Poveste despre părinții mei

Oana Moisil
Mama pleacă din tăcere și cuprinde cu palmele cor­pul unui Moș Cră­ciun de jucărie. Îl ridică de pe canapea, se în­toarce spre fotografia lui tata și-i cântă: "Moș Cră­ciun cu plete dalbe a sosit de prin nămeți..." Al doi­lea vers îl tace cu un of­tat. Lasă moșul pe masă. Pe că­ciu­la lui roșie se rostogolesc două lacrimi.

În Azurul Crăciunului

Franța îi ținea ocupați cam 11 luni pe an. Deși au schimbat demult locurile de muncă de acasă cu cele din străină­tate, nu i-am vizitat. Până acum, când doar mama mai e acolo. În toamna asta, tata a murit. Plec din Cluj ca să pe­­tre­cem împreună Cră­ciunul. Parcurg 1782 de kilometri, în 33 de ore de autocar. Dorm prost, încolăcită pe scaune mici, în lumina ecranului pe care rulează fil­me vechi și ma­nele. Ascult po­veștile celor care se-ntorc la muncă, de săr­bă­tori, și aștept cu nerăbdare sfârșitul călă­to­riei. În muzica roților care mă lasă în noaptea Coas­tei de Azur, mama mă îm­bră­țișează și mă-ndrumă pe strădu­țe­le familiare doar ei.
Suntem în Ramatuelle, un oraș la 30 de mi­nute de mers pe jos din Saint-Tropez. Din­colo de porțile elec­trice, dau într-un culoar lung, înalt, de plante. Nu le văd bine, e aprinsă doar luna și o lanternă care caută ru­lota. Uite-o. Stă albă, dis­cre­tă, între cactușii, pal­mie­rii și toate ce­lelalte flori ale pepi­nie­rei (un fel de gră­dină exo­tică, uriașă, în care fiecare plantă își așteaptă cumpă­rătorul). Aici, părinții mei au stat în ultimii trei ani de viață ai lui tata. Spunea că e cel mai frumos loc de muncă de când a plecat din Ro­mânia, în 2002.
În fața ușii e scuterul pe care el și-a îndeplinit visul pe două roți. Ușa dă într-un li­ving mărunt. În mij­locul lui, e o masă plină de creioane pen­tru grădi­nari, bele­tristică franțuzească și DVD-uri. Seara, mama își tace dorul cu filme și cărți. Ziua, cu muncă.
Dintr-o vază de sticlă pâl­pâie o lumânare. În lu­mina ei miaună Martinică, o pisică gri, tărcată, gra­să.. "Maauu!", o chea­mă mama și felina sare la pi­cioa­rele ei, se ros­to­golește și rămâne cu mustățile în șlapii rupți ai lui tata. Parcă-i văd degetele lungi, pășind prin rulotă.
Au trăit ca studenții aici. Două camere mici, fiecare în a lui, de când unul sforăia și celălalt se trezea în fiecare noapte. O bucătărie mică. Dulapul ei de hai­ne, dulapul lui de haine. Îl deschide. "Hainele lui, uite", zice mama. Îi adulmecă gulerele, îi mângâie pan­talonii și le așează cu grijă înapoi.
Ne privim printre aburii ceaiului de mentă. Suntem în pijamale, aproape de somnul care ne va prinde îm­bră­țișate. Ea își mângâie degetele mâinii cu buricele celeilalte. Alunecă încet, abia atingân­du-și pielea, în sus și-n jos. Le strân­ge în rugăciune. Șoptește senină. Se în­chină lent. Mă în­chină și pe mine. Închină poza lui tata. Îi spune pe nume, "Emi...", zice me­lo­­dios.
6:40. E întuneric. Alar­ma nu mă ridică din pat. Dar mama mă împinge blând și-mi spune că asta este ora la care-i începe viața. Pes­te mirosul de cafea, îm­brac bluza ei de muncă, ea o ia pe-a lui și ie­șim printre frunzele gre­le de picuri. Vreau să înțe­leg cum au lucrat aici, cum s-au iubit, cum au tră­it departe de țară. Vreau să văd cum lucrează mama acum.
Dintr-un depozit cu uși grele, de fier, scoate o mă­tură lungă, un făraș mare, o roabă și o pereche de mănuși. Mi le dă mie. Preț de un tur mic al locului, mă țin după pașii ei repezi. Îmi arată cactușii de cinci metri, cactușii "mickey-mouse", "picior de ele­fant", mimoze, ghivece cu iarbă galbenă, ro­șiatică, trandafiri și mul­­te plante de care n-am mirosit niciodată. "Asta e carnivoră, când vine albina, haț! Și-a închis pe­talele și acolo rămâne", îmi prezintă o fru­musețe galbenă și înaltă. "Toaleta e asta", îmi spune mama și-mi arată, în mijlocul pepinierei, un parale­li­piped de lemn aco­perit complet de tulpini exotice, frumoase. "Intră", mă-ndeam­nă ca într-un muzeu.
Dincolo de gardul care ne desparte de altă pro­prietate, câțiva muncitori pun ziua la cale. Îi salutăm și mama le strigă zâmbind: "E fiica mea!". Ei înclină șep­cile și drumul ne duce la Daniel. E unul din șefii ei, un tip mărunt, vor­băreț doar în franceză și nerăbdător în gesturi. Îi strâng mâna și-i citesc în privirea îm­blân­zită, brusc, amintirea lui tata. "Ce bine-i semeni", spu­ne.
Toate plantele din jur îmi sunt cunoscute. Le-am pipăit ani de zile, în pozele pe care tata mi le po­vestea, târziu, după miezul nopților de vacanță, acasă. "Măsli­nii-norișori" se numesc astfel pentru că arată ca niște nori verzi, crescuți pe ramuri. Cei din brațele mele sunt încă sub­țiri și firavi. Învăț să îi ajut să nu rămână cocoșați în um­bra adevăraților nori. "Ce mic ești, dra­gul mamii. Hai să ve­dem dacă știi să te în­drepți", le vorbește ma­ma câtorva frunze. Sunt stân­gace-n tot ce fac aici. Trag cu ochiul la mâinile ei cu unghii roșii, mici. Înnoadă în bucle, între măslini și bam­bus, un elastic ver­de și ocolește fie­ca­re frunzuliță. Dacă mai prinde câte una-n no­duri, îi cere iertare.
Cu roaba plină de flori por­tocalii, traversez un pod mic, peste singurul râu din pepi­nie­ră. "El l-a cons­truit", îmi spu­ne mama, zâmbi­toa­re până la cer. Tata știa să facă de toate. Doar să îmbătrânească n-a știut.

Strălucitorii

Întorc lumea pe dos și mă plouă cu Marea Medi­te­rană, în timp ce stau pe un nor lung, ca un tren care îna­intează când vrea vântul. Cunosc țărmul ăs­ta din Saint-Tropez, de când ta­ta mă suna ca să-mi dea valu­rile la telefon. Apa mării mă recunoaște și ea. Nu știu dacă din simpatie sau dor de el, dar lovește mai tare us­catul, și-mi udă blugii.
Trec pe lângă sute de obloa­­ne trase peste întune­ricul vilelor locuite doar vara. La oricare casă m-aș uita, văd umbre de palmieri pe acoperișuri și gazon, pini de piatră și porți îmbrăcate în verde. Pe sub coroa­nele copacilor uriași, trăiesc entuziasmul lui tata, când a ajuns aici prima dată. Îmi spunea că "e verde, e fru­­mos, e minunat. E ca un para­dis. Dar e un paradis al dra­cu­lui de scump".
"Merci, madame", îi spu­ne mama celei care ne vinde două bilete pentru o plim­ba­re cu vaporul. În cele 15 mi­nute pe care le mai avem pâ­nă la ridi­carea an­corei, luăm prânzul în fâlfâit de aripi. La picioarele noastre, porumbeii și pescărușii împart pâine, voci și priviri iscoditoare. Păsările ne-o iau înainte spre larg și ne îmbarcăm în turul "vilelor bogaților". Adică 90 de minute în care o voce înregistrată povestește despre prețurile și proprietarii caselor de pe țărmul Saint-Tropez-ului. Însă valurile mă vrăjesc. Mama mângâie o lumânare rotundă, aprinsă în palme. Își dorea demult să se plimbe cu tata pe mare. N-a făcut-o. O face acum, cu ochii mai verzi ca nicio­dată, de lacrimi.
"Bogăția este genul de fericire specifică Saint-Tropez-ului." Acestea sunt ultimele cuvinte ale vocii de pe casetă. Cu gustul amar al fericirii definite astfel, coborâm în portul plin de iahturi. Toate îmi par cunos­cu­te, la fel ca plantele din pepinieră. Asta, pentru că tata a făcut sute de fotografii, ca să-mi ara­te lumea în care a ple­cat. A fotografiat maga­zine de lux, elicop­tere parcate în curți uriașe, motociclete la care vi­sa, statui și picturi fas­cinante, străduțe îngus­te și chipul omnipre­zent al lui Brigitte Bar­dot. În mare parte, da­to­rită actriței, orășelul acesta a devenit unul din locu­rile preferate ale bogaților lumii. "Mă, puică, oamenii din Saint-Tropez trăiesc pe altă planetă", îmi spu­nea. Și iată-mă aici. Pe planeta din poveș­tile, filmele și pozele lui.
Scurtătura spre pe­pi­nieră trece pe lângă un maga­zin pentru pes­cari. "De aici își cum­păra Emi tot ce-i tre­buia la pescuit". De când îl știu, avea pa­siunea asta. Mama spu­ne că, în zilele libere, el stătea aici cu orele, la pahare de vorbă și de visuri. La umbra subțire a undițelor de multe feluri, în rock-ul unui radio dat încet, șchio­pă­tează, sprijinit în cârjă, tot un Emi. Emile. E pro­prietarul magazinu­lui, un bărbat cu liniște în privire, nu mai în vârs­tă de 50 de ani. La fel ca tata, la anii când mi-a spus "bun venit pe lume", are bucle dese, că­runte. "Sunt soția lui Emil, mă țineți minte?", îi spune mama. El iese de după tejgheaua de sticlă, îna­in­tea­ză legănat și o îmbră­ți­șează. O lasă din bra­țe, privește pământul prin ceața umedă și o roagă să fie pu­ternică. "Ea e fiica lui". Mă privește senin, cu­rios. Îl caută în mine. Îl gă­sește. Își duce pumnul la inimă, o bate ușor și spune: "E aici. N-o să plece niciodată de aici."

24 decembrie

Rulota miroase a casă primitoare, a ceară topită și a sfârșit de ploaie. Cu geamurile mereu deschise, tot parfumul pepinierei tra­versează încăperile. Mar­tinică îl adulmecă și oftează leneș. În stânga mustăților lui, sunt eu, îmbrăcată în pijamale. În dreapta, mama, îmbrăcată în pijamale. Între noi, cina de Crăciun. Am uitat să facem cumpărăturile. Fur­culițele ne sunt pline de ma­zăre și emoții. Din cau­za lor, nu mi-e foame. Nici ei. Mestecăm încet, încet, ca într-o așteptare lungă. Doar tata e voios, în fotografie. "De fiecare dată când mă uit la el, simt că privește altfel", spune mama. Își înclină capul spre stânga și rămâne în tăcere.
Față-n față, cu pixurile pe jurnalele fiecăreia, scriem cum ne-amintim Crăciunurile trecute. Nu toate ne vin în minte. "Gata, eu nu-mi amintesc mai mult." Facem schimb de amintiri. În literele ei mari, rotunde, aplecate spre dreapta, miros cozonaci, gust must și descopăr nume străine din poveștile lor de când au plecat din Ro­mânia. În literele mele, ea vede chipul de dor al bunicii, lu­mi­nat de beculețe gal­bene. De când au descoperit străină­ta­tea, doar în trei Cră­ciunuri n-au fost imi­granți.

Pe curând, de Crăciun

Dimineața lui 25 de­cembrie ne pune pe chipuri zâmbete de acceptare. După pa­tru zile de mamă și amintiri de tată, îm­pachetez bagajul pen­tru România. Pâ­nă în Nisa, mergem cu tre­nul. De acolo, mă voi urca la ora 6 în au­to­car, mâine di­mi­neață.
În Nisa plouă cu ligheane calde. Um­bre­lele nu ne ajută, nici șosetele ude, nici rucsacul meu uriaș. La ora 19, străzile sunt aglomerate de limbi din toate părțile lumii. Mergem de do­uăzeci de minute fără direcție, când in­trăm într-o catedrală. Tresar cu fiecare cla­pă de orgă. Un domn subțire, pe sub hai­nele negre, cu bar­bă căruntă, își privește palmele întoarse spre înaltul bi­se­ricii. Of­tează blând. Se roagă. În spate, un tânăr îi șoptește ceva lui Dum­­nezeu. Două rân­­­duri de scaune mai în față, o fată se leagănă în­cet, pe muzica singu­ră­tății de Crăciun. La poalele catolice ale Sfintei Rita, ochii mamei se umplu de luminile lumânărilor. E sfâr­șitul slujbei de Crăciun. Muzica e ca o horă de în­geri. Mama îmi zâmbește și-mi spu­ne: "Uită-te. Toa­­te lumânările sunt în cu­lori pale. Doar a lui e ro­șie. E me­reu special".