Nu foloseşte decât acele cuvinte care i se par potrivite, concise, precum în versurile sale ("Ştiu că raiul e aproape?/ Ştiu că iadul e aproape/ Dar ce mai înseamnă aproape, când aproapele-i departe"). Probabil, cea mai originală prezenţă a scenei româneşti, Ada nu pare să facă niciun efort ca să umple sălile de spectacol: un tricou, jeanşi, chitară, cuvinte bine chibzuite şi interpretare cu totul personală. Că sunt versurile ei sau ale poeţilor pe care-i îndrăgeşte, că sunt spectacole regizate de nume grele ale scenei, cuvintele usturătoare ajung la ţintă, tocmai datorită acestor interpretări. ("Hai să dăm topoare la popoare/ Să sculpteze fiecare-n fiecare".) Se vede că e absolventă de teatru, chiar dacă a jucat prea puţin pentru talentul său, alegând să creeze muzică de spectacol şi jocuri cântate.
Marile întâlniri
- Tocmai ai avut o nouă premieră la Teatrul din Oradea, cu "Leonce şi Lena". Hai să începem discuţia noastră cu povestea acestui spectacol...
- Domnului regizor Mihai Măniuţiu i s-a părut interesant să încerc transformarea textului piesei de teatru în ceva cantabil. M-am speriat, apoi mi-am dat seama că la Oradea există un actor care cântă extraordinar: Richard Balint. Şi m-am liniştit brusc. În ianuarie a început corespondenţa electronică prin care d-l Măniuţiu îmi trimitea idei, iar eu îi trimiteam schiţe de cântece; îmi trimitea reacţii, apoi eu îi trimiteam modificări şi tot aşa. În octombrie am început lucrul cu actorii din Oradea (sunt oameni minunaţi acolo şi a fost o bucurie să-i întâlnesc), am "împrumutat" ajutor din Cluj, Anca Hanu, cu care am îmbunătăţit simţitor cântecele şi am încercat să le "ajustăm" spre binele tuturor. Vava Ştefănescu a mişcat scenic actorii, iar d-l Măniuţiu a coordonat tot ce mişcă şi ce se aude.
- În cariera ta atât de imprevizibilă există, totuşi, nişte constante artistice: Naum, Afrim, Dabija, Cervantes, Gogol, Ion Mureşan. Un amestec ciudat şi interesant. Spune-ne câte ceva despre marile întâlniri artistice ale vieţii tale.
- Toţi ne intersectăm cu oameni vii şi cu scrierile foştilor vii "într-un amestec ciudat şi interesant", cum spui tu. Eu mă consider norocoasă că i-am întâlnit pe aceştia şi pe mulţi alţii. "Pohemele" lui Gellu Naum au început să-mi spună ceva abia după ce soţia poetului a râs de mine şi mi-a zis: "Nu trebuie să le înţelegi, lasă-le să se întâmple". Cu regizorul Radu Afrim am lucrat mult, cândva. Are o lume cu totul specială şi îl admir enorm. Cu d-l Dabija nici nu simt că lucrez, oricâtă treabă mi-ar da. E o bucurie orice colaborare cu dânsul şi am văzut că peste tot actorii aşteaptă fericiţi să îl (re)întâlnească. Cu Cervantes şi Gogol m-am intersectat citindu-i şi adaptându-i pentru a putea fi cântaţi, iar cu Ion Mureşan, marele poet de la Cluj, s-a întâmplat aproape la fel. Spun "aproape", pentru că dânsului i-am trimis mereu schiţe de cântece şi am încercat, cât am putut, să nu-i trădez ideile, indiferent cât de tare am modificat textele. După versurile sale am scos albumul Alcool, cartea dumnealui ("Cartea Alcool") fiind premiată de Academia Română. Nu ştiu dacă omul e doar politicos, dar mie îmi spune că-i place cum îi mutilez cuvintele şi eu nu pot face nimic altceva decât să-l cred.
Zâmbete vesele şi triste
- Având introducerea făcută cu un scurt drum prin cariera ta, aş vrea acum să te întreb cine eşti. Da, cine este Ada Milea, artista cea mai nonconformistă de la noi, artista care mai degrabă joacă teatru decât cântă, care cântă jucând teatru, care arde cu acidul cuvintelor, dar pare retrasă şi chiar timidă?
- Nu ştiu, nu-mi bat capul cu asta. Sunt bucuroasă că bucur oameni cu ceea ce fac, că mă cheamă să particip la noi trăsnăi aparent muzicale, că lucrez cu oameni extraordinari şi că sălile sunt pline de spectatori vii.
- Cred că semănăm cu ceea ce facem, doar că nu avem întotdeauna vârsta cântecelor cu care ne identificaţi.
- Te identifici, în vreun fel, cu Apolodor, pinguinul rătăcitor al lui Gellu Naum?
- Toţi suntem, uneori, nişte Apolodori. Ne e dor de apropiaţii de care ne-am îndepărtat şi ne îndepărtăm de alţi apropiaţi, pentru a ne putea apropia de ei; ne e dor de locurile din care-am plecat şi, când ajungem în ele, fugim, pentru că nu mai găsim acolo nimic din ce era cândva...
- Cum poate fi măsurat succesul tău?
- În zâmbete vesele şi triste.
Moş Crăciun cel pitit
- Un alt spectacol destul de recent al tău, unul de autor ("Cântece de iarnă pentru toate anotimpurile"), are o piesă precum o scrisoare către Moş Crăciun, în care îi ceri, ironic, şi un păr de culoare mov, şi să nu mai fii cuminte, şi să ai dantură perfectă, dar şi puterea de a scrie un cântec fără să-l complici... Mai crezi în Moş Crăciun?
- Da, cred că Moş Crăciun există, dar stă ascuns ca să nu ne sperie. Stă ascuns în fiecare om, pentru că raţiunea a învins partea frumoasă a nebuniei lui Don Quijote. Din cauza asta oamenii se sperie de daruri adevărate şi încearcă să găsească un interes în spatele lor.
- Are România prezentului nevoie de Moş Crăciun? Cum îţi vezi ţara de azi?
- E mare nevoie de "moşcrăciunul" celor care au puterea de a ne strivi cu legi folositoare doar lor. Văd ţara în aşteptarea "nebunului", care de mult nu mai există.
- Nu poţi fi o artistă ca tine, cu o sprânceană mereu ridicată deasupra greşelilor societăţii, fără să fii măcar puţin patrioată. Înainte să fi fost plecată în Canada, cu Cirque du Soleil, spuneai că nu crezi în dor de casă. Acum?
- Rădăcinile noastre invizibile sunt vinovate. În Canada trăiam ca şi cum nu m-aş fi avut pe mine la mine, ca şi cum m-aş fi uitat pe mine acasă, ca şi cum aş fi fost o carcasă mişcătoare... Ştii povestea cu sclavii care au mers prea repede şi s-au oprit ca să-şi aştepte sufletele rămase-n urmă? Cărau bagaje printr-o junglă, s-au oprit brusc şi păreau de neclintit - nicio ameninţare n-avea efect asupra lor. Au fost bătuţi, dar tot n-au pornit mai departe. La un moment dat, când nimeni nu se aştepta, toţi sclavii au pornit din loc. La destinaţie, asupritorilor li s-a tradus: "Ne-am oprit ca să poată sufletele noastre să ne ajungă din urmă".
- O frază de final, marca Ada Milea...
- Hmmm. Să zicem... Un artist fără umor este ca o girafă cu gâtul scurt.