Tărâmul dintre viaţă şi moarte
În inima Moscovei, nu departe de Piaţa Roşie, se înalţă una dintre cele mai frumoase, dar poate şi cele mai enigmatice clădiri ale capitalei ruse - cea a Institutului de Asistenţă Medicală de Urgenţă din Moscova. În urmă cu două veacuri, în 1803, contele Nikolai Şeremetiev construia acest palat la rugămintea iubitei sale soţii, actriţa Praskovia Jemciugova. Frumoasa artistă visase într-o noapte că aici, în centrul străvechi al Ţaratului Rus, trebuie să ridice un adăpost pentru năpăstuiţii sorţii, pentru oamenii obidiţi, pentru invalizi, bătrâni şi pribegi. Din păcate, contesa Jemciugova nu a apucat niciodată să vadă palatul, căci a murit în chinurile facerii. Înnebunit de durerea pierderii soţiei, cât şi a fiului abia născut, contele Şeremetiev s-a sinucis la scurt timp după finalizarea măreţului proiect. Clădirea, care a devenit într-adevăr un centru de caritate pentru oamenii fără adăpost, a fost numită "monumentul dragostei şi al suferinţei umane". Către azilul Şeremetievski se târau din toate colţurile Moscovei cei mai nefericiţi şi mai schilodiţi oameni. Aici erau aduşi muribunzii, dar şi victimele unor accidente cumplite, ca şi sinucigaşii care scăpaseră ca prin minune cu viaţă. Cât de multă durere şi suferinţă au văzut aceste ziduri în două sute de ani, cât de mulţi oameni şi-au dat aici ultima suflare! Mulţi dintre ei, hoinari în timpul vieţii, nu şi-au găsit liniştea nici după trecerea lor pe celălalt tărâm. Căci, se spune că sufletele lor rătăcesc între cele două lumi, cel al morţii şi cel al vieţii, bântuind vechiul palat al contelui Şeremetiev.
Azilul Şeremetievski, azi Institutul de Asistenţă Medicală de Urgenţă, fondat în 1923, poartă numele renumitului chirurg rus "Nicolai Sklifosovskii". În prezent, este atât cel mai important centru medical de urgenţă din Rusia, cât şi cel mai dotat institut naţional pentru studierea afecţiunilor grave. Până şi cercetătorii institutului vorbesc despre faptul că imobilul continuă să fie locuit de umbrele năpăstuiţilor de odinioară. "De nenumărate ori, am avut senzaţia că sunt îndeaproape urmărită, că în spatele meu se află cineva. În timpul nopţii, din subsoluri se aud gemete, strigăte de durere. De multe ori, am auzit clar sunetul paşilor pe coridoarele pustii" - povestea în 1990, pentru o revistă de parapsihologie, Liudmila Baranova, cercetător al institutului.
Deşi era medic neurochirurg, Liudmila Baranova studiase ani la rând fenomenul fantomelor. Asta, până când scrupuloşii agenţi KGB au fost informaţi cu privire la activitatea savantei şi studiile sale au fost cu desăvârşire interzise, sub ameninţarea cu închisoarea. Toate datele, fotografiile, mărturiile pe care le adunase în ani au fost îndosariate şi însemnate cu ştampila "Secret". Nici până astăzi, când multe din dosarele arhivei KGB au fost desecretizate, Liudmila Baranova nu a reuşit să-şi obţină dosarele confiscate, care conţineau informaţii şi dovezi ce atestau existenţa fantomelor.
Pasiunea cercetătoarei pentru fenomenele paranormale o moştenise de la tatăl ei care, în anii '50, era recunoscut în Serpuhov, o localitate de lângă Moscova, pentru şedinţele sale de spiritism. "Îmi amintesc că vecinii vorbeau despre casa noastră ca despre lăcaşul spiritelor celor plecaţi dintre cei vii. Despre tatăl meu, care era de profesie tot medic, se spunea că era un tămăduitor al sufletelor, pentru că putea să comunice cu spiritele. Mulţi oameni soseau la noi pentru a-i solicita ajutorul. Veneau, mistuiţi de dorul rudelor pierdute, veneau nădăjduind să afle că viaţa de apoi chiar există. Tata nu mi-a permis niciodată să particip la acele şedinţe şi, în general, nu îndrăznea să deranjeze spiritele celor trecuţi dincolo decât dacă el considera că este absolut necesar. Auzeam mai mult de la vecini ce se petrece în biroul său, care tot timpul avea storurile trase. În semiîntuneric, la o masă rotundă, se strângeau participanţii care chemau sufletul celui decedat. Oamenii credeau despre el că este un trimis al Domnului, un intermediar între cei vii şi cei morţi. Eram deja medic stagiar, mă măritasem şi aveam o fetiţă, când tata a renunţat să mai păşească peste pragul lumii de dincolo. Ceea ce l-a convins a fost o întâmplare banală. Fetiţa mea avea doi ani şi, cât timp eram la spital, ea rămânea cu părinţii mei. Într-una din zile, tata a găsit-o stând în picioare, pe un scaun, la fereastră, pregătită să sară în gol. Când a întrebat-o de ce voia să facă aşa ceva, Maşa i-a răspuns că în văzduh, chiar în faţa ferestrei, este un unchiaş care o cheamă, care o îndeamnă să vină către el. Fireşte că afară nu se zărea nimeni. Atunci, tata a hotărât că nu mai trebuie sub niciun chip să tulbure liniştea celor adormiţi întru Domnul. Toate aceste experienţe au trezit în mine o curiozitate pe care doar un savant o poate înţelege. Ca specialist în studiul bolilor sistemului nervos şi al creierului uman, trebuia să studiez, să analizez şi poate să descopăr cum se manifesta acest fenomen, dacă spiritele celor morţi există, dacă ele se pot concretiza în planul real şi cum de anumiţi oameni, aşa-zişi "aleşi", pot intra în legătură cu ele. Iar dacă ele nu există, atunci ce sunt aceste apariţii? Simple fantasme plăsmuite de mintea umană?!"
Tocmai pentru a putea studia aceste fenomene, Liudmila Baranova a depus eforturi uriaşe, pentru a intra în echipa de cercetători a Institutului "Sklifosovskii". Din întreg teritoriul Rusiei, doar aici se fac cele mai avansate studii asupra sistemului nervos central, se realizează cele mai complexe operaţii pe creierul uman. Aici au fost obţinute cele mai multe cazuri reuşite de reanimare. Oameni care trecuseră pragul lumii de dincolo au fost resuscitaţi şi aduşi înapoi, în lumea celor vii. "Pentru mine era locul ideal. Mă aflam practic pe tărâmul dintre viaţă şi moarte, pe tărâmul în care sufletul rămâne, timp de câteva momente, «agăţat». Dacă nu puteam aici descoperi adevărul despre fantome, atunci unde?!" - spune Liudmila Baranova.
Reflexiile gândurilor
La mijlocul secolului al XIX-lea, cercetătorul rus Alexandr Aksakov, cunoscut pentru inventarea cuvântului "telechinezie" (în parapsihologie, însuşirea cuiva de a mişca obiecte fără a le atinge), emitea ipoteza conform căreia fantomele sunt "oglindiri" ale creierului unui subiect aflat în stare de transă. Aksakov presupunea că spiritele sunt o reflectare a gândurilor unei persoane aflate în stare de hipnoză, că ele se pot materializa în planul real şi chiar capta fotografic. Savantul rus lansa această teorie tulburătoare, în urma studiului a zeci de fotografii în care erau surprinse pe peliculă fotografică "fantome", în timpul unor şedinţe de hipnoză sau spiritism. De fapt, după cum susţinea cercetătorul, aceste "spirite" nu erau decât personaje făurite de mintea umană. Însuşi Aksakov fotografia, în 1869, o astfel de "fantomă", în timpul unei şedinţe de spiritism, condusă de zoologul şi scriitorul rus Nikolai Wagner. "Spiritul" captat în chip de femeie tânără se afla chiar lângă mediumul care intrase în transă. Ulterior, analizând fotografia, scriitorul rus a recunoscut că fantoma din imagine era un personaj al unei nuvele pe care o scrisese cu ceva timp în urmă. Femeia din fotografie arăta exact aşa cum şi-o închipuise scriitorul, fiind în mod clar doar o reflexie a imaginaţiei sale. Singurul lucru pe care savantul nu l-a putut explica a fost cum de astfel de plăsmuiri ale minţii umane pot prinde contur şi pot fi imprimate pe hârtie fotografică.
Pornind de la posibila explicaţie a cercetătorului, Liudmila Baranova a ajuns la propria sa teorie. În anii de studii, fotografiase zeci de oameni aflaţi în comă, între viaţă şi moarte. Deşi, cu ochiul liber, lângă trupul muribundului nu se mai putea zări nicio fiinţă umană, totuşi, aparatul foto surprindea imagini şocante: siluete translucide ce aveau exact înfăţişarea subiectului. Cu alte cuvinte, "spiritul" celui care încă nu decedase se afla lângă trupul său.
"În momentul în care se produce moartea clinică sau când omul se zbate între viaţă şi moarte, se întâmplă fenomenul numit ieşire din corp. Această părăsire a trupului de către spirit este ultima «zvâcnire» a creierului care se stinge, moare, zvâcnire care este dată de ultimele impulsuri electrice. Toate fantomele pe care am reuşit să le captez fotografic au apărut din cauza stimulării electrice ale unor zone ale creierului, în imediata apropiere a morţii. Creierul uman produce în permanenţă impulsuri electrice, numite unde cerebrale, însă cele produse chiar înainte de moartea clinică au ca rezultat părăsirea pentru câteva momente a trupului de către spirit. Nu am reuşit totuşi să-mi explic cum de aceste spirite pot fi captate de către aparatele fotografice, însă nu şi de ochiul liber. Şi nici nu aş putea să explic cum poate reuşi un om să comunice cu aceste suflete. Nu ştiu dacă clădirea institutului este cu adevărat bântuită de spiritele celor morţi în urmă cu secole, însă, cu siguranţă, spiritele celor aflaţi la limita dintre viaţă şi moarte pot fi surprinse".
Vânătorul de vedenii
În anii '70 ai secolului trecut, medicul psihiatru Ghenadi Krohalev, cu ajutorul unui aparat fotografic, a început să capteze pe hârtie viziunile pacienţilor săi, suferinzi de afecţiuni psihice. La aproape jumătate din subiecţii fotografiaţi, pe hârtie au apărut şi imaginile halucinaţiilor lor. Dispozitivul folosit era compus dintr-un aparat foto introdus într-o mască de scufundări, pentru a crea întuneric total între ochii pacientului şi obiectivul aparatului foto. Omul de ştiinţă rus sugera că fotografiile nu sunt nimic altceva decât imagini ale altei realităţi, care pot pătrunde în creierul persoanelor a căror aură energetică este foarte scăzută.
Profesorul Krohalev a fost declarat el însuşi bolnav psihic şi închis într-un spital de boli nervoase. În Rusia, realizările sale remarcabile sunt în continuare "secrete", iar fiica lui, Marina Krohaleva, este convinsă că tatăl său a fost ucis din cauza descoperirii sale. "După doi ani, a fost externat din spitalul de boli psihice. De atunci, îmi spunea mereu că vrea să-şi continue cercetările. Era încă tânăr, avea 57 de ani şi încă multe de studiat. Când mi s-a spus că tatăl meu s-a spânzurat, pur şi simplu nu am crezut! Materialele fotografice în care erau surprinse halucinaţiile au dispărut chiar a doua zi după moartea sa. Sunt convinsă că el a fost ucis pentru că a atins un subiect despre care oamenii încă nu trebuie să afle adevărul!"
În singurul jurnal pe care Marina a reuşit să îl salveze, stă scris de mâna savantului: "Joi, 4 aprilie 1972. Pacientul Ivanov este cuprins de halucinaţii cumplite. Din urletele sale disperate putem ghici ce se petrece în mintea lui înfierbântată. Către el se îndreaptă într-un galop furibund un elan uriaş, înfricoşător. Groaza pe care i-o provoacă moartea iminentă îi produce o nouă viziune oribilă. Asistenta care deja aplicase dispozitivul peste ochii lui Ivanov apasă pe declanşator o dată, de două ori. După developarea filmului, pe jumătate din cadru se vede limpede silueta elanului în galop, iar pe cealaltă jumătate - un şarpe imens. Pacientul, care deja ieşise din criză, confirmă imaginile de coşmar trăite".
Experimente similare au fost efectuate, complet independent de studiile savantului rus, şi de către psihologul american Jule Eisenbud, autorul cărţii "Fotografiile gândurilor - studii asupra unei minţi sclipitoare". Direcţionând obiectivul camerei foto "Polaroid" către ochii subiectului care trebuia să posede şi anumite abilităţi extrasenzoriale, cercetătorul îi cerea să se gândească la un obiect concret sau la o persoană. În 90% dintre cazuri, în fotografii au apărut clar imaginile obiectelor sau ale persoanelor la care subiectul se gândise.
Cele mai faimoase fotografii cu fantome
"Fantome! Aproape nimeni nu crede în existenţa lor, dar ce te faci când, drept dovadă incontestabilă a prezenţei lor printre noi, ţi se prezintă o fotografie în care este surprins un asemenea spirit?! Unele dintre cele mai faimoase fotografii cu fantome, analizate de diferiţi experţi, au fost confirmate ca fiind autentice", spune Liudmila Baranova.
"Brown Lady"
Cea mai cunoscută fantomă captată pe hârtie fotografică este aceea denumită "Brown Lady". În septembrie 1936, Hubert Provand, fotograf al revistei britanice "Country Life", împreună cu asistentul său, Indre Shira, se aflau la castelul Raynham Hall din Norfolk, Anglia, pentru un fotoreportaj. Conform mărturiei celor doi ziarişti, ei se aflau în sala mare când, pe scări, a început încet să coboare către ei silueta translucidă, alburie, a unei femei. Reporterii nu şi-au pierdut cumpătul şi au realizat câteva cadre cu spectaculoasa apariţie.
Conform legendei, "Brown Lady" este fantoma lui Lady Dorothy Townshend, cea de-a doua soţie a Lordului Charles Townshend, recunoscut în regiune pentru temperamentul său extrem de violent. Se spune că gelosul soţ o bănuia pe Lady Dorothy de adulter şi că, într-o bună zi, a târât-o prin castel şi a încuiat-o într-una din cele mai îndepărtate camere. Acolo ar fi rămas biata femeie până la moartea sa, care s-a petrecut mulţi ani mai târziu.
Fantoma mecanicului
Această fotografie misterioasă, realizată în 1919, a fost dată publicităţii pentru prima dată în 1975, de către Sir Victor Goddard, un ofiţer în rezervă al Forţelor Aeriene Britanice. În imagine, alături de escadrila de aviaţie, se poate vedea limpede chipul unui bărbat ce nu pare dintre cei vii, pe numele său Freddy Jackson, un mecanic de aviaţie ce fusese ucis accidental, de elicea unui avion, cu două zile în urmă. Se spune că ceremonia de înmormântare avusese loc exact în ziua când fusese realizată fotografia. Membrii escadrilei au recunoscut cu toţii chipul mecanicului. S-a lansat ideea conform căreia Jackson nu îşi conştientizase propria moarte şi că participase la fotografia de grup, fără măcar să ştie că este de două zile mort.
Năluca din maşină
În 1959, doamna Mabel Chinnery vizita mormântul mamei sale, împreună cu soţul ei. După ce trăsese câteva cadre la mormânt, Mabel îl fotografiase şi pe soţul ei, care o aştepta în maşină. După developarea filmului, soţii au fost uluiţi să descopere că pe bancheta din spate a maşinii se vede o figură care semăna perfect cu mama decedată a lui Mabel, la mormântul căreia fuseseră în acea zi. Experţii care au analizat fotografia au stabilit că imaginea femeii nu este o reflecţie şi nici rezultatul unei duble expuneri.
Spiritul bunicului
Fotografia a fost dată publicităţii de către Denise Russell, alături de următoarea declaraţie: "Femeia din imagine este bunica mea. A locuit singură timp de câţiva ani, după moartea bunicului meu, petrecută în 1984. La vârsta de 94 de ani, când memoria a început să o lase, am hotărât în familie să o internăm într-un cămin de bătrâni. În fiecare duminică, o vizitam împreună cu mama şi sora mea. În acea zi, pe data de 17 august 1997, i-am făcut două fotografii. Una dintre ele este cea pe care v-o trimit. Bărbatul care pare a o veghea pe bunica este cu siguranţă bunicul meu. Trimit pentru comparaţie şi o fotografie a bunicului, făcută cu puţin timp înainte de a muri". Dacă bărbatul care se vede în spatele bunicii lui Denise este un simplu trecător, atunci coincidenţa este fantastică, căci seamănă izbitor cu bunicul real.