Pentru a patra oară, Peter Hurley, irlandezul îndrăgostit de România, s-a aflat în Maramureş, la Săpânţa, pentru a însufleţi o întâlnire între oamenii locului şi şapte interpreţi de muzică tradiţională, aleşi din şapte ţări diferite, pentru o întâlnire cu muzica străveche a ceteraşilor moroşeni. Evenimentul se numeşte "Roots Revival Romania" ("Rădăcini reînviate"), şi după ce muzicienii străini au trecut prin şcoala neîntrecuţilor "viorişti" români, tropotind alături de ei în ogradă, s-au aşezat la cântat dimpreună, pe o pajişte din sat, a doua zi de Sântă Mărie Mare. Dar chiar în ziua sărbătorii, după ce au ieşit de la biserica din mijlocul Cimitirului Vesel şi au cântat minunatele lor pricesne închinate Sfintei Fecioare, pe seară, oamenii satului s-a adunat la serbarea copiilor, care ştiu, şi ei, cânta şi tropoti de mama focului. Tot atunci, oaspeţii străini şi turiştii, care au avut norocul să se afle acolo au putut vedea cum femeile din sat ţes pânză, cos cămăşi, fac cergile vestite în toată ţara şi ţolurile. La fel, au văzut meşterii cioplind lemnul cu migală şi pricepere, iar în jurul lor, copiii deprinzând acest meşteşug, sau pe acel al pictării icoanelor pe sticlă, ori al olăritului, de la ultimii meşteri care folosesc o tehnică dacică de uscare a oalelor în cuptor. Cei care au dorit au putut învăţa chiar şi cum se gătesc bucatele moroşeneşti... cam tot ce ai învăţat sau ai fi vrut să înveţi de la bunici!... Dar, mai presus de toate, evenimentul organizat de Peter Hurley şi colaboratorul său, muzicianul iranian Mehdi Aminian, a făcut posibilă întâlnirea celor şapte muzicieni (din Turcia, Moldova, Armenia, Iran, Irlanda, România şi Liban), cu muzica tradiţională maramureşeană. Asta însemnând, în fapt, explorarea unor legături profunde între muzicile vechi ale popoarelor, între rădăcinile lor, chiar dacă, geografic, sunt îndepărtate. Specialişti în muzica tradiţională susţin că doina românească se aseamănă mult cu un tip de cântec tradiţional iranian, iar cimpoiul, vechi instrument în muzica tradiţională irlandeză, îşi are rădăcinile într-un trecut pastoral, la fel ca şi în România. Pentru a regăsi acest spirit, în cele şapte zile petrecute în Maramureş, cei şapte tineri muzicieni au colindat mai multe sate, în căutarea tradiţiilor şi ritualurilor care inspiră muzica tradiţională, au gustat viaţa la ţară, au participat la sărbători, au întâlnit muzicanţi şi meşteri populari, au urmărit muncile zilelor, le-au aflat obiceiurile localnicilor. Roadele acestui experiment minunat au fost prezentate, în afara concertului "experimental" de la Săpânţa, şi zilele trecute, imediat după întoarcerea lor din Maramureş, pe scena Sălii Radio "Mihail Jora" din Bucureşti.
MEHDI AMINIAN, Iran
Interpret de muzică tradiţională persană şi iniţiatorul proiectului muzical "Roots Revival Romania"
"Civilizaţia ţărănească din România este o comoară pentru noi, toţi"
"Prin acest experiment am vrut să arătăm respectul şi demnitatea pe care muzica ţărănească şi, implicit, civilizaţia rurală le merită. Civilizaţia ţărănească din România este o comoară pentru noi, toţi, şi trebuie preţuită ca atare. Am vrut să demonstrăm că tradiţiile vii româneşti pot fi o sursă de inspiraţie foarte puternică pentru artişti aparţinători de alte culturi şi tradiţii. Ce am găsit comun, noi, aceşti şapte muzicieni, cu cântecul din Maramureş? Aceeaşi rădăcină! Pe care o găseşti peste tot, dacă «sapi» în istoria muzicii tradiţionale. Am avut, de-a lungul ultimilor ani, mai multe concerte în diferite părţi ale lumii, de la Croaţia, Bosnia, Serbia, până în Malayezia, Indonezia, Belgia, Olanda... Am întâlnit mari muzicieni pe scenă sau în culise, iar între ei, şi pe Grigore Leşe, interpretul de muzică tradiţională din Ţara Lăpuşului, Maramureş, cu care am avut câteva concerte şi în România. Are o statură copleşitoare! În răstimpul petrecut în Maramureş, cea mai emoţionantă întâlnire a celor şapte muzicieni a fost cu copiii din Săpânţa. Mi-a amintit de copilăria mea. La zece ani mi-am confecţionat singur primul fluier şi de atunci a început pentru mine fascinanta aventură a instrumentelor tradiţionale persane. Apoi, cuprins de un entuziasm care a crescut continuu, m-am perfecţionat într-o manieră de studiu serioasă. Entuziasm care mă ţine şi astăzi, alături şi de un sentiment al datoriei, cu atât mai mult cu cât, în Iran, muzica tradiţională persană nu este tocmai interzisă, dar nici nu este promovată de conducerea politică la nivel naţional. Cred că fiecare ţară ar trebui să aibă grijă de aceste comori de spiritualitate proprii, iar ceea ce am încercat aici, în Maramureş, cu ajutorul altui prieten îndrăgostit de România, Peter Hurley, vine să se înscrie în linia eforturilor de promovare şi conservare a culturii tradiţionale străvechi".
PETER HURLEY, Irlanda
"Voi, românii, trăiţi într-o grădină a Raiului, dar nu sunteţi conştienţi de asta"
- Trăiţi de mulţi ani în România şi s-ar putea spune că sunteţi mai român decât mulţi români, pentru că în ultimii ani vă găsim în fruntea unor proiecte importante menite să pună în valoare civilizaţia rurală tradiţională românească, îndeosebi cea din Maramureş. Cum aţi ajuns la formula festivalului de la Săpânţa de anul acesta, aflat, iată, la a patra ediţie?
- Iremediabil îndrăgostit de Maramureş, aşadar! De unde această dragoste şi constantă revenire a dvs. într-un loc ce a fost, se ştie, matcă a civilizaţiei noastre ancestrale?
- Chiar dacă, aşa cum am aflat, nu mai păstrează întru totul splendoarea de altădată, Maramureşul m-a fermecat de la prima întâlnire. Tabloul viu pe care l-am văzut în zorii unei zile de vară, acum opt ani, de la fereastra trenului ce mă aducea de la Bucureşti către Sighet, după o noapte de mers, mi se părea că e din altă lume, una neînchipuit de frumoasă: dealuri verzi presărate cu căpiţe galbene de fân, cerul albastru şi înalt, oameni în cămăşi albe cosind iarba de smarald, sub soarele dimineţii... toate acestea mi s-au desenat în inimă şi m-au făcut să doresc mereu şi mereu să revin. Ca şi pentru bunătatea oamenilor, pentru pofta lor de viaţă şi de lucru, pentru graiul neaoş şi portul pe care şi le păstrează, dar şi din admiraţie pentru credinţa lor nestrămutată în Dumnezeu. Cumva, ei seamănă cu ţăranii irlandezi, "specie dispărută", aşa cum i-am găsit descrişi în cărţi, cu asprimea lor de oameni liberi, făuritori ai unei civilizaţii agricole şi pastorale, dar şi minunaţi meşteşugari, ca şi continuatori ai neamurilor celtice din care se trag şi care au trecut,
se ştie, şi pe aici, prin Maramureş şi Oaş. Voi, românii, trăiţi într-o grădină a Raiului, pentru că această civilizaţie aici este încă vie, dar nu sunteţi pe deplin conştienţi de asta! Pot să vă trimit în Irlanda, să vedeţi cum arată o civilizaţie rurală post-apocalipsă! Vezi, literalmente, oasele unei culturi străvechi, care a primit lovitura de graţie acum o sută de ani, odată cu industrializarea excesivă. O cultură din care nu am recuperat mai nimic, cu toate eforturile disperate de astăzi. N-aş vrea să văd imaginea aceasta apocaliptică şi în România!