Taxa pe carburanți, o taxă pe buzunarul nostru

Cristian Curte
În ultimele zile, atenția presei a fost con­cen­trată pe taxa suplimentară de 7 eurocenți pe litrul de carburanți, pe care guvernul vrea să o impună, începând cu anul viitor.

O taxă care va genera, speră autoritățile, venituri su­­pli­mentare la bugetul de stat de apro­ximativ 600 de milioane de euro. Explicația introducerii noii taxe, furnizată de primul ministru Victor Ponta, a fost inițial legată de necesitatea finanțării infrastructurii. Bani pentru drumuri și autostrăzi. Însă, ulterior, Liviu Voinea, ministrul delegat pentru bu­get, a explicat că banii nu vor merge direct că­tre infrastructură, ci spre bugetul de stat, și că noua taxă a fost convenită cu FMI, pentru a acoperi gaura din încasări. Tot el a recunoscut, pentru Pro Tv, că bugetul ar fi putut fi construit și fără această taxă, dar, în final, banii ar fi trebuit luați de altundeva, pentru că o creștere a deficitului nu poate fi luată în discuție.
Președintele Traian Băsescu a declarat pu­blic că este împotriva noii taxe, pentru că nu a fost introdusă pentru îmbunătățirea in­fra­structurii, ci pentru susținerea pomenilor elec­torale și că va afecta creșterea econo­mică. În consecință, a propus tăierea acestor cheltuieli, amenințând că, în caz contrar, va retrimite proiectul de buget în parlament. În horă au intrat și transportatorii, care au de­clanșat o grevă la nivel național, iar situația a escaladat. Poate că vă întrebați - la ce bun atâta război pentru 7 eurocenți pe litru? Par un fleac! Ei bine, nu sunt un fleac. În primul rând, prețul carburanților nu va crește cu 7 eurocenți, ci aproximativ cu 10%, adică, ra­portat la prețurile de anul acesta, cu apro­xi­mativ 50 de bani pe litru. Bani din buzu­na­rul nostru. Așa am putea ajunge să plătim pentru benzină și motorină mai mult decât unele state din Europa care, în treacăt fie spus, stau, financiar, mai bine decât noi.
Dar problema fundamentală nu stă aici, în banii în plus pe care-i vom scoate pentru un plin de rezervor. Problema este că prețul carburanților se reflectă în orice produs pe care noi îl cumpărăm. Nu va exista o ava­lanșă de scumpiri, pentru că este criză, dar vom vedea cu siguranță că unele companii vor majora prețurile, iar altele, care le vor menține, ca să nu-și piardă clienții, își vor vedea diminuate profiturile deja anemice. Unele, probabil, vor da faliment. Până la ur­mă, guvernul vrea să ia din economie peste 600 de milioane de euro, iar economia, sle­ită de criza prelungită, s-ar putea să nu-i poa­tă da. Noua taxă ar putea chiar să aibă un efect contrar celui scontat. Guvernul se poate trezi că, pur și simplu, consumul de car­buranți, și așa foarte scumpi, în com­parație cu puterea noastră de cumpărare, va scădea. Anul trecut, scăderea consumului de benzină și motorină raportată de Petrom a fost de 2%. Poate că economia pur și simplu nu are de unde să scoată încă 600 de mi­li­oane de euro pentru cheltuielile bugetare, fie ele electorale sau nu. Și atunci, nu ar fi bine să îi lași acolo, în economie, cu speranța că vor fi înmulțiți de antreprenori, si­tuație din care vom avea cu toții de câș­tigat, inclusiv bugetul? Nu e mai bine să tai din cheltuieli sau să crești încasările din fon­duri europene, că tot vorbește premierul de proiecte de infrastructură, unde au rămas miliarde de euro necheltuite?
Dar cel mai per­vers efect s-ar putea ve­dea în banii în­ca­sați de pensionari. Victor Ponta a promis că pensiile lor vor crește de la anul cu 4%. Doar că ei s-ar putea trezi că banii aceștia se duc pe produsele devenite mai scumpe, din cauza creșterii taxei pe car­bu­ranți. Și atunci vor ajunge ca în zicala din bătrâni - ce vor lua cu o mână vor da cu două. În fi­nal, mă întreb: de ce crește gu­ver­nul Ponta încontinuu taxele, cea analizată aici fiind doar una dintr-un șir mai lung? Cui vrea, de fapt, să dea bani? Mă tem că nu pen­sio­na­rilor...