Mai demult, unul dintre copiii mei m-a întrebat dacă pietrele visează. Şi ce visează ele, dacă visează? Şi cum? Şi când visează? Noaptea, ca oamenii, când deasupra lor se împrăştie stelele, ori ziua, când se odihnesc după-amiază, sub soarele arzător? Ţin minte că au fost întrebări care m-au surprins şi cred că am răspuns tare neconvingător, pentru că n-aveam argumente prea clare. Privirea uşor ironică, neîncrezătoare, cu care m-a urmărit, în vreme ce întorceam pe toate părţile pietricelele pe care mi le-a pus în palme, m-a făcut să înţeleg că am rămas repetentă şi că va fi greu, poate foarte greu, să-mi recâştig poziţia de "mama-care-ştie-tot". Am crezut o vreme că o poveste frumoasă m-ar putea ajuta să mai salvez ceva din capitalul pierdut, numai că timpul a trecut, zilele au venit tot cu alte întrebări, şi răspunsurile aşteptate au fost tot mai greu şi mai complicat de dat. Acum însă, după mulţi ani de la întrebările acelea, aş şti să vorbesc mult mai nuanţat şi mai înţelept despre pietre, pentru că, de curând, tocmai am întâlnit un om care mi-a desluşit o parte din tainele lor şi m-a învăţat ce trebuie să fac, pentru a le înţelege poveştile care s-au născut odată cu lumea.
Neamul bufniţei
Constantin Gruescu este cel mai mare colecţionar de flori de mină din zona Banatului. Şi când spun "cel mai mare", nu mă gândesc neapărat la numărul impresionant al pietrelor care ocupă toată casa şi gospodăria lui, începând din curte, până în camera de oaspeţi, ci am în vedere dragostea, perseverenţa şi temeinicia cu care le-a adunat, le-a clasificat şi cercetat, de când se ştie. O viaţă de om petrecută într-o continuă şi neobosită căutare, cu sacrificii şi încercări mari, care nu i-au ştirbit însă bucuria de a trăi. Deşi va împlini în curând nouăzeci de ani, "nea Costică", aşa cum îi spun prietenii, pare cu mult mai tânăr şi, în timp ce deschide uşa camerei-muzeu, în care sunt ordonate cele mai frumoase dintre pietrele adunate de-a lungul anilor, promite să ne dezvăluie şi secretul longevităţii sale, "dar numai după ce le vom afla mai întâi pe acelea ale pietrelor", adaugă el prevenitor. Odată ajunşi între vitrinele luminate, vorbele nu se mai lasă aşteptate şi poveştile pornesc la drum.
Nea Costică îmi spune că într-o vreme i se zicea "Nebunul satului", pentru că ani de zile a cărat în spate saci cu pietre, pe drumul către casă. Căuta şi aduna cele mai frumoase flori de mină din toate locurile pe care le vizita ca tehnician minier. Mulţi nu l-au înţeles atunci şi au râs de el. Singura care l-a sprijinitîntotdeauna, necondiţionat, fără nici un reproş, a fost soţia sa, Maria, pentru care recunoştinţa lui n-are margini. Ca să le poată cumpăra pe cele ce-i lipseau din colecţie, şi-a vândut pământul şi, nu de puţine ori, a dat ultimul ban din casă pentru a ajunge la o expoziţie de minerale sau la un colecţionar din altă parte a ţării. După o vreme, când lumea s-a mai obişnuit cu pasiunea lui ciudată şi, mai ales, după ce s-au deschis minele de la Dognecea, au început vecinii, prietenii şi cunoscuţii, să-i aducă şi ei pietre, pe care le credeau mai interesante. Şi aşa, numărul lor a crescut atât de mult, încât nea Costică a putut să facă, la rândul lui, donaţii către laboratoarele din multe universităţi din ţară şi străinătate, către licee, şcoli şi chiar către Muzeul de Geologie din Bucureşti.
Aşezate cu cea mai mare grijă, una lângă alta, pe rafturile dulapurilor sau în cutii, ele sunt astăzi dovada unei pasiuni ieşite din rânduiala obişnuită, născută încă de când avea doar câţiva ani, şi bunicul, miner şi el, i-a dat în dar un granat grosular deosebit, pe care-l mai păstrează şi astăzi. Pe-atunci se juca "de-a mina" cu ceilalţi prunci din Dognecea. Săpau găuri în dealuri, îşi făceau "mine"şi culegeau de pe prundiş pietrele ce clipeau în lumina soarelui. Nici n-ar fi putut altfel, căci vieţile tuturor celor ce trăiau în partea aceea a Banatului, fie ei români sau nemţi, au fost dintotdeauna legate de mină. Scormoneau muntele, cu speranţa secretă că într-o bună zi vor trăi norocul să smulgă de-acolo, din întuneric, cine ştie ce comoară, care le-ar fi schimbat vieţile amărâte. Cu speranţa aceasta au ajuns în Dognecea şi strămoşii lui. Spusă domol, cu voce calmă şi sigură, povestea neamului coboară în timp cu mai multe generaţii, până pe la anul 1700. "După pacea de la Passarovăţ, strămoşii mei au venit dinspre Oltenia, fugind de dominaţia otomană. Tata mi-a spus că ne-am fi tras din satul Prunişoru ori de pe-acolo de pe undeva şi că primii din neamul ajuns aici au lucrat şi la minele din Baia de Aramă. Sunt, aşadar, din neamul «bufenilor», cum li s-a spus tuturor celor care se refugiau şi umblau numai noaptea, ca bufniţele, la lumina lunii, ca să se aşeze, nevăzuţi, la marginea aşezărilor minereşti din Banat. Numai ce se trezeau localnicii cu ei veniţi pe ascuns, peste noapte, oameni săraci, porniţi în căutarea norocului. Şi norocul, pe-atunci, părea legat doar de mină. Minele au atras oamenii întotdeauna, din cele mai vechi timpuri, şi neamul care a stat prea mult în preajma lor a rămas pe veci cu dor de ele şi cu boala căutării de pietre sclipitoare. Şi astea amândouă sunt fără leac."
Muzeul viu
Sunt de mai bine de o jumătate de oră în "Muzeul de mineralogie estetică a fierului" din Ocna de Fier, muzeu înfiinţat prin anii cincizeci ai secolului trecut de către Constantin Gruescu. Oriîncotro mă întorc, oriunde mă uit, mi se pare că sunt privită cu mii de ochi sclipitori, în toate culorile pământului. Lumina unora pare rece şi încremenită, a altora pare că păstrează încă urma unei flăcări, lângă un perete descopăr un licăr verzui, jucăuş, şi, aproape de el, o misterioasă înlănţuire de irizaţii violete. Transparentă sau opacă, ascuţită ori adormită în forme rotunjite, săgetată sau doar strecurată tiptil, lumina ochilor de piatră mă înconjoară şi-mi multiplică figura în sute de variante. Lângă mine, atent şi prevenitor, cu o eleganţă de amfitrion desăvârşit, Constantin Gruescu îmi spune povestea pietrelor şi povestea vieţii sale, care s-au împletit pe veci. Înalt, drept, cu mişcări sigure şi cu un discurs impecabil, bărbatul acesta pare că oficiază o slujbă secretă printre rafturile pe care stau pietrele, în aşa fel încât, trecând pe lângă ele, vorbindu-mi despre compoziţia, formarea şi însuşirile lor, parcă le însufleţeşte şi le împrumută ceva din căldura lui. Am strania senzaţie că asist la o vrăjitorie. N-am putut atunci când s-a întâmplat şi nu pot nici acum, când scriu, să-mi dau seama cât din cele ale omului au trecut în pietre, făcându-le să pară vii, şi cât din cele ale pietrelor îl fac pe nea Costică să pară un om fără vârstă, ferm, echilibrat, de neatins de cele lumeşti, ferit de tot ceea ce ar putea fi rău sau urât în jurul lui. Cred acum că transferul acesta subtil este posibil tocmai pentru că porneşte din neţărmurita dragoste a omului pentru ceea ce face, din pasiunea lui nebunească de a desluşi tainele pietrelor.
Apă de la începutul lumii
"Acesta este realgarul, sau otrava cardinalilor, sau sulfura de arsen", îmi arată nea Costică o piatră pătată de o pulbere roşiatică. "Se găseşte numai în minele de cupru şi oamenii nu prea o ţineau în casă pe vremuri, căci e periculoasă. Şi în părul lui Napoleon se pare că s-au găsit urme de arsen, ca dovadă că a fost otrăvit, deci, vă cam daţi seama la ce se folosea mai demult, nu degeaba se cheamă otrava cardinalilor. Aici e marcasitul, lângă el natrolitul, un mineral aparte, format din milioane de ace mici, atât de firave, încât dacă sufli mai tare peste ele, poţi să le rupi. Ai zice că duritatea este marca acestor pietre, dar unele sunt mai sensibile decât o fiinţă vie. Eu cred că şi ele sunt vii, dar asta e altă poveste", mai adaugă ghidul meu, încuind cu grijă vitrinele şi lăsând o vreme ultimele vorbe să plutească între noi. Îmi arată apoi pietre aduse din mine care acum sunt închise: baritina albastră şi roşie, de la Herja; cristale de stâncă de la Ciclova, mină în care nu se mai lucrează de peste 200 de ani; calcită de două generaţii de la Sasca Montană, zinc argentifer de la Dognecea, din care în Evul Mediu se bătea monedă; rodocrozit, rodionit şi stibine de la Cavnic; mică strălucitoare din Semenic, calcită cu hidroxizi de fier şi aragoniţi din Apuseni, de la Peştera Fagului, care "trebuie aşezaţi pe verticală, în lumină, ca să le vezi formele minunate, adică să-i faci să trăiască iar, pentru o clipă măcar".
Crucile pământului
Constantin Gruescu e un om modest. Deşi pe pereţii muzeului sunt zeci de diplome şi distincţii pe care le-a primit de-a lungul anilor şi multe fotografii în care a fost surprins lângă oameni importanţi ai vremii, profesori, academicieni, conducători de ţară, prinţi şi regine, cărora le-a dăruit din pietrele lui deosebite, trece, oarecum grăbit, pe lângă laudele înscrise în ele, ca să ajungem în faţa unor cristale în formă de cruce, aşezate pe catifea neagră. "Acestea sunt maclele care poartă în geologia mondială numele meu, adică maclele Gruescu", spune el şi mă lasă să pot admira o vreme cele mai frumoase cuarţuri pe care le-am văzut până acum: cristalele s-au alipit, s-au întrepătruns în mod simetric faţă de un ax central tot din cristal, luând forma unei cruci, nu mai mare de o palmă. Oricum ai întoarce-o, oricum ai răsuci-o, nu poţi decât să-i admiri perfecţiunea, simetria formelor, claritatea şi transparenţa. Nu poţi să nu te întrebi în cât timp se vor fi format cristalele acestea atât de perfecte, câte mii de ani au trecut de atunci, la ce temperatură vor fi ars nisipurile şi argilele, ca să poată distila asemenea forme. Şi, mai presus de toate, dincolo de frumuseţea lor neobişnuită, nu poţi să nu vezi în această perfecţiune umbra divină sub care s-au închegat aceste cruci de cristal. Crucile Pământului.
"Macla, mă lămureşte ghidul discret, fără să pun întrebări, este o formă de cristalizare particulară, prin care cristalele de cuarţ se alipesc, îngemănându-se faţă de un ax de simetrie. La aceste cuarţuri coaxiale, descoperite de mine, se văd concreşteri radiale, pornind de la centru spre extremităţi. Am făcut o comunicare despre ele la Universitatea din Bucureşti, şi la propunerea domnului profesor Marcian Bleahu, dar şi a profesorilor de la Universitatea din Viena, care au venit cu studenţii lor să le vadă, acest tip de îngemănare a cuarţurilor a fost botezat după numele meu. Se numeşte "macla Gruescu" şi se alătură celor trei tipuri de macle ale cuarţului cunoscute până acum în toată lumea. Mai pot să vă spun că în toată istoria universală a mineralogiei sunt doar trei cazuri în care numele unor roci, pietre sau cristale au fost împrumutate de la persoane aflateîncă în viaţă. Este vorba de un mineral botezat după numele lui Goethe, goethitul, de alexandrinit, numit aşa după ţarul Rusiei, Alexandru II, şi de macla de cuarţ Gruescu.Vă rog să mă iertaţi pentru că am povestit aceste lucruri, nu vreau să mă laud, ci doar să împărtăşesc cu cineva această bucurie, cea mai mare din viaţa mea. N-am să uit niciodată ziua în care am găsit aceste pietre. Ea rămâne pentru mine ca un început de poveste".
Nea Costel îşi aduce aminte că era gripat, bolnav, în pat, atunci când a venit cineva la el să-i spună că minerii au descoperit într-o zonă de calcare o geodă ocupată cu o argilă gălbuie, cleioasă. De obicei, în asemenea locuri se găseau piese mari, bucăţi mari de flori de mină dar atunci ei au găsit doar nişte "flecuşteţe care semănau cu rachetele lui Gagarin", la modă pe-atunci, căci tocmai zburase în cosmos. "I-am dat omului un creion să-mi deseneze ce-au găsit minerii şi imediat mi-am dat seama că eram în faţa unei noi forme de maclare a cuarţului, care nu semăna nici cu cea franceză, nici cu cea braziliană şi nici cu cea japoneză, căci numai acestea se cunoşteau atunci în geologia mondială. M-am sculat din pat şi, aşa gripat rău cum eram, m-am echipat şi m-am dus la mină, şi cu apa de la maşina de excavat am spălat toată argila aia şi am salvat aceste forme deosebite, unice. Am salvat tot ce-am mai putut. Pe lângă cele care sunt aici, în muzeul meu, am donat trei la muzeul din Reşiţa, trei la Timişoara, una la Caransebeş şi două în Australia. Întâmplarea a făcut apoi să pot recupera o astfel de cruce de cuarţ, care a fost vândută unui neamţ, pe o cutie de aspirine Bayer, de către nevasta unui maistru minier, care habar n-avea cât este de importantă. Ori de câte ori trec pe lângă ele, pietrele acestea mă emoţionează, pentru că, după atâţia ani, încă mă mai întreb prin ce oare voi fi fost eu aşa de deosebit, încât să-mi fie mie dată şi nu altcuiva şansa, ocazia de a le găsi. Gândiţi-vă şi dumneavoastră: cât e pământul de mare, asemenea pietre s-au format doar aici, în locul acesta, şi mie mi-a dat Dumnezeu fericirea de-a le descoperi. Eu nu am cunoscut bucuria de a deveni părinte, eu şi soţia mea n-am reuşit să avem copii, dar pietrele acestea care-mi poartă numele sunt ca şi copiii mei".
Cea mai iubită piatră
"Trei generaţii" este numele unei alte pietre din colecţia lui Constantin Gruescu. Se numeşte aşa pentru că este formată din cristale de cuarţ cristalizate în epoci diferite, aşadar, unele cristale sunt mai bătrâne şi mai mari, altele, care s-au lipit deasupra, sunt mijlocii şi mai tinere cu câteva sute de mii de ani decât primele, iar cele mai mici şi mai delicate sunt şi cele mai noi, mai proaspete. "Piatra aceasta a venit ea la mine, ea m-a căutat, n-am adus-o eu. E piatra cea mai dragă din câte am avut. Am vrut s-o cumpăr de la cineva, dar n-am avut atâţia bani câţi a cerut omul care o vindea şi m-am întors necăjit acasă. Dar nişte domni care au venit la muzeu şi m-au văzut cât sunt de supărat, după ce le-am spus motivul supărării mele, s-au dus şi au cumpărat-o ei şi mi-au făcut-o cadou. A fost un act de mare generozitate, pentru care nici nu ştiu cum să le mulţumesc. E o piatră deosebită, n-am mai întâlnit aşa ceva de când adun eu pietre, adică de-o viaţă. Poate că felul în care s-au format cristalele, în trei etape, o face să emane o energie benefică, deosebită. Bioterapeutul Dan Seracu a făcut unele măsurători asupra ei şi a descoperit că emană energie până la 7 m distanţă.
Eu nu m-am ocupat de terapia cu pietre, n-am studiat aceste lucruri, deşi ştiu că unele dintre ele au puteri neobişnuite. Pot să vă spun, însă, că piatra aceasta a împlinit multe dorinţe, ca şi cum ar fi vie şi ar înţelege nevoile oamenilor. O doamnă a venit şi mi-a spus că atunci când a ajuns pentru prima oară aici, în preajma pietrei, şi-a dorit foarte mult să aibă o fetiţă, dorinţă care i-a fost împlinită şi a venit după un timp la mine cu fetiţa s-o văd. Au mai fost şi alte dorinţe împlinite, dar nu vreau să vorbesc despre aceasta. Chiar şi eu ştiu că am ajuns la vârsta asta şi datorită pietrelor între care îmi petrec multe ceasuri din zi şi mai ştiu că "Trei generaţii" are grijă să fiu vioi şi să am putere. Tot ea, piatra aceasta, m-a învăţat să visez şi să cred că visele, ca şi vieţile, se pot împlini, cu condiţia să crezi în ele. Unele se împlinesc mai repede, brusc, altele, doar în ani şi ani, poate doar în trei generaţii.
Viaţa mea s-a împlinit cum am dorit şi o măsor în pietrele pe care le-am adunat. Eu nu sunt decât un fost tehnician minier, autodidact în pietre, dar sunt cel mai bogat om de pe pământ în vise, căci fiecare piatră a venit în casa mea ca un vis, şi eu visez odată cu ele. Chiar dacă unii mă mai păcălesc atunci când cumpăr pietre de la ei, eu nu mă supăr pentru atâta lucru, pentru că ştiu că nimeni, niciodată, nu-mi va putea lua bucuria de-a visa, pe care-am învăţat-o de la ele."
*
Cred şi eu acum că pietrele visează ca şi oamenii. Dacă m-ar întreba cineva despre asta, aş şti ce să răspund. Aflate acolo, în fundul pământului, visează lumina care să le învie frumuseţea în trecerile ei diafane şi întâmplătoare peste ele. Aduse între oameni, le este dor de muntele din care au plecat şi par ursuze, încremenite şi reci. Ca şi oamenii, trăiesc şi ele, căutând mereu ceea ce le lipseşte la un moment dat, adică puţinul acela care mai trebuie pentru a te simţi împlinit, atât de des pomenit, dar atât de rar.
Fotografii de VALENTIN DRĂGHICI
şi din arhiva colecţionarului