În Azurul Crăciunului
Franţa îi ţinea ocupaţi cam 11 luni pe an. Deşi au schimbat demult locurile de muncă de acasă cu cele din străinătate, nu i-am vizitat. Până acum, când doar mama mai e acolo. În toamna asta, tata a murit. Plec din Cluj ca să petrecem împreună Crăciunul. Parcurg 1782 de kilometri, în 33 de ore de autocar. Dorm prost, încolăcită pe scaune mici, în lumina ecranului pe care rulează filme vechi şi manele. Ascult poveştile celor care se-ntorc la muncă, de sărbători, şi aştept cu nerăbdare sfârşitul călătoriei. În muzica roţilor care mă lasă în noaptea Coastei de Azur, mama mă îmbrăţişează şi mă-ndrumă pe străduţele familiare doar ei.
Suntem în Ramatuelle, un oraş la 30 de minute de mers pe jos din Saint-Tropez. Dincolo de porţile electrice, dau într-un culoar lung, înalt, de plante. Nu le văd bine, e aprinsă doar luna şi o lanternă care caută rulota. Uite-o. Stă albă, discretă, între cactuşii, palmierii şi toate celelalte flori ale pepinierei (un fel de grădină exotică, uriaşă, în care fiecare plantă îşi aşteaptă cumpărătorul). Aici, părinţii mei au stat în ultimii trei ani de viaţă ai lui tata. Spunea că e cel mai frumos loc de muncă de când a plecat din România, în 2002.
În faţa uşii e scuterul pe care el şi-a îndeplinit visul pe două roţi. Uşa dă într-un living mărunt. În mijlocul lui, e o masă plină de creioane pentru grădinari, beletristică franţuzească şi DVD-uri. Seara, mama îşi tace dorul cu filme şi cărţi. Ziua, cu muncă.
Dintr-o vază de sticlă pâlpâie o lumânare. În lumina ei miaună Martinică, o pisică gri, tărcată, grasă.. "Maauu!", o cheamă mama şi felina sare la picioarele ei, se rostogoleşte şi rămâne cu mustăţile în şlapii rupţi ai lui tata. Parcă-i văd degetele lungi, păşind prin rulotă.
Au trăit ca studenţii aici. Două camere mici, fiecare în a lui, de când unul sforăia şi celălalt se trezea în fiecare noapte. O bucătărie mică. Dulapul ei de haine, dulapul lui de haine. Îl deschide. "Hainele lui, uite", zice mama. Îi adulmecă gulerele, îi mângâie pantalonii şi le aşează cu grijă înapoi.
Ne privim printre aburii ceaiului de mentă. Suntem în pijamale, aproape de somnul care ne va prinde îmbrăţişate. Ea îşi mângâie degetele mâinii cu buricele celeilalte. Alunecă încet, abia atingându-şi pielea, în sus şi-n jos. Le strânge în rugăciune. Şopteşte senină. Se închină lent. Mă închină şi pe mine. Închină poza lui tata. Îi spune pe nume, "Emi...", zice melodios.
6:40. E întuneric. Alarma nu mă ridică din pat. Dar mama mă împinge blând şi-mi spune că asta este ora la care-i începe viaţa. Peste mirosul de cafea, îmbrac bluza ei de muncă, ea o ia pe-a lui şi ieşim printre frunzele grele de picuri. Vreau să înţeleg cum au lucrat aici, cum s-au iubit, cum au trăit departe de ţară. Vreau să văd cum lucrează mama acum.
Dintr-un depozit cu uşi grele, de fier, scoate o mătură lungă, un făraş mare, o roabă şi o pereche de mănuşi. Mi le dă mie. Preţ de un tur mic al locului, mă ţin după paşii ei repezi. Îmi arată cactuşii de cinci metri, cactuşii "mickey-mouse", "picior de elefant", mimoze, ghivece cu iarbă galbenă, roşiatică, trandafiri şi multe plante de care n-am mirosit niciodată. "Asta e carnivoră, când vine albina, haţ! Şi-a închis petalele şi acolo rămâne", îmi prezintă o frumuseţe galbenă şi înaltă. "Toaleta e asta", îmi spune mama şi-mi arată, în mijlocul pepinierei, un paralelipiped de lemn acoperit complet de tulpini exotice, frumoase. "Intră", mă-ndeamnă ca într-un muzeu.
Dincolo de gardul care ne desparte de altă proprietate, câţiva muncitori pun ziua la cale. Îi salutăm şi mama le strigă zâmbind: "E fiica mea!". Ei înclină şepcile şi drumul ne duce la Daniel. E unul din şefii ei, un tip mărunt, vorbăreţ doar în franceză şi nerăbdător în gesturi. Îi strâng mâna şi-i citesc în privirea îmblânzită, brusc, amintirea lui tata. "Ce bine-i semeni", spune.
Toate plantele din jur îmi sunt cunoscute. Le-am pipăit ani de zile, în pozele pe care tata mi le povestea, târziu, după miezul nopţilor de vacanţă, acasă. "Măslinii-norişori" se numesc astfel pentru că arată ca nişte nori verzi, crescuţi pe ramuri. Cei din braţele mele sunt încă subţiri şi firavi. Învăţ să îi ajut să nu rămână cocoşaţi în umbra adevăraţilor nori. "Ce mic eşti, dragul mamii. Hai să vedem dacă ştii să te îndrepţi", le vorbeşte mama câtorva frunze. Sunt stângace-n tot ce fac aici. Trag cu ochiul la mâinile ei cu unghii roşii, mici. Înnoadă în bucle, între măslini şi bambus, un elastic verde şi ocoleşte fiecare frunzuliţă. Dacă mai prinde câte una-n noduri, îi cere iertare.
Cu roaba plină de flori portocalii, traversez un pod mic, peste singurul râu din pepinieră. "El l-a construit", îmi spune mama, zâmbitoare până la cer. Tata ştia să facă de toate. Doar să îmbătrânească n-a ştiut.
Strălucitorii
Întorc lumea pe dos şi mă plouă cu Marea Mediterană, în timp ce stau pe un nor lung, ca un tren care înaintează când vrea vântul. Cunosc ţărmul ăsta din Saint-Tropez, de când tata mă suna ca să-mi dea valurile la telefon. Apa mării mă recunoaşte şi ea. Nu ştiu dacă din simpatie sau dor de el, dar loveşte mai tare uscatul, şi-mi udă blugii.
Trec pe lângă sute de obloane trase peste întunericul vilelor locuite doar vara. La oricare casă m-aş uita, văd umbre de palmieri pe acoperişuri şi gazon, pini de piatră şi porţi îmbrăcate în verde. Pe sub coroanele copacilor uriaşi, trăiesc entuziasmul lui tata, când a ajuns aici prima dată. Îmi spunea că "e verde, e frumos, e minunat. E ca un paradis. Dar e un paradis al dracului de scump".
"Merci, madame", îi spune mama celei care ne vinde două bilete pentru o plimbare cu vaporul. În cele 15 minute pe care le mai avem până la ridicarea ancorei, luăm prânzul în fâlfâit de aripi. La picioarele noastre, porumbeii şi pescăruşii împart pâine, voci şi priviri iscoditoare. Păsările ne-o iau înainte spre larg şi ne îmbarcăm în turul "vilelor bogaţilor". Adică 90 de minute în care o voce înregistrată povesteşte despre preţurile şi proprietarii caselor de pe ţărmul Saint-Tropez-ului. Însă valurile mă vrăjesc. Mama mângâie o lumânare rotundă, aprinsă în palme. Îşi dorea demult să se plimbe cu tata pe mare. N-a făcut-o. O face acum, cu ochii mai verzi ca niciodată, de lacrimi.
"Bogăţia este genul de fericire specifică Saint-Tropez-ului." Acestea sunt ultimele cuvinte ale vocii de pe casetă. Cu gustul amar al fericirii definite astfel, coborâm în portul plin de iahturi. Toate îmi par cunoscute, la fel ca plantele din pepinieră. Asta, pentru că tata a făcut sute de fotografii, ca să-mi arate lumea în care a plecat. A fotografiat magazine de lux, elicoptere parcate în curţi uriaşe, motociclete la care visa, statui şi picturi fascinante, străduţe înguste şi chipul omniprezent al lui Brigitte Bardot. În mare parte, datorită actriţei, orăşelul acesta a devenit unul din locurile preferate ale bogaţilor lumii. "Mă, puică, oamenii din Saint-Tropez trăiesc pe altă planetă", îmi spunea. Şi iată-mă aici. Pe planeta din poveştile, filmele şi pozele lui.
Scurtătura spre pepinieră trece pe lângă un magazin pentru pescari. "De aici îşi cumpăra Emi tot ce-i trebuia la pescuit". De când îl ştiu, avea pasiunea asta. Mama spune că, în zilele libere, el stătea aici cu orele, la pahare de vorbă şi de visuri. La umbra subţire a undiţelor de multe feluri, în rock-ul unui radio dat încet, şchiopătează, sprijinit în cârjă, tot un Emi. Emile. E proprietarul magazinului, un bărbat cu linişte în privire, nu mai în vârstă de 50 de ani. La fel ca tata, la anii când mi-a spus "bun venit pe lume", are bucle dese, cărunte. "Sunt soţia lui Emil, mă ţineţi minte?", îi spune mama. El iese de după tejgheaua de sticlă, înaintează legănat şi o îmbrăţişează. O lasă din braţe, priveşte pământul prin ceaţa umedă şi o roagă să fie puternică. "Ea e fiica lui". Mă priveşte senin, curios. Îl caută în mine. Îl găseşte. Îşi duce pumnul la inimă, o bate uşor şi spune: "E aici. N-o să plece niciodată de aici."
24 decembrie
Rulota miroase a casă primitoare, a ceară topită şi a sfârşit de ploaie. Cu geamurile mereu deschise, tot parfumul pepinierei traversează încăperile. Martinică îl adulmecă şi oftează leneş. În stânga mustăţilor lui, sunt eu, îmbrăcată în pijamale. În dreapta, mama, îmbrăcată în pijamale. Între noi, cina de Crăciun. Am uitat să facem cumpărăturile. Furculiţele ne sunt pline de mazăre şi emoţii. Din cauza lor, nu mi-e foame. Nici ei. Mestecăm încet, încet, ca într-o aşteptare lungă. Doar tata e voios, în fotografie. "De fiecare dată când mă uit la el, simt că priveşte altfel", spune mama. Îşi înclină capul spre stânga şi rămâne în tăcere.
Faţă-n faţă, cu pixurile pe jurnalele fiecăreia, scriem cum ne-amintim Crăciunurile trecute. Nu toate ne vin în minte. "Gata, eu nu-mi amintesc mai mult." Facem schimb de amintiri. În literele ei mari, rotunde, aplecate spre dreapta, miros cozonaci, gust must şi descopăr nume străine din poveştile lor de când au plecat din România. În literele mele, ea vede chipul de dor al bunicii, luminat de beculeţe galbene. De când au descoperit străinătatea, doar în trei Crăciunuri n-au fost imigranţi.
Pe curând, de Crăciun
Dimineaţa lui 25 decembrie ne pune pe chipuri zâmbete de acceptare. După patru zile de mamă şi amintiri de tată, împachetez bagajul pentru România. Până în Nisa, mergem cu trenul. De acolo, mă voi urca la ora 6 în autocar, mâine dimineaţă.
În Nisa plouă cu ligheane calde. Umbrelele nu ne ajută, nici şosetele ude, nici rucsacul meu uriaş. La ora 19, străzile sunt aglomerate de limbi din toate părţile lumii. Mergem de douăzeci de minute fără direcţie, când intrăm într-o catedrală. Tresar cu fiecare
clapă de orgă. Un domn subţire, pe sub hainele negre, cu barbă căruntă, îşi priveşte palmele întoarse spre înaltul bisericii. Oftează blând. Se roagă. În spate, un tânăr îi şopteşte ceva lui Dumnezeu. Două rânduri de scaune mai în faţă, o fată se leagănă încet, pe muzica singurătăţii de Crăciun. La poalele catolice ale Sfintei Rita, ochii mamei se umplu de luminile lumânărilor. E sfârşitul slujbei de Crăciun. Muzica e ca o horă de îngeri. Mama îmi zâmbeşte şi-mi spune: "Uită-te. Toate lumânările sunt în culori pale. Doar a lui e roşie. E mereu special".