"O familie cât un Parlament al României"
- Domnule Constantin Chiriac, în dvs. coexistă două personalități total diferite: sunteți actor, dar și unul dintre cei mai buni manageri de teatru din Europa, creatorul excepționalului Festival Internațional de Teatru de la Sibiu. De unde ați pornit în aventura vieții? Unde se află Paradisul pierdut al copilăriei dumneavoastră?
- Din fericire, cred că eu nu am pierdut acel Paradis, nu am ieșit din copilărie. Cine pierde copilăria pierde locul acela unde se duce desculț, cu picioarele pe pământ și mângâie cu palmele cerul... Când nu mai ai acest loc sublim, nu mai ai centrul Pământului, ești pierdut. Toți trebuie să înțelegem acest lucru, că suntem legați cu fire nevăzute de pământul și de locul în care ne-am născut. Eu am copilărit în apropiere de Iași, la Prisăcari, pe malul Prutului. Era o familie incredibilă, cât un Parlament al României. Tata a avut 17 frați, mama avea 16. Am avut doi bunici minunați, dintre care unul a fost preot și a trăit 105 ani. A făcut ultimul copil la 78 de ani. Bunicului i-a explodat inima când au intrat rușii în țară. I-au luat pământul, a fost forțat să semneze că donează totul statului. Când a scris hârtia aia, sufletul lui a murit. A zis: "Nu vorbește rusește neamul meu". Eu am respectat ceea ce a zis bunicul. Am făcut un liceu celebru în Iași, "Constantin Negruzzi", pe vremea când era doar școală de băieți și avea un regim drastic, mai serios decât o școală militară. Avea o bibliotecă foarte mare și se făcea sport de performanță. După aceea, am venit să concurez pe locurile de la teatru, în Sibiu. Ceaușescu a vrut doar Cântarea României și tăiase viața artistică, erau doar opt locuri la teatru. 580 de concurenți pe un loc. Am avut șansa să fiu admis și am început să mă adaptez la Sibiu, un loc în care era o cu totul altă mentalitate decât cea din Moldova. În primul rând, oamenii erau mult mai calculați, mai ordonați și mi se păreau mai reci. În oraș, la ora 9 seara, toate porțile erau închise. Sibiul a fost întotdeauna un loc special. Pe la 1543, aveau deja aici scenă de teatru, cu scripeți și cu decor. Nu degeaba Liszt dădea concerte fie la Viena, fie la Sibiu. Lucruri extraordinare s-au întâmplat în orașul ăsta. Și trebuie respectat spiritul acestui loc.
Primul rol
- Când ați știut că veți fi actor? A fost o dorință sau v-ați dat seama că acesta este talentul pe care l-ați primit și aveți datoria de a-l respecta?
- Cred că am descoperit ideea de a deveni actor când am zis prima oară o rugăciune în biserică, cu voce tare. Aveam trei ani. Bunica de pe mamă era o ființă fantastică, crescuse singură 16 copii și era un om educat. Am stat o vară la ea. Îmi citea basme și poezii, urmărind cu degetul rândurile. Până toamna, alături de ea, știam să citesc și să scriu. În noiembrie, la hramul bisericii, am spus Crezul cu voce tare. Este unul dintre cele mai înălțătoare momente pe care le-am trăit. Un glas curat, de copil, în biserică. Bătrânii mă băteau pe umăr și... îmi puneau câte un bănuț în buzunar. Așa mi-am cumpărat prima pereche de pantofi și au fost probabil cei mai curați bani pe care i-am câștigat. După aceea, am învățat sute de poezii, cred că acum aș putea să recit două săptămâni încontinuu. Momentul acela rămâne însă unul special. Probabil, acela a fost începutul, chiar dacă eu nu realizam la acea vârstă.
- Ați visat să fiți actor și ați ajuns un mare manager de teatru. Nu vi se pare o trădare? Cum împăcați managementul cu visul tinereții?
- E un lucru pe care mi l-am asumat. Actorul ajută enorm ceea ce înseamnă toată această dimensiune uriașă managerială, îi dă viziune. În același timp, managerul îl ajută pe actor să aleagă să nu se bage în atât de multe... E o tentație a puterii peste tot. Aproape toți directorii de teatre care sunt actori sau regizori și-au făcut instituția după chipul și asemănarea lor. Mi se pare aberant. Eu joc foarte puțin în teatrul pe care îl conduc. Purcărete pusese cinci spectacole pe scena de aici și eu nu eram în nicio piesă. A venit într-o zi și mi-a spus că, dacă eu nu vin să joc măcar într-o piesă de-a lui, el pleacă. "O să consider că nu ai încredere în mine și nu vrei să joci în spectacolele mele și mă folosești doar ca pe un mercenar", mi-a spus. Și așa am făcut un spectacol cu actorul Virgil Flonda, "Așteptându-l pe Godot". Nu am abandonat actoria, nu am cum. Încerc să joc măcar un rol important pe an în teatru. În afară de asta, fac în fiecare an multe one-man-show-uri, în afara țării.
- Lucrați cu regizori excepționali, de talie internațională, și cu actori de primă mână. Cum ați reușit să îi aduceți și cum reușiți să îi păstrați la Sibiu, când ei ar putea cu ușurință să își găsească un loc bun oriunde în lume?
- E performanța teatrului. Orice regizor vrea să aibă condiții bune de lucru, o echipă capabilă și un foarte bun sistem de promovare. Nu a fost simplu să îl conving pe Purcărete, de exemplu, să vină aici. L-am chemat la Festival, i-am arătat oamenii și sistemul nostru de lucru. A văzut că vrem să facem performanță și probabil asta l-a convins. E ca în sport: noi ne antrenăm aici zi de zi, minimum opt ore pe zi. Altfel nu poți avea campioni. Când pornesc un spectacol, eu știu exact ce festival avem partener și ce e de făcut cu el, nu facem nimic pe genunchi. Ne-am străduit să oferim ceva la nivel înalt. În plus, ne dezvoltăm ca unul dintre centrele cele mai importante din lume, pe zona artelor și spectacolelor. Nu spun asta cu lipsă de modestie. Este vorba atât despre Festivalul de Teatru, dar și despre ceea ce gravitează în jurul său: o bursă de spectacole, o școală de management cultural și o școală de teatru, legată direct de ceea ce se întâmplă pe scenă, pentru că promovăm foarte mult tinerii. Când ai aceste atuuri într-un oraș ca Sibiul, e mai ușor să convingi oamenii să îți rămână alături.
"Patru sute de spectacole pe an, cu toate biletele vândute"
- Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană. A contat acest lucru? A fost o oportunitate de care ați profitat?
- A fost o șansă extraordinară! Când am vorbit în fața comisiei, în încercarea de a-i convinge să ne declare Capitală Europeană, a fost o misiune grea. Noi aveam un concept artistic și aveam forță culturală, dar erau amănunte de ordin practic, pe care de obicei le trecem cu vederea când discutăm despre artă, însă fără de care nu poți exista. Când am mers în fața comisiei, nu aveam în Sibiu niciun hotel de 5 stele, niciunul de 4 stele, de trei stele aveam doar unul, Împăratul Romanilor. Asta era în 2004. Acum avem 3 hoteluri de 5 stele, 7 de 4 stele alte 3 în construcție, alte 2 de 5 stele în construcție, e cea mai bună infrastructură hotelieră din România. Noi am mers însă cu un proiect artistic, pentru el m-am bătut. Și cea mai bună investiție am făcut-o în oameni. Pentru că, dacă acum 10-15 ani, când aduceam primele companii de stradă și, când babele vedeau trupele pe picioroange, își făceau cruce și copiii o luau la fugă, acum strada pietonală, Piața Mare și Piața Mică, au devenit zone de întâlnire, de bucurie, cum în puține orașe europene găsești. Acum suntem într-o normalitate. Suntem un teatru cu peste 400 de spectacole pe an și jucăm cu toate biletele vândute.
"Teatrul Național din Sibiu în Liga Campionilor"
- Pentru unele piese sunt epuizate biletele și cu două luni înainte. Am văzut oameni veniți din țară special pentru anumite spectacole. Cum reușiți să seduceți publicul în acest fel?
- Noi am adus calitate publicului, an de an. Și în primul rând, la început am mers noi către el. Cu ajutorul Festivalului de Teatru, am dus miracolul spectacolului aproape de omul normal, i-am dat șansa de a sta elegant la o terasă și să vadă un spectacol. După un an, doi, va avea curajul să intre și la agenție sau în sala de spectacol. Am mers către public și nu oricum. Avem un parteneriat strategic cu Japonia, suntem parteneri în cea mai importantă ligă de teatru din lume - Odeon de la Paris, Teatrul Național Bruxelles, Abadia de la Madrid sau Teatrul Folk din Suedia. Teatrul Național din Sibiu e în această Ligă a Campionilor. Calitatea oferită publicului este pe primul loc și asta se vede. Ei simt că nu îi trădez. Se întâmplă să plec noaptea de la teatru și să iau un taxi. Mi s-a întâmplat de nenumărate ori ca, atunci când bag mâna în buzunar să plătesc, șoferul să îmi spună: "Vai, domnule Chiriac, noi câștigăm atât de mult pe timpul festivalului, nu e nevoie să plătiți". În momentul în care un om de rând care trăiește din câștigul ăla și recunoaște și e dispus să spună: "dumneata nu plătești", înseamnă că s-a schimbat ceva profund în viața lui și în viața comunității. Este, probabil, cea mai frumoasă recunoaștere pentru ceva ce ai făcut. Sigur, există și miile de premii, însă ele sunt acolo, într-un palmares. Această recunoaștere mă emoționează și mi se pare esențială: ai făcut ceva cu adevărat pentru oameni.
- Ediția de anul acesta a Festivalului va fi una specială?
- În fiecare an încercăm să facem din Festivalul de Teatru un eveniment special. Anul acesta este, în plus, și o ediție aniversară, împlinim 20 de ani. Ne-am străduit să demonstrăm că, în pofida crizei, poate să fie mai bună ca ediția de anul trecut. Mereu mai buni. Să avem mai multe personalități, să avem mai multe bilete, pentru că, spun cu mare bucurie, este o bătălie pe bilete. Acest Festival este copilul meu, e normal să îmi doresc să fie tot mai bun, de la an la an. Mi-am asumat riscuri uriașe când l-am pornit. La primele trei ediții, pentru că nu am avut destui bani să îl fac, mi-am pus gaj casa mea și a părinților mei, ca să obțin finanțarea. Am riscat pentru că am crezut în el. Mulți mi-au zis să îl fac mai mic, dar eu am vrut mai mare și mai mare. Dar asta, pentru că am călătorit și am văzut ce se face în lume, știam în ce mă bag și știam potențialul oamenilor din echipa mea. Anul acesta, tema Festivalului este dialogul. Cred că avem nevoie de dialog, în țara asta, ca de aer.
- Înainte, tonul vieții culturale se dădea la București. De acolo veneau ideile și mai ales banii. Ați reușit să vă decuplați de Capitală?
- Noi suntem total independenți. Bucureștiul înseamnă un loc de mare piedică, o adunătură uriașă, în care nu există ideea de interes național sau ideea de performanță sau de moralitate, ci ideea de "mă descurc" și ideea de "eu ce am de câștigat"? Altfel, e un oraș frumos, soția mea e de acolo.
"Dumnezeu este pretutindeni, nu unde îl exilăm noi, în ceruri"
- De 20 de ani faceți acest Festival, unul dintre cele mai mari din Europa. În același timp, țineți și Teatrul "Radu Stanca" și aveți sute de proiecte. De unde vă luați forța necesară?
- În fiecare zi fac sport și în fiecare zi spun cel puțin o oră și jumătate de poezie. Poezia e pentru mine o stare de bine și de sănătate. E principala mea resursă. E important să treci măcar prin marii poeți ai lumii și să încerci să găsești ce este astăzi și acum important și valabil și emoționant pentru tine. Scriu de mână poeziile care îmi plac. Am scris tone, zeci de cărți, pe care le-am copiat, le-am vrut să curgă prin mâna mea, să treacă prin mine acel verb. "Mi se pare trist și de ne-nțeles/ Că nu privim la cer mai des/ Că nu culegem flori și nu zâmbim/ Noi, care atât de repede murim". Scriu de mână într-un caiet aceste versuri și deja mă simt mai bine.
- Simțiți că îl aveți pe Dumnezeu aproape în astfel de momente?
- Dumnezeu este pretutindeni. Este un dialog permanent cu El. Poezia face parte din rugăciune. Biserica e un loc, dar sunt multe locuri cu har. Sunt ortodox, dar nu pot să mă limitez la o imagine despre Dumnezeu, ca la un bărbos care te urmărește. Relația cu El este personală, nu neapărat prin instituții. Cine poate să dețină secretul relației mele cu divinitatea, ce instituție? De multe ori, noi îl trimitem pe Dumnezeu undeva departe. Nu, Dumnezeu este foarte aproape. Este peste tot și este, în primul rând, în locul cel mai concret, în pământul de care suntem legați ombilical. Dumnezeu este pretutindeni, nu unde îl exilăm noi, în ceruri. Niciunul dintre noi nu moștenim pământul și tot ce încercăm să adunăm o să dispară, la un moment dat. Ce nu dispare este ceea ce avem la nivelul legăturilor dintre oameni, al întâlnirilor generatoare de emoții. Am întâlnit un astfel de om special în India. Fusese condamnat la închisoare pe viață de Indira Gandhi pentru că, pe cea mai mare foamete, a dat voie oamenilor să taie vacile. A fost condamnat. Timp de 15 ani a stat într-o închisoare specială: într-o groapă, cu spatele pe o lespede și acoperit de o altă lespede. Nu se putea mișca, avea doar un orificiu pe unde i se dădea puțină mâncare și puțină apă. Așa a trăit 15 ani. L-am cunoscut, am fost invitatul său. Și, într-o dimineață, m-am trezit pe la patru și l-am văzut în fața casei, în razele lunii, levitând. Plutea. Și roată, împrejurul său, un cerc în care se topise zăpada. Nu ai cum să explici așa ceva. De unde acea putere? E în om, prin prezența lui Dumnezeu. E o forță care te determină să faci lucruri unice și care te determină să dai energie și credință celor din jur fără a-ți asuma o treabă de misionar, fără a-i pune pe oameni în genunchi, să bată mătănii. Ci, pur și simplu, se întâmplă când îți asumi rolul de a dărui. În rest, am fost un călător, forța mea a fost de a mă adapta și de a înțelege.
- La Festivalul de Teatru de la Sibiu vin foarte mulți străini. În afară de spectacolul oferit, ce le-ați spune acestor oameni despre România?
- Le-aș spune ceva ce am povestit și în Congresul American, unde am avut șansa de a vorbi două minute. În Congres, le-am spus o poveste simplă. România, cu capitala la București, nu la Budapesta, are o regiune numită Maramureș, undeva, în nordul țării, o regiune unde oamenii sunt mai aproape de pământ, de Dumnezeu și de curățenie. Acolo e o localitate numită Ieud, unde se află cea mai înaltă biserică de lemn din Europa, veche de 600 de ani, cu o turlă ca un strigăt către Dumnezeu. Biserica e construită pe cel mai înalt loc al satului, lângă cimitir. Oamenii locului se ocupă cu agricultura și cu animalele și cu meșteșuguri străvechi. S-a întâmplat odată să ia foc biserica. Atunci oamenii au alergat de pe câmp și au stins focul cu laptele muls de la oi. Aceasta e țara pe care o vizitează. Și le-aș mai spune și că unde e mult har e și mult păcat.