Cu aproape 100.000 de studenţi, care-i dau culoare şi antren (fiecare al patrulea locuitor al oraşului este student!) şi cinci universităţi de stat de primă mână, pe lângă sumedenia de instituţii similare private, Clujul este un caz unic în România: oraşul studenţesc prin excelenţă. De la licee şi universităţi, până la biblioteci şi librării, de la baruri şi cantine, până la agenţii imobiliare şi xerox-uri de colţ de stradă, de la cinematografe şi teatre, până la firme de transport şi bănci, totul e însufleţit, la Cluj, de tumultul vieţii studenţeşti. Aproape o jumătate de miliard de euro anual reprezintă, potrivit ultimelor analize, veniturile aduse comunităţii locale de studenţimea clujeană. Tineri din toată Transilvania, din Banat, din Bucovina şi chiar din Regat vin la Cluj, an de an, atraşi de mirajul seriozităţii "şcolii ardelene". Cea mai mare dintre universităţile clujene, "Babeş-Bolyai" (UBB), este o instituţie atât de puternică (a dat, numai în ultimii ani, un premier, Emil Boc, o întreagă pleiadă de miniştri, Vasile Dâncu, Vasile Puşcaş, Mircea Miclea şi pe şeful SRI, George Maior!) încât - se glumeşte şi nu prea prin Cluj - funcţia de rector echivalează, de fapt, cu cea de primar al oraşului. Învestit ca rector al UBB anul trecut, profesorul Ioan-Aurel Pop, intelectual de marcă, reputat istoric, cel mai tânăr membru al Academiei Române la momentul acceptării sale, este, fără doar şi poate, unul dintre oamenii cei mai îndreptăţiţi să vorbească despre Clujul studenţesc. Clujul lui Ioan-Aurel Pop are de toate: şi nostalgia anilor propriei studenţii, cu primele plimbări pe Kogălniceanu, prin faţa Universităţii, şi ambiţia "provincială" a primelor examene, şi viaţa de căminist, cu patru colegi în cameră, şi botezurile cu bere de la "Chios", şi satisfacţia anilor de profesorat, şi responsabilităţile funcţiei de rector. Un destin strâns legat de Universitate, întocmai ca destinul Clujului...
"Fă ce vrei, dar fii primul în ceea ce faci"
- Domnule Ioan-Aurel Pop, viaţa dumneavoastră e un lung şir de excepţionalităţi: mereu primul la examene, mereu şef de promoţie, cel mai tânăr academician din România... Când aţi avut prima oară conştienţa destinului dumneavoastră academic şi cum s-au configurat treptele carierei dumneavoastră?
- Totul a venit cumva de la sine, ca urmare a unei obsesii pe care am căpătat-o din copilăria mea petrecută la Braşov, după prima zi de şcoală. S-a întâmplat să vină tata acasă mai devreme decât de obicei şi să mă audă cum parlamentam cu bunica, grăbit să mă duc la joacă. M-a luat deoparte, m-a admonestat mai sever decât obişnuia şi mi-a spus ceva ce nu am uitat niciodată: "De-acum, şcoala este prima ta preocupare, nu joaca, fiindcă numai prin şcoală vei putea reuşi. Învăţătura este cel mai serios lucru din lume şi ea este o permanentă competiţie". Ideea venea din mintea sa de om oprit să facă multă şcoală, de regimul de-atunci, dar şi din ideea veche a ţăranului ardelean, care pretindea că numai "dacă ai carte, ai parte". Mai apoi, când a aflat că vreau să studiez Istoria (în loc de Medicină ori Inginerie), s-a supărat iarăşi, mi-a spus că sunt încăpăţânat, dar a adăugat: "Fă ce vrei, te poţi face şi hornar, fiindcă şi de ei este nevoie, dar nu uita să fii primul în ceea ce faci! Altminteri, vei rămâne mereu la margine şi vei fi crunt dezamăgit". Aşa că am luat în serios competiţiile, în care m-am înscris mereu, cu toată forţa fiinţei mele. Am căpătat apoi gustul pentru erudiţie, pentru studiul limbilor străine, al celor clasice. De la romani ştiam că "norocul îi ajută pe cei îndrăzneţi" (Audaces fortuna iuvat) şi că "fiecare este făuritorul sorţii sale" (Quisque suae fortunae faber est). Am avut şi şansa unor profesori de excepţie, începând cu şcoala generală, trecând prin Liceul "Andrei Şaguna" şi apoi prin Universitatea "Babeş-Bolyai". Tuturor le port o neştirbită recunoştinţă, chiar şi celor fără har de dascăl, fiindcă şi de la ei am învăţat...
- Înainte de a fi profesor şi rector, aţi fost, cum spuneaţi, student al Universităţii "Babeş-Bolyai". Care sunt primele amintiri care vă leagă de Cluj şi de Universitate?
- Mi-aduc aminte de un final de iunie şi început de iulie, pe care îl asociez cu mireasma puternică a florilor de tei, pe strada Mihail Kogălniceanu, în preajma clădirii principale a Universităţii. Şi teii, şi numele marelui istoric şi om politic moldovean, îmi aduceau în minte Iaşii, de care rămăsesem profund impresionat în anii liceului, când participasem la etapa naţională a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română. Atunci mă convinsesem că marea cultură românească modernă se crease la Iaşi, lângă teiul lui Eminescu. Cu toate acestea, din varii motive, venisem la studii superioare în Cluj, în Clujul pătimirii noastre... Studenţia începea atunci sub auspicii cu totul speciale, fiindcă cine ajungea să fie student, mai ales la facultăţi şi secţii umaniste, se putea considera un răsfăţat al sorţii. Se intra foarte greu la facultate, pe un număr de locuri limitate, după ani întregi de eforturi şi după acerbe competiţii la care participau câte 20-25 de tineri pe un loc. Băieţii veneau după 9 luni de armată - obligatorii, în urma reuşitei la examenul de admitere - adică după o perioadă grea, plină de privaţiuni şi chiar de pericole. De aceea, începutul studenţiei se arăta ca o binecuvântare, cu dorinţa de afirmare, de studiu, dar şi de distracţie, de trăire din plin a vieţii universitare, departe de anumite îngrădiri familiale.
- Cum s-a conturat opţiunea dumneavoastră pentru Clujul universitar?
- Veneam la Cluj după îndelungi conciliabule, fiindcă era şi mirajul Capitalei, iar Braşovul era mult mai aproape de Bucureşti decât de Cluj. Au contat mult originea nord ardeleană a părinţilor mei şi, mai ales, judecata de valoare a dirigintelui meu, profesor de Română, scriitorul Ion Topolog, născut pe Topolog, în Argeş: "Carte ca lumea, pentru ceea ce vrei tu să devii, nu se face la Bucureşti, ci la Cluj!". El însuşi, deşi regăţean, studiase Filologia la Cluj. Clujul era şi atunci, ca şi acum, mai ales un oraş al studenţilor, care ieşeau în evidenţă de departe, printre ceilalţi locuitori, şi-i dădeau oraşului un farmec de nedescris. Era în atmosfera Clujului ceva inefabil, care a rămas până azi... Iar la secţia de Istorie, erau atunci efectiv modele de urmat, dascăli care ar fi onorat orice catedră universitară din Europa. Colegii mei erau din toată ţara, cu o concentrare mai mare, fireşte, pe Transilvania şi Banat. Azi sunt, mulţi dintre ei, doctori, universitari, cercetători, istorici deplini, autori de cărţi, tratate, studii laborioase.
"Se duc studenţi stol după stol, dar Clujul nu rămâne gol"
- Viaţa de cămin era frumoasă, fiindcă nu căutam confortul, ci comunitatea, felul de fi împreună, de a învăţa şi de a ne distra împreună. Stăteam câte 4-5 în cameră, învăţam în sălile de lectură, dar mai ales în biblioteci. Ca să găsim loc în bibliotecă, ne sculam devreme. Cărţile nu se prea împrumutau, unele erau exemplare unice, preţuite şi protejate. Clujul se bucura de un renume deosebit între centrele universitare, păstrător al tradiţiei interbelice şi situat departe de vigilenţii ochi ai politrucilor din Capitală. "Balicii" (studenţii din anul I) erau "botezaţi" de către colegii mai mari la berăriile vestite de la "Chios", de la "Cazinou", de la "Metropol" etc. Se organiza "Balul bobocilor", cu invitarea ceremonioasă a profesorilor, se învăţau vechile cântece europene şi interbelice româneşti, de la "Gaudeamus" la "O, vis al vieţii studenţeşti...". Cel din urmă spunea la refren: "Se duc studenţi stol după stol,/ Dar Clujul nu rămâne gol!". Am fost mirat, totuşi, să mi se spună iniţial, de către unii colegi clujeni, "provincial", când, totuşi, eu veneam de la Braşov, de la Colegiul Naţional "Andrei Şaguna", pe unde trecuseră Titu Maiorescu, Ciprian Porumbescu, Octavian Goga, Lucian Blaga, Sextil Puşcariu, Ioan Lupaş şi câţi alţii, unde diaconul Coresi tipărise primele cărţi în româneşte, unde se învăţase pentru prima oară în limba română la şcoală etc. Aşa că am replicat repede, cu orgoliu tineresc, afirmându-mă în mândra capitală a Transilvaniei ca şef de promoţie, după ce intrasem primul, cu media cea mai mare.
- Între Cluj şi Universitatea "Babeş-Bolyai", pe care o conduceţi, e o legătură organică. Cum a influenţat universitatea destinul Clujului?
- Clujul dispune de cea mai veche universitate de pe teritoriul României actuale, fondată la 1581. Fireşte, au mai fost încercări de înfiinţare a unor şcoli superioare în acei ani, dar ceea ce s-a făcut la Cluj, în urma eforturilor părinţilor iezuiţi şi printr-un decret, dat la Vilnius, de principele Transilvaniei (şi regele Poloniei) - Ştefan Bathory -, era un Colegiu Major cu rang de universitate, cu cele trei facultăţi consacrate şi cu dreptul de a conferi cele trei titluri obişnuite în întreaga Europă: baccalaureus, magister artium şi doctor. Aici au învăţat, în latineşte, studenţi de toate confesiunile şi de varii etnii. Între cei destinaţi studiilor la Cluj s-a aflat, pentru o clipă, şi Nicolae Pătraşcu, fiul şi moştenitorul domnului întregitor Mihai Viteazul. Tradiţia a rămas, în ciuda vicisitudinilor, puternică şi adâncă, iar viaţa Cetăţii s-a identificat pentru vecie cu Universitatea. Clujul, spre deosebire de alte oraşe, nu s-a bucurat în epocile mai noi de o dezvoltare industrială marcantă, principala sa "industrie" rămânând Universitatea. Astfel, Universitatea, prin profesorii şi studenţii de excepţie pe care i-a avut, a devenit un brand, o marcă, un simbol de neegalat. Mi s-a spus că până şi în anii cei mai grei ai comunismului, cuvântul dascălilor, al decanilor şi al rectorilor Universităţii era respectat de autorităţi, că vocea rectorului Constantin Daicoviciu răsuna de departe, că nu erau ceremonii la care el să nu fie invitat şi să nu-şi rostească salutul, uneori chiar în latineşte, precum odinioară. Azi, Clujul are aproape 100.000 de studenţi, ceea ce înseamnă că fiecare al patrulea locuitor al oraşului este student, caz unic în România... Clujul a fost numit Heidelbergul României. El cuprinde, în înaltele sale şcoli, toate specializările consacrate în lume, iar studiile se desfăşoară în toate cele trei limbi istorice ale Transilvaniei, româna, maghiara şi germana. Tradiţia latină şi latinistă este mai puternică decât oriunde, Transilvania fiind ultima ţară - provincie distinctă - europeană care a renunţat la latină ca limbă oficială, în 1842, în favoarea unei limbi vernaculare, maghiara. Clujul este special prin numele lui Bolyai Janos (fondatorul geometriei neeuclidiene), prin Hermann Oberth (cel care a proiectat racheta), dar mai ales prin Victor Babeş, Lucian Blaga, Emil Racoviţă, Sextil Puşcariu, Florian Ştefănescu-Goangă, Ion Agârbiceanu, Dumitru Popovici, Iuliu Haţieganu, Constantin Daicoviciu, David Prodan şi câţi alţii... Cu toţii şi-au lăsat vieţile perene legate de Cluj.
"Nicio ţară care se respectă nu-şi permite să piardă, fără nicio noimă, forţă de muncă înalt calificată, fără să facă nimic"
- Cum aţi simţit, ca profesor, devenirea studenţilor dumneavoastră? Există diferenţe între generaţii? Avem motive de încredere pentru viitor?
- Studenţii sunt, dintr-o anumită perspectivă, mereu aceiaşi - tineri, veseli, iscoditori, curioşi, dornici de cunoaştere, ghiduşi, nonconformişti, frumoşi... Este un mare privilegiu să lucrezi cu ei, cu minţile şi inimile lor, să poţi modela destine şi conştiinţe. Diferenţele dintre generaţii sunt prezente mai mult în percepţia noastră deformată decât în realitate. Ne confruntăm şi noi, ca orice generaţie, cu mitul "vârstei de aur", echivalată cu tinereţea şi maturitatea noastră; tindem să credem că atunci era frumos şi glorios, pe când ceea ce a urmat ar fi o decădere. Studenţii de azi nu ştiu mai puţin decât cei de altădată, dar ştiu altceva, au alte tipuri de cunoştinţe, pentru că societatea operează cu alte exigenţe. Fireşte, uneori sunt învăţaţi prost de către profesori, dar mai ales de unele mijloace de difuzare în masă, dar aceasta nu este vina lor şi îşi revin, cei mai mulţi, până la urmă, păşind pe făgaşuri normale. Spre deosebire de generaţia mea, studenţii de azi sunt foarte mobili şi îndrăzneţi, pun probleme, întrerup discursul profesorului - ceea ce este foarte bine! - răstoarnă problemele, privindu-le din alte perspective decât cele clasice. V-aş putea relata şi mici carenţe, dar mă tem să nu fiu nedrept şi deformat de perspectiva experienţei şi vârstei mele, câzând în eroarea de care vorbeam mai sus. Motivele de încredere în viitor există şi sunt absolut justificate.
- Există o tendinţă majoră, astăzi, legată de faptul că studenţii şcolarizaţi în România pleacă în străinătate şi sunt pierduţi pentru ţară. Care e, de fapt, realitatea? Ce pierdem şi ce câştigăm din această realitate a mobilităţii studenţeşti?
- De când există lumea şi universităţile - adică din Evul Mediu, fiindcă universităţile sunt o invenţie a Evului Mediu - studenţii şi profesorii s-au mişcat şi, uneori, la distanţe destul de mari. Şi studenţii, şi profesorii noştri pornesc periodic, în cadrul schimburilor interuniversitare de tip "Erasmus", de exemplu, spre diferite destinaţii. Cu studenţii şi mai ales cu absolvenţii care pleacă definitiv este o altă problemă. Fireşte, tindem cu toţii spre mobilitatea forţei de muncă în cadrul UE, dar cu respectarea anumitor reguli. Nicio ţară care se respectă nu-şi permite să piardă, fără nicio noimă, forţă de muncă înalt calificată, fără să facă nimic. Noi nu suntem deloc bogaţi, ca să ne permitem să întreţinem, din impozitele noastre, studenţi la nivel de licenţă, masterat şi doctorat, spre a-i livra imediat altora, gratuit. Cu alte cuvinte, absolvenţii care au beneficiat de şcolarizare din partea statului (adică nu au plătit taxe), ar trebui să fie obligaţi, prin contracte speciale, să lucreze un număr de ani pentru statul care i-a întreţinut. După aceasta, ar trebui să poată fi liberi să plece oriunde. Altminteri, ne cheltuim şi puţinele resurse în van... Pe de altă parte, mobilităţile ne aduc mari avantaje, deprinzându-i pe tineri cu lumea, cu performanţa, cu succesul.
- Care e nivelul studenţilor noştri în comparaţie cu studenţii marilor universităţi ale lumii?
- Studenţii noştri sunt aidoma tuturor studenţilor lumii. De multe ori, ei sunt chiar mai motivaţi decât alţii, deşi, văzând toate relele şi neîmplinirile, speranţele spulberate şi nedreptăţile din viaţa reală (în Universitate, ei sunt, oarecum, protejaţi), se demobilizează repede şi decid să plece spre alte zări. Statul ar trebui să-i folosească mai bine, spre folosul comunităţii. Avem atâţia doctori în varii specialităţi şi îi lăsăm să plece, în loc să-i încadrăm în cele mai bune şcoli, spre a-i educa pe cei mai buni copii. Ca să avem noi generaţii bine instruite şi utile societăţii, ar trebui ca cei mai buni absolvenţi din toate domeniile să devină şi profesori. Or, astăzi, la noi, rămân în învăţământ cei mai slabi, cei fără speranţă! Cum să avem atunci buni specialişti în viitor? Pentru a remedia situaţia, Guvernul, Ministerul Educaţiei, Academia, ar trebui să stabilească un set de măsuri pentru stimularea prezenţei în învăţământ a celor mai buni, măcar pentru o perioadă. Din cei mai buni profesori vor ieşi, cu siguranţă, cei mai buni emuli, absolvenţi, cercetători etc.
- Care este proiectul dumneavoastră legat de UBB? Unde visaţi să duceţi Universitatea şi ce anume v-a motivat să intraţi în acest proiect al rectoratului?
- Eu consider că funcţia de rector, ca şi altele similare, este o modalitate de a servi societatea, în cazul meu, "mama care m-a hrănit" (sensul literal al noţiunii de alma mater). Altfel spus, ar trebui, fiecare dintre noi, să întoarcem cumva efortul făcut de societate pentru educarea şi instruirea noastră. Natural, conducerea unei instituţii de asemenea amploare presupune pricepere şi chiar pregătire de specialitate (studii demanagement), pe care mulţi dintre noi nu le avem. În România, şi nu numai, s-a menţinut tradiţia de a alege rectori personalităţi ale vieţii academice, profesori şi cercetători de un anumit prestigiu. Aceştia nu ştiu întotdeauna cum se conduce o astfel de instituţie şi, într-un astfel de caz, au două soluţii: fie să renunţe, fie să se înconjoare de buni consilieri. Eu am ales, deocamdată, a doua cale, tocmai cu scopul de a fi în stare să-mi plătesc datoria faţă de marele bine pe care mi l-a făcut Universitatea. Orice coleg ar trebui să facă la fel, adică să considere o datorie de onoare slujirea temporară a Almei Mater Napocensis.
Fotografii din arhiva personală a acad. Ioan-Aurel Pop