Când am cunoscut-o pe Alina Giurcan nu ştiam prea multe despre "Noii ruşi" şi nici despre drama basarabenilor deportaţi cândva în Siberia. Venită de dincolo de Prut, de la Ungheni, Alina Giurcan a ajuns la Bucureşti în drumul ei spre zări noi şi lumi mai calde. A rămas împreună cu familia ei în Capitală, unde a descoperit, printre altele, frumuseţea bisericii Sf. Alexie şi ajutorul unor oameni minunaţi, cu multă credinţă. În doar câţiva ani, Alina Giurcan şi-a făcut un rost al ei, dar, neobişnuită cu marele oraş, simte că mai are de aşteptat. Mai are până să-şi găsească drumul ei adevărat şi nu se sfieşte să recunoască asta, convinsă că, luând exemplul "Noilor ruşi", cândva se va retrage într-un loc îndepărtat şi împădurit; un loc unde să-şi regăsească liniştea, dimpreună cu tresaltul mistic al unor clipe petrecute împreună doar cu Dumnezeu.
Li se mai spune "Noii ruşi" şi numărul lor creşte mereu - atât cât să populeze astăzi 200 de sate şi cătune, risipite în sălbăticia aspră a Siberiei. Aparent, "Noii ruşi" sunt nişte fiinţe ciudate - orăşeni bogaţi şi instruiţi (mulţi milionari şi oameni de afaceri), care, sătui de atâta bine, au decis să se refugieze cu întreaga familie la marginea lumii, fără a lua cu ei nimic care să le uşureze traiul sau munca zilnică. Au venit în grupuri mici sau pe rând, fiecare cu povestea lui de viaţă, cu îndemnul şi căutările personale. Au venit, renunţând la averi colosale, la yachturi şi palate luxoase, pentru a trăi ca la început de lume, primitiv şi simplu - departe de lenevia şi confortul marilor oraşe, dar mult mai aproape de rugăciune şi de credinţă, de poezia pădurilor tomnatece şi de tainica respiraţie a celor două mari anotimpuri siberiene: iarna şi restul celor 5-6 săptămâni de vară.
Numărul celor care îl caută pe Dumnezeu în pustietatea pădurilor creşte mereu. Nimeni nu trişează când vine de bună voie în Siberia, şi nimeni nu vrea să pară ce nu este. În Siberia rezistă doar cei puternici şi decişi. Cu toţii refuză banii, avantajele energiei electrice şi chiar binefacerile medicamentelor, înlocuind totul cu rugăciunea, cu miracolul simplităţii şi al remediilor naturiste. Organizează singuri mici spitale şi şcoli, organizează concerte şi spectacole culturale, încât ai zice că, împreună, formează o sectă milenaristă, speriată de multele scenarii catastrofice ale profeţiilor nostradamice. "Noii ruşi" sunt însă ortodocşi curaţi. Au preoţi, au biserici, au icoane la care se roagă. De altfel, fiecare nouă aşezare nu începe altcumva decât cu o cameră de bârne închinată lui Dumnezeu şi, alături, un bordei săpat direct în pământ. Bordei de fost miliardar, cu vedere direct la cele mai superbe şi exclusiviste privelişti - pădurea de mesteceni primăvara, într-o poieniţă invadată de linişte şi împăcare, stârnind la orele de taină ale înserării puzderie de nuanţe florale pe un câmp verde şi proaspăt smălţuit.
Cele 10 puteri din Altai sau miraculosul leac al naturii
Dacă o cunoşti mai bine şi ai răbdare să treci peste toate greutăţile începutului, Siberia (spaima deportaţilor şi a celor osândiţi politic) e o mamă bună şi protectoare. Alina Giurcan a descoperit-o din micile reportaje apărute în presa rusă, pe când, foarte bolnavă, traversa un moment extrem de greu şi medicii nu-i dădeau prea mari şanse de viaţă. A descoperit-o apoi din povestirea unchilor ei, Gheorghe şi Vladimir Cucu - basarabeni exilaţi cândva dincolo de cercul polar, care veneau pentru câteva zile la Ungheni (dincolo de Prut) şi, imediat, mângâiaţi de dorul de părinţi şi de neamuri, căutau să se întoarcă la rugăciunea şi liniştea singurătăţii lor siberiene. Plecau grăbit şi cu lacrimi în ochi, nu înainte de a lăsa în dar un borcănel de mare preţ, ce conţinea miraculosul leac al ţinuturilor arctice "Deseatisil Altaiskii" (Cele 10 puteri din Altai) - o pomadă specială făcută din zece componente naturale puse laolaltă, dimpreună cu grăsime de bursuc, coarne de ren, ulei de nucă, armurariu, polen, miere de pădure şi spirt de chihlimbar.
Degeaba a încercat Alina Giurcan să-i descoase şi să afle de ce unchii ei îşi continuau exilul, refuzând să se întoarcă în Basarabia. Cei doi bătrâni se purtau ca nişte călugări sub legământ. Ascunzându-se sfios în spatele unui zid moale de tăcere, cei doi fraţi se mulţumeau doar să ofteze, convinşi că nu oricui îi este dat să înţeleagă forţa spirituală a pustiei siberiene, îndârjirea ei creştină, crescută de-a dreptul din jertfa martirilor de la mânăstirile Nilov, Stolobny, Dalmatov sau Oranki, unde într-o singură zi au fost ucişi 11.000 de preoţi şi călugări fără nicio vină. Pare greu de crezut, dar în Siberia mai trăiesc destui deportaţi moldoveni - oameni cărora li s-a luat cu de-a sila ţara în care s-au
născut, iar echipe de bezbojniki (atei bolşevici) au desăvârşit jaful, furându-le din casă tot ce ţinea de credinţă: candele, cruci sau icoane prăznicare. Au smuls cu ură chipul lui Hristos şi l-au călcat în picioare, lăsându-i pe bătrânii basarabeni să se închine doar la ştergarul şi cuiul rămas în perete.
Nimeni nu ştie de ce deportaţii moldoveni continuă să stea şi acum risipiţi în pustietăţile ruseşti, în sate compacte, cu preot şi biserică ridicată din banii lor, acceptând mioritic o pedeapsă de care nu s-au făcut vinovaţi niciodată. Stau ca nişte călugări în ascultare, alături de foşti milionari ruşi. Stau şi se închină pe mai departe la cuiul din perete, convinşi că misiunea lor este să-şi ducă jerfa până la capăt, spre paza şi întărirea celor de acelaşi neam - care întorşi în Moldova, care pribegiţi prin ţări străine.
Cu picioarele goale, prin zăpada abia aşternută
Fără să ştie prea multe despre "Noii ruşi" şi despre preţul cerut de asprimea singurătăţii siberiene, doamna Alina Giurcan speră să găsească până la urmă un loc al ei - un loc fără păcate şi sminteli; un loc imaginar şi ipotetic, pentru care se pregăteşte mereu, împreună cu copiii ei, cinstind fiecare anotimp cu rucsacul în spinare sau în lungi alergări cu picioarele desculţe - prin iarbă, zăpadă sau frunze uscate, ca un ritual de bucurie închinat simplităţii, aerului curat şi vieţii sănătoase.
Până să-şi găsească pe deplin locul şi liniştea, Alina Giurcan caută să-şi educe copiii cât mai sănătos. Caută să se ţină la distanţă de agitaţia Bucureştiului şi să se apropie de Hristos, alungând orice tulburare sau motiv de ceartă din casă. Încearcă să trăiască frumos şi intens micile bucurii ale zilei, împreună cu cei doi copii, pentru care a renunţat definitiv la televizor şi la tot ceea
ce ar fi putut să tulbure o masă tihnită sau duioşia unei mângâieri de seară. Nu are prieteni mulţi şi nici nu face vizite de complezenţă niciodată. Decât să iasă în nebunia zgomotoasă a Bucureştiului, preferă să rămână în casă cu copiii, să discute cu ei şi să-i înveţe curajul de a fi simpli şi direcţi; curajul de a-şi deschide inima şi de a-şi exprima deschis, fără nicio altă teamă, sentimentele. Sunt lucruri cu care nu te naşti. Sunt lucruri pe care mai întâi trebuie să ţi le arate cineva. Rolul tău, ca părinte, este să fii sincer şi să nu te abaţi de la adevăr. Nu e nimic complicat. Dacă vrei, poţi. Nu trebuie neapărat să te călugăreşti sau să trăieşti în bordeiele întunecate ale Siberiei, ca să prinzi cât de cât gustul simplităţii. Credinţa, ca şi liniştea, se învaţă. Înveţi un paraclis sau un vers de psalm, aşa cum înveţi să auzi tăcerea sau foşnetul fiecărei întâmplări frumoase din viaţa ta.
Ce este simplu se obţine şi foarte greu. Unii, foşti magnaţi şi oameni de afaceri, îşi vând pentru asta averile şi merg să trăiască la capătul lumii, în sălbăticia Siberiei. Alţii aşteaptă semn şi încuviinţare, încercând să-şi aducă acasă mica chilie a călugăriei albe - călugăria cea mai grea, trăită direct între oameni, în zgomot, răutăţi şi ispite de tot felul. Când Alina Giurcan şi-a întrebat unchii ei siberieni de ce continuă să rămână acolo, cei doi fraţi s-au uitat unul la altul şi, parcă punându-se de acord, cel mai vârstnic, Gheorghe, a zis: "La ce să ne întoarcem? Noi am găsit ceea ce voi căutaţi încă, fără să ştiţi ce anume vreţi să aflaţi".
Fără să-şi propună ceva anume, Alina Giurcan aşteaptă şi speră, luând aminte atunci când aude de câte un englez sau italian, care, asemenea lui Rafael Noica, s-a refugiat să trăiască fericit în singurătatea Maramureşului sau a munţilor Apuseni. Ştie şi ea că în România sunt destule locuri de refugiu. Ştie că dacă vrei, găseşti ce cauţi. Nu trebuie să mergi tocmai în Siberia. Uneori, răsplata căutării se întâmplă să fie chiar lângă tine, la doi paşi.
Alina Giurcan îşi urmează drumul ei duminical la singura biserică din Bucureşti a Sfântului Alexie, pe care îl iubeşte nespus; nu uită în nicio zi să-şi împlinească pravila de rugăciune şi, atunci când poate, deschide larg ferestrele de la odaia sufletului, pentru a primeni încăperea şi a face curat în gânduri, în trăiri, în sentimente. Ea, care a suferit cu toată familia din cauza bolşevicilor şi a fost botezată în casă pe furiş, nu-şi pierde niciodată speranţa şi tot aşa îşi educă cei doi copii în numele marelui adevăr filocalic al credinţei - adevărul care spune că, pentru un creştin, nu răspunsul contează, ci întrebarea; nu drumul duce undeva, ci efortul de a-l parcurge.
Acasă la cel mai sărac milionar rus, în pustnicia lui siberiană
German Sterligov a trăit un timp printre vile somptuoase, yachturi şi avioane private, dar a renunţat în urmă cu patru ani şi a ales să se mute cu familia şi să trăiască în mijlocul sălbăticiei. "Majoritatea prietenilor mei au crezut că mi-am pierdut minţile", îşi aminteşte el. "Viaţa însă dovedeşte că am făcut alegerea corectă. Criza economică este departe de mine. Spre deosebire de alţii, eu sunt liber aici. Nu sunt dependent de nimeni, decât de Dumnezeu. De cele sfinte".
Cândva, la Moscova, puţini oameni se puteau compara cu German Sterligov. La doar 24 de ani, a pus bazele propriei companii şi, în scurt timp, profitând de vidul de legislaţie din acea vreme, a reuşit să construiască un imperiu financiar, cu birouri în Londra şi New York, devenind primul milionar rus după Revoluţia din 1917. În perioada lui de prosperitate, German Sterligov oferea locuri de muncă pentru 2.500 de persoane şi se visa mare politician. Chiar începuse o campanie pentru a obţine funcţia de guvernator al Siberiei, fiind apoi candidat pentru primăria Moscovei şi, în final, pentru preşedinţia Rusiei. Apoi, într-o zi, dezamăgit de politică şi sătul de viaţa trăită în cel mai luxos cartier din Moscova, Sterligov şi soţia lui au decis să-şi vândă proprietatea din cartierul Rublyovka, apartamentul cu vedere spre Statuia Libertăţii din New York, birourile de pe Wall Street şi din Londra, casa din Elveţia, castelul din Franţa şi apartamentul din Piaţa Roşie din Moscova pentru a se muta la ţară, tocmai în Siberia. "Mi-am dorit din tot sufletul să schimb viaţa oamenilor din Rusia în bine", constată el cu amărăciune. "Mi-am dorit să aduc o nouă viziune acestei ţări, pentru a crea o viaţă mai bună. Dar nu am reuşit şi am ajuns să îmi dau seama că, şi dacă nu voi putea fi alături de ţara mea în acest mod, familia mea încă mai are nevoie de mine... A fost greu pentru soţia mea, care nu era obişnuită cu viaţa la ţară, cu munca fizică. Acum este recunoscătoare,
deoarece copiii noştri duc o viaţă normală, o viaţă simplă şi curată. Aici, familia mea este în sfârşit fericită".
Naţionalist convins, a devenit profund religios în urmă cu 10 ani, dar nu vrea să vorbească despre acest lucru, descriindu-l ca fiind ceva "prea personal". Ceea ce pare să-l intereseze acum este numai şi numai viaţa lui la ţară. "Nu mi-a mai rămas nici un ban - tot ceea ce am sunt banii din buzunar. Şi mai am nişte gâşte, câteva vite, un berbec şi, mai nou, nişte curcani. Avem tot ceea ce este nevoie să trăim fără a depinde de nimeni. Nu mai trebuie să cumpăr decât zahăr, sare, ceai şi ocazional pâine, atunci când suntem suficient de leneşi pentru a nu ne măcina propria făină".
Fără prea multe mofturi, soţia, Alyona, a schimbat bijuteriile scumpe şi hainele de firmă cu fuste lungi şi basma, precum ţărăncile din romanele lui Tolstoi. Soţii Sterligov şi cei patru copii au ales ca reşedinţă o casă umilă, fără electricitate, aflată la 15 kilometri depărtare de orice altă locuinţă. Astfel, Alyona a născut cel de-al cincilea copil al familiei în Siberia, fiind asistată la naştere doar de soţul ei - fără medici, fără medicamente, fără aparatură sofisticată. Departe de mizeria aglomeraţiei urbane, şi-a găsit în sfârşit un punct de echilibru, o fericire greu de cuprins în cuvinte: "Nici într-un milion de ani nu mi-aş dori să redevin om de afaceri şi să fiu înconjurat de acele lucruri care îţi otrăvesc sufletul: case în Rublyovka, yachturi şi maşini Bentley. Sunt fericit cu pacea pe care am găsit-o la ţară, alături de soţia, copiii şi oile mele". Nimic nu se compară cu ceea ce a fost în viaţa lui, cu anii când trăia mereu cu frica de a nu fi răpit, ceea ce îl obliga mereu să fie atent şi pregătit să-şi schimbe domiciliul, însoţit fiind uneori şi de 60 de bodigarzi, angajaţi să-l păzească dimpreună cu membrii familiei. "Eram ca păsările într-o cuşcă aurie", îşi aminteşte fostul miliardar rus. "Eram foarte bogaţi, dar trăiam în sclavie şi în frică... Nu întâmplător ne schimbam mereu domiciliul. În doi ani, ne-am mutat de 23 de ori... Acum sunt liber. Am scăpat".
Familia este foarte credincioasă, respectând toate obiceiurile religiei ortodoxe. Se roagă şi păstrează cu sfinţenie sărbătorile. Credinţa şi simplitatea vieţii îi oferă acum bucurii intense şi de neînchipuit în urmă cu câţiva ani. "Ce sunt acum?", se întreabă uşor naiv fostul magnat rus. Şi tot el răspunde: "Sunt doar un ţăran oarecare. Un crescător de animale. Nu cred că Putin se mai teme acum de mine...
Viaţa mea nu a fost niciodată mai bună. Uneori parcă nici nu-mi vine să cred că am o viaţă atât de împlinită şi plină de bucurii creştine. Bucuria de a mă ruga. Bucuria de a vedea puii de găină care tocmai au ieşit de sub cloşcă... Am reuşit să găsim fericirea ca familie - şi încă nu pot să cred că am reuşit să scăpăm de Moscova, cu toată atmosfera ei de lăcomie, de invidie şi ostilitate. Cu greu pot descrie starea sufletească în care ne aflăm, exact cum nu poţi descrie gustul unei îngheţate cu ciocolată şi fructe de pădure. Trebuie să o guşti mai întâi, pentru a şti asta".