Maria Tănase - "Cântece populare 1953-1961"
"E o treabă grea s-o prezinţi pe Maria Tănase", rosteşte emoţionat redactorul Radio România. "E ca şi când ai vorbi de cântecul popular românesc, tulburător şi pasionant, trist sau vesel, de dor şi of, cu care Maria Tănase se contopeşte". Apoi, Maria Tănase răspunde întrebărilor, povestind despre mahalaua copilăriei sale, despre cântecele populare pe care le adună cu drag de prin toate colţurile ţării, despre felul în care le lasă ladospit înainte de a le interpreta, luni sau chiar ani, despre bucuria de a fi în faţa publicului. Cu acest interviu din anul 1960 începe dublul CD cu înregistrări istorice ale Mariei Tănase, din arhiva Radio România. Până în prezent, anul centenar Maria Tănase s-a scurs fără ca evenimentul să fie marcat la adevărata sa importanţă, aşa cum s-ar cuveni în cazul unei personalităţi legendare în cultura unei ţări. Editura Casa Radio ridică ştacheta la nivel de record şi marchează 100 de ani de la naşterea Mariei Tănase printr-un album fundamental pentru iubitorii muzicii româneşti. Deşi pe piaţă există numeroase discuri cu marile succese ale Mariei Tănase, noua apariţie, "Cântece populare 1953-1961", este un demers cu caracter fundamental, pentru că înregistrările sunt preluate de pe benzile originale ale Radioului, iar copertele interioare ale discului prezintă note complete despre anul imprimării, orchestra ce a acompaniat-o pe cântăreaţă, locul de provenienţă a cântecului, şi chiar numele celui ce l-a cules. Alături de "Ciuleandra", "Bun îi vinul ghiurghiuliu" şi alte cântece binecunoscute, noul disc oferă variante ale unor melodii rar difuzate, şi chiar Hora Unirii, înregistrată în 1959, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la Unirea Principatelor Române. Aşa cum ne-a obişnuit Editura Casa Radio, suntem în faţa unui album de colecţie, lansat sub semnul profesionalismului.
Adrian Enescu - "Bird in Space"
Magician al sunetelor, Adrian Enescu şi-a pus amprenta în cariera sa, ce se întinde pe patru decenii, asupra muzicii de film, de teatru, a muzicii electronice şi pop. "Bird in Space" este dovada excelenţei sale în jazz. Un album de ascultat şi de reascultat, singur, la gura sobei. Un disc de cinci stele. "Este primul CD de jazz apărut sub numele meu. Până acum am avut doar colaborări cu alţi muzicieni şi sunt foarte mândru de el", a declarat Adrian Enescu la lansare. "Chiar dacă pe el apar piese despărţite de mulţi ani, ele se îmbină şi fac parte din aceeaşi poveste. Eu cred în poveşti şi rolul muzicii acesta este, indiferent de stiluri şi genuri: să spună poveşti".
Primele cinci bucăţi ale discului sunt compoziţii recente ale lui Adrian Enescu, imprimate anul trecut, alături de Big Band-ul Radio, condus de Ionel Tudor. Celelalte şase, mai dinamice, mai colorate, au fost înregistrate în urmă cu 25-30 de ani. "Bird in Space" ("Pasăre în spaţiu") a fost, în 1978, piesa cu care Adrian Enescu a pornit un proiect, nefinalizat, inspirat din lucrările lui Constantin Brâncuşi. De altfel, titlul şi grafica albumului amintesc de opera acestuia. Toate piesele de pe acest CD sunt compuse şi produse de Enescu, mai puţin "Ballad", semnată de Johnny Răducanu şi imprimată în 1976, într-o formulă de aur a jazz-ului românesc. Răducanu la bas, Eugen Gondi la tobe, Ştefan Berindei - saxofon alto, Dan Mândrilă - saxofon tenor, Marius Popp - pian.
"Timpul nu este o linie dreaptă", scrie autorul pe coperta discului. "Timpul nu are nicio formă, iar noi nu ne putem imagina ceva fără formă. Muzica, în schimb, are şi formă, şi timp. Se descoperă pe sine, se decodifică, se deschide dinăuntru, ca o floare. Muzica pe care am compus-o de-a lungul anilor şi pe care o compun astăzi mă povesteşte cel mai bine. Mi-au plăcut întotdeauna poveştile fără sfârşit. Nu mi-a plăcut să citesc morala de la sfârşitul fabulelor, pentru că mi-am dorit să o descopăr singur. Oare ce se va întâmpla cu muzica mea peste un timp, peste, să zicem, o sută de ani?"
"Tribute to Jancsy Korossi"
Pianist şi compozitor clujean, Jancsy Korossi a fost considerat nu doar un pionier al jazz-ului în România, dar şi unul dintre cei mai apreciaţi oameni de jazz europeni ai anilor '60. Şi-a continuat cariera în Statele Unite, unde a emigrat în 1969, iar în anii '90, şi-a reluat concertele în România, acolo unde influenţa sa în muzica jazz este majoră. În 2012, Gala Premiilor Jazz i-a fost dedicată regretatului Johnny Răducanu, iar materializarea acelui eveniment a fost CD-ul "Tribute to Mr Jazz". Gala din acest an l-a omagiat pe Jancsy Korossi (1926-2013), iar în această toamnă, a apărut discul "Tribute to Jancsy Korossi". Cei doi monştri sacri ai jazz-ului românesc făcuseră valuri împreună, în anii '60, cântând în Trioul Jancsy Korossi, cu Johnny Răducanu la bas. Albumul de faţă cuprinde înregistrări din recitalurile susţinute în timpul Galei de anul acesta, între care compoziţia "Mister Korossi", a pianistului Sarosi Peter, sau piesa maestrului, "Jocul cu mingea", reinterpretată de Nicholas Simion. Unul din momentele emoţionante ale serii şi ale discului deopotrivă este interpretarea Manuelei Cara, fostă elevă şi colaboratoare a maestrului, care, printr-un procedeu tehnic inspirat, a cântat o piesă, alături de pianul lui Jancsy Korossi.
"Transylvanian Concert"
Născut la Cluj, în anul în care Jancsy Korossi emigra în Statele Unite, 1969, Lucian Ban avea să se stabilească la New York peste treizeci de ani, după ce îşi făcuse un nume pe scena jazz din România. Nu s-a pierdut în iureşul multicultural al metropolei, ci şi-a clădit o carieră respectată, a lansat albume şi a concertat frecvent, în diferite formule, în Statele Unite şi în Europa. "Enesco Reimagined", reinterpretarea unor lucrări scrise de George Enescu, a fost un real succes, apreciat în întreaga lume. Pentru acel proiect, Lucian Ban a colaborat cu americanul Matt Maneri (violă), colaborare ce avea să continue şi să se materializeze în albumul "Transylvanian Concert". Este pentru prima oară când Lucian Ban lansează un disc la celebra casă ECM, visul oricărui jazzman, un fapt onorabil pentru jazz-ul din România. Cu atât mai onorante sunt recenziile entuziaste ale presei mondiale de specialitate. Astfel, "The Guardian" apreciază misterul ce răzbate din înregistrări, melancolia ce se îmbină cu pasajele exuberante, în vreme ce "All About Jazz" laudă stilul personal al celor patru compoziţii semnate Lucian Ban şi interpretarea lui Maneri. "New York Times" îl descrie ca pe un album adorabil şi nărăvaş totodată, ce dezvăluie atracţia celor doi pentru mister.
"Transylvanian Concert" a fost imprimat live, într-un concert susţinut de cei doi muzicieni la Palatul Culturii din Târgu Mureş. După ce în luna octombrie au susţinut concerte desfăşurate pe importante scene de jazz de-a lungul Statelor Unite, cei doi au revenit în Ardeal şi în Banat, în primele zile ale lunii decembrie. Ei îşi lansează discul prin concerte susţinute la Cluj, Timişoara, Arad, Oradea, Sighetu Marmaţiei. În România, albumul a fost prezentat pentru prima oară printr-un concert susţinut în luna mai, la Teatrul Odeon din Bucureşti.
Omul cu şobolani - "Marea căutare"
În sfera muzicii pop-rock de la noi, să rămâi vertical, să faci muzica în care crezi, să încerci să evoluezi, toate astea te pot duce la faliment. "Industria" preferă să-i premieze pe impostori şi pe cei ce-şi adaptează muzica, astfel încât să devină cât mai siropoasă şi mai facilă. De aceea, o trupă de underground ce rămâne pe scenă timp de 16 ani, timp în care lansează opt albume, merită toate aprecierile. Omul cu şobolani, trupă pornită din Constanţa, a avut timp patru ani să îşi schimbe componenţa şi să-şi dospească noile cântece după un disc de calitate, "Dansăm legaţi la ochi cu spatele la zid". A urmat un experiment ratat, "Retro", ce conţine variante proprii ale unor cântece celebre româneşti, iar în toamna acestui an, Omul cu şobolani a scos un album nou, "Marea căutare". "Este vorba de căutarea continuă, care ne însoţeşte pe fiecare, pe tot parcursul vieţii, o căutare muzicală şi spirituală deopotrivă. Fiecare caută cum îl duce capul. Noi, în acest moment, ne căutăm pe noi înşine". "Marea căutare" este un album compact, cu 11 piese la acelaşi nivel ridicat, cu versuri tăioase, sarcastice, asemenea cântecelor ce formează unul dintre cele mai bune discuri rock ale anului. Componenţa formaţiei în acest moment este Mihnea Dobrotă (tobe), Radu Andrei (bas), Nicolae Aramă (chitară, voce), Dan Amariei (voce, autor al versurilor), formulă în care trupa se află până la sfârşitul anului, în turneul de promovare a noului album.