Pentru cei mai mulţi observatori ai jocului politic românesc a devenit astfel clar că liderul PSD-ist vizează, pentru el şi ai săi, câştigarea acestei ultime lupte, menită să asigure dominaţia monocoloră a ţării. Ponta vizează o reîntoarcere la situaţia de la începutul mileniului, când, cu Iliescu preşedinte şi Năstase prim-ministru, PSD-ul devenise Partidul-Stat. Pentru baroni, acea epocă a fost "de aur". Justiţia era strict controlată, mediile nu mişcau, de frica pierderii contractelor publicitare, sistemul întreg duduia în ticăloşia sa, impunând un respect dur pentru ierarhiile patroni-clienţi stabilite. Fidelizarea "baronilor"- nostalgici după vremea aceea - este, aşadar, necesară, pentru că numai prin mobilizarea lor exemplară poate Ponta să câştige Preşedinţia. Anul şi jumătate de când conduce executivul a dezvăluit totul despre "calităţile şi capacităţile" sale. Ponta s-a vădit un administrator diletant şi un circar pe măsură. Diletantismul său este cauza eşecului măsurilor economice ale guvernului, în ciuda creşterii - timide, dar reale - a ansamblului economiei. O creştere care este, mai degrabă, efectul târziu al măsurilor dure împotriva crizei, luate de guvernul Boc - şi care nu justifică avalanşa de taxe şi impozite cu care Ponta a coafat Bugetul pe 2014. Guvernarea "la televizor", pe care premierul a practicat-o cu asiduitate (demonstrându-şi apetitul pentru circul mediatic), nu poate ascunde "sub preş" viitoarele consecinţe ale acestor suprataxări şi supraimpozitări. Ponta preferă ca, atunci când ele vor fi efectiv resimţite de naivul electorat român, să se afle deja în fotoliul de la Cotroceni.
Descentralizarea, ca substituit al regionalizării vizate de UE, a fost concepută de vicepremierul PSD-ist Liviu Dragnea, "artizanul" falsificării referendumului din 2012, pentru a permite baronilor partidului - ce domină majoritatea actualelor judeţe ale ţării - dirijarea discreţionară a fondurilor de dezvoltare şi colectarea arbitrară a taxelor stoarse din resursele locale, îndeosebi din utilizarea lor privată, prin activismul IMM-urilor. El însuşi baron local, cunoscător al mecanismelor de deturnare şi evaziune fiscală, Dragnea sprijină eforturile premierului cu speranţa promovării personale în fruntea administraţiei şi a partidului. Mai discret decât Ponta, care adoră să fie "în lumina reflectoarelor", el ştie foarte bine că revenirea la Partidul-Stat i-ar asigura nu numai ascensiunea în vârful ierarhiei politico-economice, ci şi imunitatea în faţa Justiţiei, una din primele măsuri pe care "noua ordine" stabilită după "prezidenţiale" le va lua fiind "castrarea" DNA, ANI şi DIICOT. Sprijinit puternic de "maeştrii combinatori" ai PSD-ului, Dragnea a lucrat tăcut, pentru pregătirea noii majorităţi parlamentare, prin racolarea masivă a deputaţilor şi senatorilor PPDD, sprijinul parlamentarilor UDMR şi ai minorităţilor fiind aproape cert. PNL-ul, redus oricum la postura de vioara a doua şi, în mare măsură, alienat prin pesedizarea indusă, va fi obligat să accepte - pentru a rămâne la "masa bogaţilor" - aranjamentul (liderul său putând, eventual, să-şi menţină preşedinţia Senatului) sau să se retragă, spăşit, în opoziţie. În ambele situaţii, Crin Antonescu nu va fi preşedinte al ţării.
Realizarea "planului" presupune însă eliminarea lui Traian Băsescu (prin suspendare sau inculpare penală), singurul opozant real la instaurarea arbitrariului baronial PSD-ist, după înfrângerea catastrofală la trecutele "parlamentare" a PDL-ului. Băsescu nu numai că nu a acceptat repolitizarea Justiţiei sau nu a promulgat legi (vicioase) propuse de majoritatea USL-istă, dar a fost şi extrem de vocal în amendarea derapajelor, mai mult sau mai puţin discrete, ale oamenilor puterii, în marşul lor spre cucerirea absolută a ţării (până în 2020 sau 2024, vorba lui Dragnea). Preşedintele Băsescu a folosit cu abilitate angajamentele şi relaţiile externe ale ţării, pentru a stopa cursul imprevizibil pe care gaşca de "pucişti" din USL se pregătea să i-l imprime. Nicio ţară din UE sau NATO nu a provocat atâtea probleme - reflectate, prin ricoşeu, în MCV - ca România USL-istă. Traian Băsescu a devenit, inevitabil, ţinta tuturor atacurilor, mai mult sau mai puţin murdare, ale mediilor arondate puterii executive şi legislative. USL-ul ar fi acceptat coabitarea, dacă preşedintele ar fi renunţat la rolul de "jucător", retrăgându-se în liniştea protocolară a Cotrocenilor. Pactul de coabitare, semnat cu premierul Ponta, nu a însemnat însă pentru Băsescu abandonarea tuturor atribuţiilor constituţionale, aşa cum sperau liderii USL-işti. De aceea, după ce Antonescu, prezidenţiabilul formal al alianţei socialisto-liberale, a început să realizeze că a căzut în capcana întinsă de PSD-işti, devenind purtătorul stindardului lor antioccidental, sarcina stopării acţiunilor palatului Cotroceni a fost preluată direct de adevăratul aspirant la fotoliul suprem, Victor Ponta. Atacul lui Sorin Roşca Stănescu, agent PSD-ist deghizat în liberal, cu falsele facturi de sponsorizare ilicită a alianţei DA (din care PDL-ul prezidenţial făcea parte) şi, succesiv, atacul în problema creditului obţinut de fiica preşedintelui, Ioana Băsescu, pentru cumpărarea de pământuri, au fost dirijate - pe faţă - de premier, cu sprijinul asurzitor al mediilor penalului "Felix" D. Voiculescu. O suspendare, eventual o trimitere în judecată a preşedintelui, concomitent cu o rupere programată a USL şi, în consecinţă, cu alegerea rapidă a altui preşedinte al Senatului, ar lăsa total deschisă calea candidaturii lui Victor Ponta şi a rocadei, în fruntea executivului, cu Liviu Dragnea.
Băsescu este, totuşi, "greu de ucis". Chiar dacă implicarea în afacerea cu pământuri a fiicei lui - afacere perfect legală, deşi greu de realizat de muritorii de rând - nu a fost tocmai oportună, el rămâne, deocamdată, alături de Justiţia independentă, reprezentantul unei instituţii ce nu s-a gripat de endemica maladie PSD-istă a arbitrariului şi minciunii. Traian Băsescu ar trebui însă să înţeleagă că, într-o asemenea bătălie, în care adversarii dispun de forţa executivului şi a legislativului, acţiunea solitară are puţine şanse. O reconciliere cu PDL-ul, cel mai organizat şi mai puternic partid al dreptei, şi o deschidere nuanţată spre PNL-ul slăbit de colaboraţionismul şi corupţia induse de PSD, devin - mai mult ca oricând - necesare.