În raftul cu memorii carcerale din perioada dejistă, cele două cărţi ale Lenei Constante, "Evadarea tăcută. 3000 de zile singură în închisorile din România" şi "Evadarea imposibilă. Penitenciarul politic de femei Miercurea-Ciuc. 1957-1961" sunt pentru mine la fel de impresionante ca Jurnalul fericirii al lui N. Steinhardt şi "Închisoarea noastră cea de toate zilele" a lui Ion Ioanid. E bine că asemenea cărţi se reeditează. Ele ar trebui să se găsească permanent în librării pentru noile generaţii de cititori educaţi în familie să nu ignore trecutul. Oricât de inconfortabilă sufleteşte ar fi lectura acestor documente istorice şi personale, empatia cu supravieţuitorii unor experienţe atroce, chinuiţi de semenii lor investiţi cu putere discreţionară, te învaţă multe despre natura umană şi te obligă să meditezi. Să preţuieşti altfel libertatea şi să percepi cum a fost - şi este oricând posibilă - pierderea ei.
Ignoranţa, axarea doar pe plăcerile frivole ale clipei şi pe modele ieftine de succes social degradează mentalul colectiv, din care au fost şterse în deceniile de comunism noţiunile de onoare şi demnitate individuală. Or, memoriile foştilor deţinuţi politici arată fără dubiu că tocmai acestea le-au dat puterea să suporte infernul, cu cei trei teribili F de care se foloseau torţionarii lor: frica, frigul, foamea. Lena Constante, fiică de scriitor şi diplomat, era artist plastic, făcuse parte din celebrele echipe etnografice şi sociologice ale lui Dimitrie Gusti şi avusese simpatii de stânga. În 1945, împreună cu Elena Pătrăşcanu, înfiinţează Teatrul de păpuşi şi devine prietenă apropiată şi cu soţul acesteia, Lucreţiu Pătrăşcanu. Resimţit de Gheorghiu-Dej ca un concurent în Partid, Pătrăşcanu e arestat în 1948, în acelaşi lot intrând şi toţi apropiaţii lui. Procesul, cu mărturii incriminatorii false, obţinute prin tortură, s-a finalizat, cum se ştie, cu asasinarea lui în 1954. Lena Constante a fost arestată în ianuarie 1950 şi după cinci ani de anchetă a fost condamnată la 12 ani pentru crimă de înaltă trădare şi activitate contrarevoluţionară. Dintre aceştia, 8 ani a stat în regim de izolare totală, singură în celulă, fiindcă refuzase să dea declaraţii mincinoase împotriva fostului ei prieten. În momentul arestării, Lena avea 41 de ani. A suportat în timpul anchetei chinuri fizice şi psihice asupra cărora, cu decenţă, nu insistă, dar cea mai chinuitoare dintre torturi a fost singurătatea. Cartea de sertar pe care a simţit nevoia să o scrie la senectute, în anii '80, nu e o răfuială cu nedreptatea ce i-a răpit 12 ani din viaţă, ci o relatare cinstită şi sobră, fără lamentaţii şi victimizare, despre resursele de rezistenţă ale minţii în condiţii inumane. O mărturie despre "starea de detenţie ca atare" lăsată viitorului, căci contemporanii "nu voiau să se încarce nici măcar cu una dintre amintirile mele" şi ceea ce-i puteau oferi era doar mila lor ipocrită. Or, această extraordinară femeie, sensibilă ca orice artistă, aparent fragilă, voia să-şi povestească supliciul nu pentru a stârni milă, ci ca o victorie a spiritului antrenat progresiv să evadeze din făptura chinuită: "Neputând trece de partea cealaltă a zidului, trebuia să fug din mine însămi. Să părăsesc trupul acesta care nu-mi era decât durere (...). Evadarea nu este lucru uşor. N-am reuşit s-o învăţ decât încetul cu încetul". Evadarea tăcută, de-a lungul a mii de ore însemna imaginare, creaţie. Lena Constante compune mental poeme, un roman, piese de teatru, poveşti pentru copii. Îşi construieşte şi mobilează imaginar o casă de vis, inventează jocuri ingenioase, desenează. Nu lasă deznădejdea să vină, fiindcă dincolo de corpul care suferă mizeria, frigul, foamea, ea crede că există ceva mai înalt cuprinzător: "Eram şi eu o părticică din spiritul veşnic şi fără margini, plutind pretutindeni, dintotdeauna şi fără sfârşit şi numit de oameni, dintotdeauna şi pretutindeni, Dumnezeu. Deci o părticică, oricât de mică ar fi fost, trebuia să fie şi ea în mod necesar veşnică. Nici o forţă n-o putea îngropa în mormântul meu, împreună cu carnea mea putrezindă. Cum ar fi putut putrezi spiritul pur?". Iar acest spirit îi hrăneşte speranţa, îi dă forţă morală şi curaj. Învaţă alfabetul morse şi cunoaşte solidaritatea prin ziduri cu celelalte deţinute, primeşte şi dă cu mari riscuri căldura umană care o ajută să iasă cu mintea întreagă la liman în 1963. Reabilitată în 1968, a avut mulţumirea să-şi vadă memoriile tipărite la Paris şi în ţară, după căderea comunismului. A murit la 96 de ani, în 2005.
Gabriel Andreescu, "Cărturari, opozanţi şi documente. Manipularea Arhivei Securităţii", Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 298 p.
Mult comentată în presa culturală, noua carte a lui Gabriel Andreescu e convingătoare în ideea ei principală, aceea că deconspirarea colaborării cu Securitatea a unor intelectuali de valoare, vehemenţa acuzelor şi linşajul lor mediatic nu se fac prin cercetarea atentă a documentelor şi înţelegerea contextualizată a faptelor. Opinia publică, ahtiată de bârfe şi dezvăluiri senzaţionale, cade uşor în plasa incriminării fără nuanţe, ia de bune informaţii înşelătoare şi le comentează după ureche, fără să-şi dea seama că e dirijată din umbră să producă o ceaţă morală, în care nu mai pot fi distinse victimele de opresori, nici minciunile de adevăruri individuale complicate, nici gradele de vinovăţie. Tăvălugul etichetei de "turnător" zdrobeşte - uneori postum - reputaţii, opere, pune sub semnul îndoielii acte de curaj. Gabriel Andreescu, fost disident, activist pentru Drepturile Omului, conferenţiar la S.N.S.P.A., cu o considerabilă activitate publicistică şi editorială, a intrat pe terenul minat al Arhivelor Securităţii cu competenţa cercetătorului pe cât posibil obiectiv, capabil de corelaţii după un studiu sistematic al dosarelor (chiar dacă şi aceste dosare livrate la CNSAS au fost triate şi "lucrate" în prealabil, ca să nu mai vorbim de arhive încă secrete, la care cercetătorii nu au acces). Citind îndelung mii de documente, Gabriel Andreescu a căpătat abilitatea de a distinge limbajul informatorului de cel al ofiţerului care-i dictează sau relatează spusele, să recunoască "declaraţiile tipice ale muncii de reţea, independente de faptele descrise" şi să analizeze cu prudenţă semnificaţiile, coroborate cu contextul perioadei şi cu alte surse. Aşa i s-au relevat distorsiunile puse în circulaţie, dar şi diferenţa de măsură cu care au fost judecate public anumite personalităţi. În primul rând, încă din prefaţă, cercetătorul reiterează anomalia că şi CNSAS, şi presa şi-au orientat acuzaţiile spre victime ale aparatului de represiune şi nu spre ofiţerii responsabili cu poliţia politică, ale căror nume figurează în dosare şi care foloseau şantajul, ameninţarea, condiţionări de realizare profesională etc. pentru a-şi recruta informatorii. Apoi, ar vrea să pună capăt polarizărilor simplificatoare erou-laş, curat-vinovat, victorios-înfrânt şi să se aibă în vedere, cu empatie, complexitatea omenească a comportamentelor în sistemul dictatorial. Cazurile cercetate sunt ale lui Adrian Marino, Constantin Noica, Nicolae Balotă, Al. Paleologu, Mihnea Berindei, Mihai Botez, Vasile Vetişanu, Nicolae Breban. Personalităţi cu motivaţii şi strategii diferite, pe care Gabriel Andreescu nu-şi propune nici să le disculpe, nici să le blameze, ci să le integreze într-un tablou mai larg al raporturilor dintre oameni şi instituţiile comuniste de supraveghere şi terorizare. Un tablou cu multe şi subtile nuanţe, din care filtrul alb-negru pierde tocmai posibilele manipulări ale nemuritoarei Securităţi altfel coafate, şi duce la concluzii nedrepte. Un exemplu în acest sens e N. Balotă, trecut în topul "celor mai odioşi şi activi colaboratori ai Securităţii", deşi la o cercetare atentă, în dosarul cărturarului, fost deţinut politic, nu exista un angajament, iar notele informative scrise de ofiţeri pe baza unor discuţii cu el sunt dubioase. "Materialele existente vorbesc despre un informator benign şi o colaborare formală. Balotă a acceptat acest tip de ambiguitate morală în schimbul posibilităţii de a călători şi lucra în străinătate. Şi-a împlinit destinul cultural printr-un compromis". Comparându-l cu Al. Paleologu, pe care opinia publică l-a admirat pentru că şi-a recunoscut din 1990 colaborarea cu Securitatea şi, sedusă de farmecul real al omului, l-a absolvit de orice vină - Gabriel Andreescu găseşte în dosare note informative (plătite!) semnate de autorul "Bunului simţ ca paradox" mult mai compromiţătoare decât cele ale lui Balotă. Tot din punctul de vedere al parti-pris-urilor şi al influenţării opiniei publice sunt tratate comparativ şi cazurile Marino/Noica, dar şi cele de discreditare a unor excepţionali opozanţi ai regimului Ceauşescu, precum Mihnea Berindei şi Mihai Botez - pe care G. Andreescu le demontează cu dovezi, corectând interpretări abuzive şi nedrepte. Fiindcă manipularea arhivelor duce la distorsionarea întregului sistem de interpretare a trecutului, rostul declarat al cărţii pe care v-o recomand e să înarmeze cititorul cu vigilenţă faţă de deconspirări. Căci, "deşi sunt atâtea referiri la trecut, consecinţele se repercutează asupra prezentului: societatea noastră nu-şi va putea construi o viaţă decentă din confuzie şi nedreptate".
Diane Ducret, "Femeile dictatorilor", traducere şi note de Doina Jela Despois, Editura Curtea Veche (tel. 021/222.25.36), 352 p.
Dictatorii şi-au construit întotdeauna o imagine de salvatori ai patriei pe care ajung să o stăpânească, de părinţi iubitori, dar necruţători, care, "pentru bunăstarea şi fericirea poporului", impun cu forţa o cale de urmat cu orice sacrificii, în numele unui viitor ("luminos", normal), pe care ceilalţi nu-l văd. Ei se vor "faruri călăuzitoare", ajung să se creadă produse geniale ale propriei etnii, constrânse să se supună voinţei lor autoritare. În perioade de criză, propaganda face să fie văzuţi şi adulaţi ca "mântuitori" pentru propria colectivitate sau, când e vorba de ideologii ecumenice, pentru lumea în ansamblu. O astfel de imagine vor să-şi facă deţinătorii puterii absolute, aşa vor ei să intre - şi să rămână - în Istorie. Existenţa omenească a tiranilor, biografiile lor, dincolo de hagiografia impusă insistent, până la saţietate supuşilor - iată subiecte ce interesează mereu şi legitim publicul larg. Curiozitatea noastră faţă de viaţa lor particulară, de oameni în carne şi oase, cu nevoi fiziologice şi psihice, cu raţiuni (aberante) şi afecte (monstruoase, uneori) e hrănită cu nenumărate filme documentare şi cărţi - toate cu un mare potenţial comercial, fiindcă, pe lângă interesul istoric, se adresează şi componentei noastre voyeur-iste, plăcerii de a fi speriaţi, de a ne indigna, de a compătimi. Autoare de filme documentare istorice, jurnalista Diane Ducret a conspectat enorma bibliografie despre dictatorii secolului XX şi s-a oprit asupra rolului jucat de femei în viaţa lor. Ştim cu toţii că există o fascinaţie a puterii care, în cazul femeilor în special, funcţionează exacerbat, transformându-l pe deţinătorul puterii în obiect de cult, căruia i se abandonează total. Cum se explică faptul că Hitler şi Mussolini erau asaltaţi cu scrisori de iubire exaltate până la sacrificiul de sine, că tinere chinezoaice se abandonau aproape religios lui Mao, că femeile acceptau brutalitatea sangvină a lui Stalin sau chiar "canibalismul" lui Bokassa, că artiste sau jurnaliste celebre se supuneau benevol capriciilor lui Salazar? Cum poate fi înţeleasă şi dependenţa totală faţă de "tovarăşele de viaţă", la care au ajuns dictatori convinşi de misiunea lor de aleşi, cum s-a întâmplat cu Lenin şi Ceauşescu? Dictatorii au folosit nevoia de ideal, de ataşament, de siguranţă, de autoritate a femeilor. Mulţimile - constatau Hitler şi Mussolini - au un caracter feminin şi pot fi dominate şi manipulate prin afectivitate şi violenţă, prin şoc şi descătuşare instinctuală, prin flatare şi canalizare a urii. Autoarea adună documente şi mărturii despre modul în care s-au ivit şi impus dictatorii, descifrează mecanismele psihologice şi tacticile propagandistice care le potenţează învăluirea "mistică", impostura în care aceştia se plasează pentru a-şi acoperi defecte fizice, înclinaţii aberante, tare psihice, neuitând împrejurările istorice favorizante. Revoluţia - în cazul lui Lenin, Stalin sau Mao, criza - în cazul lui Mussolini, Hitler sau Salazar, disperarea sau resemnarea socială - în cazul lui Bokassa şi Ceauşescu sunt elemente de fundal pe care ei îşi proiectează statura de lideri absoluţi, făuritori de lumi noi. "Umanitatea" lor însă, dincolo de imaginea oficială, este derizorie sau primitivă. Amănuntele vieţii lor private dezvăluie micime sufletească, cinism, cruzime sau chiar prostie. Un Mao imoral şi nepăsător dominat de Jiang Qing, soţia cu trecut obscur de femeie uşoară, dispusă să-i tolereze aventurile sexuale, Hitler, ce-şi ascunde intimitatea, complexat şi atras de nevasta lui Goebbels, Magda, Bokassa, care-şi cumpără soţiile (inclusiv o dansatoare româncă), gelos până la crimă, ca să nu mai vorbim de Ceauşescu şi savanta lui, despre care ştim din păcate mult mai multe decât Diane Ducret - apar într-o cu totul altă lumină decât cea pe care ideologiile şi mediile aservite lor le-a proiectat-o. Savuroasă ca anecdotică picantă, compilând informaţii ştiute şi fapte inedite, cartea despre Femeile dictatorilor e instructivă şi pentru patologia la care dă naştere arbitrariul puterii absolute. Iar publicului larg îi satisface fascinaţia de a privi în spatele scenei a ceea ce se numeşte la un moment dat Istoria oficială şi de a judeca faptele adesea stupefiante de acolo.