar, într-un loc de la rădăcina munților, au fost ne­voiți să se oprească. Singura cale de înaintare presu­pu­nea tăierea parțială a unor stalagmite cu fierăstraie din cele mai fine. Ei auziseră de comoara dacilor și sperau că vor da de ea chiar acolo. Se spunea că și Zamolxis lăsase giuvaere neprețuite. Așa că au început lucrarea. După 3 zile și 3 nopți de înaintare spre Transilvania, dincolo de Parâng, la sute de metri adâncime, lame subțiri de fie­răs­trău încercau să deschidă drumul secret al da­ci­lor. Dar n-a fost să fie! Cum începeau deli­ca­ta operație, cum se declanșa un zgomot ciudat, ca de ma­șină ce se prăvălește în prăpastie. Un clănțănit meta­lic incredibil, un scrâșnet ca de frâne, fier pe fier. La înce­put, cehii au crezut că le țiuie urechile din cauza presiu­nii prea joase. Și-au scos măștile și și-au aprins o țigară. Un curent neașteptat de aer prelua imediat fumul. O mică galerie laterală, și-au spus. O fisură pe undeva, prin apropiere. Un semn bun. Și au început din nou să taie. Aveau de gând să lărgească doar cu 30 de centimetri, ca să poată înainta. Se și vedeau într-o sală boltită, plină cu aur și pietre prețioase, ca în fil­mele cu Ali Baba. Dar huruitul acela drăcesc "se ros­togolea" iarăși în râpă. Neîn­semnatul scrijelit de bom­faier se transforma într-un urlet amenin­țător. Bieții oa­meni și-au făcut cruce cu limba și au făcut calea în­toar­să. Nimeni, după ei, n-a mai îndrăz­nit să se aven­tureze atât de adânc sub munte.
La "Galeria Ispășirii", în zona turistică, este ceva obiș­nuit să simți furnicături în corp, chiar în dreptul "Tro­nului lui Zamolxis". Au venit unii cu detectoare de bio­curenți, iar de la un loc, spun ghizii, ácele o luau razna, învârtindu-se fără noimă, ca în prezența unei ființe vii, extrem de încărcate cu energie. Tincuța a auzit despre multe astfel de întâmplări, căci mai sunt și "braconieri" ai peșterii, care intră pe ascuns, spăr­gând porțile. Cu ochii ei i-a văzut însă pe "respinși", persoanele care nu pot intra în peșteră. Deodată, după primele zeci de metri, li se face rău, abia mai respiră, cad din picioare. Obișnuia să plătească un flăcău din sat care s-o ajute în astfel de cazuri.
Dar pe sărmanul Mituță nu l-a mai putut ajuta ni­meni. Nici măcar Ionică, prietenul lui, care a asistat nepu­tincios la moartea acestuia. Cică băieții ăștia, mai ștren­gari, mai aventurieri, auziseră de păța­nia cehilor și au hotărât să le calce pe urme, doar-doar vor găsi co­moa­ra. N-au apucat ei să treacă din­colo de porțile metalice, că dintr-un horn al peșterii, situat chiar deasupra Olte­țu­lui, au țâșnit limbi de foc. Aur! a stri­gat Mituță, apu­când târnăcopul cu străș­nicie și încer­când să lovească stânca ce părea incandescentă. A lovit o dată și până aici i-a fost: târnăcopul i-a ricoșat drept în frunte, omorându-l pe loc. Ionică, bietul, a mai trăit și el doar cât să povestească în sat; și-a găsit moar­tea la scurt timp, de la o boală ne­cu­noscută. Atunci s-a vorbit din nou de blestemul lui Zamolxis, sub pecetea căruia s-ar afla comorile în­gropate și chiar peștera.
La parastasul istoric ținut în 1996 la gura peșterii, 7 preoți și 12 istorici au purces la ceea ce profesorul Radu Pașca din Cluj a numit "zamolxirea" locului. Atunci au fost pomeniți Pita­gora (profesorul lui Zamolxis, dar du­pă unii, elevul profetului dac), Ptole­meu, Deceneu, Gebe­leizis, alți zei și zeițe. Dacă Deceneu a tăiat via dacilor, în schimb, Zamolxis i-a îndemnat să nu mai mă­nânce carne și să ducă viață austeră. Așa cum el însuși a dus, ca sihastru, în această peșteră. Unii spun că el a fost cel dintâi sihastru, un precreștin autentic, care credea în viața de după moarte. Iar dacă și-a ales ca lăcaș această peșteră este pentru că Zamolxis știa că ea există "de când există iarba pe pământ" și mai de de­mult.

Cetatea Arcina și jidovii domestici

Tincuța știe și despre șantierul ar­heo­logic din platoul Cetății Dacice. Cu acea ocazie, a aflat multe și e tare tristă că după 1990 s-au sis­tat lucrările, din lipsă de bani. Au venit nemți, englezi, aus­trieci să vadă adevărul, să nu se spună pe urmă că eventualele comunicări știin­țifice ale românilor sunt invenții națio­naliste. Atunci s-a văzut că cetatea era îm­prej­muită de o adâncă prăpastie pe trei laturi. Pe a patra latură, fusese con­struit un val de apărare de 8 metri înăl­țime, protejat de șanțuri, în care se aprin­deau focuri. Tot acolo, sus, s-au găsit urme ale caselor dacilor și un loc de rugă, în partea de nord, unde s-a des­co­perit și o placă de pământ ars cu un basorelief închi­puind un cal și un călăreț. Pe câteva cărămizi s-au găsit inscrip­ții necu­nos­cute, din care s-a dedus că dacii aveau totuși scrie­re. S-a putut descifra inscripția "ARCINA", de unde s-a bănuit că acesta era numele cetății. Cetatea pro­priu-zisă era înaltă, împrejmuită de șase terase. Între ziduri, au fost identificate vase din ceramică pentru păs­trat cereale, având imprimate roți și crenguțe de brad; teci de piatră pentru cuțite, mărgele, fibule, brățări. Băștinașii îi țineau pe lângă casă pe jidovi, oameni uriași veniți din Bos­nia și Herțegovina, unde erau hărțuiți de romani. Un bastion întreg era re­zer­vat jidovilor, un beci uriaș, al cărui tavan s-a prăbușit, cu trecerea timpului. Li s-a respectat, se pare, statutul de refugiați și nu au fost folo­siți în lupte, ci numai la mun­cile agri­cole și casnice.
Lumea dacilor este încă vie la Polo­vragi. Oa­menilor le place să vor­bească despre cei din tre­cut, caută misterul, le­gen­da, ceața lăptoasă de pe creste, hu­hurezii, picurul apei în peș­teră. Sunt unii care intră, după ploaie, să audă mu­zica apei ce picură din tavan. Se aud sunete duioase, ascuțite, am­pli­ficate de ecou. Polo­vrăgenii sunt dornici să răs­pândească știri sen­zaționale. S-a auzit în șapte sate de cio­banul care și-a pier­dut oile, de văcarul din fața căruia s-au vola­ti­lizat vacile ori de nun­tașii de sub ochii cărora au dispărut lăzile cu bere și gră­tarul cu fripturi. Ziarele s-au grăbit să vorbească de "Triun­ghiul Bermu­delor" în variantă gorjană, repor­terii au pus martorii să se jure, iar bătrânii au fost citați cu alte întâmplări magice de demult.

Zamolxis - un viitor Dracula?

Într-o zi, patru englezoaice bătrâne din Londra au cerut insistent să intre în peșteră, chiar dacă veniseră după pro­gramul de vizitare. Ghi­dul le-a însoțit câ­teva ore bune, iar tri­misele Al­bio­nului păreau a avea o țintă pre­cisă. Cău­tau "lo­cul funerar" în care s-ar fi aflat îngropat Zamol­xis. Era "piesa" lipsă din cartea pe care venera­bi­lele doam­ne urmau s-o publice. O carte în care zeul dac avea toate șansele să concureze cu vestitul Dracula - o creație, de asemenea, engle­zească. Mare le-a fost deza­mă­girea când și-au dat seama că nu pot da de "urmele ma­teriale" ale eroului cărții lor.

Polovraga

Despre originea numelui Polovragi circulă mai multe supoziții. Cea mai verosimilă este aceea care se referă la vraci. Vracii au apărut pe lân­gă Zamolxis și au con­ti­nuat, după dis­pariția lui, să-i urmeze învăță­tura. Când și vra­cii au dispărut, în secole, locul lor a fost luat de călugări. Se spune că vracii lui Za­molxis erau capabili să vindece toa­te bolile acelor tim­puri, iar remediul lor secret era obținut dintr-o floare dispă­ru­tă acum, numită Polovraga. Pentru vinde­cătorii lo­cali, polovraga era o plantă similară gin­sengului, de la care se folosea rădăcina. Oricum ar fi fost, nu se găsea cu ușurință. Mulți și-au pierdut viața, încer­când s-o cu­leagă de pe stâncile cele mai înalte.

Turcul păcătos și brâul roșu al Maicii Domnului

Din "ecuația" vieții sub atâtea peceți le­gendare nu poate lipsi mânăstirea - lăcaș protector al creștinării da­cilor romanizați. Este aproape sigur că cele mai vechi dintre mânăstiri au fost ridicate pe temelii da­cice, apro­pierea dintre "zamolxism" și creștinism fiind, după cum se știe, surprinzătoare: cre­dința într-un sin­gur zeu și în viața de apoi reprezentând liniile de bază ale celor două religii. În plus, nici sihăstria nu este departe de spiritul da­cic, Zamolxis fiind, cum se spune, un precursor al si­haș­trilor creștini. Pă­rintele Cornelius Sebăreanu, fost sta­reț al Mânăstirii Polo­vragi, a fost îndrumat să ne­voiască într-o peșteră pen­tru a fi mântuit. Nu a reușit să rămână acolo trei ani, ca Zamolxis, fiindcă după 8 luni și-a aflat sfârșitul. A fost îngropat în grota care-i poartă numele, mai târziu fiind mutat în cimitirul mâ­năs­­tirii.
O poveste frumoasă din tezaurul de la Po­lovragi spune că un turc tare hain îi cău­tase pri­cină unui po­lovrăgean și dorea cu orice chip să-și slo­boadă plum­bii pistolului în bietul ghiaur. Numai că omul, tânăr și agil, a reușit să se strecoare în curtea mâ­năs­tirii și să se facă pier­dut printre cele ziduri. După o zi întreagă de căutare, turcul mai că turbase de furie. Și, văzând el că nu-i chip să-l afle pe fugar, s-a oprit în fața intrării și a țintit brâul cel roșu al Maicii Domnului, pictată în tinda bisericii, dea­­supra ușii. Și astăzi se vede urma glonțului care a muș­cat din sfânta pictură. Dar n-a fost să-l țină prea mult bucuria. Chiar la ieșirea din curte, cum mergea el dus pe gânduri și mulțămit, iată că bidiviul se-mpiedică într-un târș și san­chiul cade cât era de lat, izbindu-și țeasta de-o piatră colțuroasă. De prisos să lungim po­ves­tea: lifta a murit pe loc, probând că un păcat atât de mare, ca acela al blasfemiei, nu poate fi pe­­dep­sit decât cu moartea. Și atunci au înțeles polo­vră­genii că, fiind ei așezați pe o vatră atât de ve­che, sunt protejați deopotrivă de Maica Domnului (hra­mul mânăstirii este "Adormirea Maicii Domnului") și de Peștera lui Za­mol­­xis. Iar cine nu crede n-are decât să citească încă o dată pilda turcului și trista întâm­plare a lui Ionică și a lui Mituță, nefericiții căută­tori de aur "zamolxit".