O taxă care va genera, speră autorităţile, venituri suplimentare la bugetul de stat de aproximativ 600 de milioane de euro. Explicaţia introducerii noii taxe, furnizată de primul ministru Victor Ponta, a fost iniţial legată de necesitatea finanţării infrastructurii. Bani pentru drumuri şi autostrăzi. Însă, ulterior, Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget, a explicat că banii nu vor merge direct către infrastructură, ci spre bugetul de stat, şi că noua taxă a fost convenită cu FMI, pentru a acoperi gaura din încasări. Tot el a recunoscut, pentru Pro Tv, că bugetul ar fi putut fi construit şi fără această taxă, dar, în final, banii ar fi trebuit luaţi de altundeva, pentru că o creştere a deficitului nu poate fi luată în discuţie.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat public că este împotriva noii taxe, pentru că nu a fost introdusă pentru îmbunătăţirea infrastructurii, ci pentru susţinerea pomenilor electorale şi că va afecta creşterea economică. În consecinţă, a propus tăierea acestor cheltuieli, ameninţând că, în caz contrar, va retrimite proiectul de buget în parlament. În horă au intrat şi transportatorii, care au declanşat o grevă la nivel naţional, iar situaţia a escaladat. Poate că vă întrebaţi - la ce bun atâta război pentru 7 eurocenţi pe litru? Par un fleac! Ei bine, nu sunt un fleac. În primul rând, preţul carburanţilor nu va creşte cu 7 eurocenţi, ci aproximativ cu 10%, adică, raportat la preţurile de anul acesta, cu aproximativ 50 de bani pe litru. Bani din buzunarul nostru. Aşa am putea ajunge să plătim pentru benzină şi motorină mai mult decât unele state din Europa care, în treacăt fie spus, stau, financiar, mai bine decât noi.
Dar problema fundamentală nu stă aici, în banii în plus pe care-i vom scoate pentru un plin de rezervor. Problema este că preţul carburanţilor se reflectă în orice produs pe care noi îl cumpărăm. Nu va exista o avalanşă de scumpiri, pentru că este criză, dar vom vedea cu siguranţă că unele companii vor majora preţurile, iar altele, care le vor menţine, ca să nu-şi piardă clienţii, îşi vor vedea diminuate profiturile deja anemice. Unele, probabil, vor da faliment. Până la urmă, guvernul vrea să ia din economie peste 600 de milioane de euro, iar economia, sleită de criza prelungită, s-ar putea să nu-i poată da. Noua taxă ar putea chiar să aibă un efect contrar celui scontat. Guvernul se poate trezi că, pur şi simplu, consumul de carburanţi, şi aşa foarte scumpi, în comparaţie cu puterea noastră de cumpărare, va scădea. Anul trecut, scăderea consumului de benzină şi motorină raportată de Petrom a fost de 2%. Poate că economia pur şi simplu nu are de unde să scoată încă 600 de milioane de euro pentru cheltuielile bugetare, fie ele electorale sau nu. Şi atunci, nu ar fi bine să îi laşi acolo, în economie, cu speranţa că vor fi înmulţiţi de antreprenori, situaţie din care vom avea cu toţii de câştigat, inclusiv bugetul? Nu e mai bine să tai din cheltuieli sau să creşti încasările din fonduri europene, că tot vorbeşte premierul de proiecte de infrastructură, unde au rămas miliarde de euro necheltuite?
Dar cel mai pervers efect s-ar putea vedea în banii încasaţi de pensionari. Victor Ponta a promis că pensiile lor vor creşte de la anul cu 4%. Doar că ei s-ar putea trezi că banii aceştia se duc pe produsele devenite mai scumpe, din cauza creşterii taxei pe carburanţi. Şi atunci vor ajunge ca în zicala din bătrâni - ce vor lua cu o mână vor da cu două. În final, mă întreb: de ce creşte guvernul Ponta încontinuu taxele, cea analizată aici fiind doar una dintr-un şir mai lung? Cui vrea, de fapt, să dea bani? Mă tem că nu pensionarilor...