"Ţara plânge un mare prinţ"
"Plângi, Doamnă Eleno, înger păzitor, consolator sublim, care l-ai însoţit în toate căile spinoase ale vieţii... plângi, dar, fără a te dezola, respectul recunoştinţii ţării întregi, stima şi admiraţiunea tuturor acelor care au cunoscut pe soţul tău iubit să servească la durerea ta vie!".
La căpătâiul sicriului Principelui Alexandru Ioan Cuza e puhoi de lume, deşi guvernul, controlat tocmai de cei care complotaseră la forţarea abdicării sale, face tot ce îi stă în putinţă să submineze manifestările de emoţie legate de moartea prematură, la numai 53 de ani, a întâiului Domn al Principatelor Unite. Dă ordine secrete să nu se tragă clopotele prin satele şi oraşele pe unde urma să treacă trenul funebru, în drumul său către Ruginoasa. Dar cei care îl preţuiau pe Domnul Unirii nu se lasă până nu îi închină un ultim omagiu şi până nu prezintă cuvinte alese, de întărire sufletească, îndureratei Principese Elena. În frunte cu Alecsandri, Negri, Gusti, generalul Florescu şi arhiereul Suhopan, o mulţime mare se află adunată în jurul bisericii din curtea palatului de la Ruginoasa. Fidel pe vecie lui Cuza, Regimentul 5 Infanterie e prezent "in corpore", iar salvele de tun trase de soldaţi duc ecoul până departe, în zări, spre colinele Iaşiului. "Principesă, venim să depunem la picioarele Alteţei Voastre expresia durerii noastre profunde: ţara plânge un mare Prinţ, Alteţa Voastră plânge un soţ iubit", îi spune Dimitrie Gusti, în numele delegaţiilor venite din întreaga ţară. Răvăşită de durere şi de nesomn, căci îşi veghease, noapte şi zi, săptămâni la rând, soţul grav bolnav, Principesa de-abia are puterea să-i răspundă: "Singura mea consolare e că ţara întreagă confundă lacrămile ei cu ale mele...". Lacrimi amare, ce înnodau pentru Principesa Elena un întreg şir de suferinţe trecute şi viitoare ale unei vieţi lungi şi sufocante ca o agonie.
Dragoste la prima vedere
Era o copilă când îl cunoscuse la Iaşi, cu trei decenii în urmă, pe cel de care avea să se despartă acum pentru totdeauna. Proaspăt întors de la studii, de la Paris, Alexandru Ioan Cuza era sufletul capitalei Moldovei, invitat nelipsit la petrecerile luxoase, date de marile familii ale Iaşilor. Vesel, spiritual, lipsit de prejudecăţi, mereu deschis la provocări, Alexandru Ioan Cuza era, la 20 şi ceva de ani, genul de tânăr căruia biografia i-o luase puţin înainte operei căreia avea să-i fie predestinat. Câteva episoade mai contondente din vremea când era abia un şcolar, apoi faima de "duelgiu" - cum li se zicea, în epocă, studenţilor francofoni şi germanofoni, care, aprinşi de marile teme sociale şi politice ale momentului, ajungeau să se dueleze nu doar cu vorba, ci şi cu spada - îi creaseră o reclamă de tânăr aventuros şi rebel. Cu toate astea, prin felul său deschis de a fi, studentul de la Paris avea acces în toate cercurile de elită ale Iaşiului, mai cu seamă în cele feminine, unde şi tinerele "de măritat", şi cucoanele îl găseau deopotrivă curtenitor şi distractiv. Plăcut la chip, cu trăsături regulate, care puneau cum nu se poate mai bine în valoare ochii săi albaştri şi părul castaniu, ondulat, Alexandru Cuza impunea de la prima vedere. Cuceritor când voia, prietenos cu cei de aproape, lua parte la mai toate petrecerile, unele dintre ele destul de scandaloase pentru cei ce ţineau la buna lor faimă. După obiceiul deprins de la Paris, unde fusese lăsat fără niciun control în timpul vârstei critice, Alexandru Cuza îşi petrecea multe nopţi cu prieteni uşuratici, care-i speculau firea expansivă...
De acest tânăr chipeş, menit unei cariere promiţătoare, cu 5 ani mai în vârstă decât ea, se îndrăgosteşte iremediabil Elena Rosetti, fiica unui mare boier moldovean. Crescut la şcoala moravurilor pariziene, Alexandru vede, la rândul său, în Elena, o doamnă, şi nu o curtezană. Un partener de drum cum nu se putea mai potrivit pentru destinul de excepţie pe care, probabil, îl presimţea: o femeie iubitoare, înţeleaptă şi sinceră, străină de orice fel de interese vinovate, exact trăsăturile pe care avea să i le aprecieze cu fiecare ocazie. Alexandru era omul inimii. Îi cere, de îndată, mâna Elenei. "Ziua aceea, cea mai importantă zi din viaţa mea, de neuitat va rămânea toată viaţa în inima mea, Alexandru! Acest buchet de flori «Edelweiss» le voi păstra ca amintire, până la sfârşitul vieţii mele, ca cel mai pur simbol al iubirii", avea să noteze Elena într-un carneţel aflat acum la Muzeul Naţional de Istorie primele impresii legate de întâlnirea cu Alexandru. Copertele fine, în catifea nobilă, vişinie, abia mângâie hârtia îngălbenită, cât să nu strice vraja momentului.
Lungul drum al iubirii
Pentru Elena, Iaşii fuseseră, multă vreme, un fel de "domiciliu forţat" pe o insulă a deşertăciunii nepotrivită firii ei cuminţi. Abia aştepta să fugă de acolo spre Soleşti, paradisul liniştit unde-şi avea domeniul familia Rosetti. Drumul spre casă era o adevărată desfătare pentru ea. Ardea de nerăbdare să se arunce în braţele Catincăi, mama sa, să se hârjonească, precum odinioară, în copilărie, cu "Zouzou", sora ei mai mică, să se îmbete de parfumul florilor din grădina conacului, să afle, până la cel mai neînsemnat detaliu, ce mai fac rudele şi prietenii cei mai apropiaţi ai familiei. Numai gândindu-se la revederea celor dragi, şi timpul zbura, de parcă un prinţ fermecat ar fi purtat-o cu un cal înaripat peste dealurile domoale ale Moldovei. Odată ajunsă acasă, era, în sfârşit, departe de agitaţia protipendadei, departe de obositoarele ieşiri în oraş, aranjate, multe dintre ele, chiar de mama ei, autoritara Catinca Rosetti, cu gândul ascuns de a-şi vedea fiica măritată cât mai repede - şi nu oricum, ci, dacă s-ar putea, cu o partidă cât mai bună... Însă drumul acesta din toamna lui 1843 era mai lung ca toate celelalte la un loc. Nu-şi putea înfrâna, în niciun fel, visarea. În locul colinelor molcome care o fascinau de fiecare dată, pe geamul trăsurii îi apărea acum, mereu şi mereu, chipul lui Alexandru Cuza. Înţelegea, în sfârşit, ce înseamnă dragostea despre care citise în cărţile de poezie. Deşi abia-l cunoscuse, depărtarea de Alexandru, fie şi numai pentru câteva zile, i se părea o eternitate. Timpul trecea atât de greu, că ar fi putut să-şi revadă viaţa întreagă între două bătăi ale inimii. În legănatul rădvanului, Elena repeta obsesiv vorbele meşteşugite cu care avea să-i spună Catincăi despre faptul că e pe vecie a lui Alexandru. Ce va zice, oare, mama sa despre hotărârea ei de a se mărita cu tânărul Cuza?
Când ajunge la Soleşti, într-un târziu, Elena e stoarsă de emoţii. Trece absentă printre îmbrăţişările celor dragi, se schimbă în haine de seară, apoi coboară în salonul cel mare. Pe divan, Catinca aştepta nerăbdătoare spovedania fetei. Citise deja ce e în sufletul Elenei. O frământa o singură întrebare: "Cine era alesul?". "Alexandru... Ioan... Cuza...", îi spune, roşie ca un măr în pârg, Elena. "Acel Cuza?", o întreabă, cu o sprânceană ridicată a mirare, Catinca, făcând aluzie la reputaţia nu tocmai ortodoxă a studentului de la Paris. "Da, acel Cuza!", spune Elena, aşteptând neclintită decizia mamei. Dar răspunsul o umple de fericire: "Ia-l, maică! Am auzit despre el că e un om temător de Dumnezeu", încuviinţează Catinca Rosetti. O sărută pe frunte, apoi mulţumeşte Cerului pentru fericirea Elenei. Copila aceasta cuminte şi devotată merita ce-i mai bun pe lume!
Ucenicia durerilor
Elena şi Alexandru se căsătoresc la conacul de la Soleşti, pe 30 aprilie 1844, după care se mută repede la Galaţi, unde Cuza primeşte un post la o judecătorie din zonă. Alexandru e înflăcărat în relaţia cu Elena şi din cale afară de curtenitor cu influenta lui soacră; nu se zgârceşte deloc la cuvinte mari, în scrisorile pe care i le trimite. "Nu găsesc cuvinte care să vă poată arăta recunoştinţa de care sunt pătruns către Dumneata, care ai născut pe Elena şi i-ai insuflat principiile care-mi aduc cea mai deplină fericire. Rog pe Atotputernicul în toate zilele să nu vă lipsească de nimic, în schimbul fericirei de care mă bucur alături de Elena".
Dar rigiditatea impusă Elenei prin educaţie, timiditatea ei cuviincioasă în exces nu se prea potrivesc cu boemia explozivă a lui Alexandru, excedat şi de prezenţa sufocantă şi mereu intrigantă a Catincăi în viaţa lui de familie, abia pornită la drum. Emoţia primelor luni de iubire se erodează rapid. Descendent al unui neam de mari dregători, unii dintre ei căsăpiţi fără vină de domnitori, Cuza nu punea mare preţ pe corectitudine, convins că voia destinului se împlineşteoricum, şi fără osteneala celui osândit. Fidel acestei credinţe mai mult decât soţiei sale, se adânceşte tot mai mult în petreceri şi aventuri, ruinându-şi averea şi sănătatea. Lipseşte adesea de acasă, având tot mai multe probleme de rezolvat la Iaşi, iar bănuielile soacrei Catinca încep, de la o vreme, să se adeverească.
Aniversarea unui an de la căsătorie o găseşte singură şi melancolică pe Elena, lipită de fereastra camerei sale. Afară e o iarnă grea, ce se va prelungi până în aprilie, cu mugurii încă zgribuliţi sub coaja ramurilor, amânând, la nesfârşit, promisiunea primăverii. La fel e şi în sufletul ei. "Astăzi este 30 aprilie, ziua care mi-a adus cea mai mare fericire. Dar, dacă poţi într-adevăr să fii fericită în această zi unică, atunci poţi s-o şi numeri ca pe singura zi frumoasă din viaţă", mărturiseşte Elena tristeţea primelor iluzii spulberate. Fata cea cuminte a postelnicului Rosetti începea ucenicia durerilor care-i fură hărăzite de-a lungul întregii sale vieţi. Peste nici un an, în 1846, bunica şi tatăl ei mor în aceeaşi zi, la Soleşti. "La-acest semn de pomenire/ Cată omule să vezi/ Cum a lumei fericire/ Azi o ai şi mâine-o pierzi...", scrie pe piatra funerară aşezată la căpătâiul celor doi. Viaţa Elenei Cuza încape, întreagă, în acest catren naiv...
"O rază caldă"
Statornică în sentimentele ei, dar tot mai închisă în sine, Elena se surprinde pe ea însăşi, după câte o lectură, visând din nou la împlinirea dragostei sale. "Sunt încântată că am avut o clipă când m-am scuturat de acoperământul de gheaţă, cerând vieţei, lui Dumnezeu, tuturor, o rază caldă pentru inima mea. Căci, la urma urmei, nu am şi eu dreptul la partea mea de fericire?", îi scrie Elena Cuza unei bune prietene. Zbuciumul anului 1848 dă o nouă şansă poveştii de dragoste dintre Elena şi Alexandru. Înţeleaptă şi grijulie, tot mai conştientă de misiunea soţului ei, Elena sprijină, în taină, planurile revoluţionare ale lui Cuza. Speriat de acţiunile tinerilor patrioţi moldoveni, Sturza Vodă îi arestează, la Iaşi, pe principalii lideri naţionalişti. Doisprezece dintre ei, printre care şi Alexandru Ioan Cuza, sunt prinşi şi maltrataţi, iar a doua zi, aruncaţi într-o butcă, spre a fi predaţi autorităţilor turceşti, la Măcin. Elena, care îl aştepta la Soleşti, cu sufletul la gură, pe Alexandru, află printr-o ştafetă credincioasă de necazul în care se afla soţul ei, arestat şi grav rănit la picior. E momentul în care femeia cea timidă, în vârstă de numai 23 de ani, se transformă pe dată într-o leoaică, demnă de stilul voluntar al mamei sale. Sare în prima diligenţă cu direcţia Galaţi şi face tot ce-i stă în putinţă să ajungă în oraşul de la Dunăre, înaintea prizonierilor. Se duce direct la consulul britanic Cumingham, prieten apropiat al familiei. Acesta se oferă să intermedieze mituirea marinarilor greci, care urmau să ducă lotul de prizonieri la Măcin. Dar pentru asta, Elena trebuia să facă rost numaidecât de o sumă foarte mare de bani. Cum suma de care dispunea nu ajungea pentru a pune în aplicare planul de eliberare, îşi amanetează, fără nicio strângere de inimă, toate bijuteriile primite ca moştenire de familie. Operaţiunea e un succes, iar Elena creşte şi mai mult în ochii bunilor prieteni ai lui Alexandru - Negri, Kogălniceanu, fraţii Alecsandri, care îi vor fi mereu aproape, în momentele de cumpănă sentimentală ale vieţii. De altfel, Elena îi urmează pe revoluţionari în lungul lor exil european. Cuplul Cuza petrece zile pline de căldură şi de dragoste, în casa boierului patriot Hurmuzachi, de la Cernăuţi. Însă holera, care bântuia ca un blestem prin regiune, îi pune din nou pe drumuri pe tinerii îndrăgostiţi...
În 1849, Mihail Sturza Vodă e înlocuit cu Grigore Ghica, un apropiat al lui Alexandru. Revenit din exil, Cuza intră, astfel, în prim-planul vieţii politice moldoveneşti. În Iaşiul cosmopolit şi intrigant al jumătăţii de secol XIX, el este în elementul lui. Trimitea îndată după Stoica Cântăreţul, care venea să cânte la fereastra sufrageriei, romanţe populare, înveselea prin vorba şi spiritele sale pe toată lumea, căci era un vorbitor neîntrecut, iar femeile se băteau să-l aibă printre ele. Obosită de atmosfera de etern carnaval a Iaşilor, Elena se refugiază adesea la ţară. Dar nici măcar acolo nu se poate pune la adăpost de uneltirile şi de şoaptele răutăcioase ale femeilor ce râvneau la favorurile soţului ei. Încerca să se ţină tare, dar văzuse ea însăşi, în mijlocul veseliei generale, ofensiva zâmbetelor provocatoare şi a ocheadelor. Plăcută în intimitate, viaţa în societate alături de Alexandru devine un chin. "Libertatea, dragul meu, trăiască în totul libertatea, chiar şi în dragoste!", era motoul prins de Cuza într-o scrisoare către prietenul şi cumnatul său, Iordache Lambrino. La rândul ei, Elena îi scrie, dezamăgită şi dezarmată, mamei sale, despre "cât e de dureros să te vezi uitată de acei pe care-i iubeşti chiar mai mult decât pe tine însuţi!"...
Elena nu poate avea copii, iar asta nu face decât să adâncească criza în relaţia cu Alexandru. Când, în 1858, sora sa mai mică, Zoe, însărcinată cu al treilea copil, îi mărturiseşte spaima de a-şi simţi sfârşitul aproape, Elena îi spune, printre încurajări şi promisiuni, că va fi ca o mamă bună pentru nepoţii săi, că se oferă bucuroasă lui Dumnezeu, în locul lui "Zouzou". "Eu nu am de ce trăi, viaţa îmi este o adevărată povară...". Dar Dumnezeu are planuri de mărire cu Elena Cuza. Un an mai târziu, tot zbuciumul inimii sale capătă sens. Vestea alegerii ca domn a lui Alexandru Ioan Cuza o surprinde şi pe ea, cum îl surprinde şi pe soţul său, care preferă să meargă la teatru, în loc să participe la adunarea electivă. Elena îl aşteaptă, totuşi, în crucea nopţii, ca să-l încurajeze, repetându-şi în gând o deviză pentru toată viaţa: "În senin, ca şi în negură, voi rămâne teafără...".
Maria, dulcele nume al intrigii
Imediat după alegerea lui Alexandru ca domnitor, casa familiei Cuza devine un adevărat centru de comandă. Doamna Elena se zbate să treacă peste sfioşenia şi stângăcia care o caracterizau, pentru a fi o companie plăcută oaspeţilor domnitorului şi, mai ales, pentru a-i fi un sprijin de nădejde lui Alexandru. Ales, deopotrivă, domn al Munteniei, Cuza este adesea plecat la Bucureşti, iar Doamnei Elena îi revine sarcina de reprezentare a soţului ei, în situaţiile în care protocolul o impune. Constrânsă de etichetă, ea asistă, nu o dată, la spectacolul jalnic dat de pretendentele la graţiile celui care devenise, între timp, domnitorul Principatelor Unite. De la o vreme, însă, în saloanele Palatului domnesc de la Iaşi îşi face tot mai des apariţia una dintre cele mai frumoase femei ale Moldovei acelor ani: Principesa Maria Obrenovici. Cu 10 ani mai tânără decât Elena, elegantă şi strălucitoare ca spirit şi inteligenţă, Maria Obrenovici atrăgea cu uşurinţă atenţia tuturor, făcând multe victime sentimentale, şi nu se sfia să-l provoace, în plină societate, prin graţii şi favoruri, pe Principele Domnitor, sedus, în mod evident, de ea. Un public numeros lua parte, astfel, la o dramă sentimentală ce se desfăşura cu puterea unei fatalităţi oarbe. Deşi lovită crunt sufleteşte, sfătuită de apropiaţii săi şi de prietenii domnitorului, dar conştientă ea însăşi de pericolele la care l-ar expune pe Cuza în cazul unui divorţ, Doamna Elena decide să înghită ruşinea şi să rămână alături de iubirea vieţii sale.
Prinţesă în exil
Într-un climat social şi politic extrem de complex, în care însăşi viaţa Domnului era pusă în pericol de diverşi complotişti, iar bârfele şi răutăţile împrăştiate de adversarii lui Cuza erau la ordinea zilei, Doamna Elena rezistă cu stoicism pe tronul Principatelor, vreme de mai bine de un an. Pleacă apoi la Paris, preocupată de buna creştere a nepoţilor săi orfani de mamă, dar şi de starea sa de sănătate, şubrezită de tumultul ultimilor ani. De acasă, de la Soleşti, Catinca Rosetti vede în plecarea fiicei sale un abandon în faţa Mariei Obrenovici. Apropiaţii lui Alexandru erau, la rândul lor, îngrijoraţi de influenţa nefastă a frumoasei basarabence asupra domnitorului. Elena era extrem de iubită de popor, iar prezenţa sa alături de Alexandru ar fi putut da un nou elan eforturilor reformatoare pe care domnitorul începuse să le facă în ţară. Cedează, până la urmă, şi merge pe mâna lui Alexandru, care îi cere un răgaz până la confirmarea definitivă a Unirii de către Înalta Poartă.
Departe de agitaţia din ţară, Doamna Elena profită de liniştea Parisului pentru a-şi creşte nepoţii şi pentru a se creşte pe sine intelectual. Citeşte enorm şi, de la o vreme, intră în cercuri extrem de selecte, în compania unor mari artişti şi oameni politici, de a căror prezenţă profită de câte ori poate, pentru a-l sprijini, fie şi de la distanţă, pe soţul ei. Aflând despre prezenţa sa la Paris, însuşi Împăratul Napoleon al III-lea o invită la Palat. O vizită revigorantă pentru moralul Doamnei Elena şi o confirmare, la cel mai înalt nivel, a imperativului revenirii în ţară, lângă domnitorul Principatelor. Şi acasă, vocile care o cereau pe Doamnă înapoi deveniseră tot mai puternice. O delegaţie formată din fraţii Vasile şi Iancu Alecsandri pleacă la Paris să o convingă că "lipsa sa se simţea, însuşi Domnitorul o recunoscuse" şi că "pentru binele ţării trebuia să-şi calce pe suflet şi să uite ceea ce îndurera pe toţi bunii români".
Triumful inimii
"Mare bucurie fu în toată ţara, când se află despre sosirea Principesei Domnitoare în Bucureşti. Parcă se şi risipiseră toate vrăjile rele din preajma Domnitorului, căci toţi sperau în înrâurirea ei înţeleaptă şi binefăcătoare", scriu cronicarii vremii. Abia instalată la Palat, Elena începe pregătirile pentru o mare recepţie. Se gândise mult la asta, pentru că voia să recâştige lumea bună a Capitalei, care începuse să-l ocolească pe Cuza, nemulţumită de prezenţa Mariei Obrenovici în preajma sa. Recepţia e un succes fulminant. Întreg oraşul iese în faţa Palatului, pentru a o vedea, în premieră, pe Doamna Elena, a cărei poveste dramatică, ştiută de-acum de toţi românii, impresionase profund. Ziarele vremii ne-o descriu în toată splendoarea sa: îmbrăcată într-o rochie napoleoniană, cu un buchet de camelii albe la centură, pieptănată în stil iosefinian, Principesa Elena îşi masca timiditatea sub un zâmbet binevoitor. Nu era o frumuseţe, dar avea stil şi atitudine de mare împărăteasă. În cercurile înalte ale societăţii pariziene, deprinsese arta de a-şi înrobi interlocutorii prin tact, prin graţie şi prin meşteşugul de a alege temele de discuţie. Cei care se aşteptau să găsească o femeie rănită şi victimizată se înşelaseră. Elena Cuza era mai puternică şi mai sigură pe sine ca oricând. Însuşi Alexandru Ioan Cuza e uimit de această metamorfozare a soţiei sale.
Întâia Doamnă a ţării profită imediat de popularitatea de care se bucura în rândul societăţii româneşti, pentru a pune în practică, alături de doctorul Carol Davila, o impresionantă operă caritabilă, la care se gândise atâta vreme, în timpul "exilului" său parizian. Relatând despre acţiunile umanitare ale Elenei Cuza, ziaristul francez Ulysse de Marsillac scria: "În 1862, providenţa a adus-o aici pe Elena Cuza, întruchiparea bunătăţii, generozitatea simplă şi blândă, care făcea binele fără ostentaţie şi care nu profita de înalta sa poziţie decât pentru a-i ajuta pe cei în suferinţă". Prietenii domnitorului se bucură nespus de succesul lor în a o readuce în ţară pe Elena. Costache Negri îi scrie entuziasmat lui Iancu Alecsandri, la Paris. "Din partea sa, Principesa face minuni, primeşte pe toată lumea, face vizite şi merge să vadă toate aşezămintele publice, îndeplinind toate acestea cu modestia şi delicateţea cari o fac în mod atât de general iubită de toţi. Acest ajutor este foarte bine venit principelui, ceea ce va aduce mult bine". Curajoasă şi binevoitoare, gata oricând să-l apere pe Cuza şi să-i acopere slăbiciunile, chiar faţă de ai săi, Elena devenise o Doamnă în adevăratul sens al cuvântului, împingându-şi concurenta în derizoriu, prin atitudinea sa sigură şi echilibrată.
Prima iubire şi ultima
Dar legătura Domnitorului cu Maria Obrenovici este mai puternică decât şi-ar fi imaginat prietenii binevoitori ai lui Cuza. Cei doi vor avea un copil. Deşi plecată la Ruginoasa să se ocupe de reamenajarea frumosului domeniu cumpărat de Domn, Elena va afla, prin mai multe "anonime", vestea cea mare. Naşterea micuţului Alexandru e marele moment de cumpănă al relaţiei dintre ea şi Cuza. De altfel, acesta îşi aduce băiatul la Palat, sub pretextul că l-a găsit abandonat, în timpul unor inundaţii care cuprinseseră Capitala. "Haide să-l înfiem, să fie copilul nostru!", îi spune Doamnei Elena, care ştia însă bine despre copilul cui e vorba. Pentru prima oară, rănită în orgoliul său, Elena se gândeşte serios la divorţ. Toţi cei din jur se tem că un astfel de gest, pe fondul nemulţumirilor iscate de reformele lui Cuza, ar pune în pericol chiar Unirea Principatelor. Elena se refugiază la Ruginoasa, unde se ocupă, cu bunul gust care îi caracteriza fiece gest şi fiece opţiune, de decorarea palatului, după cele mai frumoase modele ale epocii. Acolo, într-o dimineaţă, când Cuza era şi el prezent, asistă la o scenă care îi schimbă viaţa. O mulţime mare de clăcaşi se prezintă la palat şi cere să vorbească cu Vodă Cuza. Nu trecuseră nici trei săptămâni de la impunerea reformei agrare, iar ţăranii, aflând că Domnul se află la Ruginoasa, veniseră într-un suflet să-i vorbească. "Prea Înălţate Doamne! Mare eşti tu, Doamne! Bunule părinte al plugarului român! Tu ne dai lumina, tu ne dai viaţa şi tu eşti puternicul stăpânitor, unicul Domnitor care ai fost numit de Dumnezeu sfântul să fii mântuitorul nostru. Aşa, Prea Înălţate, ne-ai făcut dreptate. Să trăiască Alexandru, suveranul românilor, dimpreună cu Măria Sa Doamna, mulţi ani fericiţi!". De sus, de la balconul camerei sale, Elena aude vorbele oamenilor. Atunci înţelege că faţă de frământările, de curajul şi de misiunea lui Alexandru, care făcuse fericiţi atâtea milioane de oameni, propriile-i frământări erau egoiste şi meschine. Îl înfiază pe Alecuţu, aşa cum avea să-l înfieze şi pe cel de-al doilea copil al lui Cuza şi al Mariei Obrenovici, Dimitrie. "Eu îmi fac o datorie de suflet, tu îţi faci o datorie de sânge", îi spune Elena, pe tonul acela înţelept şi nobil, împrumutat de la Paris. Înţelesese că durerea ei e parte dintr-o poveste mai mare, ce nu se poate poticni de rătăcirile ori de orgoliile omeneşti ale unuia sau ale altuia dintre ei. Învaţă, atunci, să-l iubească din nou pe Alexandru Ioan Cuza. Îi rămâne alături până ce moartea îi desparte, aşa cum îi jurase în faţa lui Dumnezeu în "cea mai frumoasă zi". Ziua aceea unică pe care, după ce ai fost într-adevăr fericită, poţi s-o numeri ca pe singura zi frumoasă din viaţă, fără umbra celui mai mic regret...
*
Alexandru Ioan Cuza se stinge din viaţă în exil, la Heidelberg, la numai 53 de ani, în urma unei crize de astm, ignorată de medicii germani chemaţi să îl consulte. Dar şi înainte de lovitura de stat care îl sileşte să abdice, în 1866, şi în anii exilului, el nu renunţă la Maria Obrenovici, care îl însoţeşte pretutindeni, mereu. De altfel, în noaptea abdicării, ea e găsită de ofiţerii complotişti în patul domnitorului. Moare tânără, la numai 41 de ani.
Doamna Elena îi creşte pe cei doi copii ai domnitorului din relaţia cu Maria, ca pe propriii săi fii. Fragili fizic şi emoţional, cu presiunea renumelui istoric al tatălui lor, căruia i-au moştenit nu doar duşmanii, ci şi aplecarea spre viaţa uşoară, Alexandru şi Dimitrie se sting însă de foarte tineri. Dimitrie se sinucide în palatul de la Ruginoasa, iar Alexandru moare în Spania, în voiajul din luna de miere. Încercată de atâtea şi atâtea dureri, Doamna Elena rezistă, totuşi, şi rămâne aceeaşi femeie demnă, simplă şi generoasă. Apucă semicentenarul Unirii Principatelor şi reabilitarea lui Cuza, după moartea principalilor săi inamici politici. Lumea o venerează, iar familia regală a României îi face dese vizite de curtoazie. Lucrează ca soră de caritate, îşi împarte săracilor puţina avere rămasă după moartea celor doi fii de suflet şi se stinge la Piatra Neamţ, după o agonie la fel de lungă precum însăşi viaţa ei.
"Orice laudă, orice semn de durere par nepotrivite faţă de măreaţa simplicitate a fiinţei pământeşti care, trăind între noi, cei plini de neajunsuri şi păcate, a dus curată viaţă cerească, asemenea îngerilor. Dintre aceste fiinţe alese a fost şi Doamna Elena, a cărei viaţă întreagă înseamnă uitare de sine, iertare pentru alţii, binefacere ascunsă de lume", scrie, emoţionat, Nicolae Iorga, la moartea Elenei.
La cererea ei, Elena Cuza a fost îngropată în grădina conacului de la Soleşti, alături de mama sa, Catinca. Abia în faţa morţii, cerbicia ei a capitulat.
Fotografii de ANDREI CHERAN
Text documentat pe baza lucrărilor "Doamna Elena Cuza", de L. Borş şi "Viaţa şi opera lui Cuza Vodă", de C. C. Giurescu.