"Poartă o IE, oriunde te-ai afla în lume. Îmbracă planeta în Ia românească!". Aşa suna provocarea pe care un mic grup de "zâne", din asociaţia La Blouse Roumaine, o lansa pentru ziua de 24 iunie 2013. Tot ele proroceau la începutul anului că 2013 va fi anul iei româneşti. Şi pentru că sunt fiinţe magice, au făcut în aşa fel încât să se adeverească: români din 49 de ţări (din 193 câte sunt în lume) s-au adunat şi-au purtat ie, s-au bucurat împreună, apoi s-au fotografiat şi au trimis gândul lor bun către cei din ţară. Alina Gavriloiu, deţinătoarea unei superbe colecţii de ii, a jucat în această horă, fiind unul dintre polii evenimentelor dedicate sărbătorii Sânzienelor la Bucureşti. Târgul organizat de ea la Galeria Alchemia (o destinaţie de neratat când treceţi prin Bucureşti, plină de lucruri frumoase, făcute de tineri artişti români), a strâns, în numai 3 zile, peste 600 de vizitatori interesaţi să participe la această sărbătoare devenită globală şi să-şi cumpere o ie. În plin miezul evenimentelor, Alina a avut amabilitatea de a ne împărtăşi gândurile ei despre Ia românească, de a ne purta prin texturile ei spirituale şi istoria ei.
- Cum a pornit această frumoasă nebunie de a sărbători Sânzienele în ie, împreună, oriunde ai fi pe glob?
- Există o comunitate pe facebook care se numeşte "La blouse roumaine" (nume inspirat dintr-un tablou al pictorului francez Matisse, care reprezintă o femeie îmbrăcată în ie românească), pornit de un grup de fete îndrăgostite de ie. Ele au pornit munca, deloc uşoară, de a strânge în jurul lor oameni care au tangenţă cu această idee... aşa am ajuns şi eu să joc un rol în activitatea lor. Au nişte poveşti senzaţionale, cu familii din afara ţării, care sunt ataşate de cămaşa femeilor din satele româneşti. Sunt femei care locuiesc de mult timp în străinătate şi care ies aproape în fiecare weekend - sau când consideră că e o ocazie specială - îmbrăcate în ie. Şi sunt foarte multe! Când te uiţi la poze, sentimentul pe care ţi-l transmit aceste imagini e fenomenal... ca şi când s-ar şterge graniţele, de timp, de spaţiu, un fel de "chiar dacă nu ne vedeţi în fiecare zi, suntem aici". E pur şi simplu copleşitor! Nu am trăit atunci, ca să ştiu cum a fost momentul Marii Uniri de la 1918, când toţi românii s-au îmbrăcat în port popular, dar mie Sânzienele din acest an mi-au dat senzaţia de sărbătoare a unirii: de români despărţiţi de multă vreme prin context - atunci istoric, acum economic - dar, în sfârşit, regăsiţi împreună.
- Cum s-a născut în tine dorinţa de a face ii şi de a promova portul lor? Ce te-a îndreptat pe acest drum?
- Prima oară când am purtat ie eram la grădiniţă. Am toate pozele de la serbări. Eram foarte mândră de mine şi de ia mea! Acum, ca femeie tânără, mi se pare o bluză extrem de senzuală, dar sfioasă în acelaşi timp. Eu sunt foarte îndrăgostită de ie, dincolo de simbolismul ei de obiect strâns legat de identitatea noastră. La un moment, făcându-mi câteva fotografii în ie şi postându-le pe internet, m-am trezit cu întrebări de genul: "unde le-ai găsit?", "poţi să-mi faci şi mie rost de una?". Cum multe din aceste întrebări veneau de la prieteni care munceau în străinătate, mi-am zis: ce-ar fi să fac un magazin on-line, cu livrare internaţională, pentru ca, oriunde ai fi în lume, să-ţi poţi cumpăra o ie autentică, românească? Având experienţă în zona de publicitate, ştiam, realmente, ce-nseamnă să faci un magazine on-line ca să-l faci, nu ca să te joci. Am pus toate costurile pe hârtie şi mi-am dat seama că ar trebui - ca să-mi iasă - să-mi scot toţi banii de la ciorap. Mi-am spus că merită şi n-am ezitat. În două săptămâni, am avut magazinul on-line, www.iiana.ro. Într-o lună de zile, am ajuns să avem comenzi atât de multe, încât am fost nevoită, pentru a continua, s-o iau la picior prin ţară, să caut producători... După aceea, încă din primă lună, mi-am dat seama că problema reală era cea de producţie, pentru că iile nu se mai produc, nu prea mai există oameni pricepuţi la croit şi cusut ii. Marea majoritate a producătorilor pe care i-am întâlnit erau şi foarte neîncrezători să lucreze cu oameni din Bucureşti, din cauză că au avut foarte multe probleme financiare în trecut de pe urma lor. Un lucru la care nu mă gândisem atunci, dar de care mă bucur din plin acum, este că, mergând săptămânal, în fiecare weekend, acasă la câte un producător, mănânc foarte bine, de când mă ocup cu chestia asta! Ştiţi cum sunt oamenii din sate - îţi pun în farfurie tot ce au în grădină!
- Unde găseşti astăzi materialele acelea speciale din care se făceau iile odinioară?
- Materialele le trimitem din Bucureşti: pânza 100% bumbac, aţa... absolut tot. Asta chiar nu a fost o problemă. Dar m-am chinuit foarte tare, vreo lună de zile, să selectez producătorii, pentru că nu mulţi lucrează calitativ. Apoi, alte greutăţi pe care le-am întâmpinat au fost mai degrabă legate de faptul că femeile nu mai au răbdare, nu mai ştiu să facă ii. Mai ales cele tinere, de vârsta noastră. Să coşi o ie e o întreagă ştiinţă. Înveţi făcând, exersând cu răbdare. E drept că acum, văzând că au cursivitate, le fac mai uşor pe următoarele. Pentru mine, satisfacţia cea mai mare e legată de faptul că şi-au dat seama că e mult mai bine să stea acasă, cu familia lor, decât să se ducă în Italia, în Franţa, să muncească pe 400-500 de euro şi să îndure tot felul de jigniri. Lor încă nu le vine să creadă cât de bine se vând aceste produse.
- Observăm o adevărată renaştere a iei în moda internaţională: ia asortată la blugi sau la fuste cu croi modern. Mă întreb: oare ce a dus la asta?
- Aş spune că nicio cămaşă nu e atât de spectaculoasă ca ia românească. Singurul meu regret e următorul: că în România, micii au fost înregistraţi ca produs de ţară, dar ia nu. Iar acum, într-adevăr, în toate manualele de tendinţe ale modei din Italia (n.r. ţară recunoscută ca "trend setter" mondial) ia este nelipsită. La magazinele Zara, Mango, H&M - în colecţiile de toamnă - este plin de bundiţe şi de ii. Toţi au descoperit frumuseţea acestui stil vestimentar şi urmează să-l vedem purtat pe străzile din capitalele lumii, doar că în variantele Zara, H&M şi Mango, iile doar arată ca iile, nu sunt ii. Şi spun asta în cunoştinţă de cauză. Uite, eu colecţionez şi recondiţionez piese "vintage", ii de peste 80 de ani, şi rochii, în general. Din păcate, multe dintre lucrăturile pe care le vedem pe rochiile vechi nu mai pot fi reproduse nici măcar de producătorii români din vremurile noastre, pentru că nu s-a transmis informaţia. Lipseşte acel "cum se face". Am dus aceste rochii vechi la bătrânele pricepute din sate: au încercat să le desluşească şi n-au reuşit. Fiecare steluţă, dispusă într-un model, compune o propoziţie cu sensul ei unic. Fiecare ie e învestită, aşadar, cu o semnificaţie proprie. Nu-i păcat ca alţii să vândă ii, fără să le cunoască în profunzimea lor? Ia este artă, spirit, nu un oarecare obiect de artizanat. Nu se coase oricum, n-o poţi vinde la marginea străzii. E aproape sacrilegiu. Un alt scop pe care vrem să-l atingem este să ajungem în următoarele trei luni la cele mai mari târguri din străinătate, unde vin cumpărători ai celor mai scumpe şi celor mai luxoase magazine. Vrem ca ia noastră să ajungă în magazinele din lume, pentru că acesta este produsul original.
- Cum aţi ajuns la gândul că iile conţin un fel de mesaje despre sufletul şi spiritul femeii de odinioară, că pot fi un soi de limbaj?
- Am făcut la un moment dat parte dintr-un proiect social de reintegrare a femeilor nevăzătoare şi m-a marcat această experienţă. Am îmbrăcat femei nevăzătoare în ii şi, pe măsură ce le fotografiam, vedeam cum simţeau şi cum atingeau cusăturile ca pe nişte cărţi scrise în codul braille... M-a cutremurat din cap până în picioare, pentru că în toţi anii în care iubeam ia pentru calităţile ei estetice, ca simbol în ansamblu, nu mă gândisem vreodată că asta pot fi cusăturile de pe ii: un limbaj. Doamna Corduneanu (n.r. iniţiatoarea blogului semnecusute.blogspot.ro) mă învaţă multe în acest sens. Ea este o persoană extraordinară, pasionată de aceste semne: cum sunt ele dispuse, ce spun ele în ansamblu, odată cusute. Are o întreagă colecţie de semne. Ce ştiu e că femeia română credea foarte mult în puterea ei de-a duce greul şi în puterea binelui. Marea majoritate a semnelor, cum ar fi coarnele, de pildă, sunt prezente în foarte multe modele, integrate, ce-i drept, cu totul altfel în cusătură. Dar sunt aceleaşi semne şi reprezintă binele şi puterea.
- E această renaştere a iei un soi de manifest al femeii de astăzi?
- Ai punctat esenţialul! Exact aşa gândesc şi eu despre ie! Numai o femeie puternică poate purta ie şi numai o femeie puternică o poartă cu distincţie, chiar şi când moda dictează altceva. Sunt ferm convinsă că acum, când a început să fie promovată, o să vedem foarte multe femei în ii, şi în ţară, şi în afară. Până şi adolescentele, care spuneau "Vai, mama, cum să port ie, eu nu port ie", acum le caută. Un alt moment de renaştere a iei a fost perioada interbelică, odată cu venirea reginei Maria, care a purtat cu adevărat regeşte ia românească şi-a adus-o în atenţia publică internaţională. Ea se îmbrăca numai în ie. Atunci a fost un alt "boom" de export. Foarte mulţi străini şi-au comandat atunci ii din România, lucrate de femeile noastre. Cumva, asta începe să se-ntâmple şi-acum. Fără să fi avut acest gând, ia pare să capete dimensiunea unui fel de manifest, un statement de împuternicire a femeilor din România, chinuite de lipsuri şi silite de circumstanţele economice precare să plece, să strângă din dinţi sub tot felul de jigniri, să muncească altundeva pentru a-şi sprijini familiile. Ia îi poate deveni sursă de venit, pentru a o motiva să rămână acasă, lângă familie şi copii, şi îi poate fi şi expresie artistică - aşa cum a fost dintotdeauna. Şi, ca şi-atunci, cele mai multe comenzi pe care le avem vin tot de peste graniţă. Mă doare, în schimb, foarte tare, când citesc pe pagina de internet că sunt românce care îşi doresc o ie - fireşte, adesea e vorba de iile cele mai încărcate cu cusături, e oarecum normal - dar nu şi-o potpermite. Încurajăm pe oricine care nu-şi poate permite o ie "de-a gata" să şi-o coase singură. Satisfacţia e fenomenală! Eu, dacă aş avea timpul, asta aş face! Ne gândim acum să punem pe picioare şi o şcoală de cusut ii, la care poate oricine veni să înveţe să-şi coase singură ia ei.
Povestea Zilei de 24 IUNIE 2013 va fi documentată într-un proiect ce va include un album de fotografii şi o carte, un documentar video, o expoziţie itinerantă de artă şi un website dedicat, cu aplicaţii interactive. Se anunţă a fi un bilanţ interesant. Din vremuri străvechi, până în 2013, din Noua Zeelandă până în Hawaii, arc peste lume şi peste timp. Povestea iei merge mai departe.
Foto: facebook La Blouse Roumaine