Mama Irina şi taina fierului
Stă rezemată de un gard şi în mână are o nuieluşă de alun, fără coajă, iar în mâna cealaltă are un măr muşcat. În măr este înfipt un cui. Eu o întreb despre peştera Şura Mare, despre cum se ajunge acolo, despre şoimii, ulii, vulturii sau ce-or fi fost, pe care i-am văzut pretutindeni pe drum, o întreb despre străvechile ziduri din care cică oamenii iau pietre mari, cioplite, pentru a le pune temelie la grajduri. Ea priveşte mereu dincolo de mine şi privirea ei mă traversează indiferentă, pierzându-se printre marile stânci de la orizont. "Apăi, de Şură nu ştie baba", zice, privindu-mă şi neprivindu-mă în acelaşi timp, "numai de Duhurile Mari ştie, ş-acolo nesocotit ăi fi dacă te-oi duce acuma, când îmblă duhurile pe crăpatul mugurilor de steişor." Eu îi spun că Şura Mare e o peşteră din care curge o apă iute, ea muşcă din mărul galben, ocolind mereu cuiul înfipt în el, apoi scoate cuiul, îl bagă în buzunar şi aruncă restul cotorului câinelui, galben şi el, numit, pentru că e leneş, Moloc. Moloc mestecă lent, soarele e în crucea zilei, faţa babei, pe care aveam să aflu că o cheamă Irina Vulc, e crăpată în mii, în milioane de riduri, de o uluitoare mobilitate, care-şi schimbă expresia în fiecare clipă. Numai privirea rămâne imobilă, ca un ax nevăzut în jurul căruia se mişcă restul feţei. "Dar ce cauţi dumneata la Duhurile Mari?", mă întreabă, fremătând în mâini nuiaua de alun. "Muguri caut, de steişor", zic într-o doară, şi-atunci, ca printr-un miracol, mama Irina învie dintr-o dată, ca şi cum un cuvânt magic ar fi fost spus. Ştie la ce-i bun mugurul de steişor. Şi ea mergea, când era mai tânără, să adune, numai că acum a făcut 77 de ani şi picioarele n-o mai duc până sus, în stâncărie, şi puterile n-o mai ţin. Sigur că da, trebuie puşi mugurii apoi în apă neîncepută, luată din fântâni sau din pârâu, înainte de cântatul cocoşilor, şi ţinuţi afară, între două apusuri de soare, şi nu care cumva să fie fierţi, că toată puterea mugurilor s-ar duce. Eu ascult valurile de explicaţii, gheaţa s-a rupt şi bătrâna mă priveşte acum direct în ochi, nuiaua de alun descrie cercuri largi, dansând în muzica arhaicei limbi româneşti. "Nu care cumva să mergi fără fiare la tine", zice şi scoate din buzunar cuiul ruginit, pe care-l ţinuse înfipt în măr, "că numai fierul ţine de pavăză, speriind duhurile cele mari, care izvodesc din adâncuri. Fierul are într-însul puterile lui Dumnezeu şi tăriile cerului şi de-asta se sperie duhurile de el, şi trăsnetul şi grindina. Se potolesc şi vârtejurile, cu un cui aruncat în calea lor şi scuipând înspre ele. Duhurile Mari aduc cu ele nenorociri, şi numai fierul le spintecă puterile: o secure, o furcă, un cuţât înfipt în pământ, ori în pragul sau grinda casei, e destul ca ele să simtă puterea Domnului contra lor", zice mama Irina fulgerând mereu cu nuiaua de alun în soare. Aveam să aflu că la vârsta ei, de 77 de ani, o muiere "meşteră" este în culmea "puterilor sale", în mod misterios legate de cifra magică 7. Stăpâneşte toate rosturileascunse ale firii, le iscodeşte, le adulmecă. Nuu, ea nu se teme de Marile Duhuri, pentru că ştie descântece puternice pentru ele, pentru că are acasă o vatră în care fierul se topeşte ca ceara, se înroşeşte şi se face ascultător. Deci, buna mamă Irina face... vrăji. "Doamne feri", zice, aruncându-şi privirile împrejur, căci pe drum trec oameni care ne privesc curioşi, iar un tânăr cu samarele puse pe cai, venind de la târgul din Pui, chiar zâmbeşte pe sub căciulă. "Vrăjile sunt rele, eu ştiu să fac doar descântece de ajutor, de dragoste, de noroc, de animale, de boală, fiindcă toate cu fier şi cu ierburi se fac, şi cu piatră şi mai ales cu rugăciune, pentru că Dumnezeu drăguţul slobozeşte şi vindecă, eu numai mă rog." Schimb vorba, pentru că simt că suntem pe un teren minat, cum s-ar spune, întreb de copii, de bărbat, de văcuţele ei care vin atunci când şuieră din nuiaua de alun, şi atunci ridurile ei se prăbuşesc în tristeţe, ochii ce trebuie să fi fost cândva frumoşi şi albaştri ca cerul se întunecă, privirile ei împietresc. "Apăi, am un băiet sărit de 40 de ani, care atunci când be, nimică nu-i stă în cale, şi când vine beut, eu plec peste stâncărie, departe, până la jumpele cele mari, şi stau în rugăciune ca să-i vină mintea la loc, că beutura rumpe inima şi Duhurile intră în om şi-l zmintesc şi nu-l mai vindeci nici cu nouă rânduri de ierburi de leac." Omul ei a murit după 60 de ani de când ea l-o fost adus la dânsa, cu fiarele ei cele bune. "Ce om a fost Vâlcu meu", zice lăcrimând, "cât o trăit nu i-o stat în cale nicio primejdie, că fier mult am bătut păntru el, în nopţile cu lună, da' s-o dus, când timpul lui i-o fost dus." Cum adică i-a bătut fierul, întreb. Baba Irina e dusă pe gânduri, ştiu că scormoneşte cu mintea timpuri de mult apuse, în vreme ce ridurile ei se orânduiesc din nou în jurul privirii, în cercuri bizare, ca ochii de cucuvea. Dragostea e un foc, o fierbinţeală, o roşeaţă fierbinte care cuprinde voinicul la fel ca fierbinţeala fierului înroşit. Ea avea 16 ani pe atunci, era o copilă şi stătea cu tuşa Rozalia, şi Rozalia a învăţat-o cum fierul şi voinicul se îndoaie la puterea jarului şi a dragostei. Şi Vâlcu, omul ei, a venit la ea şi a stat până când moartea i-a despărţit, timp de 60 de ani bătuţi pe muchie. Şi fierul? Apăi fierul mai stă înfipt ş-acuma în grindă, de mai agaţă copiii câte-o haină în el.
Ogrăzile dacilor
Aşa am intrat în ţara stâncoasă a munţilor de dincolo de satul Ohaba Ponor, dincolo de Federi, până sus de tot, de unde se vede drumul Cioclovinei şi Munţii Grădiştei Muncelului. Sunt tărâmuri dacice, căci la o aruncătură de băţ, peste munte, se află Sarmizegetusa Regia şi straniile sale sanctuare, mai încoace se află fortificaţiile bizare ale cetăţii Piatra Roşie, şi pretutindeni poţi găsi resturi de ziduri străvechi. Peisajul este arid, pământurile sunt roşii şi tulburi, pretutindeni sunt peşteri şi grote colcăind de istorii nespuse, oamenii plutesc straniu, călărindu-şi caii de munte, noroaie gigantice mustesc după ce zăpezile s-au dus. Ce-a mai rămas oare din amintirea vechilor daci? Ce amintiri ancestrale zac în muntenii aceştia care străbat kilometri întregi până jos, pe râul Strei, la târgul din Pui? Merg până la capătul unui drum care se înfundă într-un pârâiaş şi acolo găsesc caii cu samarele pe ei, samare din lână neagră, vârstate cu alb. Şi două căruţe pline cu saci cu mălai şi cu sare, trase de cai cu ochi oblici, încremeniţi în aşteptarea stăpânilor. Într-o casă de lemn este amenajată un soi de cârciumă, un birt, în care dau peste oamenii care trecuseră pe lângă mine şi pe lângă mama Irina. Ei beau bere, în timp ce eu aflu că satul Federi se întinde pe kilometri, pe munţi întregi, că există locuri în care trăiesc bătrâni care n-au coborât la vale de ani întregi, că uneori mai vin pe acolo turişti străini care coboară pe corzi în peşterile adânci. Spun că sunt sportivi, numai că oamenii locului, inclusiv Leontin, zis Leul, aici de faţă, cred că oamenii aceia coboară în peşteri după comorile blestemate ale dacilor. Se lasă tăcerea. Leul mă priveşte pe sub căciulă. Ştie că am vorbit cu mama Irina şi acum aşteaptă să spun ceva, să vadă dacă eu cred că există comori acolo, în peşteri, dacă nu cumva o să râd de el sau dacă nu cumva şi eu sunt dintre cei veniţi să adulmece aurul. El este în mod evident mai marele grupului, un fel de staroste, pare cel mai puternic şi cel mai deştept dintre ei. Îi spun că vreau să urc cu ei muntele. Mă priveşte bănuitor. M-ar lua, doar că e greu cu maşina, şi-apoi nu-i prea bine, poate, mi-a spus Meşteroaia. Scot din buzunar un pix de oţel pe care-l flutur prin faţa lor. Nu mă tem de Marile Duhuri, aşa că mă pot lua liniştiţi cu ei. Oamenii schimbă priviri tăcute înainte de a decide. Voi merge cu ei! Dau un rând de bere. Vasăzică, băieţii ăştia se hlizesc pentru că m-au văzut vorbind cu bătrâna Irina, dar şi ei cred în duhuri şi în puterea fierului de descântec, în protecţia lui. Caii lor au ţepuşe de fier agăţate în căpăstru şi mărgele ca bumbii de fier, iar Leul are cusut în tivul cămăşii un cui bătut, pe care îl are de la bunicu-său, un cui special, luat din uşa unei biserici şi-apoi sfinţit. "Deci e adevărat" zic, în timp ce el, cu berea în mână, o ia în sus, peste munte, urmat de caii cu ochi migdalaţi. Ne vedem acolo unde nu voi mai putea urca cu maşina. Ei mă vor ajunge din urmă. Am timp să mă gândesc cum se face că ei nu mai ştiu nimic despre străvechile credinţe zamolxiene, că nimic nu le mai aminteşte despre călugării ciudaţi de acum mii de ani, care umpleau peşterile acestor locuri, cu rugile şi cântările lor. Din toate acestea au mai rămas numai istoriile despre comori, care-şi schimbă singure locul la fiecare şapte ani, şi credinţa absolută în lumea duhurilor. Dar nu sunt toate acestea, urme ale unei lumimai vechi decât creştinismul, urme ale unor credinţe neşterse? Încrederea în puterea tămăduitoare a fierului şi a plantelor, descântecele, realitatea aceasta absolută a lumii de dincolo, ce pare că se intersectează în fiecare clipă cu destinele lor, nu sunt toate acestea amintiri ancestrale, ale acestor oameni, din cale-afară de conservatori? Aveam să aflu că băieţii şi fetele din satele acestea, rătăcite prin munţi şi printre credinţe arhaice, rămân încremeniţi în ceea ce bunicii lor îi învaţă, suspicioşi faţă de străini, dar credincioşi până la moarte, atunci când cineva le intră la inimă. Aveam să aflu că locuitorii acestor munţi care-au fost martorii măririi şi decăderii marilor daci se căsătoresc mereu între ei, că îşi caută în nopţile de Crăciun chipul ursitului cu lumânarea în fântână, că poartă busuioc şi usturoi prin buzunare, că înfig securile în pridvoarele caselor, atunci când norii se adună deasupra munţilor, aşa cum strămoşii lor trăgeau cu arcurile în cer, pentru a-l elibera pe Zamolxis de strânsoarea norilor şi a duhurilor rele. "Mă aflu cu adevărat pe tărâmul duhurilor", îmi spun, în timp ce Leul şi prietenii lui, însoţindu-şi caii, mă ajung din urmă. De-aici în sus nu se mai poate merge. Maşina va rămâne pe loc, pe un drum lateral, de căruţe, iar eu îmi voi continua călătoria cu ei, în sus, mereu în sus, către casele pierdute prin nori. Aş vrea să-l cunosc pe unul dintre oamenii aceia care nu coboară niciodată în vale, care-şi face rugăciunile în faţa copacilor, care face cruce cu cuţitul pe pâine, înainte s-o taie, pentru că ar putea fi vrăjită sau descântată. "Ştii", zice unul dintre băieţii cu samarele aşezate pe cai, "e aici, sus, o bunică despre care multe se povestesc, o bunică ce trăieşte cu oile ei sub Fântâna Ursului şi care-i mare meşteră în comori, de le ştie descânta şi afla chiar sub piatră. Numai să ai fierul cu tine, ca să nu ţi se lipească vreo drăcărie."
Am făcut până acolo aproape o oră, trecând prin roşietice noroaie grozave, în care picioarele cailor se afundau până la genunchi, peste praguri de stâncă alunecoasă, prin zăpezile netopite de la umbra Pietrei Lupului, pentru ca în cele din urmă, să descopăr că fierul meu, adică pixul de oţel pe care-l aveam, a rămas undeva jos, în maşină. Momentul acestei descoperiri a fost şi acela în care însoţitorii mei s-au privit între ei cu subînţeles şi au dispărut în pădure, cu cai cu tot.
Despre comori şi despre oamenii-lup
Dincolo de poarta de lemn, noroiul dispare ca prin farmec. Pe jos este iarbă şi o cărare din dale de piatră trece pe lângă căsuţa din bârne, până la curtea din spate, unde sunt oile. Curte e un fel de-a spune, căci se întinde pe o jumătate de deal. Copacii scorburoşi închid locul ca nişte porţi, în vreme ce femeia care se află sub ei vrea să ştie de ce fac poze oilor sale. Tanti Vica - aşa-i spun vecinii - se poartă cu ele ca şi cu nişte copii: le mângâie, le cântă, le vorbeşte, le dirijează cu o nuia din metal, coada unui cnut pentru cai. Oile par mai disciplinate decât ar trebui să fie nişte oi, eu o întreb despre dacii care-au trăit aici, despre duhuri şi mai ales despre comori, ea mă evaluează dintr-o privire, pozează cu un mieluţ în braţe, îmi prezintă berbecul de rasă ţurcană fără să mă ia în seamă, apoi îmi spune că da, că înainte de Potop a mai fost o lume aici şi că aceia care caută comori habar n-au. Lumea uriaşilor. Comorile sunt de multe feluri, unele sunt rele, altele sunt bune, unele sunt pentru oameni, altele vor aparţine pentru vecie necuratului şi ştimelor banilor, unele comori sunt blestemate cu jurământ, altele aparţin uriaşilor, jidovilor sau duhurilor de războinici care le-au îngropat, şi de-aceea, dacă nu ştii toate astea, mai bine nu te-apuci să cauţi. "Ce fel de oameni erau pe-atunci, tanti Vica?" Stăm pe buturugi, ea are părul aproape alb, deşi nu pare foarte bătrână, mărturiseşte că spune rugăciuni inventate de ea, nu din cărţi, ca popii, şi că oamenii dinainte de timpuri şi de Potop se pricepeau să dezlege tainele cerului, că erau cu mult mai mari decât noi, că vorbeau cu iarba, cu arborii şi cu păsările, aşa cum vorbim noi acum, pentru că Dumnezeu le dăduse darul ăsta, numai că din cauza comorilor se făceau mereu mai răi şi se omorau între ei şi atunci Dumnezeu a trimis Potopul pe lume şi celor care-au urmat le-a luat ştiinţa graiului păsărilor şi animalelor şi oamenii au devenit mai săraci. "Numai, ştii ce?", adaugă ea încet, ca şi cum cineva ne-ar fi putut auzi, "aici, la Troiţa Peşterilor, pe văgăunileestea, nu s-o stins spiţa urieşilor, pentru că udătura Potopului n-o suit peste vârfuri, până la culmea Jigorului, unde şi-or ascuns ei comorile ce le-or avut. Cine-i neam de urieşi să cunoaşte de la o poştă, după ochi şi după perii ca rugul de mure şi acela sâmte comoara şi are ştiinţă s-o găsească numaidecât. Trei găuri mari de peşteri sunt de cele trei părţi ale muntelui, şi din două din ele se scurg afară pâraiele duhurilor", zice ea mângâindu-şi mielul pătat cu negru, "ca muritorii să nu poată intra în tunelurile comorilor care străbat pe dedesubt muntele. Acolo sunt ascunse comorile urieşilor, iară pietrele cetăţilor lor sunt pretutindeni, ziduri cu pietre pe care oamenii nu le pot ridica." Dar ea, de unde ştie ea toate acestea, întreb. Ca şi cum nu m-ar fi auzit, tanti Vica explică felurile comorilor. "Niciodată să nu cauţi comorile necurate, ci numai pe cele îngropate de oameni de frica hoţilor, nici pe cele ale urieşilor, că sunt păzite de necuratul, nici pe cele udate cu sânge, nici pe cele blestemate, iar comoara se cunoaşte după flacără. Flacăra albastră e cea bună, care se vede după cântatul cocoşului de la miezul nopţii, uneori până la amiază, iară restul, cu pară alburie sau galbină sau roşă, numai cu mari descântece se pot scoate din mâinile duhurilor necurate şi nu oricine poate face asta." Şi comorile dacilor, cosonii, după care umblă o lume întreagă cu aparate, cu detectoare de metal? Cum sunt ele, cine le poate găsi? Tanti Vica clipeşte din ochi în lumina unui soare care va coborî, în curând, peste munţi. "Da' pozele pe care mi le-ai făcut cu oiţele mi le trimiţi?", zice. Eu promit repede că i le trimit şi ea îmi dezvăluie, în schimb, că aici e toată treaba, la comorile dacilor şi la cetăţile lor şi la călugării lor, cum aveau ei înainte, până să vie Mântuitorul. Astea sunt Duhurile Mari, sunt duhurile călugărilor de atunci, care rătăcesc între pământ şi cer, nemântuiţi în veci, ei sunt aceia care se prefac în lupi pe lună plină, neputându-se preface în oameni, ei sunt aceia care păzesc comorile de bani vechi, care bântuie prin tunelurile de sub munte, care fac zgomote ce se pot auzi dacă ai urechea lipită de anumite stânci. Eu privesc cu gura căscată, pentru că n-am mai auzit niciodată de vreo legătură între oamenii-lup şi preoţii daci, în timp ce ea îmi spune cum trebuie puse boabe de grâu în groapa de unde ai scos comorile, cum trebuie făcut semnul crucii cu un cuţit muiat în tămâie topită şi cum trebuie înfipt cuţitul pe fundul gropii, fără să astupi niciodată la loc ceea ce-ai săpat. Duhurile Mari sunt duhurile sacerdoţilor lui Zamolxis, duhurile stăpânitoare ale locului, şi de asta, când intră străinii acolo, prin apele repezi ale pârâului, li se întâmplă câte o nenorocire. Cum a păţit şi sârbul acela care a înnebunit, sârbul care-a intrat pe sus, pe la cetate, cu frânghiile, de nu l-au mai făcut bine nici cu popă ţigănesc. Monahii aceia de acum mii de ani aveau secretul vieţii veşnice, numai că ei nu erau botezaţi, şi dacă ai Domnului nu erau, atunci numai ai necuratului puteau fi. Acestea toate le-am înţeles de la tanti Victoria, zisă Vica, şi încă multe altele care ar putea fi subiectul unui reportaj despre vânătoarea de comori. Am mai aflat despre cum poţi să te protejezi de oamenii-lup, despre puterile vâscului şi ale toporului făcut din muchie de piatră, despre puterea botezului şi despre vămile cerului atunci când plecăm pe ultimul drum, numai că toate acestea au fost întrerupte atunci când unul dintre băieţii cu care urcasem până aici, a venit şi mi-a spus, cu o fală plină de subînţelesuri, că un camion cu lemne s-a răsturnat jos, în vale, şi că maşina mea a rămas blocată pe drumul de căruţe care duce în cer. Apoi mi-a dat cu împrumut un ac sfinţit.
Vârfurile roşii ale înserării
Mai sus, la frontiera cerului incendiat de culorile nebuneşti din lumina asfinţitului, acolo de unde se vede în depărtare Retezatul şi crestele marelui munte Jigor, le-am întâlnit pe Anuţa şi Victoria Murgoi, făcându-şi cruci grele, pe păşunea alpină, la vederea maşinii mele împotmolite în noroi. Eu m-am minunat, la rându-mi, că şi pe ele le cheamă Murgoi, şi de hainele lor frumoase, din alte vremuri, pe care le purtau în creierii munţilor. Ele mi-au spus valuri de poveşti despre măgura Murgului, mi-au spus într-un glas cum pe timpuri iarba asta era păscută de cai zburători, despre cum au fost îmblânziţi de către războinicii uriaşi ai acelor timpuri, cu ajutorul unor bumbi din fier descântat în 7 ape din 7 izvoare, împletiţi în coame şi în cozi. "Uite, acolo este fântâna de unde se adăpa Negrul, cel mai focos dintre cai, şi locul în care s-a stabilit Murgeanu, primul om care-a locuit aici şi din care ne tragem tot neamul nostru." Irina Vulc avusese dreptate. În fier stau puterile Domnului. Acul sfinţit îmi rămăsese în guler şi nu mă mai miram că maşina mea înecată în noroaie trecuse muntele.
(Antologie AS)