Ultimii cântăreţi autentici ai Maramureşului
După dispariţia unuia dintre Fraţii Petreuş, după plecarea la ceruri a marelui lăutar Ionu lu' Grigore, zis Paganini, şi după comercializarea excesivă a câtorva perechi de ceteraşi, mereu aceleaşi, în care "se trage" din toate poziţiile la nefericitele televiziuni comerciale, Grupul "Iza" din Hoteni a rămas printre ultimele formaţii folclorice autentice din Maramureş. Aşa cum, pe alocuri, câte o poartă sculptată şi, tot mai rar, câte o casă de lemn, amintesc de vraja stinsă a acestui ţinut fără pereche, şi ceata lui Popicu ţine încă timpul în loc, încercând din răsputeri să se opună pierderii definitive a tezaurului folcloric. Încă tineri, încă în vigoare, muzicanţii aceştia, desprinşi parcă dintr-un manual de tradiţii, spală ruşinea "şogorilor" lor "dipă" Iza, "dipă" Mara şi "dipă" Vişeu, care şi-au aruncat ruşinos clopurile în tină, în ritmul de manele al "dănţăuşilor" de la nunţile "stranierilor" cu case stropite cu scânteietori. Ca printr-un miracol, Grupul "Iza" îmi apare ca o instanţă de judecată, prin care o cultură rurală ancestrală îşi anunţă încă supravieţuirea, într-un univers secătuit - anume universul muzical al satului actual, prefăcut din temelii. Ascultându-i, şi Popicu, şi soţia lui, Anuţa, şi sora acesteia, Voichiţa, şi Ioachim, ceteraşul vrăjitor, şi Grigore, dobaşul pătimaş, îţi dai seama că ar dori, parcă, să întoarcă roata lumii. Ei refuză sintetizatoarele electronice, prostul gust al amplificării şi denaturării sunetului, ţopăielile dizarmonice ale maneliştilor, care au luat locul muzicii şi jocului tradiţional. În urmă cu câţiva ani, din curtea lor a pornit, la semnalul dat de "Formula AS", renaşterea jocului maramureşean. Nu ştim ce impact peste timp a avut această experienţă, dar este cert că Grupul lui Popicu s-a impus ca singura salvare a muzicii şi dansului din Valea Izei. Dacă dispariţia tragică a caselor vechi şi a porţilor sculptate apare ca retribuţie a aşa-zisei "europenizări la normă" - fenomen al kitsch-ului liber acceptat -, pierderea folclorului nu are nicio justificare sociologică, în afara ascensiunii inculturii şi a lipsei de gust propulsate de televiziuni şi tabloide. În acest context de coşmar, singurătatea moroşenilor din Hoteni apare ca o binecuvântare.
"Ionule, văleatecu tatii, arde-ne oleacă pe grumaz... Că te-om ţâne pingă noi, numai să nu stea ceteruca degeaba"
- "Dom' Pop" (am aflat că aşa vă spun apropiaţii), cred că noi, toţi, cei care vă ascultăm muzica şi vă admirăm perseverenţa tipic ţărănească, am dori să aflăm câteva date biografice care vă reprezintă.
- M-am născut în 1956, în Poienile Izei... de fapt, în Poienile Glodului, care se află pe Valea Izei... Am fost al doilea copil din familie, după Ileana. Al treilea copil a fost Vasile şi al patrulea, Maria. Patru fraţi. Familie de ţărani, fără talente muzicale... În schimb, îl moştenesc pe bunicul după mamă, unchieşul Tomşa Vasile, care cânta foarte frumos din zongură şi din gură, pe la nunţi... Popenii nu sunt de pe Iza, sunt de pe Vişeu, unii zic că se trag de la Pop Şimonoaie, proprietăreasa tuturor munţilor din zonă, în secolul trecut. Am crescut printre ceteraşi. La tot pasul se ridica o petrecere... Nu era radio, nu era televizor, nu era curent electric. Poienile Glodului era vestită pentru muzicanţii ei români. Însă în fiecare sat era măcar o familie de "coaci", covaci, care băteau potcoave, dar cântau şi la nunţi. Nu-i jignea nimeni spunându-le ţigani, ei se considerau altceva, nici ţigani, nici români.
- Ce amintiri vă leagă de ciobănie, de bunicul Vasile... El v-a pus arcuşul în mână?
- Bunicul era talentat, dar nu era muzicant profesionist... Cânta mai mult de plăcere, de clacă, însoţindu-l pe cumnatu-său, Dănuţ, care cânta din ceteră şi era birăul (primarul) satului. La bază, lucra şi cu lemnul, şi cu fierul. Şi mama, şi sora ei au cântat frumos cu vocea, iar bunică-mea îi zicea foarte bine hoarea (cântecul) cu noduri, hoarea în grumaz, hoarea înecată... că are multe numiri... le plăcea să înnoade, să înece cântarea în grumaz. Mai apoi, s-a mutat stilul ăsta pe Valea Lăpuşului, pe acolo, pe la Piţiş, pe la Grigore Leşe. Bunicul cânta din viaţa lui, lucruri trăite de el. Cânta foarte des cu "ceteruca" şi zongura şi, într-o zi, mi-a pus-o şi mie în mână şi-o zis: "A ta-i, Ionule... că noi ne-om petrece şi a rămâne satul văduv de ceterucă... Ai de grijă ca o aşa nenorocire să nu cază pe Valea Glodului". Şi de atunci, ba cu şcoala, ba cu oile, ba cu făcutul brânzei şi al caşului, ba cu giocul, ba cu cetera şi zongura, ba cu hoarele cele bătrâne, aşa am ajuns a-mi petrece viaţa... Am crescut la stână, îngrijind boteiul (turma) de oi al familiei. Tri boteie de oi făceau o stână. La stână, nimeni n-o dus dor de muzică. Cetera şi zongura erau nelipsite, urcau muntele în urma oilor... Acolo să fi văzut cum tremura frunza în fagi de la giocul ciobanilor. Unii munceau păntru mine, lăsându-mi timp liber să cânt: "Ionule, văleatecu tatii, arde-ne oleacă pe grumaz... Că te-om ţâne pingă noi, numai să nu stea ceteruca degeaba". Cel mai frumos eveniment era măsurişul laptelui... Se ţinea pe la prânz, când venea popa şi binecuvânta turmele şi familiile prezente. Veneau cu toţi dimpreună, cu desaga plină cu alimente, cu căţel, cu purcel, se mulgeau oile, se măsura laptele şi-ncepea petrecerea. Să mă fi văzut cum lăsam obrazul pe ceteră, cum cântam de se înduioşau sâmbraşele, ai, ai, aii... După ce se termina giocul sus, urma o petrecere acasă la găzdoiul stânei... şi iar prindea arcuşul să stoarcă lacrimi de la fetele mari ale satului. "Hai, mă, Ionucă, tra o hoare şi pentru mine...", mă ruga câte una.
"Se băteau ceteraşii mai bătrâni să mă ia în formaţia lor"
- La ce vârstă aţi debutat în faţa satului, ca instrumentist?
- Eu, ca zonguraş, nu aveam mai mult de 11 ani. Dar ziceau fetele că mânurile îmi sunt de 20... Aşa a fost... prima dată am învăţat la tilincă, un instrument suflător, fără găuri, din răchită. Pot să vă fac şi acuma unul, dacă doriţi. Apoi, am bătut doba, am ciupit drâmba şi zongura şi am alinat cetera... Ca orice copil, mi-am încercat norocul pe o ceteruică de vejuri (coceni) de porumb şi pe un fluier din soc. Tare mă mai certa mama, că scârţâiam toată ziua în şopron. Am făcut una din draniţa de pe casă. Luam două foi din acoperiş, le fixam cu piuneze şi cuiţă, şi gata cetera... Dar ploua-n casă şi biata mama nu ştia de ce... Venise comunismul care încerca să globalizeze muzica, să dea altă turnură: să facă formaţii de dansuri, să facă nu ştiu ce... Nu-mi plăcea să pierd timpul cu cântece din alte regiuni, chiar dacă îmi plăceau toate... Am prins taina tuturor instrumentelor după ureche... Pe la 12 ani, am stat o vară la oi ca să-mi pot cumpăra o ceteră. S-a dus mama la Sighet şi mi-a luat-o. Cine să mă-nveţe? Nimeni nu avea timp şi răbdare, nici bunicul. Aşa că am început să scârţâi de unul singur, că lor nu li se părea o meserie din care să trăieşti. Mă ascundeam în grădină sau în pădure, să nu deranjez acasă. Prima melodie prinsă din corzi a fost "La Mină, la Petroşeni", că plecaseră mulţi moroşeni să fie mineri la minele din Valea Jiului. Am intrat în formaţia şcolii, am participat la concursuri. A venit apoi vremea să cânt şi la nunţi, împlinisem 18 ani. Zongură şi voce. Se băteau ceteraşii mai bătrâni să mă ia în formaţia lor.
- Care au fost primele cântece cu care aţi cucerit publicul?
- Am început cu "hoare" de prin partea locului. Era ruşine să horeşti ale altora şi să nu zici ale tale, ale satului tău. Ţân minte: se stroboteau unul şi altul să le zic "Hoarea lu Onicău", "Hoarea lu Dănuţ", "Hoarea lu Mozoc", "Hoarea lu Gaboru Birăului", "Hoarea lu Pătru Contoaie"... Îmi plăcea să le fac pe plac... I-auzi: "Până trag o hoaricică/ Uite câte mă mănâncă/ Dacă-mi gat hoarea de tras,/ Nu-mi văd capul de necaz.../ Hori-o-aş, hori de plac/ Nu pot hori de pribag/ Hori-o-aş, horile-mi vin/ Nu pot hori de străin/ Horile din astă lume/ Ştiu că nu le-am pus eu nume/ Şi pe mine m-o-nvăţat/ Mama când m-o legănat...". Oamenii îşi cântau viaţa lor, doreau să spună anumite lucruri în public, încercau să se jelcuiască prin cântec...
- Jocul satului din Maramureş impresionează prin mişcările sacadate, îndrăcite. Cum se vedea dansul din... centrul horei, unde cântaţi ca ceteraş?
- Dacă în horă erai acceptat cu greu, şi mai greu era să înţelegi ce se petrece acolo, înăuntru. Nu era doar simplu dans, era mult mai mult. Un străin putea să se uite ore în şir la o bătută feciorească, fără să priceapă nimic. De fapt, hora era locul unde oamenii aflau unul despre altul. Acolo te puteai jelui cu ce-ai pe suflet, acolo puteai spune păsul, păsul tău - că ai o supărare sau că ai prins dragoste de-o fată care ţi-o făcut cutare lucru - ăsta o fost jocul satului! Prin strigătură, feciorii îşi spuneau durerea lor, dar într-un fel ascuns, pe care numai anumită lume îl înţelegea.
- După introducerea radioului şi apoi a televiziunii dincolo de Gutin, bănuiesc că a început drama poluării cântecului şi jocului maramureşenesc. Cum a fost?
- La început, mijloacele astea de comunicare n-au fost atât de rele, abia mai apoi a decăzut nivelul. Aşa au aflat şi moroşenii de Maria Tănase, de Maria Lătăreţu, de Ileana Constantinescu. Te duceai la Săpânţa, la sărbătoare, şi îndată unul îţi comanda: "Zi-i o populară!". Adică o melodie din altă parte, din Muntenia sau din Moldova. La început, pentru noi existau două muzici: "populara" şi moroşeneasca. Abia când au început şi ai noştri să cânte la radio sau la televizor, a fost introdusă şi muzica noastră în rândul muzicii "populare". Ceea ce nu ne-a făcut prea fericiţi. În ciuda acestui lucru, în ciuda comunismului care avea tendinţa să ne facă pe toţi actori ai "Cântării României", hoarele noastre erau nestricate, aşa cum le vedeţi şi acum. Poate că oamenii nu erau aşa de plini de bani ca astăzi, dar cei cinci lei, păstraţi pentru jocul de duminică, nu lipseau. Eu am împlinit de curând 36 de ani de când cânt pe scenă, fără ca asta să însemne că mi-am părăsit vreodată locul şi pământul meu. Nu cred că aş fi învăţat din cărţi mai bine decât am deprins, din vatra satului, muzica noastră moroşenească...
"Tradiţia înseamnă luptă"
- Ce mai înseamnă astăzi tradiţia în muzica din Maramureş? Întreb un purtător de valori străvechi, un ceteraş, zongurist, dobaş, drâmbaş, tilincaş şi pedagog, pentru care păstrarea tradiţiei este însăşi raţiunea de a fi...
- Tradiţia înseamnă luptă. Chiar dacă folclorul nu se pierde, el se transformă, totuşi, suferă nişte mutaţii care pot lua, adesea, forme ridicole, groteşti. Trăiri sufleteşti şi apropierea dintre muzicanţi şi spectatori, mai ales la nunţi, nu mai există. Nu mai există horile specifice satului, ci hori create de solişti. Numai în Maramureş sunt 30 de solişti care apar la televiziuni. Iau melodiile vechi, le pun ei cuvinte, le adaugă puţin ruj, şi gata cântecul "original". Apoi scot un CD. Folclorul autentic nu are protecţie prin copyright. Îşi bate oricine joc de el. De asta trebuie să ne păzim, de asta ţinem noi, grupul "Iza", la formele arhaice ale cântecului, ale instrumentelor de acompaniament, ale portului şi jocului. Noi trăim ceea ce cântăm, şi asta ne deosebeşte de aşa-zişii "cântăreţi" de la televiziuni, care nici nu contează din ce zonă se trag, atâta vreme cât nu dau doi bani pe autenticitate. Muzica lor se duce repede. Noi nu cântăm muzica "noastră", ci muzica ţăranilor de pe valea noastră. Sunt melodii care au, poate, şi peste o mie de ani, care trăiesc şi vor trăi pentru totdeauna, cât limba română. Din păcate, blestemul "Cântării României" ne urmăreşte şi astăzi, şi cei mai afectaţi sunt chiar ţăranii. E greu să le explici că muzica populară de astăzi e adesea o înşelăciune, departe de tradiţiile autentice. Lor le place. Vin duminica de la biserică, dau drumul la televizor şi îşi iau de acolo hrana săptămânală pentru suflet. S-au obişnuit cu emisiunea aceea de folclor şi e greu să le-o scoţi din cap. Asta, când nu deschid televizorul pe canalele specializate în falsificarea folclorului, vreo două-trei la număr, care transmit zilnic, fără încetare, adevărate monstruozităţi muzicale, sub titlul de piese folclorice. Mă întreabă unii din sud cum e muzica în Maramureş, văzută la faţa locului. Le răspund: veniţi şi treceţi prin sate şi vedeţi cum sunt casele. Cum sunt casele, tot aşa este şi muzica...
- Grupul "Iza" a luat naştere în anii '80, după ce v-aţi desprins din mrejele comerciale ale unui "ansamblu" folcloric din Baia Mare. Cine v-a lansat printre artiştii-ţărani cei mai reprezentativi ai României?
- Etnomuzicologul Speranţa Rădulescu, de la Muzeul Ţăranului din Bucureşti. Dânsa a ales cinci grupuri româneşti - Grupul "Iza", lăutarii din Clejani, Zece Prăjini, formaţiile de la Căstău şi "Edera" din Carei - şi ne-a dus în străinătate. Străinii au fost şocaţi, dar când veneau în România şi voiau să vadă aceleaşi lucruri autentice, nu le mai găseau. Abia atunci mi-am dat seama ce comoară-i muzica asta cu adevărat tradiţională, muzica ţărănească, pe care am trăit-o de mic, că tocmai lucrurile pe care eu le credeam grosolane, "necivilizate", au de fapt valoarea cea mai mare. Aşa şi Grupul "Iza". S-a format iniţial ca taraf de tip tradiţional, cu care cântam la nunţi şi la petrecerile de familie şi ale comunităţii, iar mai apoi, am cunoscut mari succese în ţară şi în străinătate. Din grup face parte soţia mea, Anuţa, şi cumnata mea, Voichiţa. Ele cântă cu glasul, eu cu zongura, iar la joc şi în turnee ni se alătură alţi ceteraşi şi dobaşi. De-a lungul anilor, s-au perindat mulţi, dar aş vrea să vărs o lacrimă pentru marele ceteraş Ionu lu' Grigore, zis Paganini, care s-a stins acum câţiva ani. În prezent, ne mândrim cu alt ceteraş de neegalat, Ioachim Făt, şi cu un dobaş desăvârşit, Grigore Chira.
- Aţi făcut o frumoasă carieră şi în teatru, cu grupul "Iza". Despre ce este vorba?
- Regizorul de teatru clujean Mihai Măniuţiu a ascultat muzica noastră şi ne-a invitat să facem fondul muzical al câtorva spectacole de-ale lui. Primul spectacol a fost în 1996, cu teatrul din Cluj-Napoca. S-a intitulat "Nunta", pe teme din Geneza biblică, şi era un fel de teatru popular, în care ţăranii îşi povestesc rădăcinile, în maniera lor. Apoi, s-a pus în scenă "Electra", cu Teatrul Naţional "Radu Stanca" din Sibiu. Cu acest spectacol am colindat toată lumea şi încă face mare succes.
- Parodierea zonelor folclorice, kitsch-ul, maneaua, sintetizatorul şi boxele de mii de waţi... Astea sunt reginele nunţilor româneşti de astăzi. De ce credeţi că s-a ajuns la aceste anomalii?
- Din cauza evoluţiei societăţii româneşti în ansamblul ei. Din cauza educaţiei slabe din şcoli. Din cauza plecărilor la lucru în străinătate. Din cauza preluării din Occident a tot ce este urât şi fără valoare. Din cauza lipsei de mândrie naţională a unor români. Din cauza globalizării. Să mai spun? Spectacolul nunţilor de astăzi, mai ales în oraşe, este dureros. Ceteraşii tradiţionali, ca noi, sunt excluşi sau acceptaţi doar la începutul petrecerii, de ochii lumii. Cea mai tristă privelişte oferă Oaşul, unde saxofoanele şi taragoatele, plus vocile maneliştilor, amplificate să ţi se ridice părul sub pălărie, sunt, cred ei, dovezi de bunăstare şi reuşită pe alte meridiane, dar mai ales la Paris, "en France."...
Fotografii: IULIAN IGNAT