- Maestre Virgiliu Parghel, veniţi în lumea artistică din "dulcea Bucovină" şi mă gândesc că poate aveţi de acolo amintiri luminoase din vremea copilăriei...
- Nu, din păcate, amintirile mele din copilărie sunt departe de imaginea bucolică a unei vieţi tihnite, la ţară. Am crescut în munţi, într-un canton forestier, la Dârmoxa, pe Valea Bistriţei, unde tata fusese repartizat ca subinginer, după ce făcuse Silvicultura la Braşov. Am crescut fără nicio educaţie, până la şase ani. Ca o sălbăticiune, fără să văd prea multe chipuri în jur, decât ale ţapinarilor, tăietori de lemne, chipuri aspre şi priviri încruntate, oameni tăcuţi, cărora li se mai dezlegau limbile după ce beau ceva mai mult la bodega de la poala pădurii. Între timp, tata era închis, ca deţinut politic, iar mama trebuia să coboare zilnic la dispensarul din comună, unde lucra ca asistentă medicală şi unde era văzută ca o sfântă, ca un vraci, pentru că, nefiind niciun medic acolo, între munţi, ea făcea vindecări miraculoase, în cazuri fără nicio speranţă. În timpul acesta, eu rămâneam singur, în cantonul de bârne date cu gudron, în care ocupam două cămăruţe minuscule. Acolo, în creierul munţilor, pe Şaua Negrii, singura mea distracţie era să dau cu "cheatra" în unda pârâului, să trag cu praştia şi cu arcul, să pescuiesc la păstrăvi şi să ascult poveştile ţapinarilor despre animale fantastice, năluci care apăreau prin pădure sau schimnici ascunşi prin vreun bordei ori în vreo crăpătură în stâncă. Iarna ţinea şase luni şi atunci era o linişte curmată doar de urletul haitelor de lupi, care coborau printre nămeţi, până aproape de sat. Pe Neagra, atunci încă se făcea plutărit, se dădeau buştenii la vale, până în lacul Bicaz (atunci se construia şi lacul de acumulare) şi de acolo mergeau la ruşi, ca despăgubire de război. Îmi amintesc bine lacul Bicaz, cât era de mare, plin de buşteni care pluteau pe suprafaţa lui; mirosul de lemn de brad ud, ţipătul scrâşnit al brazilor uriaşi care cădeau "din picioare" şi sunetul sec şi ritmic al topoarelor lovind în "carnea" lor. În toţi munţii aceia ai Bucovinei veniseră "Sovrom"-urile ruseşti, care începuseră să taie pădurile fără milă. Acela era universul meu atunci. Aveam doi ani, când a fost închis tata, şi cinci, când s-a reîntors. Trei ani de puşcărie grea, la stuf, în Balta Brăilei, pentru că strigase lozinci împotriva noii orânduiri, în 1956, în contextul revoltelor şi al manifestaţiilor studenţeşti din epocă. S-a întors şi după două luni s-a şi stins. La doar 35 de ani, dintr-un infarct, sub ochii mei, îngrozit că nu ştiam ce se petrece cu el şi plângând, până a venit mama, seara, de la dispensar. L-am înmormântat chiar înaintea Crăciunului şi imediat după aceea am avut de înfruntat acuzaţia de fiu al unui "duşman al poporului". Aşa am fost puşi amândoi "la index" de societatea de atunci, mama, ca văduvă, şi eu ca fiu de deţinut politic.
- Nimic nu prevedea atunci ceea ce aveaţi să deveniţi. Şi, totuşi, sămânţa de talent era în dvs.
- E adevărat, sădită de mama! Ea avea preocupări artistice, venite din educaţia primită acasă, din mediul cosmopolit al Galaţiului natal. În puţine rânduri am avut ocazia, în mica mea copilărie, să stau cu bunica dinspre mamă, brodeză şi modistă de lux, şcolită la Atelierele Principesei Cantacuzino de lângă Bucureşti, cu brodeze aduse special din Olanda şi Franţa. În Galaţi erau pe atunci consulatele majorităţii ţărilor europene, cu armatori greci şi negustori evrei bogaţi, iar bunica vorbea franţuzeşte cu clientele ei din acest mediu. Bunicul era dintr-o familie de mari moşieri viticultori din zonă, din Bereşti, Dumbrava. Mama fusese educată în acest mediu şi făcuse Şcoala Centrală de Fete din Galaţi, unde avusese ca profesoare mari contese şi principese ruse, refugiate de la Sankt Petersburg şi Moscova, după Revoluţia bolşevică. Cu ele învăţase temeinic muzică, pictură, desen, broderie, limba germană, limba rusă şi limba franceză, apoi a mers la o şcoală medicală celebră în epocă, "Institutul de surori de ocrotire" de la Cernăuţi. La pierderea Bucovinei, în 1941, institutul a fost evacuat la Timişoara, iar după absolvire a fost repartizată într-un sat din Munţii Apuseni. Vremuri de restrişte! Apoi a fost chemată în judeţul Iaşi, în timpul marii foamete de după cel de-al doilea război mondial, ca asistentă şi ajutor de primar în Belceşti, lângă Hârlău, pentru că avea şcoală şi ştia să socotească şi să repartizeze ajutoarele umanitare primite de la americani, hrană şi medicamente. Acolo l-a întâlnit pe tatăl meu, Eugeniu Parghel, originar din Câmpulung Muscel, fiul unei bucovinence bogate şi de neam mare, din Cernăuţi, bunica Maria Parghel. Ea fusese măritată după un regăţean, aşa cum era moda imediat după Marea Unire şi aşa a ajuns, cu o dotă impresionantă, la Câmpulung Muscel, unde a organizat o casă, o familie şi o gospodărie în spirit nemţesc (avea şi nişte strămoşi austrieci), cum fusese educată acasă, la Cernăuţi, în timpul imperiului. Femeie aprigă, bunica s-a stins devreme. Se spune că tatăl meu îi semăna şi, la rândul meu, şi eu semăn cu bunica cernăuţeancă, în felul de a munci neobosit, de a avea rânduială în gospodărie, de la atelier, până la cămara pe care o pregătesc de cu toamnă, cu gemuri, zacuşti, lichioruri, şi pe urmă împart prietenilor din belşugul ei.
De mâna mamei
- Mama v-a înţeles chemarea artistică?
- Cu o modestie şi o smerenie duse la extrem, mama nu s-a revoltat, nu s-a plâns niciodată, şi-a dus crucea grea până la capăt, adică m-a crescut pe mine şi m-a ajutat să-mi urmez talentul, în ciuda tuturor opreliştilor, să devin pictor. Mi-a stat alături apoi, până la sfârşitul ei, ajutându-mă să-mi cresc, la rândul meu, copiii, locuind mulţi ani împreună, în micuţul ei apartament de două camere din Suceava, unde ne-am mutat după moartea tatei. A continuat să fie aceeaşi modestă şi smerită asistentă la secţia de pediatrie nou-născuţi, singura care putea să introducă ace de grosimea firului de păr în vasele de sânge fragile ale micuţilor din incubatoare, pentru a le administra diverse tratamente. Născuţi prematur, după travalii istovitoare, aproape morţi, erau înviaţi de mama a doua zi, după ce reuşea să le pună perfuziile cu mâinile ei uşoare şi fine, ca două păsări albe. Dar marea pasiune a mamei era pictura. Era refugiul ei din faţa realităţii crude, a opreliştilor de tot felul, a nedreptăţii sistemului. O salva faptul că putea să se aşeze în faţa şevaletului de pictură sau a caietului de desen, fie şi pentru un ceas, după ce muncea din greu, ture de noapte, la spital. Mama putea să facă Artele Plastice liniştită, avea un simţ al detaliului şi al culorii formidabil (am în colecţia mea nişte acuarele făcute de mama la 12-13 ani, în perioada în care era elevă la Şcoala Centrală din Galaţi, care te lasă mut de uimire!). A şi făcut, în 1960, când am venit din munţi, doar pentru sufletul ei, Şcoala Populară de Artă din Suceava, secţia pictură şi secţia canto. S-a mulţumit cu atât, femeie singură, văduvă, îşi urma visul mergând cu mine de mână la cursurile şcolii, pentru că nu avea cu cine să mă lase, după ce ieşea din turele de la spital. Şi mă ţin minte jucându-mă acolo, printre şevalete şi planşete, în miros de vopseluri, sau ascultând-o cum cânta lieduri de Schubert, în limba germană.
- Când aţi început să daţi semne că vă veţi îndrepta, inevitabil, spre pictură?
- Nu a plănuit nimeni cu mine să ajung pictor, decât Dumnezeu, cred. Mama, cum spuneam, nu mi-a impus nimic, dar am văzut-o de mic pictând şi desenând, momente în care pe chipul ei apărea bucuria şi atunci mi-am zis că trebuie să fie ceva minunat. Uneori, mai vindea câte o reproducere, câte o iconiţă şi mai punea un bănuţ deoparte pentru mine. Era foarte religioasă, credinţa ei şi pasiunea pentru pictură o făceau să iasă din universul strâmt şi urât al traiului greu şi plin de lipsuri. Se ruga lui Dumnezeu şi proniei cereşti să-mi poarte de grijă şi să-mi arate drumul în viaţă. La Suceava, am făcut şcoala primară şi gimnazială, unde am avut, spre norocul meu, buni profesori la matematică şi la fizică. Pe atunci, desenam doar hărţi, rugând-o pe mama să mă înveţe cum să copiez la scară şi imitând-o în meticulozitatea cu care lucra.Abia în vacanţa mare dintre a şaptea şi a opta am dat primele semne de talent, prin ceea ce-mi place şi astăzi să fac cel mai mult, şi anume - desenarea portretelor. Am stat peste vară la mătuşa Valerica, sora mamei din Iaşi, o femeie tare aprigă, care s-a luptat mult să mă disciplineze, şi acolo am început să desenez portretele ei, ale unchiului, ale verilor mei, chiar schiţe din Grădina Copou, unde petreceam ore lungi, până venea ea de la serviciu. Şi aşa am venit din vacanţă cu o mapă cu câteva schiţe, acuarele şi portrete, pe care le-am arătat la începutul anului şcolar noului nostru profesor de desen, pictorul Adrian Bocancea, absolvent de Arte Plastice la Iaşi, care făcea parte din avangarda revoluţiei culturale care reintrodusese programa occidentală în locul celei sovietice, staliniste. Mi-a dat un zece, m-a încurajat, iar asta mi-a dat aşa nişte aripi, că am început să lucrez ca un nebun, iar în scurt timp, fiecare coleg, prieten, vecin, avea câte un portret de la mine. Deşi rudele au insistat să mă dea la o şcoală profesională, "la o meserie", mama a observat talentul meu şi, fără să insiste, fără să mă îndrume sau să mă stimuleze în direcţia asta, m-a lăsat să-mi urmez propria voinţă şi să dau examen la Iaşi, la Liceul de Artă "Octav Băncilă", pentru că ea ştia că aşa se învaţă arta şi nu "după ureche". Am dat examen la acel liceu, am luat note foarte mari la toate şi am terminat printre primii, într-un "pluton" de elevi preţuit şi lăudat de toţi profesorii de artă plastică pe care i-am avut.
Ucenicul lui Baba
- Întâlnirea dvs. cu marele pictor Corneliu Baba aţi socotit-o, întotdeauna, ca providenţială. În ce fel v-a influenţat cariera, apropierea de un asemenea maestru, faptul că i-aţi fost student, discipol?
- Faima lui Baba era vie şi cultivată cu religiozitate în liceul nostru din Iaşi. Un loc "sacru", de care ne apropiam cu sfială şi vorbind în şoaptă, era podul în care avusese atelierul şi chiar locuise o vreme Corneliu Baba, şi el fost elev acolo, în anii '20. Şi era de la sine înţeles că dacă Baba studiase la Bucureşti, trebuia şi noi să ajungem tot acolo, urmând legenda vie. Deşi eram doar elev, în 1971 eram deja laureat al Festivalului Tineretului, secţiunea artă plastică, apoi am expus în grup pe simezele ieşene. Nu am intrat din primul an la Conservatorul de Artă Plastică "Nicolae Grigorescu" din Bucureşti, am fost scutit de armată şi am stat să mă pregătesc temeinic, după care am intrat, tocmai când Baba îşi reluase locul la catedră. Am avut norocul, aşadar, să-i calc din nou pe urme şi să-l am ca profesor, chiar să-i devin apropiat.
- Cum era viaţa de student pe atunci?
- În primul an de studii, îmi lăsasem barbă mare şi plete, eram roşcat, iar Baba, care mă remarcase pentru că-i plăcuse mult caietul meu cu schiţe, mi-a spus că semăn cu un personaj al lui Vermeer şi m-a chemat să-i pozez pentru o temă inspirată din pictura olandeză. În prima zi a şedinţei, eram la şapte dimineaţa la uşa atelierului său din Str. Pangrati. El era deja acolo şi mi-a dat un sandviş cu păstrăv, un păhărel de whisky (eram o beldie, înalt, slab şi plin de emoţii), apoi mi-a pus o pălărie cu panaş şi m-a aşezat pe un scaun, pe fondul unei muzici de Brahms (avea o colecţie impresionantă de discuri cu muzică simfonică). Din şedinţa aceea mi-a făcut un portret pe care l-a păstrat pe perete în atelierpână la moartea sa, alături de portretele soţiei şi ale câtorva prieteni. După ce am terminat şedinţele de pozat, mi-a dăruit două pensule mari, olandeze, "Rembrandt", foarte preţioase, în penuria de materiale care era atunci. Şi, într-o zi, m-a chemat să-l însoţesc la un magazin de specialitate, "Fondul plastic", de lângă Gara de Nord, eu crezând că vrea să îl ajut să-şi care materialele. Dar am fost copleşit să văd că a cumpărat o trusă întreagă de pictură, cu pensule, culori, vopseluri şi mi le-a dăruit mie. Pe urmă, din deplasările sale în străinătate, venea mereu cu mici daruri pentru noi, studenţii săi favoriţi. Păstrez şi acum în atelierul meu o cutie de vopseluri, pe care l-am rugat să mi-o semneze, pentru că altfel n-ar fi crezut nimeni că o am chiar de la maestrul Baba! Am fost de multe ori în casa şi în atelierul său, am purtat lungi conversaţii artistice şi personale, i-am povestit de pasiunea mamei pentru pictură şi maestrul chiar a vrut să o cunoască. Mama a venit la Bucureşti când am terminat facultatea şi l-a întâlnit pe Baba: a fost punctul culminant al măruntei ei vieţi artistice. I-a dăruit maestrului o copie după "Odihna la câmp", aşa cum le făcea ea, cu minuţiozitate, lucrase vreo jumătate de an la ea, iar Baba i-a dăruit nişte pensule subţiri, subţiri, de acuarele fine. Mama s-a fâstâcit complet de emoţie, când a făcut ochii roată prin atelier şi, mai ales, când l-a văzut pe Baba, cu pletele lui albe, pedant, îmbrăcat cu un costum englezesc după ultima modă (era foarte elegant maestrul, avea pe atunci mai bine de şaptezeci de ani!) că o îmbrăţişează şi o sărută pe obraz. Era extrem de generos. Baba i-a trimis mamei din Paris o vedere cu "Mona Lisa", în care-i mulţumea, încă o dată, pentru lucrare, şi o felicita că are un fiu de mare viitor artistic, adică pe mine!!! În ce mă priveşte, studenţia la Bucureşti a însemnat patru ani foarte frumoşi, plini de acumulări, chiar dacă grei: făceam naveta Bucureşti - Suceava, ca să-mi văd familia. În anul doi de facultate, eram deja căsătorit cu prietena mea din liceu şi aveam primul copil, pe Ciprian. Am cunoscut-o la concertele de la matineu ale Filarmonicii ieşene, unde mergeam în fiecare duminică dimineaţa, noi, elevii de la arte plastice, împreună cu cei de la liceul de muzică. Printre aceştia, era şi o fată micuţă şi oacheşă, din Câmpulung Moldovenesc, cea care avea să devină prima mea soţie, regretata Anca Parghel, marea interpretă şi compozitoare de jazz. La un moment dat, m-am decis să plec la Suceava. Într-o zi, maestrul mi-a spus, cu nostalgie: "Acum te-ai însurat, ai copii... Bine ai făcut, că uite, eu nu am copii şi îmi pare rău. Dar, ai grijă: să încui de şapte ori cu cheia uşa atelierului, când intri să lucrezi!"
Cu şevaletul în spate!
- Şi aşa aţi făcut?
- Aşa am făcut, am continuat să lucrez, deşi noua condiţie de profesor de desen la şcolile din satele dimprejurul Sucevei, unde făceam naveta, şi mai apoi, şi la Şcoala Populară de Artă, îmi limita mult timpul. Am expus mult în Suceava şi Iaşi, am devenit cunoscut, apoi am participat la tabere de creaţie naţionale şi internaţionale, am avut expoziţii personale şi de grup în ţară şi în străinătate, mi-au fost achiziţionate lucrări pentru colecţii publice şi private. Am continuat să ţin legătura cu lumea artistică de la Bucureşti, nu am vrut să rămân doar un pictor de provincie. În paralel, Anca, şi ea deja celebră, m-a introdus şi în lumea muzicală, însoţind-o de multe ori în turnee şi la concertele ei, peste tot, în ţară şi în străinătate. A fost o perioadă foarte plină, deşi ritmul acesta halucinant mi-a degradat mult sănătatea, m-am îmbolnăvit grav, de epuizare, şi m-am vindecat prin grija mamei şi prin, ce credeţi? Prin terapia pădurii! Exact! Pădurea m-a vindecat! Am ieşit cu şevaletul în aerul tare şi curat al pădurilor din jurul Sucevei, cât de mult şi de des puteam, şi aşa m-am întremat, încetul cu încetul. Mai târziu, am încercat să fiu pe urmele maestrului Baba, şi când am ajuns profesor la Academia de Artă din Iaşi, la începutul anilor '90, şi în 1993, când am venit la Academia din Bucureşti. Au fost ani foarte buni, mi-au trecut prin mână studenţi care au confirmat şi am avut, la rândul meu, de învăţat din relaţia cu ei, cu tinerii, cu entuziasmul lor nestăvilit, cu capacitatea lor inovatoare în limbajul şi în expresia artistice.
"Eugeniu, tatăl meu"
- Am celebrat, de curând, Sfintele Paşti. Mai trăiţi bucuria marilor sărbători creştine?
- Da, anul acesta m-am pregătit într-un fel special. Deşi i-am iubit foarte mult, trăiesc cu sentimentul că nu le-am mulţumit destul părinţilor mei. Mai ales tatălui meu, Eugeniu Parghel, cel mort de tânăr şi atât de încercat de viaţă, am vrut, în postul acesta al Paştelui, să-i dedic una dintre expoziţiile mele. A fost vernisată la Galeria "Curtea Veche" şi se numeşte chiar aşa, "Eugeniu, tatăl meu". Cuprinde mai multe lucrări cu temă religioasă, "Puneri în mormânt", "Coborâri de pe cruce", scene cu Maica Domnului, dar şi desene şi colaje. Am vrut să fie, dacă vreţi, nu numai o pomenire pentru sufletul lui, ci şi o reabilitare a imaginii sale, care atât de mult şi pe nedrept a fost degradată şi atârnată ca o tinichea de trecutul meu şi, mai ales, al mamei, care mult a avut de suferit, sărmana, ca văduvă de puşcăriaş politic. Îi mulţumesc lui Dumnezeu că am putut să fac asta, mă simt împăcat faţă de memoria sa şi a mamei mele, eliberat de trecut, dacă vreţi, de strângerea de inimă pe care o aveam, gândindu-mă la el, că nu a trăit mai mult ca să se bucure de viaţă, să mă vadă împlinit ca artist, ca om ajuns în rândul lumii. Şi pe mine m-aîncercat mult viaţa... şi dacă n-aş fi avut credinţă în Dumnezeu, nu ştiu cum aş fi ajuns!... Acum, mi-am găsit liniştea, alături de Doina Fodor Lavric, cea de-a doua soţie a mea, şi ea din lumea muzicii, dar a celei tradiţionale. Ne bucurăm când ne vin copiii şi nepoţii în vizită (am două nepoate de la Ciprian, fiul cel mare), când vin prietenii şi avem lungi discuţii în jurul unei mese pentru care îmi e drag să pregătesc eu însumi bucatele. Sunt fericit când văd primele raze de soare că pătrund dimineaţa, prin geamul dormitorului meu de la mansardă, şi cad pe unul din tablourile mele preferate, umplându-l parcă de viaţă. E una din minunile vieţii să poţi să vezi lucrurile dincolo de realitatea lor limitată, să-ţi umpli sufletul cu imagini luminoase, pozitive, şi mintea cu gânduri bune, de recunoştinţă şi de dragoste faţă de semeni. Am făcut şi anul acesta un coş mare, cu ouă roşii, şi un "cuptior" plin cu cozonaci bucovineni, ca la Suceava, şi am mers cu ei la biserică, spre a fi sfinţite, şi le-am împărţit apoi celor dragi, cu bucurie şi nădejde de mai bine!