Turcu' din Ada-Kaleh
"Azi cu bani, mâine fără bani! Azi cu bani, mâine fără bani! Rahat, sugiuc, halviţăăă... Azi...". "De unde eşti, moşule?", am întrebat. Stupoare. Maşinăria vocii răguşite, ce părea de neoprit, mecanică, a stat pe loc. "Dar dumneata, duduie, de unde? C-aici mă ştie toţi. Tot Turnu Severin, Drobeta asta, tot malu' de români. Eu sunt "turcu din Ada-Kaleh". Şi îndată, s-a aşternut o umbră pe chipul lui, altminteri hâtru. Rostise numele unui vis. Ada-Kaleh. Insula de sub ape.
Şi-am aflat de la alţii, "turcu' din Ada-Kaleh", când pierea ostrovul lui, a stat o vreme, lungă vreme, uitându-şi mica tarabă cu dulceţuri de trandafir, a stat pe mal, cu ochii-n valuri, şi nu mai striga nimic. Veneau grămadă oamenii şi-i cumpărau. Câte unul îl bătea încurajator pe umeri. Până i s-au terminat borcanele şi borcănaşele. Trandafiri din soiul ăla, de dulceaţă, or mai fi înflorind prin grădinile din Clisura Dunării. Şi astăzi, seara, te-mbată aroma de glicine, gardenii, roze şi salcâmi. Cresc şi smochini şi iese un vin de poveste. Câte o ţestoasă trece bulevardul, dinspre parcul liceului. Printre maşini, alene, molcom, fără habar. Iar undeva, nu departe, pe Valea Topolniţei, mă opriseră nişte oameni să urc un deal. "Vai de mine, acolo nici vitele nu le mânăm, că-s balauri". Trebuie să fi fost vipere cu corn. Aşa că, trandafiri, sigur, erau. Numai că bătrânul n-a mai adus dulceaţă niciodată. Râdea ca înainte şi striga: "Rahat, sugiuc, halviţăăă". Da-n ochii lui se vălureau ape goale.
Am auzit că şi cei din Orşova, bătrâni sau tineri, nu se visează niciodată în casele sau blocurile noi, pe dealul Ozoina, ci acolo, jos, unde fusese urbea lor, numită de romani Dierna, ajunsă sub lac.
Cuibul de berze
Un moş, feroviar de-o viaţă, Iosif Covăsală, locuise într-o mândreţe de casă de piatră, de prin 1800, ridicată în felul locului, cu un coş mare, înalt, de peste trei metri. Rămăsese în vânt doar vatra cu coşul ei straşnic. În jur, ruine. Buldozerul făcuse totul una cu pământul. Să se aşeze apele lin. Cum de stăruise coşul? Ei bine, avea în vârf un cuib de berze cu pui mici. Nea Covăsală ceruse, scrisese petiţie la Consiliul Popular, cu număr de înregistrare, să se amâne dărâmarea lui, până învaţă puii să zboare! Şi se aprobase! Văzuseră şi ei, zile la rând, cum veneau spre seară berzele din bălţi, iar cuiburile, nicăieri. Praful se alesese. Se roteau păsările, se roteau. Se roteau. Până într-o zi, când au înţeles. Şi n-au mai venit. Doar cuibul lui nea Covăsală se înălţa în vânt, cu viaţă în el, pe un câmp. Pensionarul ceferist trecea zilnic să vadă cum mergeau lecţiile de zbor. Puii berzelor de pe coşul casei care murise.
Capul de cocoş
Vechea Orşovă şi satele Jupalnic şi Coramnic au fost, aşadar, strămutate mai sus. Şi să vezi minune. Toţi cocoşii din Tufari, din împrejurimi şi chiar de mai departe, au fost cumpăraţi. Nu se putea să pui temelie unei case noi, fie ea şi bloc din beton sau prefabricate, fără să tai un cocoş. Obicei, poate, de la primul bordei... Chit că acum o făceau mai pe ascuns. Jertfă pentru trăinicie. Pasărea-trâmbiţă, vestitoare a soarelui, a luminii, a rodirii, alunga spaimele, nesiguranţa, neîncrederea. Capul de cocoş şi câţiva stropi de sânge pe prag spălau teama şi puteai să-ţi începi viaţa. Apoi, şi borşul de cocoş era pe cinste. Îl mâncau zidarii, aşa se cuvenea. Pe căpriorii acoperişului, acolo unde în alte locuri se punea un brad micuţ şi-o sticlă cu tărie, aici se prindea o creangă de măr cu doi cucuruzi, pe-o sfoară. Pereche. Leac singurătăţii.
Cei rămaşi, deşi plecaţi
La Gura Văii, Schela Cladovei, Bahna şi Iloviţa, dar mai ales la Vârciorova, se iţeau prin bălării o grămadă de ziduri rupte şi prăbuşite, de nu mai ştiai bine care-s ruine noi şi care vechi. Cele noi sunt mai mult sub ape. Cele rămase sunt, unele, tare vechi. Precum zidurile înierbate cu muşchi gros, ale unui schit de pe Valea Vârciorovei. Mustind de şerpi şi taine. E cel dintâi lăcaş ridicat de Sf. Nicodim de la Athos, care-a trecut Dunărea îmboldit, de-un vis. Dar visul l-a gonit iar - "Nu-i ăsta locul!". Apoi, a durat Topolniţa, Gura Motrului şi-n sfârşit, Tismana. Pereţii pietroşi, aspri, ai Vârciorovei stau neclintiţi şi totuşi par a se legăna. Unduiesc ierburi atât de înalte, cărnoase, că totul pare în mişcare. Mai puţin micul cimitir. Că a rămas acolo un cimitiruc fără sat. Casele-s în lac. Oamenii, strămutaţi. Şi-atunci cine a îngrijit micile cruci albe, de piatră calcaroasă, ce se iţesc pe deal, precum corniţe de melci preistorici? Cine a văruit copăceii? Cine-a pus flori? În jur, bălării cât casa înăbuşă totul. Aici e cosit însă. Se vede că oamenii vin, mai vin, pun ulei în candele, dau cu săpăliga la vreme, răsună vreo cântare, mai mult bocet, se spun vorbe celui dus - "Văzuşi, tăicuţă, nu te uitarăm. Venirăm să stăm un pic de taină. Că Ilenuţa Grecului se logodi, nu-l aşteptă pe Ionic-al nost'. Ce i-om spune, ai? Ai, tăicuţă ? Cre' că mneatale zici că fu mai bine aşe? Oof!".
Slobozâtu' apelor
Când porneşti în sus, spre Baia de Aramă, şerpuieşti prin sate nisipoase, pline cu livezi de piersici. Să ţină malul locului. În Hinova însă, costişele sunt proptite cu salcâmi. Dacă nimereşti în mai, spre amurg, te îmbată parfumul florilor. Mirosul vălureşte aerul şi-l simţi pe umeri greu... Poţi pipăi vântul serii. Zic oamenii c-aici auzi cocoşul din trei ţări, de la noi, de la bulgari şi de la sârbi. Pe urmă dai şi de pădurea de liliac. Iar la podul natural de la Ponoare sau Pietrele-ncălecate, în sus, pe Valea Costuştei, nu mai afli sate adunate, ci risipite. La vremea cositului, trec pe dealuri încoace şi-ncolo femei călare, cu furca şi grebla la oblânc. Au fâneţe departe.
La Izverna, precum îi e şi numele, izvorăşte o apă strălimpede, dintr-o peşteră. I s-a dus vestea. E pură, e dintâi. A fost s-o cerceteze şi francezul Cousteau şi a găsit-o mirifică. Băieţi întreprinzători şi-au propus s-o îmbutelieze. Poate că a fost o ultimă "slobozire", acel "Slobozâtu' apelor", pe care l-am filmat acolo. Cu câteva muieri de ispravă, în frunte cu Domnica Trop, glasul, ghiersul de aur al satului. Bătrânele urmau să dea pe apă trocuţa de dovleac cu lumină în ea. Sufletul unui răposat pleca. Trecuseră cele 40 de zile. Pleca de tot de-aici. S-au strâns, tăcute, la izbucul izvorului din gura grotei, fără fir de vorbă, împodobite cu straiele de fală din lăzi vechi, solemne ca Parcele. Au pus pe calea de apă, la vale, covata de dovleac, cu trei fire de floare de la mormânt şi-o lumânare aprinsă. Stăteau femeile împietrite, cu mâna la gură şi priveau lung cum se duce sufletu' spre Ceea Lume. I-e mersul lin, e cu opinteli, e poprit în hăţişuri, ramuri sau bolovani, se răsuceşte în vreun vârtej, îi pâlpâie lumina de-o pală de vânt ? Se stiiinge! Nu, a fost doar un oftat lung, lung de tot, cine ştie ce păcat s-a izbăvit în clipa aia. Oh, Doamne!
Privind cu bătrânele, printre ele, mă lăsam şi eu dusă de val, uşor, uşor, poate cu-n abur de ceaţă în ochi, poate c-o ameţeală, şi-mi părea că pârâul s-a apucat să susure un bocet: "Nu te lua după ape,/ Nici după pâraie late/ Că apele-s curgătoare/ Şi-napoi nemergătoare/ Ci te du pe cea cărare/ Ce merge cu sfântul soare/ Că soarele-i mergător/ Şi-napoi-ntorcător,/ Şi el dac-o răsări/ Tu la noi iară-i veni..." Un suflu, un zvon din vremuri vechi, mult mai vechi, apuse acum, şi totuşi...
Furatul umbrei
Mi-am revenit. Drumul trocuţei de dovleac, drumul sufletului, a fost drept, pe mijlocul şuvoiului. S-a dus, nu se mai vede nici urmă. Bătrânele pun o pânzătură pe mal şi îmbucă vesele din pomana pe care au adus-o în coşuri. Acum nu tac, sporovăie, ba fac chiar larmă. Sunt guralive. Mai ales cea care a dus apele, găleţile cu apă de pomenire, dar şi cea care a îngrijit săcuiul. Un săculeţ ţesut, rămas acum s-atârne gol, pe cruce. Fuseseră în săcui, vreme de cele 40 de zile, căţuiul de tămâiat, chibriturile, dar mai ales "statu' omului", lucru de seamă. Se cheamă "stat", că-i cât statul, statura celui dus. Dacă-i poţi lua măsura cât timp zace, e cel mai bine. Măsori cu o sfoară de cânepă, pe care torni apoi ceară din stup. O răsuceşti, o faci colac şi-i laşi un moţ, ca la melc. O pui pe pieptul celui plecat, trei zile, cât rămâne în casă, şi o aprinzi la vremea de bocit. Şi nu-i nimeni în Izverna cu o voce mai grea, ca de-aramă, de clopot, precum a Domnicăi. La urmă, duci statu' la cimitir, în săcui, şi-l aprinzi, tot aşa, la vremea de tămâiat. Povestea cu luatul măsurii e cu adevărat de poveste. Se leagă strâns, ca un nod, de le
genda furatului umbrei. Istorisea un bătrân, Ion Şeitan, mai sus de Izverna, la Cerna Vârf, că oamenii se fereau ca de foc să treacă pe lângă locul unde se ridica biserica nouă, "să nu le ia maistoru' măsura"! Să n-o puie-n ziduri. Că statu' luat pe furiş şi pus în ziduri face ca omu' să piară iute, şi construcţia să ţie, să nu se dărâme în veci! Teama se lăţea şi nimeni n-ar fi aţipit pe câmp, în răgazul amiezii, să-i fure maistorul umbra. Şi truda era trudă, cerea răstimp de odihnă, şi iarba era iarbă, arsă de soare, şi sfârâia uşor, ţiuia, te aromea s-adormi un strop la umbră. Doamne feri! Dacă rămâneţi fără ea?