Cete îngerești la Mânăstirea Oașa

Costion Nicolescu
Anul acesta, între 18 și 27 iulie, a avut loc la Mânăstirea Oașa "Ta­bă­ra națională studențească Părin­tele Teofil Părăian". Ediția din acest an a beneficiat de un număr mai mare de co-organizatori decât de obicei: Bi­se­rica Sfântul Silvestru din Bucu­rești, Asociația Părintele Galeriu, ASCOR - filialele Timi­șoa­ra, Oradea, Alba Iulia și Craiova, Liga Studenților - Timișoara, Cluj și Oradea, Aso­cia­ția Pro Tinerețe din Alba și Orga­ni­za­ția Tinerilor din Si­biu.

Mânăstirea cu rândunele

Sunt deja 18 ani de când se organizează a­ceastă tabără. Ea a fost pornită ca urmare a unui vicleșug duhovnicesc. Obștea îl îndrăgea foarte tare pe Părintele Teofil și dorea să-l aibă din când în când, pentru câteva zile, în mijlocul ei. Ca să-l convingă mai lesne să vină și, totodată, ca să profite cât mai multă lu­me de venirea lui acolo, a fost inventată această tabără. După moartea Părinte­lui, în anul 2009, monahii de la Oașa au stat în cum­pănă dacă să continue sau nu, considerând că atracția taberei o constituia marele du­hovnic. Până la urmă, au decis să meargă mai departe și au asistat la producerea unui mic miracol. De unde, până atunci, numărul par­ticipanților era de circa 50, în primul an după moartea Părintelui, în 2010, el a cres­cut, brusc, la 150. Și a continuat să crească, încât în prezent trebuie să se facă o anumită selecție, deoarece capacitatea de găzduire a mânăstirii este limitată. Anul acesta, de pildă, au fost aproximativ 250 de partici­panți.
Tema stabilită pentru ediția din acest an a fost "Pă­rintele Galeriu, astăzi", datorită faptului că s-au îm­pli­nit zece ani de la mutarea la Domnul a bunului pă­rinte de la biserica Silvestru din București. Frumoasă această întâlnire a celor doi părinți emblematici ai Bisericii noastre, Părintele Părăian și Părintele Galeriu, unul mo­nah și altul de mir, prin intermediul taberei de la Oașa. Totodată, trebuie observat că strângerea în ju­rul Pă­rintelui Galeriu, într-o mânăstire, a fost cât se poate de potrivită, pentru că ființarea lui avea o vădită compo­nentă monahală. În plus, pe lângă tema princi­pală, organizatorii au dorit să dea și un caracter com­ba­tiv prelegerilor și dezbaterilor aferente, având în ve­dere avalanșa de provocări pe care societatea contem­porană descreștinată și secularizată le pune în fața creștinilor, dar poate mai cu osebire în fața tinerilor: homosexua­litatea, avortul, pornografia, asaltul media­tic, poluarea de toate felurile, inclusiv cea spirituală, CIP-urile de tot felul, jocurile electronice, hrănirea ne­sănătoasă, însingurarea, incomunica­bilita­tea și altele, și altele.
Am fost și eu chemat acolo, pentru că-l cu­nos­cu­sem, cât de cât, pe cu totul și cu totul minunatul Părinte Constantin Galeriu, ca să dau măr­turie în legătură cu el. Așa sunt oamenii care au bineplăcut lui Dumnezeu, te ajută și te țin în preajmă și după moarte.
Eram acum, pentru a doua oară la Mâ­­năstirea Oașa. Este un loc fru­mos, pe ma­lul unui lac de acumulare, la poalele Mun­telui Frumușica. Clima este însă una spe­ci­fică de munte, ca atare, des­tul de aspră. Vara nu durează mai mult de două luni. "Toamna începe la Sfântul Ilie", îmi spu­nea părintele stareț, Iustin.
Înainte de ajungerea mea, acum un an, în ograda mânăstirii nu era decât groa­­pa pentru fundația noii biserici. Pro­babil că peste un an va fi terminată și zidirea ei. Deja, zidurile au ajuns la o înălțime de circa trei metri. Sunt toate premisele ca să fie o biserică frumoasă. Tot locul va fi și mai frumos, atunci când urmele șantie­rului vor dispărea. Arhitec­tura subsolului noii biserici este izbutită, plăcută. Pereții sunt cu cărămidă apa­ren­tă, decupările spațiului și ferestrele sunt bine propor­ționate, deno­tând bun gust. Două foarte izbutite mari icoane împărătești te fixează cu gândul la Iisus Hristos și la Maica Lui. Ca atare, locul te adună, te îndeamnă la concentrare în rugăciune.
Din primul moment, mi-au sărit în ochi miile de rândunele și zecile lor de cuiburi lipite de clădirile mânăstirii. Pe vremea copilăriei mele, erau destule și în Bu­cu­rești, dar acum au dispărut cu totul.
În cameră, pe masă, o foaie de hârtie m-a pus rapid și limpede în cunoștința exigențelor și programului mânăstirii: tăcere, cât mai multă tăcere, slujbe, ascul­tări, mesele...

Prietenul lui Dumnezeu

Nu mult timp după sosirea în mânăstire, după ce am fost cazați cu toții, mi s-a transmis sugestia părin­telui stareț Iustin, de a avea întâlnirea mea cu tinerii, chiar în seara aceea, pentru că acum aș avea mai mult timp, pe când a doua zi, când era, de fapt, prevăzută începerea programului, vor fi mai mulți vorbitori și timp mai puțin de expunere. Am făcut bucuros această ascultare. Nu aveam prea clar în minte planul de expu­nere, dar m-am lăsat în voia Domnului și bine am fă­cut. Într-adevăr, a fost o întâl­nire realizată. Am reușit să comunicăm. Lucrul acesta s-a văzut din faptul că, în zilele următoare, cei care au participat au venit să mă consulte în legătură cu diverse probleme spirituale ale lor, ba mulți și-au exprimat dorința de a mai avea o în­tâl­nire. Din păcate, nu a mai fost timp pentru așa ceva, și am rămas, în continuare, un sim­plu observator atent.
Le-am vorbit tinerilor despre felul în care l-am cu­noscut și l-am receptat eu pe Părintele Galeriu. Un om pitoresc, părând uneori oarecum "aerian", dar, în fond, un bun cunoscător al tuturor tendințelor spi­rituale din varii domenii, un mare "actor" liturgic, cu un excep­țio­nal dar al retoricii, un om fără timp, dar care-și făcea tot­deauna timp pentru a răspunde solicitărilor credin­cioșilor, un mare "risipitor", care era gata să dea tot ce avea (mai puțin cărțile), un om "enervant" pentru cei care nu su­por­tau dojana implicită pe care le-o făcea statura lui duhovnicească, un om al iubirii neprecu­pețite, un om al rugăciunii conti­nue (rugăciune în mod evident ascultată de Dumnezeu), un părinte în sensul auten­tic al cuvântului și al Cuvântului, ca atare, un prieten al lui Dumnezeu. Un om care ocupa deplin lo­cul în care se afla, un om al bucuriei molipsitoare, un om cu care se putea comu­nica direct, fără ocolișuri. Părintele Galeriu îi îndemna mereu pe cei ce intrau în sfera sa duhovnicească să-și "trăiască unici­tatea", cu alte cuvinte, să-și cunoască dăruirile și să le rodească ca atare, fără crispare și fără obsesia de a se compara mereu cu alții. Spre acest fel de trăire i-am îndemnat pe tinerii participanți.
Apoi am arătat pericolul pe care-l reprezintă invazia urâtului în lumea de astăzi. Ca atare, cum este nevoie de cultivarea frumosului pe toate căile posibile. Bise­rica Ortodoxă s-a propus lumii de-a lungul veacu­rilor, de la începuturile ei și până târziu, prin frumusețe. Fru­musețea arhitecturii, frumusețea cântării, frumu­sețea picturii, frumusețea textelor liturgice, cel mai adesea poetice și, nu în ultimul rând, frumusețea rela­țiilor... Abdicarea de la frumusețe înseamnă abdicare de la suflul trăirii ortodoxe. I-am sfătuit pe cei de față să fie mereu în deprinderea, căutarea, aflarea și promo­varea frumosului, ca mijloc de tămăduire într-o lume tot mai bolnavă spiritual.

În fânul de curând cosit

Dimineața, de la 9 la 14, când nu este duminică sau sărbătoare, participanții merg la ascultări. În prima zi de tabără, vineri, acestea au fost împărțite chiar de pă­rintele stareț, asistat de economul mânăstirii, părinte­le Platon. Fiecare tânăr își alegea ascultarea, în funcție de preferințe, dar ținându-se cont și de numărul de oameni necesari la lucrarea respectivă. Ascultările au fost cam acestea: la bucătărie, la trapeză, la fân, la gră­dină, la pangar, la încăperile în care se păstrează costumele de port țărănesc ș.a. Eu am ales să merg la fân, pentru că lucrarea asta îmi amintea de vacanțele copilăriei și ale adolescenței, dar și de dragul părin­telui stareț Iustin, care conducea această ceată. S-a întors iarba recent co­sită, apoi, cum se întrevedea o ploaie, ea a fost pusă pe niște capre, spre uscare (du­pă un model maramure­șean, după cum mi-a precizat părintele Iustin). Se lu­cra, în principal, cu greblele și cu furcile. Fetele dă­deau la furcă, cot la cot cu băieții, ba, unele din ele, mai abi­tir și mai cu râvnă decât ei. Se vedea imediat cine mai avusese de-a face cu muncile de la țară și cine nu.

Tinerii

Când am ajuns eu la Oașa, tocmai descindea din autocarul care îi adusese de la gara din Sebeș, un grup de participanți. Atrăgeau atenția îndeosebi fe­tele, cam toate cu fusta lungă, până în pământ, și îmbro­bodite mai serios sau mai simbolic. Asta este ținuta de mâ­năs­tire, dar multe dintre ele o folosesc și în lume. Un ușor aer sectar părea a se insinua, dar, odată intrat în mijlo­cul lor, vedeai că nu este deloc așa. Îmi părea că cei mai mulți dintre ei au adevărate chipuri de îngeri, pe care, de altfel, cu diferite prilejuri, le-am fotografiat cu o plăcere nesfârșită. Cum scriam undeva, chipu­rile sunt precum catapetesmele. Nu ascund, ci dez­vă­luie întru o mai bună intuire a tainei ființei. Erau atât studenți, cât și elevi, dar și unii tineri care au absolvit facultatea, care au rămas prieteni apropiați ai mânăstirii. Mulți dintre ei, după cum aveam să constat, cu rezultate foar­te bune la învățătură, pre­mianți sau chiar șefi de pro­moție, unii cu două fa­cultăți, cu mastere sau în curs de a-și face doctoratul. Aveam sentimentul clar că ei se constituie, cu adevărat, într-o speranță validă privind viitorul spiritual și moral al acestei țări. (De bună seamă credincioși, participau cu râvnă la rânduiala litur­gică a mânăstirii, destul de solicitantă, care se des­fășoară după model athonit. Adică, în zilele obișnuite, cu slujbe de noapte, de la ora 3 la ora 8, iar în ajun de duminici sau de mari sărbători, cu privegheri, de la 7 seara la 12 noaptea. Frumusețea și dulceața slujbelor de noapte este neînchipuită! La început, îți vine puțin greu, dar după ce intri în ritm, nu te-ai mai sătura de ele!) Îi aflai cu multă voioșie la drumeții, dar cu aceeași voioșie binefăcătoare și molip­sitoare și la ascultări. Poate deveneau ușor obosiți, nu­mai când conferințele se prelungeau prea mult, într-o sală care nu avea destul aer pentru numărul mare de participanți. Nu lipseau glumele, numai că ele rămâ­neau totdeauna decente și cu un umor de bună calitate. Sigur, inevitabil și firesc, se mai și cocheta, dar totdea­una, într-un anumit duh bun și frumos, apar­te, cu o vădită delicatețe. Mi s-au părut atât de frumoși! Chiar și cei nu atât de chipeși erau frumoși... Apoi, stră­lucirea aceea înrourată din ochii lor... Trăiau bucuria de a fi împreună, de a se întâlni cu oameni din alte părți, din alte centre uni­versitare, de a convorbi între ei mai aprins sau mai calm, de a lega prietenii, de a deschide noi orizon­turi. Pentru câteva zile, la Oașa, tinerii intră cu toată ființa într-o rânduială ascetică, de o nesfârșită fru­musețe. Deprind un fel mai înalt de trăire, care nu este deloc constrângător, ci liberator de energii spi­rituale și nu numai. Cei care se pricep, îndeosebi cei de la Teologie, sunt integrați, pe cât posibil, și în pro­gramul de slujire liturgică.

La cules de afine

Cât de frumoasă a fost și seara aceea, când ne-am dus, o ceată de vreo 20-25, cu fratele Simeon la mâncat și la cules de afine! Fratele Simeon, care a stat doi ani la Muntele Athos, la mânăs­tirea româ­nească Prodromu, este un om de o maximă simpli­tate și delicatețe. Bun cunoscător al coclaurilor din îm­prejurimile mânăstirii, el se ocupă în mod curent de grădina acesteia. Ne-am suit cu el până la crucea pusă pe Vârful Fetița. Pe drum, la urcare și la co­borâre, îndelungi popasuri în tufișurile de afine, în­cărcate de roadă numai bună de mân­cat. De sus, de pe culme, se putea vedea de-o parte lacul Oașa, cu mânăs­tirea pe malul lui, precum și dâra consti­tuită de Valea Frumoasei, atât de măies­tru des­crisă de Mi­hail Sadoveanu. (Cât de bine le-ar face oamenilor de astăzi un contact, măcar din când în când, cu limba marelui romancier și cu felul lui de a privi natura!) Am poposit la crucea de pe Vârful Fetița. Prin pa­jiștea de culme, ca și prin fâneață, flori de o frumu­sețe și de o delicatețe paradiziace. De partea cealaltă se ve­deau Vârful lui Pătru și Șureanu, piscuri înalte de peste 2000 de metri, care chemau la drumeție, ceea ce unii dintre studenți și-au propus să și facă într-una din zilele următoare. Și nu pot să uit, pur și simplu, gestul, de o mare deli­catețe și de vădită tandrețe, făcut cu multă discreție, dar destul de ferm, al unei fete care, la cobo­râre, mi-a întins, ire­zis­tibilă, câteva crenguțe de afin din buchetul ei. Le-am dus cu mine la București și le-am pus la uscat... După cum, cu o zi înainte, un băiat ex­trem de sensibil din Oradea, preocupat de dobândirea rugăciu­nii inimii, mi-a dăruit cu multă căldură sufletească o cruce din șnur, împletită de el însuși. Aceste gesturi, ivite din senin, fac farmecul vie­ții, te mișcă până în afundul sufletului, te îmbunătățesc.

Obștea

Obștea de la Oașa este una a simplității și a fires­cului. Ea pare construită după chipul și asemănarea starețului ei, după cum și părintele stareț pare o oglin­dire a obștii pe care o conduce slujind-o. Membrii ei sunt caracterizați prin delicatețe, demnitate, slujire sinceră și devotată a aproapelui și a lui Dumnezeu. Ascultările se fac cu plăcere, cu bucurie, iar nu din teamă ierarhică.
Una dintre misiunile Mânăstirii Oașa, dusă la di­men­siuni neatinse în altă parte, este aceea de a-i aduna pe tineri în jurul ei și de a-i zidi în duhul unei ortodoxii pure și simple, implicate și dezinhibate, lu­crătoare în lume și mărturisitoare, frumoasă, pe cât se poate, în toa­te tipurile ei de exprimare. Cei care ajung o dată acolo se îndrăgostesc de loc și de duh și caută să revină cât mai des.
Părintele stareț Iustin, absolvent de Electro­teh­nică la Timișoara, fost preșe­dinte ASCOR din aceeași urbe, se im­pune celui care-i ajunge în preajmă și prin simpla prezență. Are o spunere limpede, fără em­fază. Sfătu­iește sau dojenește cu mare blândețe, dar cu fer­mitate. Cuvintele-i cad grele de sens și de trăire. Este în frun­tea obștii, atât la slujire, cât și la ascultări. Slujirea sa în biserică are o forță duhov­nicească ce te face să-l urmezi cu aceeași implicare și așezată bucurie în întâl­nirea cu Dum­nezeu. L-am văzut atunci când am fost la fân, lucrând neobosit, căutând să-i în­demne pe ceilalți nu cu vorba, ci cu pro­priul exemplu. Într-un moment de pau­ză, s-a retras într-o parte și s-a întins sim­plu, în iarbă. L-am privit de departe. Părea că se pierde cu privirea în albastrul infinit al cerului. Ce de gânduri și purtări de grijă (nu îngrijorări!) se vor fi abătând asupra aces­tui om blajin și hotărât, în același timp, care a reu­șit să zidească această mânăstire, atât de lucră­toare și atât de primitoare.
Un alt părinte minunat, venind tot de la Timi­șoara, unde a făcut pictură, este părintele Pante­li­mon. Multe dintre icoa­nele din mânăstire, îndeosebi cele împă­rătești și de hram, sunt opera lui. Și sunt icoane adevărate, de o reală frumusețe.
Cu caracter anecdotic, să menționăm că cele două hramuri ale Mânăstirii Oașa sunt... Sfântul Panteli­mon și Sfântul Iustin Martirul și Filosoful.
De un pitoresc aparte este părintele Sava, ame­ri­can, absolvent de Conservator, care conduce cu multă price­pere cântarea de la strană. Uscățiv și cu implicare entu­ziastă mereu, pare coborât din vechi fresce.
De o mare finețe și delicatețe mi s-a părut a fi părin­tele ecleziarh (paracliser) Vasile. Părintele stareț mi-a spus că este un om de mare cultură, cunoscător a mai multor limbi străine, clasice și moderne. Îl ține oarecum ascuns și nu-l face preot, tocmai pentru a-l păstra total implicat în lucrarea sa privind cele ale slujbelor, în care dovedește o mare pricepere. Îl vezi mereu rugător și zâmbitor.
Unele dintre momentele de popas ale zilei, cu o im­por­­tanță aparte, se petrec neapărat la trapeză. Am putut constata ce dumne­ze­iesc de frumoasă este rânduiala Panaghiei, care se face la trapeză, după liturghie, în duminici și în sărbători. Toata ceata slujitorilor vine în năvalnic alai din biserică, cu icoana, cu pâine sfințită pe un disc, cu sfeșnicul... Slujba Panaghiei este simplă, scurtă, atât de frumoasă! La sfâr­șit, după ce au mâncat, toți iau câte o fărâmă din acea pâine sfințită. Iar alaiul pleacă spre biserică la fel de repejor, după ce mai întâi, tot ca la Athos, toată lumea a trecut, la ieșirea din tra­peză, prin mijlocul lui, unde cei ce au pregătit masa pun metanie de iertare mesenilor, iar aceștia, metanie de mulțumire părintelui stareț. Tot la trapeză se citesc acum, în fiecare zi, Ascultările, care se fac cu plăcere, cu bucurie, nu de teamă ierarhică.

Cântarea cântărilor

Luni, 22 iulie, când am plecat de acolo, tabăra se afla de abia spre sfârșitul primei jumătăți a desfă­șurării ei. În urma mea, în afara perso­nalităților care participaseră până atunci, se preconiza să vină alte nume grele, printre care pictorul Sorin Dumitrescu și Înaltpreasfințitul Serafim din Germa­nia. Apoi, urma să fie și o după-amiază dedicată martiri­lor din închisorile comuniste. Totul avea să culmineze cu prăznuirea hramului mânăstirii, de Sfântul Pante­limon.
Văd tabăra de la Oașa ca pe o întâlnire înge­rească, a două cete de îngeri: cei încercați ai obștii și cei strălucind de tinerețea lor și aflați încă în frumos urcuș, tinerii participanți. Au fost invitați la întâlnirea aceasta și o serie de oameni de treabă, ca să spună participanților despre experiențele și des­coperirile lor pe drumul cunoașterii și al întâlnirii cu Dumnezeu.
Ce le spunem, pe fond, tinerilor odată așternuți pe calea întâlnirii și însoțirii cu Dumnezeu? Din punctul meu de vedere, mesajul ar trebui să fie tot­deauna pozitiv, încurajator. Mesajul meu către tineri acesta ar fi: "Citiți Cântarea cântărilor! Încercați să fiți ca acolo! Frumoși, curați, li­beri, mereu în mișcare și mereu în căutare, mereu în aș­teptare, ar­zând în iubirea voastră precum rugul aprins, fără să vă mistuiți! Veți ajunge astfel la în­cântarea încân­tărilor! Sunteți frumoși! Păstrați, sporiți și cultivați-vă frumusețea! Pe calea credinței și a cul­turii..."
Am petrecut patru zile în preajma unor Oameni. Am plecat fericit de la Oașa. Cu gândul că mai nasc și vie­țuiesc la România destui creștini buni.