Bucuria de a fi
Un pas, doar un pas faci de pe Calea Victoriei şi ajungi într-un pasaj ce pare că duce direct la sfârşit de secol XIX, atunci când a fost construit pasajul Villacrosse. Aici, la o aruncătură de băţ de casă, obişnuia să vină, aproape seară de seară, Florian Pittiş, împreună cu soţia sa, Anda. La "Blues Café" se întâlneau cu prietenii, povesteau, o lăsau pe Maşa, îndrăgita pisică, să se plimbe printre mese, sau încheiau o zi aniversară. De Florii, am rugat-o pe doamna Anda Pittiş, cea care i-a fost alături mai întâi ca prieten şi confident, apoi ca soţie, să ne ajute să ne reamintim şi să îl descoperim pe Florian Pittiş, cel de dincolo de luminile scenei. Pentru că, la aproape şase ani de la plecarea sa, ne este dor de farmecul său, pentru că a însemnat mai mult decât un actor cu roluri de teatru memorabile: o voce unică în radio şi televiziune, o prezenţă scenică ce stârnea frisoane. A fost un om care a inspirat generaţii întregi să citească, să asculte muzică, să trăiască frumos şi să inspire cu nesaţ aerul atât de preţios al libertăţii personale.
Părinţii au fost cei ce l-au îndrumat, încă de mic, spre lumea teatrului. Mama îşi dorise enorm să urmeze Conservatorul, dar nu primise la vremea aceea acceptul familiei, aşa că şi-a propus ca fiul ei să-i urmeze visul. La patru ani, Florian urca pe o scenă, într-o piesă pentru copii. Tatăl fusese comandor, ofiţer în garda regală, şi ieşise de tânăr la pensie, aşa cum se întâmpla în aviaţie. Cum nu avea astâmpăr să stea degeaba acasă, a încercat tot felul de activităţi, una dintre ele fiind cea de figurant în teatru, acolo unde l-a luat şi pe fiul adolescent. Mai târziu, actorul Petre Gheorghiu avea să înfiinţeze un cerc de teatru la Liceul Gheorghe Lazăr, unde Pittiş era elev, iar etapa următoare a însemnat întâlnirea cu Liviu Ciulei, care l-a angajat la Teatrul Bulandra. Florian a locuit în casa părintească, până spre 40 de ani, când şi-a cumpărat apartamentul de pe Calea Victoriei, unde la început s-a simţit stingher şi neajutorat. "Nu ştia să-şi cumpere o pâine, nu ştia cât costă una sau alta. Mama sa l-a ajutat să-şi cumpere mobila, iar în rest, s-a descurcat cu ajutorul celor de la «Caru cu Bere». Am găsit prin casă o carte de vizită, cu antetul restaurantului, pe care scria: «Florian Pittiş - consumator»", povesteşte doamna Anda. Poartă un costum de jeanşi, la gât cu o eşarfă scurtă, albastră, şi degajă acelaşi aer ce pare că evită orice referire la vreo vârstă anume. "Florian se aşeza la masă şi ospătarul îi spunea «Azi avem mici», şi el dădea din cap de la stânga la dreapta, «friptură la grătar», şi dădea din cap de sus în jos". Ospătarii de la Caru cu Bere erau nelipsiţi de la petrecerile
sale, alături de fotbalişti, actori, prieteni, nu făcea diferenţe între ei. Dar viaţa lui era teatrul şi şi-a sacrificat totul pentru teatru, inclusiv iubiri şi alte bucurii. Trăia cu totul în teatru şi era dependent de muncă. Au fost şi perioade în care după spectacolul de pe scenă urma un altul, între colegi, la restaurantul Cireşica. Cum nu era voie atunci ca localul să rămână deschis după zece seara, nu odată i-au închis pe actori înăuntru şi au rămas până dimineaţa, când au revenit ospătarii. După 1990, lucrurile s-au schimbat, au apărut colaborările, goana după reclame, mulţi actori nu se mai concentrau pentru un spectacol, ca înainte. A fost una din tristeţile lui, că nu mai formau o echipă. Andrei Şerban, care atunci punea în scenă Trilogia, la Teatrul Naţional, al cărui director era, a vrut să îl ia cu el, dar Florian, foarte patriot şi legat de Teatrul Bulandra, nu a vrut să plece de-acolo".
- Cum a suportat despărţirea de teatru, l-a afectat?
- Întotdeauna a avut forţa să pornească ceva nou. Avea bucuria noilor începuturi. Mi-a povestit că la 20 şi ceva de ani, pe când avea mare succes la televiziune, cu spectacolele realizate de Alexandru Bocăneţ, a simţit că lumea îi pune o etichetă, îl confundă cu acel personaj, şi a plecat. S-a apucat să-şi facă singur spectacole de teatru. "Poezia Muzicii Tinere" a avut un mare succes, se dădeau câte trei spectacole pe zi, matineu, prânz şi seara. A pornit cu afişe scrise de mâna lui. A lucrat în teatru cu o disciplină riguroasă şi cu o mare bucurie. Când această bucurie s-a încheiat, şi-a găsit alta, Pasărea Colibri, o altă reuşită, cu discuri şi turnee, până când a simţit nevoia să se retragă şi să pornească altceva. Anume, Radio 3 net, primul radio online din România, despre care spunea că este cel mai bun lucru pe care l-a făcut în viaţa lui. Ajungea primul în Radio şi pleca ultimul, se crease un soi de competiţie între el şi secretară, doamna Rodica, un pic supărată că şeful ajunge înaintea ei şi, pe zi ce trece, acesta vine la muncă tot mai devreme. Nu ţin minte să-l fi văzut vreodată obosit, asta pentru că-i plăcea atât de mult ceea ce făcea. Era atât de mândru de Radio, încât s-a bucurat teribil când nişte puşti au trecut pe lângă masa noastră de la Blues Cafe şi şi-au dat coate: "Uite-l pe ăla de la Radio 3 net!". Indiferent unde a activat, a promovat ideile hippie, despre bucuria de a fi şi de a face lucruri împreună. De a face artă împreună, acesta fiind şi motto-ul festivalului de arte pentru liceeni ce-i poartă numele.
Cultul prieteniei
Petrecerile de Florii au avut diferite desfăşurări pe parcursul anilor. Pe vremea când Florian era foarte tânăr, îşi petrecea aproape toată ziua în teatru, până seara târziu, chiar dacă avea sau nu spectacol. Unele spectacole le vedea de câte 100, 200 de ori! Aşa că sărbătoarea se ţinea chiar acolo, în teatru sau, uneori, în casa părinţilor, de pe strada Cazărmii. Mai apoi, când s-a mutat singur, casa lui era o casă deschisă, venea cine voia, stătea cât poftea. De Florii, era o vânzoleală teribilă. În birou se pregătea bufetul, în bucătărie se grupau Mircea Vintilă şi ceilalţi prieteni apropiaţi, iar în sufragerie, unde se aflau pick-up-ul, discurile, aparatul video, stăteau cunoscuţii, noii veniţi, care încercau să-şi impună cântecele preferate. "Florian avea cultul prieteniei. Totul trebuia împărţit cu prietenii, altfel nu avea nici un haz. Putea să străbată Bucureştiul pentru o poză cu Rolling Stones, apoi trebuia să o arate tuturor. Cum făcea rost de un disc, de un film nou, trebuia să-l vadă şi prietenii, voiau sau nu. A fost printre primii care a avut televizor color şi video, aşa că toată lumea mergea la Pittiş să vadă filme. Aprecia foarte mult la prieteni corectitudinea şi onestitatea, era un om generos, însă până greşeai o dată, a doua oară nu mai aveai ocazia. Nu era ranchiunos, dacă omul acela avea nevoie de el, îl ajuta, dar păstra distanţa. Spunea, ca un copil, «nu te mai invit la ziua mea!»". După '90, cercul de prieteni s-a schimbat, sita a cernut şi au rămas prietenii adevăraţi. A avea a devenit pentru mulţi mai important decât a fi. Cei ce îl căutau pentru discuri, filme şi pentru că era de bon ton să povesteşti a doua zi că ai fost la Pittiş nu au mai făcut-o. Cum se implicase total în munca de director de radio, s-a înconjurat de tinerii de acolo, cu care îşi petrecea sărbătorile şi aniversările. Întotdeauna i-a plăcut compania oamenilor tineri, pentru că sunt descuiaţi la minte şi nu au prejudecăţi.
- Părea chiar el un veşnic tânăr. Îi era teamă de bătrâneţe, de faptul că ar putea să-şi piardă suflul şi spiritul acesta tineresc, că ar rămâne în urmă?
radio, cei tineri nu ţineau pasul cu el. Găsea mereu cele mai noi muzici, le spunea celor de la radio să asculte şi abia după câteva luni ei veneau şi-i spuneau: "Mai ştii piesa aia de care ne-ai spus, hai să o dăm pe post", "Târziu, nenică, trebuia să o daţi de atunci". Îi plăcea să fie mereu în cunoştinţă de cauză, aşa că avem acasă un raft întreg cu cărţi despre computere şi site-uri. A avut unul din primele computere, din acelea cu benzi. Când era plecat în America în turneu, comunicam pe email, la jumătatea anilor 90, iar când au apărut jocurile, pierdeam nopţi întregi la mare, ne prindeau zorile. Mereu atent la ce apărea nou, voia să fie un om universal. Nu vorbesc numai de muzică, de cărţi sau de informaţiile pe care le avea despre locurile în care călătoream. De pildă, sportul. El făcuse în tinereţe sărituri de la trambulină, am dat peste nişte diplome pe acasă, dar nu-i plăcea să se laude cu ele. A fost într-o zi invitat la Eurosport să comenteze Turul Franţei şi nu îţi spun cu ce dosare ne-am dus acolo, ce fişe avea despre fiecare ciclist în parte. L-au chemat la alt post ce transmitea un meci de fotbal american, pentru că nici comentatorii nu ştiau regulile atât de bine ca el. Îmi spunea încă de acum zece ani despre Messi, că va ajunge mare, şi pe atunci era un puştan. Nu ştiu cum îşi găsea timp pentru toate astea.
Anda şi Florian
Îl văzuse, desigur, în câteva spectacole de teatru, însă nu poate spune că îl simpatiza pe personajul Pittiş, cel care purta ochelari rotunzi, ca ai lui John Lennon, dar fără sticlă, îşi aprindea ţigara cu un imens chibrit Menaj şi fuma pe stradă cu o scrumieră în mână, pentru a nu face mizerie. I se părea prea mult. L-a cunoscut apoi de Paşti, prin 1977, când au fost invitaţi, ea şi soţul ei de atunci, folkistul Nicu Vladimir, bun prieten cu Florian Pittiş, la slujba de Înviere şi apoi în casa părinţilor, în vechiul şi dispărutul cartier Uranus. S-au împrietenit şi, mai mult, i-a devenit confident. Ei îi povestea despre iubirile şi ofurile sale. Douăzeci de ani după acea primă întâlnire, Anda şi Florian Pittiş au devenit o pereche. Singura relaţie pe care actorul a făcut-o publică, după o viaţă sentimentală ţinută într-o mare discreţie. "Şi eu am fost surprinsă şi stânjenită la început de faptul că mă lua peste tot cu el şi mă prezenta tuturor drept iubita lui. Aveam patruzeci şi ceva de ani, suna un pic aiurea, dar lui îi plăcea să spună asta peste tot, chiar şi atunci când roiau în jurul lui fete tinere, la vreo recepţie sau lansare. Îi spuneam: «le-ai stricat toată bucuria», iar el îmi răspundea: «lasă, să vadă că sunt luat!». Trecuse prin toate etapele unui tânăr actor de succes, iubiri şi aventuri despre care a păstrat o mare discreţie , iar eu ştiam de toate, mi le povestise la timpul lor. Nu, nu cred că a fugit de căsătorie, pur şi simplu nu s-a întâmplat. Poate şi datorită faptului că era atât de devotat muncii lui. Unele femei ar spune «Păi, şi de Paşti, şi de Anul Nou, şi sâmbăta, şi duminica?». Uneori, când venea noaptea târziu de la radio, băga un pic temător capul pe uşă, se aştepta să audă ceva de genul «La ora asta se vine acasă?». Nu ştiu cum se descurcă alte cupluri în care oamenii sunt diferiţi, nu se înţeleg unul pe celălalt. La noi s-a întâmplat să fim la fel şi nu a existat niciodată acest «La ora asta se vine?», pentru că eu abia aşteptam să-mi povestească ce a mai construit în ziua aia, cu cine s-a mai întâlnit, ce au discutat. Acasă se comporta cât se poate de firesc, nu era artistul, actorul, ci un om sensibil, tandru, generos, care se bucura de bucuria celuilalt. Lui îi plăcea meseria mea de educatoare, îi ştia după nume pe toţi copiii din grupă, în special pe cei mai năzdrăvani, şi voia să afle ce mai făcuseră în ziua respectivă. Era chiar dezamăgit dacă lipsise unul dintre cei zburdalnici şi nu aveam ce-i povesti, pentru că era fascinat de lucrurile extraordinare pe care le spun copiii. Venea şi la serbări. Îmi amintesc că i-a plăcut la nebunie replica unui băieţel, Răzvan, care i-a spus unui coleg: «Cum, în acest secol 21, tu încă mai vorbeşti
cu bă?». Vorbeam toate lucrurile astea acasă sau, dacă nu termina foarte târziu, mă suna şi coboram la Blues Cafe, chiar dacă eram singura fată din grup. De ce? Nu ştiu, poate pentru că ne simţeam foarte bine împreună, poate că şi-a dat seama că este acceptat şi înţeles în totalitate. Cred că, într-un fel, ne ceream unul altuia confirmarea că ceea ce facem e bine, că e frumos, că ne putem bucura împreună. Florian avea o mare capacitate de a se bucura şi de a dezvolta bucuria asta. De pildă, noi ne-am căsătorit pe 12 martie şi el în septembrie a venit acasă cu un cadou, iar eu nu înţelegeam. «Cum, nu ştii în ce dată suntem?». «12 septembrie». «Păi vezi?». Ne-am aniversat mereu căsătoria la şase luni. Căuta mereu prilej de a sărbători. Ne petreceam tot timpul liber împreună, chiar şi la televizor, ne uitam împreună la Turul Franţei sau la meciurile de fotbal. Atâta doar că el era un rapidist înflăcărat, iar eu ţineam cu altă echipă, iar când jucau echipele noastre glumeam, îi spuneam că merg să-mi fac bagajul sau să-mi găsesc un loc comod de dormit pe balcon. Ne luam seminţe şi comentam împreună, se entuziasma la goluri, dar nu l-am auzit înjurând niciodată. Era întotdeauna foarte politicos, nu cerea o pâine înainte să spună vânzătoarei săru' mâna. Se simţea stânjenit atunci când cineva din jur vorbea urât, spunea că aşa l-a educat mama. Dacă pierdea Rapidu, îşi pregătea poantele pentru a doua zi, începeau miştourile la Radio şi el spunea ceva de genul «nouă nu de Steaua ne este frică, ci de Foresta Fălticeni». Când ieşeam, ne găsiserăm locurile noastre, un areal în care ne simţeam bine. Nu a avut niciodată maşină, spunea că dacă sunt bani pentru a cumpăra maşină, înseamnă că sunt bani şi de taxi şi atunci de ce să-ţi mai baţi capul? Sau cu o căsuţă de vacanţă, aşa cum mi-aş fi dorit. Avem bani să mergem oricând vrem la mare sau la munte? Da. Atunci? Era foarte puţin legat de partea materială, ar fi mers cu o pereche de tenişi până i-ar fi ieşit degetele prin ei".
Maşa
Fotografiile vechi, cu marginile zimţate, sunt păstrate cu grijă şi ordonate impecabil într-un album al copilăriei. Aproape în toate, micuţul de doi, trei ani, cu o claie neagră de păr creţ, zâmbeşte din toată fiinţa, cu gura şi cu ochii, bucuros de tot ceea ce îl înconjoară. Într-una stă singur, cocoţat pe un cal adevărat, în alta se joacă cu unul din lemn, iar într-o fotografie priveşte în sus, lung, la doi lăutari de ţară, probabil primul concert dintr-o lungă, lungă serie. Mult mai târziu, avea să declare, într-un interviu acordat revistei noastre, că în tinereţe era fascinat de un taraf de cartier bucureştean, care cânta hiturile americane de rock-n-roll la acordeon, ţambal şi contrabas. Într-o altă fotografie, râde cu o privire şugubeaţă, la un papagal care ţopăie pe o scândurică. Când s-a mutat la casa lui, a ţinut mai mulţi papagali, botezaţi Rocky, probabil singurele sale animăluţe de companie, până când în viaţa sa a apărut o ultimă mare iubire, Maşa. "Maşa era pisica mea. Seara îi spuneam lui Florian că trebuie să plec acasă la mine, pentru că mă aşteaptă Maşa. Şi azi aşa, mâine aşa, până când mi-a spus: «Ştii ce? Ia vino tu cu Maşa». Aşa am şi făcut, dar l-am văzut cât de neîncrezător era, nu ştiu ce părere avea el despre pisici, ce relaţie avusese cu ele. Şi Maşa a ştiut să-l cucerească, încet încet, fără să năvălească peste el, să-l deranjeze în vreun fel. Florian a dat mai apoi un interviu într-o revistă dedicată pisicilor, în care spune nişte lucruri uluitoare despre ele. S-a legat o mare dragoste între ei, iar atunci când Florian... nu a mai fost, nici Maşa nu a mai vrut să trăiască. Când
eram plecaţi de acasă, Florian suna, răspundea robotul telefonic şi el spunea «Maşa, stai liniştită că venim acum!». Putea să stea nemişcat o oră pe canapea, dacă Maşa adormea pe el, să nu o deranjeze. Când se întorcea din turnee, eu îi desfăceam bagajul şi el arăta cam aşa: cărţi, discuri şi cadouri pentru Maşa, tot felul de farfurioare şi jucărioare. Am trecut, într-o zi, pe la fântâna de la Universitate, şi m-a strigat o florăreasă. «Alo, doamna!». Am mers să vorbesc cu ea şi m-a întrebat: «Nu sunteţi doamna Pittiş?». «Da, eu sunt». «Păi vă cunosc, de la mine cumpăra soţul dumneavoastră flori, şapte garoafe pentru dumneavoastră şi trei pentru pisică, nu-i aşa?». Aşa era, Florian ne cumpăra de fiecare dată flori amândurora, iar Maşa avea vaza ei, în care stăteau florile şi din care bea apă".
P.S. În seara de Florii, pe 28 aprilie, a avut loc, în parcul bucureştean Alexandru Ioan Cuza, un concert "Remember Florian Pittiş", iar între 13 şi 15 mai, sala "Liviu Ciulei" a Teatrului Bulandra a găzduit a şasea ediţie a Festivalului naţional de arte pentru liceeni "Florian Pittiş".