O taxă care va genera, speră autoritățile, venituri suplimentare la bugetul de stat de aproximativ 600 de milioane de euro. Explicația introducerii noii taxe, furnizată de primul ministru Victor Ponta, a fost inițial legată de necesitatea finanțării infrastructurii. Bani pentru drumuri și autostrăzi. Însă, ulterior, Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget, a explicat că banii nu vor merge direct către infrastructură, ci spre bugetul de stat, și că noua taxă a fost convenită cu FMI, pentru a acoperi gaura din încasări. Tot el a recunoscut, pentru Pro Tv, că bugetul ar fi putut fi construit și fără această taxă, dar, în final, banii ar fi trebuit luați de altundeva, pentru că o creștere a deficitului nu poate fi luată în discuție.
Președintele Traian Băsescu a declarat public că este împotriva noii taxe, pentru că nu a fost introdusă pentru îmbunătățirea infrastructurii, ci pentru susținerea pomenilor electorale și că va afecta creșterea economică. În consecință, a propus tăierea acestor cheltuieli, amenințând că, în caz contrar, va retrimite proiectul de buget în parlament. În horă au intrat și transportatorii, care au declanșat o grevă la nivel național, iar situația a escaladat. Poate că vă întrebați - la ce bun atâta război pentru 7 eurocenți pe litru? Par un fleac! Ei bine, nu sunt un fleac. În primul rând, prețul carburanților nu va crește cu 7 eurocenți, ci aproximativ cu 10%, adică, raportat la prețurile de anul acesta, cu aproximativ 50 de bani pe litru. Bani din buzunarul nostru. Așa am putea ajunge să plătim pentru benzină și motorină mai mult decât unele state din Europa care, în treacăt fie spus, stau, financiar, mai bine decât noi.
Dar problema fundamentală nu stă aici, în banii în plus pe care-i vom scoate pentru un plin de rezervor. Problema este că prețul carburanților se reflectă în orice produs pe care noi îl cumpărăm. Nu va exista o avalanșă de scumpiri, pentru că este criză, dar vom vedea cu siguranță că unele companii vor majora prețurile, iar altele, care le vor menține, ca să nu-și piardă clienții, își vor vedea diminuate profiturile deja anemice. Unele, probabil, vor da faliment. Până la urmă, guvernul vrea să ia din economie peste 600 de milioane de euro, iar economia, sleită de criza prelungită, s-ar putea să nu-i poată da. Noua taxă ar putea chiar să aibă un efect contrar celui scontat. Guvernul se poate trezi că, pur și simplu, consumul de carburanți, și așa foarte scumpi, în comparație cu puterea noastră de cumpărare, va scădea. Anul trecut, scăderea consumului de benzină și motorină raportată de Petrom a fost de 2%. Poate că economia pur și simplu nu are de unde să scoată încă 600 de milioane de euro pentru cheltuielile bugetare, fie ele electorale sau nu. Și atunci, nu ar fi bine să îi lași acolo, în economie, cu speranța că vor fi înmulțiți de antreprenori, situație din care vom avea cu toții de câștigat, inclusiv bugetul? Nu e mai bine să tai din cheltuieli sau să crești încasările din fonduri europene, că tot vorbește premierul de proiecte de infrastructură, unde au rămas miliarde de euro necheltuite?
Dar cel mai pervers efect s-ar putea vedea în banii încasați de pensionari. Victor Ponta a promis că pensiile lor vor crește de la anul cu 4%. Doar că ei s-ar putea trezi că banii aceștia se duc pe produsele devenite mai scumpe, din cauza creșterii taxei pe carburanți. Și atunci vor ajunge ca în zicala din bătrâni - ce vor lua cu o mână vor da cu două. În final, mă întreb: de ce crește guvernul Ponta încontinuu taxele, cea analizată aici fiind doar una dintr-un șir mai lung? Cui vrea, de fapt, să dea bani? Mă tem că nu pensionarilor...