Convenţia trebuia să aleagă noua conducere a partidului, după pierderea alegerilor locale şi parlamentare din 2012. Din cele trei moţiuni (susţinute de preşedintele în funcţiune, V. Blaga, E. Udrea, fostul ministru al dezvoltării regionale, şi europarlamentarul M. Macovei), câştigătoare s-a vădit a fi cea intitulată "România dreaptă", propusă de liderul grupării. V. Blaga a fost confirmat, cu câteva sute de voturi diferenţă, drept preşedinte. Din poziţia secundă, Elena Udrea a contestat rezultatul şi a solicitat, după renumărarea voturilor, un al doilea tur de scrutin. În confruntarea directă cu V. Blaga, spera ea, rezultatul ar fi fost altul, mai ales că voturile "reformiştilor" (moţiunea Monicăi Macovei) s-ar fi vărsat în contul său. Câştigând cu peste 50% din voturi, "aripa Blaga" a refuzat continuarea unei bătălii deja tranşate. Pe scurt, până la un punct, aceasta a fost "povestea" congresului PDL din 23 martie. Dacă s-ar fi rezumat doar la atât, nu s-ar fi deosebit de alte manifestări de gen. În toate partidele, schimbarea echipelor de conducere generează conflicte, contestaţii, discuţii violente. Evenimentul provocat de PDL a avut însă un ecou diferit şi a provocat un imens scandal, din cauze cu totul speciale.
PDL-ul a fost partidul care a dat ţării, pentru două mandate succesive, un preşedinte cu totul deosebit în raport cu predecesorii săi. Traian Băsescu s-a declarat "preşedinte-jucător" şi şi-a propus ca obiectiv principal modernizarea structurilor statului, eliminarea "sistemului ticăloşit", care a făcut ca România să aibă, în concertul Europei contemporane, cea mai proastă imagine, de ţară imprevizibilă şi coruptă, cu o democraţie aparentă şi o justiţie manipulabilă. PDL-ul a fost "vehiculul" cu care Băsescu şi-a urmărit ţelurile, preşedintele impunându-l la guvernare (într-o formulă de coaliţie), după succesive alegeri în care n-a obţinut, totuşi, o majoritate absolută. Chiar dacă PDL-ul a părut că urmează - ca forţă guvernamentală - întrutotul deciziile prezidenţiale, el s-a manifestat, de destule ori, asemănător celorlalte partide româneşti, adică a urmărit, în primul rând, ca grup organizat, satisfacerea intereselor proprii. Criza economică generalizată a făcut ca această "înclinaţie tipic românească" să fie mai vizibilă ca în cazul altor partide ce s-au perindat pe la guvernare. Electoratul însuşi nu a înţeles încercările preşedintelui de a face "o altfel de politică" şi a amendat dur, la ultimele "parlamentare", partidul pe care el încerca să-l reformeze, promovând atât intelectuali cu idei politice apropiate, cât şi politicieni tineri, mai puţin rodaţi în iţele jocului public de tip balcanic.
Încercarea preşedintelui Băsescu a fost, de la început, sortită eşecului. Traian Băsescu a preluat partidul care avea să-l impună preşedinte al ţării în 2004, printr-un "paricid". În 2001, el l-a înlăturat, după zece ani de domnie, pe liderul fondator, Petre Roman. Tentativa de schimbare a modelului de acţiune politică din ultimii ani, dar, mai ales, impunerea la vârful grupării a unor lideri tineri fără merite deosebite în funcţionarea acesteia, a alertat "vechea gardă", care a devenit, treptat, nesigură pe propriul statut. "Tripleta B-V-B" (Blaga-Videanu-Berceanu), dar şi alţi lideri marcanţi (Frunzăverde, Stânişoară) s-au simţit ameninţaţi de "obrăzniciile" politicienilor susţinuţi de preşedinte, care n-au reuşit să performeze politic. E drept, efectele dure ale crizei au fost o greutate suplimentară uriaşă în bătălia pentru păstrarea poziţiei electorale a partidului. Căderea guvernului Boc, în urma pierderii majorităţii guvernamentale şi apoi înfrângerea catastrofală la alegeri au blocat "planul" preşedintelui Traian Băsescu la jumătate de drum. Cu adversari de-o ferocitate extraordinară (grupaţi în USL), cu un electorat alienat printr-o propagandă deşănţată, Băsescu s-a pomenit, cu un an şi ceva înaintea întoarcerii sale oficiale în politică, fără altă posibilitate imediată de acţiune decât PDL-ul. Deşi, prin Constituţie, preşedintele este echidistant politic, d-l Băsescu s-a implicat direct în reaşezarea postelectorală a PDL-ului. Un partid înfrânt se orientează, însă, întotdeauna, spre liderul pe care el îl consideră capabil, prin pragmatism şi fermitate, să-l reconecteze la "jocurile" desfăşurate pe scenă. Pentru PDL, acest lider este Vasile Blaga. Blaga a reuşit să fie confirmat în fruntea partidului, cu misiunea expresă de a-i asigura nu doar supravieţuirea, ci şi reîntoarcerea la un trend electoral ascendent. Supus temperamentului său (care i-a mai jucat feste), Traian Băsescu a anunţat, ca şi Petre Roman, retragerea din partid, în vederea unei alte posibile construcţii "de dreapta". P. Roman a greşit plecând (cum s-a văzut din "destinul său istoric"), T. Băsescu riscă, în contextul actual, aceeaşi soartă. Dimpotrivă, o dreaptă solidară, grupată în jurul PDL-ului, având drept sprijin (discret) preşedinţia ţării, ar fi putut să polarizeze, până în 2014 şi în perspectiva parlamentarelor din 2016, toate speranţele clasei mijlocii româneşti, rămasă de izbelişte prin revenirea stângii la putere. Un partid de dreapta divizat şi fragil va fi însă înghiţit de formaţiunea liberală, tot mai obedientă faţă de un lider fără scrupule şi fără idealuri.