"Visul meu a fost să am o maşină Mercedes şi un acordeon Hohner Gola. Acordeonul în portbagaj, şi eu la volan. Pentru că astea sunt cele mai bune trei mărci din lume la un loc: Mercedes, Gola şi Ionică Minune. Asta ca să-şi dea seama lumea despre ce citeşte aici", îmi spune zâmbind şiret, ascuns după rotocoalele de fum ale ţigării. Adevărul e că toată lumea ştie: Ionică Minune este un virtuoz, un magnific al acordeonului, poate urca, cu fruntea sus, pe orice scenă din lume. Problema este unde îl poţi asculta interpretându-şi horele româneşti sau cântecele vechi, ţigăneşti, transformate, fără excepţie, în interminabile solouri de jazz? S-a întors de ceva vreme în ţară, după 15 ani în care a cântat la Paris, dar este în continuare scump la vedere. L-am ascultat în urmă cu trei ani, pe scena Sălii Palatului, unde a cântat ca invitat al unuia dintre marii muzicieni al lumii, Bobby Mc Ferrin, iar spre sfârşitul acestei veri, l-am regăsit pe mica scenă a unui restaurant de lux bucureştean, la un botez de marţi noapte.
"Tocmai m-am întors din Germania, unde unul din marii violonişti ai Europei, Robi Lakatos, m-a invitat în orchestra lui pentru un festival de jazz. Şi acum lucrez la un proiect cu două acordeoane şi vreo 50-60 de violonişti din orchestra Ateneului. E o minisimfonie pentru acordeon la care eu sunt autorul, o compun cu ajutorul unui violonist care scrie notele şi, dacă dă Dumnezeu, va fi un concert de anvergură. Deci, asta am eu în minte, jazz şi simfonic, dar dacă n-aş cânta muzica asta ţigănească, de petrecere, n-aş putea, că asta mă ţine în formă. De aici pleacă o grămadă de lucruri. Cânt numai la oameni cuminţi, care înţeleg muzica mea, la oameni recalcitranţi nu cânt. Mâine plec la Călăraşi, poimâine sunt la Târgovişte, sâmbătă la Piteşti... Nu suport să rămân acolo peste noapte, neschimbat, aşa că vin acasă, ajung pe la şase dimineaţa, dorm un pic şi pornesc înapoi, la luptă".
Totomanu' Jazzomanu'
O uliţă lăturalnică, îngustă, într-un sat de lângă Bucureşti poartă mare, pe măsura casei. Când se deschide, în spatele primului rond de flori se ridică două urechi ciulite ca două echere şi doi ochi verzi, sclipind de curiozitate. O splendoare de câine lup alb, pus pe alergat, pe joacă, pe tras şi împins. "Trebuie neapărat să vii la mine acasă să-mi pozezi câinii", îmi spusese Ionică Minune şi, odată ajuns acolo, am înţeles de ce insista. Athos cel alb e cel mai nou venit în familie, un voinic în plină creştere, în schimb, Totonel, un căţelandru dolofan şi pitic, e de câţiva ani febleţea acordeonistului. "Ăsta-i şoferu' meu. Ne trezim la şase dimineaţa, el trebuie să iasă, să-şi facă alea ale lui, dar nu face până nu ne urcăm la volan amândoi, el la tăticu' pe genunchi. Îl plimb pe străduţele astea, ne întoarcem, şi după aia face ce trebuie şi rămânem toată ziua unu' lângă altu', nedespărţiţi. Îi mai zic şi Totomanu' Jazzomanu' sau, atunci când îl mângâi şi-i dau bretonu' pe spate, îi zic Angheluţă, cum îl chema pe acordeonistu' lui Dolănescu, un ţigan blond, cu părul mereu dat pe spate. Dacă vrei să mă crezi, nici nu-mi vine să plec de acasă. Când plec de lângă animale, parcă se rupe ceva în mine, îi zic neveste-mii să mi-i pună la telefon, măcar să aud, acolo, un lătrat. Aşa de ataşat sunt de animale, şi de alea de pe stradă, vai de mine, nu doar de astea. În afară de familia mea, care înseamnă nevastă-mea, ele sunt cele ce mă calmează, văd dacă sunt supărat, vin lângă mine, mă fac să râd şi, uite aşa, mai uit de obstacolele din ziua aia. Totonel, Athos şi pisica (pisica a fost prima cu care mi-am împărţit eu drăgălăşeniile astea când m-am întors în ţară). Cât am stat în Franţa, nu am avut animale, ar fi fost greu, cântam aproape în fiecare zi, eram plecat, dar îmi ziceam că atunci când mă voi întoarce, îmi voi lua. Am crescut în dragoste pentru animale, deşi nu am înţeles de la început cât de importantă este această prietenie. La patru ani, aveam un cotoi, dormeam noaptea cu el, vreo trei-patru ani am fost nedespărţiţi. Oamenii de la ţară au alte mentalităţi despre animale, glumeau, ziceau că pisica m-a învăţat să cânt. Pe la nouă-zece ani, am început să înţeleg ce importantă e prietenia asta, când mă uitam la tata cum vorbeşte cu câinele lui. Câinele lui tata era foarte devotat, puternic şi înţelegător, totu' înţelegea, nu intra nimeni în curte. Îl chema Ciobanu, era negru, cu o cruce albă pe piept".
"Fără să ştiu note, ţin piept unuia cu două Conservatoare"
- Ce fel de om era tatăl dumneavoastră, îi semănaţi?
- Tata era ca mine, un om liniştit, care iubea animalele. Cânta la vioară şi cânta bine. Când eram mic, mergeam împreună să cântăm, apoi, când am început şcoala, nu mai aveam timp. După ce veneam de la şcoală, studiam câte trei ore la acordeon. Când a trebuit să plec să cânt, ca să-mi întreţin familia, am ajuns odată la Craiova, la o nuntă. Nu era o problemă pentru mine să cânt olteneşte, aşa că toţi lăutarii mă iubeau, erau uluiţi, nu mai văzuseră pe cineva să cânte aşa la acordeon, la doar 14 ani. M-au luat cu ei la altă nuntă, unde erau cei mai buni lăutari din toată ţara, era Viorel de la Craiova, lăutar foarte important, era Cicea, cu chitara, Toni Iordache la ţambal, Dorel de la Craiova. Şi apare şi Florică Cioacă, unul dintre cei mai vestiţi viorişti din toată Oltenia şi din zona Buzăului. "Da' băiatu' ăsta ce-i cu el acilea?". "Păi, e un acordeonist, a venit să cânte cu unchi-su la o nuntă şi l-am luat cu noi". Şi a venit la mine. "Câţi ani ai?". "Paişpe". "Şi de unde eşti?". "Din Pietrosu, comuna Costeşti, Buzău". "Păi, eu am un prieten bun de acolo, am cântat de multe ori cu el, unu' Mitică Vioristu'". "Păi e taică-miu!". A rămas perplex. Ne-am împrietenit, am cântat şi am stat de vorbă toată noaptea cu el. Şi când am ajuns acasă şi i-am zis lu' tata "Am cântat cu prietenu' tău cel mai bun", a început să plângă, aşa i-a mers la suflet că băiatu' lui a ajuns să cânte la vârsta aia cu cei mai buni. După ce tata a murit, a trebuit să renunţ la şcoală şi să câştig banii pentru acasă. Mama era mulţumită şi bucuroasă, că o opreau oamenii pe uliţă, "Tanti Leano, l-am văzut pe băiatu' matale în emisie la televizor, ce bine cântă!". Nu era uşor pe atunci să apari la televizor. Dintre fraţii mei, doar frati-miu mai cântă, că am două surori şi un frate. Eu aş fi vrut să fac liceul de muzică, am rămas cu opt clase, asta a fost situaţia, dar şi aşa, fără să ştiu note, ţin piept unuia cu două Conservatoare. Vorbea lumea în jur că e mâna Celui de Sus, numai aşa poate să cânte un copil la acordeon, încă de la patru ani, cum cântam eu. La mine în familie toţi au cântat, şi bunici, şi străbunici, mergeau prin alte sate şi cântau trei zile şi trei nopţi, fără amplificare, în condiţii grele. Nu era ca acu', cu restaurante, staţii de amplificare, lume sofisticată. Bunicu' era cu ţambalu' mic de gât şi cânta şi cu vocea. Şi tata cânta cu vocea, numai eu nu, niciodată. Nu iese nimic de acolo.
"La 17 ani, eram mai bun ca toţi lăutarii din Bucureşti"
- Cum a fost când v-aţi stabilit, la 17 ani, în Bucureşti? Cum era lumea lăutarilor de atunci, cum aţi fost primit?
- Mai fusesem eu la oraş, la Buzău, cu tata. Iar la Bucureşti am venit pentru prima oară la 14 ani, aveam o soră aici. Eu eram obişnuit cu case, cu copaci, ca la ţară, când am venit aici şi am văzut toată firăraia aia, pe stâlpi, fire pe troleibuze, pe tramvaie, pe autobuze... Asta a fost prima zi, că a doua zi m-am obişnuit. Cu lăutarii n-am avut nimic de împărţit, că la 17 ani eram mai bun ca toţi acordeoniştii de aici. M-am împrietenit imediat cu cei mai tari lăutari, cu Costel Trompetistu', cu Gheorghe Lambru, la voce, cu Costel de la Bolintin. Erau cu toţii foarte respectuoşi, vorbeau foarte calculat şi numai ce le aparţinea, nu existau glume de prost gust. Era un mare respect de la lăutar la lăutar. Fiecare avea familia lui, bine închegată, dacă mai apărea unu', aşa, dezaxat în familie, mai exaltat, care venea cu tot felul de idei, îi expira viza în grupul nostru, îl ocoleam. De atunci eu am avut prieteni cu 20 de ani mai mari ca mine şi am învăţat tot ce-i frumos de la ei, cum să mă port şi chestii de astea. Nu am fost niciodată un tip extravagant, nu mi-au plăcut cluburile, să arunc cu banii. După ce termina fiecare de cântat pe unde avea, ne întâlneam, ne plimbam prin Cişmigiu, mergeam la restaurant să ascultăm o muzică fină, de grande classe. Café concert cu marele Gicu Urziceanu, cu Bolozan la pian, cu Cornel Panţâru, oameni grei, cântau oricând şi muzică simfonică.
"Manele? Nu-s de pe strada mea"
- Se legau prietenii trainice, de-o viaţă, între lăutari?
- Cel mai bun prieten al meu a fost Toni Iordache, un talent divin, un dar de la Dumnezeu, un Menuhin, un Ion Voicu al ţambalului. Un monstru al instrumentului, o uzină de om. El m-a dus prima oară în Japonia, el mi-a dat numele de scenă "Minune". M-a sunat odată din străinătate să-mi spună că vine peste câteva zile acasă şi că vrea să stea numai cu mine, să ne săturăm unul de altul, de povestit. Aşa a făcut şi am convenit cu el să nu stăm mai mult de o jumătate de oră într-un restaurant, că ne găsesc prietenii şi nu mai avem timp de vorbit. Intram undeva, beam osticlă, un pahar şi plecam, aşa am ţinut-o două zile şi două nopţi, nu ne-a găsit nimeni. Despre ce vorbeam? Numai despre muzică, ce a mai compus fiecare, ce armonii am mai găsit, ce am mai ascultat nou. Că lumea zice că el era cel mai bun ţambalist şi eu cel mai bun acordeonist, că instrumentul nu mai are secrete pentru noi, da' uite că nu-i aşa. Instrumentul n-are sfârşit, mereu mai e ceva de descoperit. Toni a fost prietenul şi cumătrul meu, mi-a botezat una dintre fete.
- Este o imagine atât de diferită de cea actuală, de circul mediatic din jurul muzicanţilor de astăzi...
- E cearta lor, banii lor, nu mă interesează. Totul s-a schimbat, nu mai sunt restaurante cu mese pline, la care să-l asculţi pe Gicu Urziceanu, care cânta café concert. Tineretul din ziua de azi nu mai înţelege ce cânt eu, cânt pentru oameni peste 30 de ani, oameni calmi, respectuoşi. Nu am nimic cu manelele sau cu maneliştii, sunt prieten bun cu Bursuc, mă înţeleg bine cu Salam, cu Adi Minune, nu că nu aş putea cânta eu manele, dar nu-s în mine, nu-s de pe strada mea.
"Când rămâneam singur pe scenă, cântam d-astea, de ale noastre, îmi cântam focu' de ţară"
- La Paris aţi cântat muzică rusească, vals, tango, jazz manouche. S-a întâmplat să cântaţi şi muzică lăutărească?
- Cântam ce aveam eu de cântat, cu grupul, şi când rămâneam singur pe scenă, cântam d-astea, de ale noastre, îmi cântam focu' de ţară. Că mi se făcea dor de ţară şi mi se făcea cam repede. Francezii erau înnebuniţi, credeau că eu cânt jazz, veneau să mă întrebe ce-i asta, că nu au mai auzit aşa ceva. Le spuneam că e ceva ce mi-a venit mie în cap, o părticică din Ţara Românească. Am fost invitat să cânt singur de mai multe ori, la seratele organizate într-o casă veche, de marele acordeonist Marcel Azzola. Avea 73 de ani atunci, acum are 85. El venise în România, în anii '70, când era nea Udilă pe val, ascultase câteva înregistrări cu mine, dar eu eram deja în Japonia atunci. Şi la Paris, la seratele lui, eu cântam singur muzică românească, la un public de 30-40 de acordeonişti, veniţi care din Norvegia, care din Suedia, din Anglia, Italia, oameni care nu se uitau la 3-400 de euro, cât era biletul de avion. Iar acolo făceau şi o chetă pentru mine, mă plăteau şi-şi mai cereau şi scuze. Le plăcea la nebunie ce le cântam, câte trei-patru ore, luam o horă şi o multiplicam, o transformam, o finisam. Şi la fel făceam şi invers, când mă întorceam în ţară. Strângeam prietenii, oameni care ştiu ce-i aia muzică, şi le prezentam toate noutăţile din Franţa, jazz manouche şi ei erau fericiţi să mă asculte. Uneori, era, nu era cazul, organizau o nuntă sau un botez, doar pentru că ştiau că voi veni în ţară şi vor să mă asculte cântând.
- Vi se mai face dor, câteodată, de Paris, de lumea muzicală de acolo?
- Alaltăieri am primit telefon de la Paris, nu pierd conexiunea cu lumea superbună, nu vreau să fiu uitat. Trebuia să mă întorc acasă, voiam să-mi fac o casă la ţară, nu modestă, doar strictul necesar. Fără bătăi de cap, fără stres. Stau aici, în linişte, pe terasă, cu Totonel, peste drum cântă un vecin, băiat de treabă, la clarinet, mai încolo fac unii grătar, aud câte un banc, mai încolo dă unu' drumu' la un casetofon... Plus că după ce am plecat eu, calitatea a început să scadă în muzica lăutărească, chiar aşa, însemnător, nu mai auzeai ţambal, acordeon, contrabas aşa cum trebuie. Acum a început să revină la un nivel bun. Eu am în grup vârfurile, cei mai buni muzicanţi din ţară. Îl am pe Cristinel la ţambal, primul meu nepot, băiatul surorii, a cântat şi cu Taraful Haiducilor. După ce a murit Toni Iordache, l-am luat pe Cristinel lângă mine, avea 15 ani, şi acum e cel mai bun. Mai e Fulgerică, Toni Iordache mi l-a recomandat. Eu jucam fotbal cu el la Sinaia, nu ştiam ce poate băiatul ăsta la acordeon. Asta era acu' 34 de ani... Marius Gore, Daniel Costache, cei mai buni acompaniatori. Ştii cum e, dacă eşti bun, stai lângă mine, ne adunăm unu' cu altu', se formează o conexie de asta, de nu o mai dezlipeşti. Ne cheamă lumea bună să cântăm la Timişoara, la Constanţa, cânt la botezul nepoţilor celor la care cântam acu' 20 de ani la nuntă. Şi îmi zic: "Mai ţii minte, Ionică, ţi-am dat 2000 de lei şi ai lăsat 1000 cadou de nuntă? L-ai văzut pe ăla mai prost îmbrăcat şi i-ai dat cămaşa ta şi pantofii, te-ai întors în papuci acasă". Din septembrie până-n martie, o să cântăm cu Nelu Ploieşteanu, la restaurantul bucureştean "Şarpele Roz".
"Mai ţii minte când ne plimbam pe Champs Elysées?"
"Cu soţia, la Paris ne-am cunoscut, am rămas cu o româncă de-a mea. Nu mi-au plăcut deloc franţuzoaicele, ce-i aia «Eu îmi gătesc mâncarea mea, tu pe a ta, mergem la restaurant, plătim pe din două, tu eşti liber să faci ce vrei, eu sunt liberă să fac ce vreau?». Atunci, la ce naiba ne mai căsătorim? Ea cânta cu acordeonu', pe la evenimente private, la metrou, era cunoscută în lumea muzicanţilor de acolo, câştiga mai mulţi bani decât în ţară. I-am zis: «Auzi, nu cumva vrei să fii soţia mea?». Îl cunoşteam pe tatăl ei, Nicolae Ceaunaru, un acordeonist bun, i-am cerut voie şi lui. Fată de acordeonist, înţelege ce fac eu, toate obiceiurile unui lăutar. Tot ce e aici în curte e pus la punct de ea, eu, recunosc, sunt mai neîndemânatec, nici grătaru' ăla nu ştiu cu ce cărămidă, cu ce lac trebuia făcut". Ionică e mai reţinut, nu vrea să intre în amănunte romantice, dar soţia sa intervine, şi bine face. "Nu mai ţii minte, tu m-ai învăţat să mănânc scoici, ne plimbam ore întregi pe Champs Elysées, ne trimiteam bileţelele alea frumoase, mă duceai la Moulin Rouge. La noi, e ruşine să vezi pe stradă tineri care se îmbrăţişează, se sărută, dar acolo e aşa cum se spune, Parisul e oraşul îndrăgostiţilor. Le doresc tuturor femeilor din lume să aibă parte măcar pe sfert de o poveste aşa frumoasă, ca a mea, cu Ionică. El mă cunoaşte demult, din ţară, când venea la atelierul de reparat acordeoane al lui tata, mă lua şi mă punea pe genunchii lui, eu aveam cinci, şase ani. Când ne-am reîntâlnit la Paris, mă uitam la el, aşa în sus, e marele Ionică Minune, şi se comporta ca un copil. A început să vină să mă vadă cântând. Locuiam cu Rona Hartner, eram bune prietene, cântam împreună şi aveam nevoie de o trupă mai bună, aşa că l-am sunat şi l-am întrebat dacă nu vrea să cânte cu noi. «Hai că vin şi eu». Am cântat o săptămână, apoi a zis: «Auzi, stai tu liniştită, că mă ocup eu de tot». Am stat patru ani împreună acolo, apoi am hotărât să ne întoarcem în ţară". Ionică Minune se uită la soţia sa, apoi îmi face semn spre mogâldeaţa cu ochi rotunzi din braţele sale, care a ascultat cuminte până acum. "Nevastă-mea e mai ceva ca mine, când e vorba de animale".
- Unii români, când se întorc după o perioadă mai lungă petrecută în străinătate, simt că nu-şi găsesc locul, sunt oarecum dezamăgiţi de ce găsesc aici...
- Eu am avut mereu locul rezervat aici, nu mi l-a luat nimeni. Mă bucur că m-am întors şi nu am nicio dezamăgire. Am vrut să înfiinţez o şcoală de acordeonişti, dar după ce am terminat cu toată hârţogăraia, cu birocraţia, m-am lăsat. Începusem să primesc telefoane "Nu îl înveţi şi pe băiatu' meu să cânte la darabană? Manele". Da' nu-i nimic, acum am elevii mei, pe care îi finisez, după ce au învăţat deja să cânte de la alţii. Soţia nu mai cântă de performanţă, mă ajută cu elevii, îi mai corectează. Elevi care vor duce faima mea mai departe, promit pentru viitor, vin tare din spate. Poate o să îmbătrânesc sau, ferească Dumnezeu, n-o să pot să mai cânt, nu mi-e frică, nu am lăsat niciodată şi n-o să las locul gol, am acordeonişti buni, tineri de mare talent, care vor duce mai departe ce am început eu.