Maria Tănase - "Cântece populare 1953-1961"
"E o treabă grea s-o prezinți pe Maria Tănase", rostește emoționat redactorul Radio România. "E ca și când ai vorbi de cântecul popular românesc, tulburător și pasionant, trist sau vesel, de dor și of, cu care Maria Tănase se contopește". Apoi, Maria Tănase răspunde întrebărilor, povestind despre mahalaua copilăriei sale, despre cântecele populare pe care le adună cu drag de prin toate colțurile țării, despre felul în care le lasă la dospit înainte de a le interpreta, luni sau chiar ani, despre bucuria de a fi în fața publicului. Cu acest interviu din anul 1960 începe dublul CD cu înregistrări istorice ale Mariei Tănase, din arhiva Radio România. Până în prezent, anul centenar Maria Tănase s-a scurs fără ca evenimentul să fie marcat la adevărata sa importanță, așa cum s-ar cuveni în cazul unei personalități legendare în cultura unei țări. Editura Casa Radio ridică ștacheta la nivel de record și marchează 100 de ani de la nașterea Mariei Tănase printr-un album fundamental pentru iubitorii muzicii românești. Deși pe piață există numeroase discuri cu marile succese ale Mariei Tănase, noua apariție, "Cântece populare 1953-1961", este un demers cu caracter fundamental, pentru că înregistrările sunt preluate de pe benzile originale ale Radioului, iar copertele interioare ale discului prezintă note complete despre anul imprimării, orchestra ce a acompaniat-o pe cântăreață, locul de proveniență a cântecului, și chiar numele celui ce l-a cules. Alături de "Ciuleandra", "Bun îi vinul ghiurghiuliu" și alte cântece binecunoscute, noul disc oferă variante ale unor melodii rar difuzate, și chiar Hora Unirii, înregistrată în 1959, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la Unirea Principatelor Române. Așa cum ne-a obișnuit Editura Casa Radio, suntem în fața unui album de colecție, lansat sub semnul profesionalismului.
Adrian Enescu - "Bird in Space"
Magician al sunetelor, Adrian Enescu și-a pus amprenta în cariera sa, ce se întinde pe patru decenii, asupra muzicii de film, de teatru, a muzicii electronice și pop. "Bird in Space" este dovada excelenței sale în jazz. Un album de ascultat și de reascultat, singur, la gura sobei. Un disc de cinci stele. "Este primul CD de jazz apărut sub numele meu. Până acum am avut doar colaborări cu alți muzicieni și sunt foarte mândru de el", a declarat Adrian Enescu la lansare. "Chiar dacă pe el apar piese despărțite de mulți ani, ele se îmbină și fac parte din aceeași poveste. Eu cred în povești și rolul muzicii acesta este, indiferent de stiluri și genuri: să spună povești".
Primele cinci bucăți ale discului sunt compoziții recente ale lui Adrian Enescu, imprimate anul trecut, alături de Big Band-ul Radio, condus de Ionel Tudor. Celelalte șase, mai dinamice, mai colorate, au fost înregistrate în urmă cu 25-30 de ani. "Bird in Space" ("Pasăre în spațiu") a fost, în 1978, piesa cu care Adrian Enescu a pornit un proiect, nefinalizat, inspirat din lucrările lui Constantin Brâncuși. De altfel, titlul și grafica albumului amintesc de opera acestuia. Toate piesele de pe acest CD sunt compuse și produse de Enescu, mai puțin "Ballad", semnată de Johnny Răducanu și imprimată în 1976, într-o formulă de aur a jazz-ului românesc. Răducanu la bas, Eugen Gondi la tobe, Ștefan Berindei - saxofon alto, Dan Mândrilă - saxofon tenor, Marius Popp - pian.
"Timpul nu este o linie dreaptă", scrie autorul pe coperta discului. "Timpul nu are nicio formă, iar noi nu ne putem imagina ceva fără formă. Muzica, în schimb, are și formă, și timp. Se descoperă pe sine, se decodifică, se deschide dinăuntru, ca o floare. Muzica pe care am compus-o de-a lungul anilor și pe care o compun astăzi mă povestește cel mai bine. Mi-au plăcut întotdeauna poveștile fără sfârșit. Nu mi-a plăcut să citesc morala de la sfârșitul fabulelor, pentru că mi-am dorit să o descopăr singur. Oare ce se va întâmpla cu muzica mea peste un timp, peste, să zicem, o sută de ani?"
"Tribute to Jancsy Korossi"
Pianist și compozitor clujean, Jancsy Korossi a fost considerat nu doar un pionier al jazz-ului în România, dar și unul dintre cei mai apreciați oameni de jazz europeni ai anilor '60. Și-a continuat cariera în Statele Unite, unde a emigrat în 1969, iar în anii '90, și-a reluat concertele în România, acolo unde influența sa în muzica jazz este majoră. În 2012, Gala Premiilor Jazz i-a fost dedicată regretatului Johnny Răducanu, iar materializarea acelui eveniment a fost CD-ul "Tribute to Mr Jazz". Gala din acest an l-a omagiat pe Jancsy Korossi (1926-2013), iar în această toamnă, a apărut discul "Tribute to Jancsy Korossi". Cei doi monștri sacri ai jazz-ului românesc făcuseră valuri împreună, în anii '60, cântând în Trioul Jancsy Korossi, cu Johnny Răducanu la bas. Albumul de față cuprinde înregistrări din recitalurile susținute în timpul Galei de anul acesta, între care compoziția "Mister Korossi", a pianistului Sarosi Peter, sau piesa maestrului, "Jocul cu mingea", reinterpretată de Nicholas Simion. Unul din momentele emoționante ale serii și ale discului deopotrivă este interpretarea Manuelei Cara, fostă elevă și colaboratoare a maestrului, care, printr-un procedeu tehnic inspirat, a cântat o piesă, alături de pianul lui Jancsy Korossi.
"Transylvanian Concert"
Născut la Cluj, în anul în care Jancsy Korossi emigra în Statele Unite, 1969, Lucian Ban avea să se stabilească la New York peste treizeci de ani, după ce își făcuse un nume pe scena jazz din România. Nu s-a pierdut în iureșul multicultural al metropolei, ci și-a clădit o carieră respectată, a lansat albume și a concertat frecvent, în diferite formule, în Statele Unite și în Europa. "Enesco Reimagined", reinterpretarea unor lucrări scrise de George Enescu, a fost un real succes, apreciat în întreaga lume. Pentru acel proiect, Lucian Ban a colaborat cu americanul Matt Maneri (violă), colaborare ce avea să continue și să se materializeze în albumul "Transylvanian Concert". Este pentru prima oară când Lucian Ban lansează un disc la celebra casă ECM, visul oricărui jazzman, un fapt onorabil pentru jazz-ul din România. Cu atât mai onorante sunt recenziile entuziaste ale presei mondiale de specialitate. Astfel, "The Guardian" apreciază misterul ce răzbate din înregistrări, melancolia ce se îmbină cu pasajele exuberante, în vreme ce "All About Jazz" laudă stilul personal al celor patru compoziții semnate Lucian Ban și interpretarea lui Maneri. "New York Times" îl descrie ca pe un album adorabil și nărăvaș totodată, ce dezvăluie atracția celor doi pentru mister.
"Transylvanian Concert" a fost imprimat live, într-un concert susținut de cei doi muzicieni la Palatul Culturii din Târgu Mureș. După ce în luna octombrie au susținut concerte desfășurate pe importante scene de jazz de-a lungul Statelor Unite, cei doi au revenit în Ardeal și în Banat, în primele zile ale lunii decembrie. Ei își lansează discul prin concerte susținute la Cluj, Timișoara, Arad, Oradea, Sighetu Marmației. În România, albumul a fost prezentat pentru prima oară printr-un concert susținut în luna mai, la Teatrul Odeon din București.
Omul cu șobolani - "Marea căutare"
În sfera muzicii pop-rock de la noi, să rămâi vertical, să faci muzica în care crezi, să încerci să evoluezi, toate astea te pot duce la faliment. "Industria" preferă să-i premieze pe impostori și pe cei ce-și adaptează muzica, astfel încât să devină cât mai siropoasă și mai facilă. De aceea, o trupă de underground ce rămâne pe scenă timp de 16 ani, timp în care lansează opt albume, merită toate aprecierile. Omul cu șobolani, trupă pornită din Constanța, a avut timp patru ani să își schimbe componența și să-și dospească noile cântece după un disc de calitate, "Dansăm legați la ochi cu spatele la zid". A urmat un experiment ratat, "Retro", ce conține variante proprii ale unor cântece celebre românești, iar în toamna acestui an, Omul cu șobolani a scos un album nou, "Marea căutare". "Este vorba de căutarea continuă, care ne însoțește pe fiecare, pe tot parcursul vieții, o căutare muzicală și spirituală deopotrivă. Fiecare caută cum îl duce capul. Noi, în acest moment, ne căutăm pe noi înșine". "Marea căutare" este un album compact, cu 11 piese la același nivel ridicat, cu versuri tăioase, sarcastice, asemenea cântecelor ce formează unul dintre cele mai bune discuri rock ale anului. Componența formației în acest moment este Mihnea Dobrotă (tobe), Radu Andrei (bas), Nicolae Aramă (chitară, voce), Dan Amariei (voce, autor al versurilor), formulă în care trupa se află până la sfârșitul anului, în turneul de promovare a noului album.