De la Marea Unire încoace, România a avut mereu o problemă cu minoritatea maghiară. Au fost momente în care a gestionat-o mai bine şi altele în care s-a comportat mai puţin inspirat. Recent, am asistat la o nouă provocare a naţionaliştilor extremişti maghiari pe teritoriul românesc. Guvernul şi preşedintele României au reacţionat într-un mod aplaudat de unii, criticat de alţii. În numărul de faţă al revistei, vă prezentăm opiniile unor politicieni din opoziţie, care aparţin generaţiei tinere, şcolite în Occident, şi care provin din mediul universitar. Aceste atribute îi arată nu numai ca pe cei care vor conduce mâine ţara, dar şi ca pe vectori de opinie foarte importanţi, care pot influenţa mentalitatea colectivă.
Aşadar, le-am adresat două întrebări:
1. Cum consideraţi că trebuie să se raporteze autorităţile române la minoritatea maghiară, astfel încât să nu permită izbucnirea şi alimentarea unui conflict interetnic, dar nici încălcarea Constituţiei sau a altor legi?
2. Care sunt motivele pentru care toate guvernele postdecembriste au avut o relaţie mai degrabă timorată cu reprezentanţii minorităţii maghiare, astfel încât au permis existenţa şi participarea la guvernare a unui partid etnic, UDMR, şi au lăsat nesancţionate o seamă de încălcări flagrante ale legilor statului român de către extremiştii unguri?
ANDREEA PAUL (VASS)
Prim-vicepreşedinte al PDL
"România dă clasă Ungariei, în privinţa tratamentului minorităţilor naţionale"
1. Răspunsul nu e prea complicat: aplicând legea şi practicând o diplomaţie prudentă. Înainte de a face declaraţii în numele statului român, e necesar să luăm în calcul şi impactul lor pe termen lung, nu doar câştigurile electorale facile pe termen scurt. Fiindcă să te tot legi de naţionalismul extremist, fie maghiar, fie românesc, nu înseamnă altceva decât disperare şi lipsă de orizont. Or, iată orizontul pe care îl propun eu şi PDL: deschiderea României spre Republica Moldova şi spre Spaţiul Schengen; deschiderea către valorile proprii şi către valorile europene.
România a dovedit prin fapte, nu prin vorbe, că a ridicat la un nivel foarte înalt standardele cu care îşi tratează minorităţile naţionale. Foarte bine ar fi ca Ungaria să ia ca exemplu buna practică românească în această privinţă. În egală măsură, minoritatea românilor din alte ţări europene - acolo unde românii noştri îşi poartă cultura respectând alte culturi - a dovedit că îmbogăţeşte viaţa statelor în care trăiesc. Românii de pretutindeni au probat că nu sunt un factor de turbulenţă şi nici o platformă politică pentru demagogi. Din nou, reprezentanţii maghiarilor de pretutindeni ar trebui să ia aminte la buna practică a românilor de pretutindeni, pentru că, la urma urmelor, cu toţii suntem europeni. Din acest punct de vedere, România dă clasă Ungariei.
2. Politicienii maghiari din România sunt mai puţini, dar mai uniţi. Politicienii români sunt mai mulţi, dar divizaţi în trei partide mari şi multe altele mai mici. Asta determină ca exerciţiul guvernării să fie imposibil de făcut, după un scrutin electoral, de către un singur actor politic mare, fără alianţe. Iar alianţele cele mai uşoare, pentru a ajunge la pragul de 50% plus 1, se făceau cu reprezentanţii minorităţii maghiare. Acum, însă, avem o majoritate de 70% în Parlament, creată de doi mari actori, aliaţi în USL. O astfel de forţă politică ar trebui să aibă în vedere cultivarea atractivităţii cetăţeniei româneşti. USL a scăpat din obiectiv acest lucru esenţial. În schimb, PDL a susţinut votul prin corespondenţă - şi vă reamintesc că am depus în Parlament un proiect de lege în acest sens, încă din sesiunea trecută. PDL a promovat o politică foarte activă pentru redobândirea de către basarabeni a cetăţeniei române şi pentru accesul elevilor şi studenţilor din Republica Moldova la educaţie şi cultură, prin burse, în România. Pe de altă parte, trebuie să ne preocupe şi ce se întâmplă în judeţele Covasna şi Harghita. Pentru că PDL nu a crezut niciodată că izolarea sau autonomia acestora este soluţia, ba din contră. Şi acolo sunt cetăţeni români.
ADRIAN PAPAHAGI
Vicepreşedinte al Partidului Mişcarea Populară
"Personaje ca Vona Gabor nu au ce căuta în ţara noastră, iar maghiarii din România se compromit invitându-l"
1. Autorităţile româneşti trebuie să dovedească fermitate şi imparţialitate, dar fără să se raporteze la minorităţi sau la majorităţi, ci la indivizi şi entităţi care încalcă legea sau interesele statului român. Cred şi eu că nu mai trebuie tolerate pe teritoriul României manifestări revizioniste, extremiste, xenofobe, indiferent cine le organizează. Personaje ca Vona Gabor nu au ce căuta în ţara noastră, iar maghiarii din România se compromit invitându-l. Jobbik este un partid extremist, cu o falangă paramilitară (Garda Maghiară) şi un lider nefrecventabil. E interesant de notat că Vona se află în legături strânse cu Alexander Dugin, fost consilier al Preşedintelui Putin şi ideologul Uniunii Euroasiatice. Sub masca naţionalismului maghiar, Vona face jocuri mai complexe şi extrem de periculoase pentru Ungaria şi România, ţări partenere în NATO şi UE. Vă puteţi convinge consultând site-ul de pe internet al Jobbik, unde veţi găsi detalii despre vizitele lui Vona la Moscova, certurile acestuia cu ambasadele UE sau antiamericanismul său visceral. În România a existat un singur conflict interetnic, în 1990, la Târgu Mureş, iar acela a fost orchestrat de ucenicii Securităţii ceauşiste şi ai KGB. Ion Iliescu ar putea să ne ofere mai multe detalii. Din fericire, avem astăzi servicii de informaţii moderne, reformate, şi sper că asemenea derapaje nu mai sunt posibile.
2. Strict politic, UDMR poate fi privită ca o anomalie. Face parte din Partidul Popular European (de centru-dreapta), dar a guvernat, versatil, şi cu stânga, şi cu dreapta. Eu mi-aş dori ca maghiarii să se opună, alături de Partidul Mişcarea Populară, politicilor falimentare ale guvernului Ponta, nu să susţină tacit USL. În fond, taxele mărite, asistenţialismul păgubos, şomajul în creştere, inflaţia galopantă, lipsa investiţiilor - măreţele realizări ale USL - ne afectează pe toţi, indiferent de limba maternă.
E evident că UDMR a fost curtată de partidele româneşti din raţiuni aritmetice: fiindcă 6-7% contează în turul doi al alegerilor prezidenţiale sau atunci când nu dispui de o majoritate confortabilă în Parlament. Dar vedem că acest lucru s-a schimbat. Aşa cum azi USL guvernează fără UDMR, s-ar putea ca, din 2016, nici Dreapta să nu mai aibă nevoie de această formaţiune. Iată de ce cred că maghiarii din România au interesul să pună presiune pe UDMR şi pe partidele româneşti, pentru a le cere politici în favoarea Transilvaniei, tradiţional mai întreprinzătoare şi mai occidentalizată decât restul ţării. Dacă UDMR se va limita la obiective naţionaliste şi identitare de faţadă, va trăda interesele maghiarilor care vor, ca toţi cetăţenii români, să trăiască mai bine într-o ţară mai puţin coruptă. Iar acest lucru nu se obţine plecând urechea la discursuri de tip Tokes sau Vona, nici prin segregare etnică şi vise separatiste, ci prin politici responsabile, de dreapta, care să favorizeze întreprinzătorii, să atragă investiţii, să dezvolte infrastructura, să reformeze şcoala şi spitalul, să întărească familia şi comunităţile locale.
MIHAIL NEAMŢU
Preşedinte al Partidului Noua Republică
"Îngrijorează atât discursul extremist al unor reprezentanţi ai comunităţii maghiare, cât şi replicile adeseori disproporţionate ale oficialilor români"
1. Statul român trebuie să se raporteze la minoritatea maghiară în conformitate cu cadrul legal existent în acest moment pe plan intern, dar şi cu tratatele internaţionale ale României, care conţin prevederi privind minorităţile. Respectarea drepturilor minorităţilor în România este o bună practică la nivel european. În acest sens, merită comparată situaţia din România cu modul în care statele din jur îşi tratează minorităţile, în particular minoritatea românească. Respectarea legii de către toată lumea şi pe toate planurile (nu doar în ceea ce priveşte minorităţile, ci şi în ceea ce priveşte utilizarea resurselor publice, transparenţa decizională şi financiară etc.) este condiţia primordială pentru diminuarea tensiunilor din societate, inclusiv a tensiunilor potenţiale cu coloratură etnico-culturală. În măsura în care România va fi un stat de drept, adică un stat capabil să asigure bună guvernanţă, justiţie echitabilă, fiscalitate responsabilă şi politici publice transparente şi inteligente, statul român va fi un stat legitim şi respectat de toţi cetăţenii săi, indiferent de apartenenţa etnică şi culturală a acestora.
2. Guvernele post-decembriste au fost şantajabile, din cauza modului în care au funcţionat şi funcţionează partidele care au generat aceste guverne. Fiind în primul rând cooperative şi reţele construite în jurul unor interese şi nu al unor valori sau al unui proiect de ţară, aceste partide au fost întotdeauna dispuse să negocieze orice şi cu oricine, pentru a putea ajunge şi râmâne la putere suficient de mult timp, cât să le permită celor care au investit bani în partide să-şi recupereze investiţiile cu profit. În plus, lipsite fiind de o viziune despre ţară şi dovedind incoerenţă şi oportunism politic, de la bun început au fost într-o poziţie de negociere nefavorabilă, cu un actor care are o identitate organizaţională mult mai coerentă şi care e capabil să-şi definească interesele pe termen lung. Nu vom avea o soluţie la problema maghiară, atâta vreme cât în politica românească vor lipsi partidele cu identitate doctrinară şi organizaţională clară, partide care, plecând de la valori perene, vor putea să definească o strategie pe termen lung pentru ţară, inclusiv în ceea ce priveşte priorităţile şi politicile cu relevanţă specială pentru minorităţile etnice şi culturale. Până atunci, însă, problema minorităţii maghiare va continua, probabil, să fie instrumentalizată în scopuri electorale. Îngrijorează atât discursul extremist practicat de unii reprezentanţi ai comunităţii maghiare, cât şi replicile, adeseori disproporţionate, ale oficialilor români la aceste provocări. În locul declaraţiilor belicoase, reprezentanţii statului român ar putea recurge la gesturi cu greutate simbolică, precum retragerea unor decoraţii oficiale sau chiar a cetăţeniei române, ambele propuneri fiind vehiculate în cazul lui Laszlo Tokes.
Foto: MEDIAFAX, AGERPRES