Se împlinesc 95 de ani de la Marea Unire a tuturor românilor şi crearea României Mari. Dată astrală în calendarul naţional, 1 Decembrie 1918 este cel mai important eveniment din istoria românească. Atât de convingătoare - juridic, organizatoric şi moral - a fost Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, încât Puterile Aliate n-au avut decât să parafeze, în 4 iunie 1920, la Versailles (în Marele Palat Trianon), o stare de fapt care a schimbat pentru totdeauna geografia politică a Europei de sud-est. Patriotism, iubire de neam, încredere în forţele proprii, integritate morală, caracter, înţelepciune politică şi grijă pentru litera legii - iată calităţile care i-au animat pe înfăptuitorii actului miraculos de acum 95 de ani. Oare în ce măsură sunt aceste valori încă vii în sufletul românesc actual? Cine mai îndrăzneşte astăzi să spună că e patriot? Asemeni unor extratereştri rătăciţi de pe alte planete, politicienii români de astăzi nu sunt capabili să înţeleagă istoria şi nici să evite greşelile catastrofale care ne conduc, implacabil, la repetarea ei. Istoricul Vasile Lechinţan, cercetător în cadrul Arhivelor Naţionale din Cluj-Napoca, este îndurerat de această stare de lucruri şi doreşte să aniverseze sfânta zi de 1 Decembrie atrăgând atenţia asupra stării actuale a marilor valori naţionale, pierdute parţial, pe altarul unei globalizări prost înţelese.
"Toate naţiunile puternice ale Europei şi-au realizat unitatea naţională"
- După 95 de ani, ne putem întreba pentru generaţiile care nu mai învaţă istorie în şcoală: de ce s-a unit Transilvania cu Regatul Român?
- Argumentele unirii Transilvaniei cu Patria Mamă au în prim plan conştiinţa naţională ajunsă la apogeu. Zicea Octavian Goga: "Pe boltă, sus, e mai aprins,/ La noi, bătrânul soare,/ De când pe plaiurile noastre/ Nu pentru noi răsare.../". Trebuia, deci, ca bătrânul soare să răsară şi pentru noi, nu numai pentru opresorii de veacuri ai poporului român. Toate naţiunile puternice ale Europei şi-au realizat unitatea naţională, mai devreme sau mai târziu. Marea Unire s-a făcut pentru ca naţiunea română să fie mai puternică, să aibă o identitate, să nu piară fără nume şi rost, ca populaţiile ce bântuiau Europa în epocile preistorice. Prin Marea Unire s-a urmărit crearea unui scut de demnitate şi libertate naţională a poporului român în cadrul unei graniţe fireşti; s-a urmărit eliberarea din sclavia de veacuri.
- Care au fost, punct cu punct, cele mai importante idealuri ale Marii Uniri?
- Ca primă "stea strălucitoare" a idealurilor Marii Uniri este unitatea sub un singur sceptru a tuturor provinciilor locuite de români, astfel încât nicio provincie să nu mai fie robită de imperii. În acest sens au lucrat marii bărbaţi ai românilor de atunci. Şi acest fapt s-a realizat. Evident că şi mulţumită împrejurărilor istorice favorabile. Dar rolul generaţiei mari de atunci este imens. Astăzi, acest ideal a fost spulberat. Suntem singura naţiune din Europa cu două ţări separate, de-o parte şi de alta a nevinovatului Prut. Alt ţel al acelei mari generaţii a fost idealul naţional, ce avea incluse şi următoarele deziderate: Congresul de pace de la Versailles să asigure dreptatea şi libertatea pentru toate naţiunile, fie ele mari sau mici; realizarea reformei agrare şi a unui statut demn şi pentru muncitorime, întocmai ca în statele avansate industrial din Apus; libertatea presei şi a întrunirilor, într-un cuvânt, o bună funcţionare a democraţiei şi a principiului libertăţii. Astăzi, deşi facem parte din Uniunea Europeană, suntem ţinuţi la marginea spaţiului Schengen şi nu ştiu ca România să fi deţinut încă, după şapte ani de la aderare, preşedinţia Uniunii Europene.
- Entuziasmul naţional de acum 95 de ani a întrecut orice închipuire. De ce s-au bucurat românii atât de mult?
- Pentru că şi-au dat seama că avea loc un eveniment aşteptat de secole, pentru că au avut încredere în clasa politică şi pentru că au văzut, în sfârşit, oportunitatea istorică de dezvoltare generală a societăţii româneşti. Vrednicia uriaşei generaţii a Marii Uniri este dovedită şi de marile instituţii create atunci, cu care s-ar putea mândri oricare naţiune civilizată. Este vorba de universităţile de rang internaţional de la Cluj, Cernăuţi şi Chişinău; de primul Institut Speologic din lume, creat de Emil Racoviţă; de Muzeul Limbii Române; de teatre şi opere naţionale de primă mărime, create în capitalele provinciilor alipite la Patria Mamă; de academii de înalte studii agronomice, de academii comerciale, de Şcoala de Arte Frumoase de la Cluj, de numeroase alte institute de cercetare. De asemenea, au fost construite mari catedrale ortodoxe în centrele oraşelor, inclusiv la Sfântu Gheorghe.
"Din nefericire, unii intelectuali români vorbesc cu o voluptate ticăloasă contra noţiunilor de patrie şi patriotism"
- Mai regăsim idealurile Unirii în zilele noastre? De ce patriotismul, spre exemplu, este o valoare marginalizată azi?
- Patriotismul şi limba le moştenim de la părinţi. Din nefericire, unii intelectuali români duc în derizoriu ideea de patrie şi de patriotism, cu referire la România, şi vorbesc cu o voluptate ticăloasă contra acestor noţiuni. Să privim falimentul unor partide care au marşat pe ultranaţionalism şi în care multă lume a avut încredere, după 1989. Nici dacă se dorea o diversiune pentru a se discredita ideea naţională nu se reuşea mai mult. S-au afirmat recent, însă, deşi pare greu de crezut, intelectuali valoroşi, care iubesc patriotismul şi România, sunt mândri de originea lor şi de istoria noastră naţională, de generaţia care a creat Marea Unire.
- Cu tot optimismul dvs., valorile de la 1 Decembrie 1918 s-au pierdut deja în zilele noastre. Identitatea naţională, de pildă, nu se regăseşte deloc în politica mai marilor zilei, care prin tot ce fac par să vrea să se lepede de toate bunurile materiale care ne-au mai rămas, după cum nimic din ceea ce are atingere cu mândria naţională nu pare să intereseze pe cineva. De ce are loc o astfel de regresie?
- Într-adevăr, valorile care au generat Marea Unire, precum speranţa în unitate, în demnitate naţională, în prosperitate (nu poate exista libertate fără prosperitate), în accederea la cultură şi la ştiinţă, într-o democraţie funcţională, sunt astăzi mult afectate de agresiunea din interior, datorată clasei politice. Regresul economic are loc din cauza jafurilor şi corupţiei, majoritatea populaţiei resimţind sărăcia şi lipsurile. Să fie clar, nu găsesc nicio scuză pentru abandonarea idealului naţional şi a onestităţii, pentru defăimarea naţiunii. Dar mă simt foarte fericit când aflu, nu de puţine ori, de câte o victorie românească, fie în ştiinţă, fie în cultură, fie în sport, şi atunci îmi dau seama că Marea Unire nu s-a realizat degeaba, că suntem o naţiune veritabilă, nu o simplă populaţie, că nu ne pierdem niciodată nici trecutul cel valoros şi pilduitor, nici viitorul la care încă aspirăm să ajungem; că generaţiile tinere îşi vor recupera patria de la cei ce o sapă permanent.
- Unitatea naţională este astăzi ameninţată chiar de cârmuitorii ţării, prin aşa-zisa descentralizare şi regionalizare.
- Proiectata împărţire teritorială pe regiuni este o aberaţie de artificialitate în administraţia românească. Parcă-i şi văd la conducere pe nişte baroni locali, tronând peste regiunea Transilvania nord-nord-est, peste regiunea Transilvania sud-sud-vest, peste regiunea Transilvania A1-B2-C3, peste regiunea Transilvania Baronului de Alba, cu sediul într-un castel impunător şi luxuriant (bani vin cu duiumul de la Europa), peste Transilvania Baronului de Neagra etc., tot astfel de denumiri cu "tradiţii" la noi. Şi poporul, şi aşa sărăcit şi păcălit de "n" ori, să nu mai ştie dacă aparţine de nord sau de vest sau de castelul baronului de Alba ori de cel de Neagra...
- UDMR şi alte partide maghiare ne acuză că nu am împlinit declaraţiile înaintaşilor de la Alba Iulia, în privinţa drepturilor şi libertăţilor minorităţilor naţionale. Cum comentaţi?
- Făuritorii Marii Uniri au atras atenţia că noi, românii, nu trebuie "să devenim din asupriţi asupritori". Din start se vede că generaţia 1 Decembrie se situa în postura celui ce acordă ceva cuiva, pe teritoriul românesc, şi nu în postura celui care asistă cum unii îşi acordă singuri - aşa cum înţeleg extremiştii - "drepturi" şi "libertăţi", pentru a purifica anumite zone de români. Declaraţia de la Alba Iulia, din 1 Decembrie 1918, prevede clar "deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare". Dar vedem apoi că această deplinătate este prevăzută în cadrul României, nu în autonomii teritoriale pe criterii etnice. Iuliu Maniu spunea la Alba Iulia, în 1920: "Să dăm posibilitatea tuturor neamurilor cari locuiesc cu noi dimpreună ca şi ele să se dezvolte, să se simtă libere, să se simtă acasă la noi". Aşadar, se preciza o locuire "cu noi dimpreună" a acestor neamuri, pe un teritoriu naţional al României, "la noi", nu "la ele". De altfel, cu 16 ani înainte de Unire, secuii, la Congresul secuiesc din 1902, au cerut să se facă şcoli medii şi în limba română, la graniţa cu România, pentru a putea colabora mai bine cu mediul de afaceri din Ţara Românească şi Moldova. Să nu uităm apoi că România interbelică a fost un paradis al dezvoltării vieţii naţionale a maghiarilor şi secuilor, în raport cu românii rămaşi pe teritoriul Ungariei, care au trăit un adevărat infern, azi foarte puţini dintre ei rămânând nemaghiarizaţi.
"Educaţia urii în mediile maghiare din Transilvania, cu sprijin logistic şi ideologic de la Budapesta, a căpătat forme alarmante"
- Aţi ţinut conferinţe pe tema "Educaţia urii" la maghiarii din România. Despre ce este vorba?
- Astăzi, educaţia urii în mediile maghiare din Transilvania, cu sprijin logistic şi ideologic de la Budapesta, a căpătat forme alarmante. Şi era de prevăzut. Am atras atenţia la momentul respectiv, când au fost purificate de elevi români numeroase licee din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc şi din alte centre urbane trasilvănene. Ameninţările cu lanţ viu în jurul acestor licee, pentru a nu fi înscrişi elevi români, vin să confirme realitatea educaţiei urii. Consiliul pentru Combaterea Discriminării din România nu îşi justifică, practic, existenţa. Tolerarea de statul român a acestor realităţi înjositoare este inadmisibilă. Ceea ce este interesant e faptul că, alături de acest clocot al educaţiei urii, românii, pur şi simplu, trăiesc în afara acestui sentiment, merg înainte, fără a fi captivii unei asemenea stări de spirit, faţă de care sunt complet indiferenţi. Ceea ce iarăşi nu e bine. Trebuie măcar să fie conştienţi de această realitate, de care sunt surprinşi doar când iese vârful aisbergului la suprafaţă: cazul spânzurătorului păpuşii, zisă de el "Avram Iancu", cazul elevei cu bentiţă cu tricolor românesc de la Covasna, cazul marşului secuiesc din noiembrie etc. La acestea se adaugă demonstraţiile de tip paramilitar fascist, în care se urlă din toţi rărunchii, cu steaguri aşa-zis secuieşti: "Szekelyföld (Ţara secuilor) nu este România". Nu mai contează sensibilitatea românilor. De ce nu există o reacţie hotărâtă din partea puterii statale, la aceste demonstraţii de sfidare a naţiunii române? Este incalificabil cum statul român este înjosit prin afişarea de steaguri aşa-zis secuieşti pe instituţii publice. Agresarea, cu simboluri ce se vor statale secuieşti, a românilor este continuă, deşi avem legi în acest sens. Nu mai cred în cuvântul extremism. Odată ce UDMR-ul nu se dezice de asemenea manifestări antiromâneşti, apărute pas cu pas în judeţele Harghita şi Covasna, înseamnă că acestea nu aparţin doar unor extremişti. Manualul de Istoria Secuilor, finanţat de instituţii ale administraţiei publice locale din judeţele Covasna şi Harghita, cultivă ura faţă de Armata Română şi, implicit, faţă de tot ce e românesc. Ca o minciună sfruntată, sunt puse pe seama acestei nobile instituţii româneşti, fără nicio dovadă, fără niciun document, "multe sute de victime civile în rândul persoanelor în vârstă rămase acasă, al bătrânilor ce fugeau şi al copiilor", zice-se la intrarea în Transilvania a Armatei Române. Această minciună este pusă la temelia învăţării istoriei de către elevii maghiari de astăzi, şi statul român nu trage la răspundere forurile judeţene care au plătit manualul din bani publici, nu interzice circularea acestui manual periculos, şi nici nu ştiu ca Armata Română să-l fi dat încă în judecată pe autorul acestei afirmaţii calomniatoare. Educaţia urii merge mai departe. Ungaria încă nu şi-a cerut scuze oficial pentru crimele pe care honvezii le-au făcut în Transilvania, în perioada 1940-1944, la Ip şi Treznea şi în alte localităţi, şi nici pentru faptul că a facilitat, în 1945, dispariţia celor 72 de criminali de război unguri, judecaţi la Cluj şi condamnaţi la moarte în contumacie. Aşteptăm, în continuare, acest gest de onestitate şi de acceptare a istoriei din partea Ungariei.