Marian Drăghici s-a afirmat cu tărie, după 1990, ca unul dintre cei mai importanţi poeţi ai literaturii noastre de azi. După ce, în 1988, prima lui carte trecuse greu prin colţii roşii ai cenzurii, poetul a erupt dezlănţuit la jumătatea anilor 90, cu câteva cărţi originale şi profunde. Scrise cu suflu vizionar, suflu propriu şi vremii noastre, şi timpurilor biblice, poemele lui îţi redau pofta de poezie şi încrederea în frumuseţea ei. La 61 de ani, poetul pregăteşte o antologie consistentă, care va apărea în 2014, la Cartea Românească: "a r s u r a, ierusalim şi alte poeme". Primul lucru ce mi l-a împărtăşit a fost o poveste cu un Înger. "Eu cred că la început a fost Îngerul poeziei, şi abia apoi poetul. Şi îngerul poeziei, trimis sau netrimis, venea în acele începuturi vechi, la fiecare om. La urmă, dar nu chiar în cel din urmă ceas, îngerul poeziei n-a mai venit la om. Dintr-o mulţime de motive. Iar Lumii, şi de-aci i s-ar putea trage sfârşitul". Început astfel, dialogul nostru avea să fie unul esenţial.
"La patru ani aveam un înger"
- Interviurile revistei noastre pun obsesiv întrebări legate de copilărie, pentru că ea este determinantă pentru căile de mai târziu. Cât îi datorează poetul din tine copilăriei petrecute în satul din Oltenia în care te-ai născut şi pe care îl numeşti, metaforic, "Balcani"?
- Îi datorăm foarte mult copilăriei, fireşte. Balcanii "mei" circumscriu partea sudică a României, învecinată cu Bulgaria şi cu Serbia. Osica de Sus, locul de baştină, este la 60 kilometri de Dunăre, nu departe de Caracal. Eu îi spun Osicata - îngânând Adâncata, satul din Dolj al copilăriei lui Macedonski. Prin faţa casei părinteşti din Osica trece o şosea duduind încontinuu de trafic amestecat. Leagă, şi ea, Balcanii de Transilvania. Cândva, s-a numit "drumul lui Traian", iar din Evul Mediu târziu i s-a zis "Drumul sării". Osicata mea stă la doar 3 kilometri de comuna Brâncoveni - unde, arată cronicile, s-a născut Matei Basarab, iar nepotul său, Constantin Brâncoveanu, şi-a petrecut, între aceste dealuri cuminţi, ce-l vor fi înţelepţit, copilăria şi adolescenţa. În biserica Mânăstirii Brâncoveni odihnesc osemintele părinţilor şi bunicilor voievodului martir. Muzeul lăcaşului adăposteşte parte din rămăşiţele Mânăstirii Văcăreşti, demolată de Ceauşescu, depuse pe şest taman aici, cu complicitatea Elenei Bărbulescu, sora dictatorului, cea care, după ce făcuse din judeţul Olt o satrapie personală, a sfârşit, după Revoluţie, prin a deveni şi ea, biata, credincioasă. Cât despre locul copilăriei mele, al casei părinteşti, el are toate ingredientele unui topos pe cât de "umil", pe atât de universal: tei la şosea în faţa casei, curte cu trandafiri, gard viu din cimişir, boltă de viţă înălţată cât să treacă pe sub ea pavilionul cu stupi, mărul şi părul veghind de ani şi ani peste curte. Şi încă ceva. Amintirea mamei, robotind în toate părţile deodată, de dimineaţa până seara târziu, bucătăria de vară lângă mărul uriaş, fântâna cu apă rece, nesecată. Din curte, spre vale, coasta coboară cu stupi printre pomi; foarte aproape, pădurea, şi dincolo de ea, Oltul. Un relief fabulos: deal-vale, puţină câmpie, luncile Oltului şi Olteţului, îngemănate la un ceas-două de mers pe jos. Dar atracţia, pentru mine, era şi rămâne heleşteul. În limpezimea lui, copil fiind, am privit zilnic cerul. Izvoare puternice, descoperite de tica (bunicul) Ilie, fac să nu-i scadă apa nici în verile cele mai nemiloase. Cărarea din marginea apei, bătătorită cândva de mine cu piciorul desculţ, prin vântul dedulcindu-se la soare peste nuferi, încă mă mai cheamă şi acum. Din heleşteul acesta nesecat şi miraculos mi-am salvat fratele de la înec, când eu aveam patru ani, iar prâslea trei. Dacă salvezi pe cineva de la moarte, ţi-ai mântuit viaţa terestră. Sau cel puţin aşa se spune. Dar cel mai bine retrăiesc clipa de atunci printr-un poem: "mânuţele întinse în apă nu le-am prins,/ nici părul mai lung ca mânuţele,/ ci duhul părului plutind desfăcut deasupra apei - /moţ de aur netăiat. /părul mai lung ca mânuţele l-am apucat/cu o putere care nu era a mea, /ci sigur a unui înger/ la patru ani aveam înger".
- Cu câţi Îngeri te-ai mai întâlnit de atunci, Marian Drăghici?
- Dragă Valentin, Îngerul de care-mi amintesc cel mai bine fu minunea de chip al mamei mele, Lisandra (Alexandra). Sau aura chipului ei, când încă tânără şi nespus de frumoasă, proaspăt lăută, apărea după baie deodată în faţa noastră, a celor doi băieţei ai săi, cu podoaba părului castaniu bogat răsucită în coc spiralat. Nu în vârful capului, ci dinadins drept deasupra frunţii. Coafura asta a ei, în bună dispoziţie, îi dădea mamei un aer neverosimil de straniu, care ne iţea, mie unuia, cel puţin, fiori magici. Mama mea sclipea de inteligenţă, atunci, după îmbăiere, mai mult decât în orice moment al vieţii sale. Atunci, un duh curat punea stăpânire pe hohotele ei de râs cristalin, de neuitat. Alt înger mai vesel, mai senin decât mama, n-am întâlnit şi nici n-am visat.
- Care erau cărţile de poezie ale adolescenţei tale, de la Osica?
- Ca să-ţi vorbesc doar de câteva, în primul rând, erau cărţile de poezie ale generaţiei 60, cu Nichita, Sorescu, Ion Alexandru, Blandiana şi ceilalţi. La loc de cinste în inima mea erau Panorama poeziei universale contemporane, a lui A. E. Baconky, dar şi fiecare apariţie a revistei Secolul 20, şi, o tempora!, cronicile lui Nicolae Manolescu din România literară. Însă altceva m-a marcat, şi mă defineşte cumva, intrând în zestrea profundă. La Osicata, în curtea casei părinteşti, pe o bancă veche de lemn, sub coroana joasă şi bogată a unui gutui bătrân, am citit prima oară Poezia austriacă modernă, antologie apărută în 1970, în BPT. Aveam 17 ani, şi contactul prim cu Rilke, Trakl, Franz Werfel m-a şocat, proiectându-mă pur şi simplu, din vacanţa mea de vară, în alte lumi, fascinante. Lumi al căror duh imperial, aristocratic-decadent şi expresionist avea să mă ia, de pe-atunci, în primire. Şi să mă locuiască discret şi nostalgic, fără să mă mai părăsească cu totul, vreodată. Pentru mine, receptarea celor mai buni poeţi austrieci de la Rilke încoace, pe banca aceea de sub gutui sau pe malul heleşteului a mers, iniţial, până la identificare. Elegiile Duineze, bună parte din ele, mi se păreau - prin mistica suferinţei - scrise de mine. 59 de poeme (antologie din Trakl, tradusă de Petre Stoica) mi se părea, aşa răvăşitor cum sună, scrisă de mine. Chiar Fuga Morţii, poemul teribil al lui Paul Celan, părea scris, în transă, de mine. Mai târziu, a fost o nesperată oportunitate să caut la Viena, în 2005, printr-o bursă Kultur Kontakt Austria, urmele expresioniştilor dragi mie. Le-am regăsit parţial, amestecate ici-acolo.
Sentimentul Titel
- Prin graţia lui Dumnezeu, dar şi prin cumsecădenia părinţilor, nu sunt dintre acei ce şi-au gătat copilăria nici la nouă şi nici la 40 de ani. Har Domnului, nu mi-am gătat-o nici acum. Da, dar mi-l amintesc, uneori cu inima strânsă, pe prietenul meu din Osica, din copilăria profundă, Titel Săftoiu. Soarta lui mi-a influenţat, categoric, gândirea şi scrisul. De câte ori îmi revine în minte imaginea lui Titel Săftoiu, încerc o anume vinovăţie tulbure. Eu, copil, am avut cam de toate din cele strict necesare. El n-avea mai nimic. Nu l-am văzut niciodată pe Titel mâncând ca lumea, bând un ceai, înainte de-a purcede noi doi, împreună, dimineaţa la şcoală, nici luându-şi la el vreo felie de pâine, un fruct, ceva... Strigam la el din poartă, îl aşteptam preţ de câteva minute, timp în care se îmbrăca în transă, albit de somn, îşi apuca la repezeală ghiozdanul şi haide, în gerul iernii, voiniceşte, la drum. Ce mă atrăgea la el e un mister. Fie că vara dădeam iama prin grădini, după cireşe, fie că iarna "ne trăgeam", la 7 dimineaţa, în câteva tururi cu patine improvizate, pe o mică baltă îngheţată lângă calea ferată, zisă "La Pârva" - ei bine, în tot ce făcea, Titel al meu vădea un suflet determinat şi pur, dar înăsprit precoce. Ca de înger exterminator. Eram prieten cu el şi fiindcă avea casa la marginea satului, lângă pădurea Bercica. Şi pădurea mă fascina, stăteam acolo mai tot timpul, de la primii ghiocei aduşi pentru d-na Niţu, învăţătoarea noastră, până toamna târziu, când se porneau ploile. Cu Titel am cules şi am făcut chite (legături) din ghiocei, toporaşi, viorele şi cocărăi, cu Titel am adunat ciuperci, că nu mai aveam în ce să le punem, şi-atunci ne dezbrăcam nădragii, îi legam la capetele cracilor şi-i burduşeam, spre bucuria luminoasă a mamei, când ajungeam acasă, cu nădragii pe umeri: adusesem ciuperci să împartă la toată lumea din vecini. Apoi, în vara lui 1968, copilăria lui Titel Săftoiu s-a curmat brusc. Ca tăiată la rădăcină cu toporul. Terminase opt clase şi ai lui l-au dat la profesionala Electroputere din Craiova, secţia - auziţi! - tratamentişti. Acolo se repartizau băieţii nimănui, de la ţară, fără pile. Era secţia de toxicitate maximă. În câţiva ani, i-au căzut dinţii şi părul. La 18 ani, arăta ca mine acum la 60. L-am mai întâlnit, în 50 de ani, de câteva ori, întâmplător şi pe fugă. Fizic, în timp, se mai întremase. Dar despre suflet - ce să ne fi spus ? Aşa că dacă există un sentiment, şi încă unul foarte puternic în poezia mea, este un sentiment Titel. Pentru mine, Titel Săftoiu, făcut ucenic tratamentist la 14 ani, fără ca el să aibă alternativă, să crâcnească, este însuşi mielul lui Dumnezeu dus la tăiere. Este - ar spune cei ce citesc şi au credinţă - Iisus Hristos în ipostază inocent-umană, adolescentină, din satul meu. Eu cred că sentimentul Titel constituie tot ceea ce dă substanţă şi sens oricărei pagini literare. Oricărei Arte. Mai mult, sentimentul acesta descrie orice tânăr chinuit de sistem. Fiecare dintre abuzaţii aceştia trăieşte, pe pielea proprie, sentimentul Titel. Fără să-l fi cunoscut pe prietenul meu. Şi de multe ori, nici pe Iisus Hristos. Pe primul, l-am cunoscut eu şi depun mărturie. Prin el, prin Titel, am început să-L pregust în timp şi pe Hristos, deşi nu ştiam că după Hristos strig atunci când strigam, la 11-12 ani, iarna, cu noaptea-n cap, la poarta prietenului meu. Iar mama consimţise. Fiindcă intuia.
"Poezia m-a pregătit pentru întâlnirea cu Părintele Arsenie Boca"
- Cum te-ai apropiat de meseria de scriitor?
- E o cale lungă şi complicată. Prima mea amintire este o secvenţă nostimă, chiar senină. Terminam "în triumf" clasa a IV-a şi m-am trezit, acasă, că frate-meu mai mic nu avea poezie pentru sfârşit de an. Dramă mare! Se isprăviseră poeziile din manual, învăţătoarea le repartizase celorlalţi, iar el rămăsese fără. M-am apucat, cu năduf, şi am comis o poezioară (ce mare lucru!) pentru fratele meu, prin transpunerea în versuri a unei povestiri din manual intitulată Căprioara. Ştiu şi azi poezioara aia, o s-o recit poate la 80-100 de ani. A ieşit ceva atât de cutremurător, cu căprioara asta care se lăsa mâncată de lup, ca puiul ei să scape fugind în adâncul pădurii, încât frate-meu, cu toate emoţiile, a avut un mare succes de scenă. Aplauzele alea firave, în faţa scenei în aer liber, gardată cu boscheţi de iasomie, unde în iunie se ţineau serbările şcolarilor, sunt cele mai scumpe din viaţa mea. La anul, se face jumătate de secol de la acest înduioşător debut al meu în poezie. Oficial, am publicat prima oară în Steaua, în 1972, girat de Teohar Mihadaş, care-mi scrisese că dacă vreau să apar în revista clujeană, trebuie să îmi mut masa de lucru din câmpie, pe culmile Negoiului.
- Care au fost întâlnirile providenţiale pentru poezia ta?
- Lista lor este neîncheiată încă. Profesorul şi dirigintele meu din liceu, Ion Cănăvoiu, a fost primul poet pe care l-am întâlnit în carne şi oase şi care mi-a influenţat, cred, decisiv drumul în viaţă. Cu Filologie la Cluj şi Bucureşti, coleg cu Ana Blandiana şi Ioan Alexandru, a fost, cât a predat, un dascăl eminent. O altă experienţă revelatorie am trăit-o la 17 ani. Profesoara de franceză, d-na Angela Dina, îmi pusese pe pupitru, în ultima zi de şcoală a lui 1970, Faust-ul lui Goethe (în traducerea lui Blaga) şi Proust, primele trei volume din monumentalul său roman, "În căutarea timpului pierdut". Ei bine, n-am ieşit toată vacanţa din casă, citind zi şi noapte, doar cu pauze de masă şi somn; după care iar citeam şi citeam. Astfel am intrat în vacanţa de iarnă enfant sauvage şi am ieşit profund schimbat: altcineva. Profesoara mea, care se transferase la Bucureşti în cursul acelei vacanţe, n-a aflat nici azi ce mutaţie radicală a indus elevului ei. De atunci, n-am fost în stare să concep şi să realizez niciodată ceva mai acătării, în scris sau în viaţă, decât printr-o femeie. Ca dedicaţie unei femei. Memoriei soţiei mele i-am dedicat mai multe volume, inclusiv cel la care tocmai lucrez. Ei, celei care a plecat la cer, la doar 40 de ani, după o suferinţă la pat de şapte ani.
- Antologia ce o pregăteşti este dedicată şi Părintelui Arsenie Boca. De ce?
- Într-adevăr, cartea i-o dedic şi Părintelui martir Arsenie Boca, a cărui cunoştinţă mi-a schimbat radical viaţa. Citindu-l şi recitindu-l pe acest "titan al duhului", viziunea mea asupra textelor sacre, asupra Bisericii şi Tradiţiei, a dobândit un plus de lumină, s-a limpezit. Inclusiv "chestiunea arzătoare" a nemuririi sufletului, de care au râs, ţinându-se de burţi, "raţionaliştii". Pentru mine, din punct de vedere spiritual, Părintele Arsenie Boca reprezintă o direcţie existenţială, prin viaţa şi scrierile lui, azi, când "racheta" vieţii mele şi-a schimbat definitiv cursul şi ultimul ei modul a intrat în linie dreaptă, spre întâlnirea inevitabilă cu cele veşnice. Iar poezia m-a pregătit şi ea pentru întâlnirea cu Părintele Arsenie. M-a pregătit în felul ei tensionat şi ascensional. Da, dar nu poezia reprezintă cel mai înalt stadiu al devenirii spirituale, cum am crezut; ci sfinţenia. O spune, prin toată moştenirea sa duhovnicească uluitoare, cel adormit la Prislop, după o viaţă plină de persecuţii, trăită în Hristos, inclusiv în lagăre şi închisori. O existenţă de mare sfânt - nu doar al acestui spaţiu românesc ci, prin geniul şi anvergura spirituală, al întregii lumi. În Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat, sună psalmul lui David. Descoperirea "cărării împărăţiei", pe urmele unui sfânt al zilelor noastre, este cel mai preţios dar pe care mi l-a făcut viaţa. Viaţa, adică Dumnezeu.
Descriere după altă natură
- De la debutul tău în revistele literare, din anii 70, şi până la prima ta carte apărută în 1988, au trecut 16 ani. Aşteptare lungă...
- Îmi lucram mult poemele în minte, mai ales în mers, ziua, noaptea, nonstop. Le scriam şi le rescriam în variante fără număr, ca posedat de nu ştiu ce demon nesatisfăcut, insaţiabil, al perfecţiunii. Adică, al surprinderii în cuvinte a ceva intuit a exista. Dar cu toată existenţa sa probabilă, acest ceva nu se preda, nu se lăsa exprimat. În nebunia mea, visam poeme superbe, dumnezeieşti, şi la deşteptare nu mai aveam în memorie niciun cuvânt. Ce frustrare, ce chin, să refaci starea aia indescriptibilă, să rescrii pe hârtie, negru pe alb, un poem visat. Scriam şi aruncam, ca în transă, topeam poemele unele în altele, mereu nemulţumit, chiar şi azi, că nu pot scrie cum visez. În jurul meu, fârtaţii publicaseră deja volume după volume, iar mie nu-mi ieşea pe plac, din chinurile facerii, niciunul. Când, în fine, mi-a ieşit, a început lupta cu editurile; sub dictatură, poezie curată, integră, se publica tot mai greu, mai ales la Editura Cartea Românească. A fost o bătălie dramatică de zece ani, cu căderi şi reluări succesive. Poeme din carte, apărute mai întâi în reviste, inclusiv în Viaţa Românească, în redacţia căreia lucrez acum, citise Virgil Ierunca la Europa liberă, încă din 1983. Iar asta a fost de rău pentru publicarea cărţii. Un singur regret mai păstrez în legătură cu acea carte a mea de debut. Titlul original fusese "Descriere după altă natură". "E subversiv!", mi-au zis atunci. Submina ideologia roşie. Pentru comunişti, nu exista Dumnezeu, nu exista "altă natură", ci numai lumea asta, pe care o vedeau cu ochii. Te obligau să crezi ca ei, să scrii ca ei. N-am scris. De aceea, cartea a apărut abia în octombrie 1988, cu titlul "Despre arta poetică". Trenul generaţiei mele trecuse cu zarvă mare, fluierând, şi eu am sărit în el din mers, în ultimul vagon, pe ultima scară din coadă, dar nu singur, ci cu spectrul cenzurii planându-mi mereu deasupra capului. Un spectru hidos, înfricoşător. Tot aşteptând să debutez, mereu amânat şi respins, ajunsesem să mi se pară, când stam la masa de lucru, că ceva sau cineva privea peste umăr, tot timpul, la ce scriam. Mă îmbolnăvisem grav, ce mai. Cine spune că a practicat libertatea interioară în comunism, cu totul abstras de la contextul acela oribil, fie nu ştie ce spune, fie nu-i sincer. După '89, am avut nevoie de ani buni de exerciţiu activ al libertăţii interioare depline, ca să uit acel "limbaj" dublu. Abia în 1995 am fost în stare să scriu poeme ample, cu adevărat libere. Şi muream să fiu liber, în sfârşit - liber! liber! liber! şi să spun totul... Să practic, cu alte cuvinte, de capul meu, beatitudinea cu sânge rece.
Un fluture rugător
- Cât de mult te-a întărit credinţa în Dumnezeu, ca să poţi trece prin încercările vieţii? Şi cum ţi-a influenţat credinţa creştină poezia?
- A fi poet o viaţă întreagă este şi nu este o mare ispravă. Dar să începi ca poet şi să sfârşeşti ca rugător - e salutar. Din vreme în vreme, cineva trebuie să lase lumea, inclusiv lumea literară, şi să se roage neîncetat pentru noi, ceilalţi. Cum ne învaţă Sf. Pavel: "Bucuraţi-vă pururea. Rugaţi-vă neîncetat". În ce mă priveşte, eu am înţeles demult că poezia nu-i doar "nebunie şi lumină", boemă fără limite, cu un factor de periculozitate ridicat; nu numai asta. Ea este şi o disciplină de formare spirituală. Pe acest drum, poezia m-a condus încet-încet, pe furiş, subtil, la Dumnezeu. Citind şi scriind, visând şi lucrând la cuvânt, am devenit, în interiorul poeziei, un animăluţ religios. Sfinţenia, da, stă în puterea omului. Ne-o spune Hristos Dumnezeu: "Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru cel ceresc desăvârşit este". Nu-i uşor din vierme să devii fluture! Dar, se poate. Ba e chiar o poruncă. Oricine poate face descoperirea asta, ca botezat ce se află. Odată ce primeşti darul credinţei, nu mai poţi să taci. Vorbeşte darul din tine. Când deschizi gura, sau te aşezi la scris, darul te vorbeşte, te povesteşte. Nu mai sunt cuvintele tale, sunt ale darului. Doamne, ajută! Fă din viermele orb care sunt, în aceste timpuri sărace de pe urmă, un fluture rugător, în lumina Împărăţiei Tale! Rugător, nu doar pentru mine, ci pentru toată Osicata şi toţi osicanii, vii şi adormiţi, rugător pentru tot biet omul. Amin şi slavă!