Spectator la facerea lumii
- Cătălin, când toată lumea migrează spre Capitală, sub pretextul că "aici se trag sforile", tu i-ai întors politicos spatele şi te-ai stabilit într-un sat din Ţara Haţegului. De ce?
- Dacă îmi dai voie, o să îţi răspund cu o altă întrebare. Ce ai prefera? Să te trezeşti în fiecare dimineaţă, într-un apartament din cartierul Crângaşi şi să îţi bei cafeaua privind blocul de vizavi, pe care scrie cu litere de-o şchioapă "Moarte calicului Cipilic", să asculţi la nesfârşit zdrăngănitul tramvaiului de pe Calea Giuleşti şi să miroşi eşapamentele scumpe ale multinaţionaliştilor grăbiţi spre birou, sau să te trezeşti într-o căsuţă de o sută de ani şi să începi ziua cu o rugăciune, pentru că în timp ce vezi culmile înzăpezite ale Retezatului, în jurul tău sunt milioane de fluturi, cerul e plin de cântecul păsărilor nevăzute şi undeva, pe dealul din curtea ta, merg agale către izvor cerbii? Mie mi-a fost foarte uşor să aleg. Şi nu am ales să întorc spatele Bucureştiului, ci să mă îndrept cu faţa către munţi, pentru că nu mi-a plăcut să trăiesc niciodată în opoziţie, ci în acord cu ceea ce vreau. În studenţie, şi chiar şi câţiva ani mai târziu, Bucureştiul a fost un loc minunat, dar în ultimul timp, pentru mine a devenit un oraş care îţi ia mai mult decât îţi dă. Aşa că am hotărât să rămânem prieteni, dar de la distanţă. Acum sunt într-un loc fantastic, oriunde ai privi, vezi viaţa pulsând, o frumuseţe curată şi nesfârşită te invadează odată cu mirosul de cimbrişor, iar pe Dumnezeu îl simt atât de aproape, încât şi iarba pe care o calci te smereşte. Când ajungi să trăieşti în mijlocul unei asemenea minunăţii, lucrurile capătă altă valoare, "sforile" sunt insignifiante, ce e important e în altă parte.
- Cum e acolo? Cum arată o zi din viaţa ta?
- Părinţii şi o bună parte dintre prieteni au fost îngrijoraţi de mutarea mea la ţară. Am înţeles neliniştea lor, pentru că satul românesc încă mai poartă imaginea aceea de fundătură la capătul lumii, cu praf, purici şi noroaie, în care eventual te retragi la pensie, aşteptând, un pic senil, să îţi vină rândul să miroşi florile la rădăcină. Numai că lucrurile s-au schimbat. Prozaic vorbind, am toate condiţiile de la oraş, începând cu asfaltul din faţa porţii şi până la internet wireless de mare viteză, deşi e un sătuc pierdut la poalele Munţilor Poiana Ruscă. Când eram copil, mi-aduc aminte că făceam o zi şi o noapte până în satul bunicilor mei şi schimbam trei trenuri. Era o adevărată aventură. Acum, mă urc în maşină şi cât fac până la Bucureşti, tot atâta fac şi până la Viena. În rest, aici o zi depinde foarte mult de anotimp. A venit, în sfârşit, primăvara şi vremea s-a încălzit. Dorm cu geamurile deschise şi dimineaţa mă trezeşte mirosul salcâmilor şi cântecul păsărilor. Îmi beau cafeaua pe treptele casei sau pe malul râului din apropiere şi în fiecare dimineaţă sunt spectator la facerea lumii, pentru că zorii înroşesc munţii, norii se ridică încet şi învolburat, ceţurile se risipesc deasupra pădurilor de mesteceni. Parcă atunci se desprinde cerul de pământ. Zilele astea e momentul să pregătesc grădina, aşa că m-am ocupat destul de mult de ea. Dacă vor răsări toate florile pe care le-am pus, o să am "flori cu casă" nu "o casă cu flori". Inclusiv pentru curte am luat un sac de seminţe de fân şi le-am semănat în loc de gazon. La nouă dimineaţa fix, pe ceas, când termin eu cu grădina, vine la micul dejun o veveriţă care locuieşte într-un nuc, în apropiere. Ne salutăm, ea merge şi îşi ia ce doreşte dintre alune, seminţe şi mere pe care i le pregătesc. Are trei pui şi e foarte fericită cu ce primeşte de la mine, aşa cred. Şi când pleacă ea, pornesc şi eu o tură cu bicicleta. Am o bicicletă veche, zici că e din al doilea război mondial, dar îmi place foarte mult, seamănă cu cea a bunicului meu. Şi merg, de obicei, într-o plimbare până la biserica din Densuş şi înapoi. La ora aia, soarele încălzeşte roua şi toate câmpurile miros a ierburi şi a fân umed şi iau în piept toate mirosurile astea de paradis. Mă întorc acasă şi până seara scriu. Şi dacă am măcar o pagină de care să fiu mulţumit, merg să beau o ţuică cu vecinul Băiuţ. Vecinul Băiuţ era în tinereţe cel mai puternic om din sat, ridica într-o singură mână un cauciuc de tractor de şase ori şi, în plus, e mare fan Humphrey Bogart.
"Reporter d'amour"
- Schimbarea asta ţi-a influenţat în vreun fel şi condeiul? Totuşi, eşti un reporter înveterat, iar meseria asta e flămândă după forfotă, după senzaţional, după oameni...
- Nu ştiu dacă mi-a influenţat scrisul. Cititorii revistei ar putea să spună cel mai bine. Eu însă sunt mai liniştit, am câştigat în interiorul meu o zonă de pace, care simt că se hrăneşte din acest loc, şi mie nu mi se pare puţin lucru, având în vedere lumea şi ritmul în care trăim astăzi. Ca reporter... M-a întrebat odată un jurnalist francez dacă sunt "grand reporter". Francezii îi numesc aşa pe cei ce scriau sau scriu de pe front, din zonele de conflict, acolo unde îţi rişti viaţa în fiecare oră, în special aşa numiţii "reporters de guerre". I-am spus că eu nu sunt grand reporter, nu sunt "reporter de război". Mă consider mai degrabă un "reporter d'amour", linia întâi a frontului meu poate să fie oriunde se află iubire. Iubirea poate să fie câteodată un câmp de luptă mai greu de descifrat şi mult mai nuanţat decât cel în care cad obuzele. Printr-o fericită coincidenţă, şi Ţara Haţegului pare aşa, un tărâm din inima României, cumva între lumi. Găsesc aici oameni, locuri şi subiecte, cât să scriu zece vieţi, aşa că nu îmi lipseşte chiar nimic.
- Sunt vieţile oamenilor de la ţară mai palpitante decât ale celor de la oraş? Dacă stai pitit în birtul din sat, mai auzi întâmplări din acelea fabuloase, ca pe vremuri?
- În primul rând, vieţile lor mi se par mai curate şi mai pline de sens. Ei muncesc enorm şi, de multe ori, munca este foarte grea, cu vite multe, cu oi, cu pământuri pe care le muncesc de dimineaţă până seara. Şi cu toate astea, nu i-am auzit să se plângă, iar la biserică vin duminica cu feţe luminoase, îmbrăcaţi frumos şi stau smeriţi cu câte o lumânare în mână sau cântă cu o fericire pe care e greu să o înţelegi. Mă simt foarte mic în faţa lor, mi se pare că au o forţă şi o putere interioară la care noi, orăşenii, nici nu visăm. Un lucrător cu ziua care munceşte să aibă bani de pâine pentru el, soţia şi copilul său, mi-a zis într-o zi că el nu are nimic al lui şi de-aia tot ce văd eu în jur, de la Retezat până în Parâng şi mai departe, îi aparţine. Şi dacă Dumnezeu i-ar lua şi familia, ar sta pe o grămadă de moloz şi şi-ar scărpina rănile cu un ciob, aşa cum a făcut şi Iov când a pierdut tot, dar i-ar rămâne credinţa lui şi pe-aia nimeni nu i-o poate lua. Când îţi spune asta un om care abia supravieţuieşte de la o zi la alta şi ţi-o spune liniştit, fără mândrie şi fără emfază, îţi vine să intri în pământ de ruşine, că ţi-ai dorit vreodată iPhone.
"Deschid ochii şi când văd Retezatul mă simt cu adevărat acasă"
- Poţi să scrii oriunde? N-ai nevoie de un spaţiu creat în timp, familiar, un loc doar al tău?
- Când scriu, e ca şi cum aş face dragoste: am nevoie de intimitate. Am nevoie de un spaţiu al meu, ca să pot să-mi depăşesc pudoarea din faţa foii albe. Pentru mine, scrisul are ceva ritualic în el, trebuie să mă apuc atunci când simt că interior sunt pregătit pentru momentul acela. Din cauza asta, scriu şi destul de greu. Câteodată, beau doi litri de cafea şi tot aştept să apară acel moment magic în care să scriu primul cuvânt. Am nevoie de linişte totală şi mai ales de ordine. Dacă nu e ordine şi masa nu e doar cu foile mele, am impresia că gândurile iau cumva forma lucrurilor din cameră, că se încâlcesc şi îşi schimbă locul, pentru a rămâne în aceeaşi dezordine care e şi în jurul meu. Oricum, există un mecanism interior şi, când ştiu că am de scris un text, chiar dacă durează trei zile până mă apuc de el, simt că o parte a capului meu deja lucrează la el. E un soi de perioadă de gestaţie, pe care nu am cum să o ocolesc. În redacţie, chiar glumeam pe tema asta şi, când terminam documentarea pe teren şi urma să scriem acasă, ne salutam la despărţire cu "Îţi doresc naştere uşoară!".
- După ce ai trăit, ca student, la Paris, apoi în Bucureşti, poţi spune acum că sufletul tău şi-a găsit, în sfârşit, casa?
- Bucureştiul a fost un acasă provizoriu, fără de care nu se putea. Parisul este un acasă intelectual, este o patrie intelectuală, în care mă întorc cel puţin o dată pe an şi mă simt extraordinar. În rest, citesc în continuare "Le Monde" şi "Libération" şi în sat, la Mesteacăn. Da. Cred că mi-am găsit un acasă în Ţara Haţegului. În primul rând, pentru că Ardealul bunicilor mei din partea tatălui m-a tras mai tare decât sudul bunicilor din partea mamei. Nu ştiu dacă această ruptură nord-sud se va rezolva acum, dar simt că rădăcinile de aici îmi dau o sevă vitală. Sunt aproape de mormântul părintelui Arsenie Boca de la Prislop, la doi paşi de cetăţile dacice din Munţii Şureanu şi merg mereu cu bicicleta la Răchitova, unde sunt ruinele primei cetăţi făcute de familia Cîndeştilor. Şi când deschid ochii dimineaţa şi văd Retezatul, mă simt cu adevărat acasă. Primesc atâta fericire şi mă bucur, pentru că nu am făcut nimic să o merit. Nu asta înseamnă acasă, acel loc unde primeşti iubire necondiţionat?
- O ultimă întrebare: în care "acasă" ai sărbătorit Paştele anul acesta?
- Paştele l-am împărţit între cele două familii ale mele: prima parte, împreună cu redacţia "Formulei AS", şi cea de-a doua parte, împreună cu părinţii mei. Sper că am reuşit să le dau tuturor măcar jumătate din bunătatea pe care mi-o dau ei mie. A fost o sărbătoare plină şi i-am mulţumit, în primul rând, "Sărbătoritului" pentru toate darurile astea. Ziditorul trebuie cinstit înaintea zidirii.