Subţire şi fragilă ca o nimfă a pădurii, bucurându-se de fiecare mugur, de fiecare floare, Ana Pepine e însăşi întruchiparea primăverii acesteia atât de aşteptate. Spirit jucăuş şi inocent, îşi găseşte bucuria vieţii în a transfigura pe scenă, folosindu-şi inima, mintea, vocea, chipul expresiv şi trupul elastic, bagajul uriaş de emoţii şi trăiri omeneşti. Şi nu numai omeneşti, căci Ana poate fi şi o floare, şi o pasăre cântătoare, şi un fir de iarbă crudă tremurând în vântul subţire al primăverii - dacă vrea! Şi aşa este şi în viaţă. Fără rezerve, dăruindu-se cu toată fiinţa ei. În ceasurile puţine care îi rămân din zi după ce coboară de pe scenă între prieteni, acasă, pe străzile din Centrul Vechi al Bucureştiului, în cartierul ei de blocuri unde trăieşte ori în camera ei plină cu flori şi cu marionete agăţate în cuie, pe pereţi, actriţa sofisticată se transformă în fata simplă şi fermecătoare, care este cu adevărat. Să-i ascultăm povestea.
Printre pensule şi vopsele
- Doar 27 de ani? Pe scenă pare că poţi să exprimi orice trăire, orice emoţie, ca şi cum le-ai fi exersat îndelung.
- Da, acesta e un lucru foarte interesant. Un miraj al actoriei. Pun la bătaie, fără rezerve, experienţa vieţii mele, atâta câtă e până acum, la 27 de ani, tot ce am trăit pe pielea mea. Dar, în acelaşi timp, şi ale altora. Pe care le-am văzut, le-am asumat în imaginaţia mea şi le-am esenţializat, până la gestul artistic. Şi am avut destule exemple în jurul meu, dat fiind că provin dintr-o familie numeroasă. Părinţii mei sunt pictori, amândoi absolvenţi de Arte Plastice, cu mare iubire pentru artă, dar şi pentru familie, pentru valorile ei. Au făcut cinci copii, eu sunt cea mijlocie, şi toţi sunt înzestraţi artistic, chiar dacă nu toţi dintre noi şi-au ales o profesie în domeniu. Aşadar, am crescut printre şevalete, pensule şi vopsele, cu jocurile pe care ni le inventam singuri, cu jucăriile pe care ni le confecţionam împreună cu mama, cu piesele de teatru pe care le puneam în scenă pentru amuzamentul prietenilor şi vecinilor. Am avut o copilărie modestă, cu cinci copii în casă, vă imaginaţi, tata de multe ori lucra verile pe şantier, ca vopsitor (că, deh, era pictor), iar în restul anului, ca profesor de desen la şcoală. Mama desena imprimeuri la o fabrică de textile, dar când au început să vină copiii, a trebuit să stea acasă şi să aibă grijă de noi. Sărăcia noastră materială ne-a făcut însă să avem altă atitudine faţă de viaţă, să compensăm lipsurile prin bogăţia trăirilor noastre spirituale, prin căutările noastre de noi limbaje artistice, dar şi printr-o solidaritate şi o camaraderie specială, printr-o dragoste de netăgăduit între noi. Dincolo de relaţia părinte-copil, între noi a crescut şi o afinitate artistică, astfel că acum, eu cu părinţii mei suntem ca nişte colegi de studiu, ne consultăm, ne sfătuim, ne împărtăşim preocupările, obsesiile artistice. Tata e ardelean, s-a născut în Braşov, iar mama e bucureşteancă, fiica unui celebru medic chirurg, bunicul meu, care spera ca eu să-i urmez în carieră. Nu a fost aşa şi s-a împăcat cu gândul, în cele din urmă, când s-a convins că sunt o bună actriţă, premiată şi recunoscută la mari festivaluri de teatru internaţionale.
Cinci copii şi Jean-Thome
- Au fost "semne" deja din copilărie că vei face teatru?
- Am avut de la început o predispoziţie spre artă şi cred că, oricare ar fi fost forma ei, aş fi făcut-o la fel de bine. Îmi aduc aminte cum mama ne făcea fiecărui copil portrete, îmbrăcându-ne în draperii de catifea pe care le drapa pe noi ca să pară nişte rochii de prinţese, de contese şi făcându-ne pieptănături savante. A făcut chiar şi un portret căţelului nostru Jean-Thome, care a trăit 17 ani şi care a fost ca un membru al familiei, fratele nostru cel mic, al şaselea. Nu erau limite de expresie artistică pentru noi, copiii, şi am început, bineînţeles, prin a desena pe pereţi, apoi a-mi confecţiona păpuşi din cârpă cu ochi de nasturi şi păr de aţă, cu tot cu hăinuţe cusute de mine. Ţineam la ele, dar nu erau chiar ca păpuşile din magazin, pentru că eu voiam să le fac baie şi în apă se înmuiau. Apoi, îmi făceam jucării din carton pictat, întruchipând personaje din desene animate, odată am făcut un întreg parc de distracţii, cu carusel, leagăne şi tobogan. Verile mai mergeam uneori la Agapia, la mânăstire, şi acolo părinţii mei pictau şi pe noi ne lăsau liberi ca păsările cerului, să ne jucăm în poienile întinse, ca gâzele în iarbă. Scriam poezii, compuneam poveşti cu personaje din pădure, zâne şi pitici, vorbeam cu ei, sora mea mai mare avea chiar un castel în pădure şi în fiecare zi ne povestea ce s-a mai întâmplat acolo. Mai mergeam în vacanţe la o soră a mamei, într-un sat din Prahova. Acolo am scris o piesă de teatru, am făcut scenariul şi costumele, am compus muzica la un pian de jucărie, am regizat-o şi am jucat-o eu cu surorile mele mai mici (se numea "Trei stele"!!!), pe terasa casei mătuşii. A fost un succes grandios în faţa vecinilor şi prietenilor de acolo, cărora le pusesem invitaţiile în cutiile poştale şi cu care ne-am trezit apoi că ne umplu curtea. Mai târziu, am scos şi o revistă, fratele meu mai mare era directorul şi el aproba articolele. El avea un imaginar atât de bogat şi o mare putere de a fabula, încât ne povestea vieţile noastre viitoare, iar noi stăteam cu gurile căscate şi îl ascultam ore întregi. A devenit inginer politehnist, dar cu aceeaşi pasiune pentru artă şi pentru filosofiile orientale în special. Eu scriam atunci poezii, voiam să fac şi Arte Plastice, dar prin clasa a noua de liceu (făceam filologie, la "Gheorghe Lazăr"), mi-a ieşit în cale teatrul. Cel adevărat, nu cel pe care-l făceam noi, când improvizam, ca şi copii.
Vasluianu şi Dan Puric
- Şi cum te-a prins teatrul cel adevărat în mrejele lui?
Un dragon cu şapte capete
- Ce ţi-a spus mama ta că e dragostea? Ce te-a învăţat viaţa că e şi ce se întâmplă pe scenă, atunci când vine vorba de dragoste?
- Dragostea, da... Mama picta şi ne cânta şansonete interbelice, îmi amintesc "Lili Marleen": "Undeva, departe, un soldat scria,/ Vorbe de iubire pentru draga sa". Nu înţelegeam atunci dragostea mai mult decât o afinitate profundă, o atracţie inexplicabilă, o sensibilitate şi o senzitivitate uriaşă. Vorbeam de această empatie dintre noi, membrii familiei noastre, de faptul că sensibilitatea mea specială mă făcea să mă implic emoţional în problemele fiecăruia, să le trăiesc ca şi cum ar fi ale mele, să mă scufund în ele şi să le găsesc înţelesuri. Aveam trei ani atunci când, de exemplu, mama şi tata au stat zile în şir să demonstreze în 1990 în Piaţa Universităţii şi ne cântau cântecele Golaniadei. Nu ştiam nimic despre comunism, dar simţeam emoţia aceea uriaşă a revoltei lor, ştiam că se întâmplă ceva important. Bunicul meu de la Braşov făcuse puşcărie politică şapte ani, pentru simpatii legionare, aşa că tata ştia, la rândul său, ce înseamnă să lupţi contra sistemului. Tot aşa, mult înainte de a mă îndrăgosti eu însămi, am aflat ce înseamnă dragostea atunci când sora mea mai mare ori fratele meu mai mare au fost "loviţi" de ea. Eram ca un fel de cameleon, mă "confundam" cu mediul emoţional în care trăiam (aveam predispoziţia asta din naştere, ultima zi de Balanţă spre Scorpion este ziua mea). Am avut o mare iubire în liceu, m-am îndrăgostit de cineva cu mult mai mare decât mine, care m-a tratat ca pe o copilă, deci nu mi-a dat atenţie. Mi-a trecut după vreo patru ani şi apoi aveam sentimentul că mă îndrăgosteam prea uşor şi mi se părea jalnic. Pe urmă, mi-am impus să nu mă mai îndrăgostesc şi mi-am închis inima. Apoi, am avut o altă iubire imposibilă... Ca pasionalitate, ca posesivitate, sunt cam agresivă!... Cred că dragostea e absolută, dar numai în mintea noastră. În practică, nu e deloc aşa. Ci, dimpotrivă, trebuie să-i laşi spaţiu celuilalt. Uneori îi spun inimii: "Eşti nebună? Ce tot speri, nu înţelegi că nu se poate?". Îmi pare că inima mea e un dragon cu şapte capete care aruncă flăcări, pârjoleşte totul. Mama mi-a spus că a avut şi ea o iubire neîmplinită, dar că a găsit înţelepciunea să se bucure de ea, doar fiind în preajma celui iubit, fără măcar ca el să ştie, darmite să-i împărtăşească iubirea. Faptul că îl iubea ea i se părea cu mult mai important decât faptul că nu era al ei, nu-i aparţinea. Într-adevăr, posesivitatea distruge foarte mult relaţiile. Dar, cred... Cred în dragoste! Cred în cuplu, în forţa a doi oameni care se iubesc. Îmi doresc o familie armonioasă. Şi mulţi copii.
Floarea şi lumina
- Mulţi artişti spun că instituţia familiei le limitează libertatea artistică, că greutăţile vieţii de zi cu zi le inhibă elanul creator. Nu crezi că te-ar putea cuprinde şi pe tine spaima asta?
- Tata şi mama nu s-au plâns niciodată că rolul serios de părinţi le-ar fi inhibat dezvoltarea artistică. Dimpotrivă! Au zis că a fost alegerea lor şi că nu s-au simţit frustraţi din cauza asta. Au găsit chiar, în maternitate, respectiv, paternitate, o sursă de inspiraţie, acumulări noi de trăiri şi sentimente, un contact cu materia absolut necesar: somnul pruncilor, mirosul laptelui cald, al rufelor proaspăt spălate şi uscate... Iar în teatru... dragostea e ceva de care un artist are cel mai mult nevoie! Trebuie să fii copleşit de dragoste ca să poţi să joci! Să transmiţi! E întotdeauna prea puţină dragoste pe pământul ăsta! Când sufăr din dragoste, întotdeauna lucrez, mă refugiez în joc. Ca artist, ai privilegiul ăsta enorm, ca toate suferinţele tale să le transfigurezi creator şi să le şi eliberezi, în acelaşi timp. Uneori, în spectacole nu aveam roluri atât de "costisitoare", adică să te coste mult, să te epuizeze. Şi spuneam: "Nu joc nimic faţă de ce trăiesc eu! Simt nevoia să arăt mult mai mult pe scenă, să strig, să plâng, să cânt, să vorbesc despre lucrurile care mă ard pe mine!" Şi dacă nu te distribuie nimeni într-un asemenea rol, începi să ţi le construieşti singur. Să-ţi faci propriile scenarii. Dan Puric aşa ne-a crescut. Să creşti în direcţia în care ai ceva de spus. Ca floarea în direcţia luminii. Arta actorului e un dozaj foarte fin între viaţă şi ficţiune.
Cuminţenia pământului
- Aşa au apărut multe dintre spectacolele voastre: pornind de la un text, pe care aţi brodat împreună, regizor şi actori, scenografi şi sunetişti, situaţii şi personaje noi.
- Ultimul meu spectacol, realizat împreună cu colegul meu de scenă Paul Cimpoieru, la care acum punem "tuşele finale", se numeşte "Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte". Porneşte de la eseul lui Noica despre acest basm popular, dar este inspirat şi de viaţa şi simbolurile operei lui Brâncuşi. În el, eu întruchipez, printre altele, lucrarea lui numită "Cuminţenia pământului". Va avea premiera înainte de Paşti şi va intra în repertoriul Teatrului Passe-partout - Dan Puric. E greu că nu avem un sediu al teatrului, la Teatrul de pe Lipscani, unde funcţionează şi Teatrul "Ion Creangă", avem scena pusă la dispoziţie doar două zile pe săptămână, ca să jucăm şi să repetăm. N-o ducem grozav, vă închipuiţi, ca şi companie independentă de teatru, dar ne ţine entuziasmul pe scenă, nu gândul câştigului. Pe tata îl întreabă, uneori, unul sau altul, cum a reuşit să crească cinci copii dintr-un salariu de profesor de pictură. Şi el spune, cu sinceritate: "Eu nu ştiu... Dumnezeu, drăguţul!". Aşa şi eu, mă gândesc că are Dumnezeu grijă şi de noi, actorii.
- Proiecte?
- În afara spectacolelor Companiei de teatru a lui Dan Puric, mai sunt distribuită şi în spectacolul "Oui-Ba da", în regia şi cu participarea balerinului Gigi Căciuleanu, şi în spectacolul lui Dan Puric de la Teatrul Naţional, "Don Quijote". De asemenea, turneul "Stradivarius" pe care l-am făcut anul trecut a fost o mare bucurie pentru mine şi pentru Paul Cimpoieru, colegul meu de teatru, cu care am dansat pe scenă pe muzica live interpretată de violonistul Alexandru Tomescu. Au fost 16 concerte în toată ţara, mai multe la Bucureşti şi unul la Chişinău, şi continuă şi anul acesta. A fost formidabil, îi simţeam muzica, de fiecare dată suna altfel, cu noi străluciri, nuanţe, la fel cum în teatru, fiecărei reprezentaţii îi adaugi noi culori, noi înţelesuri. Tot spectacolul a fost filmat şi urmează să apară un DVD, care va fi lansat curând. Tocmai ne-am întors cu spectacolul "Doi dintre noi", de la un mare festival din India, spectacol cu care am fost şi în Rusia, la Omsk, în Siberia, la un festival internaţional de teatru, unde am luat Marele Premiu, la fel şi la Belgrad.
- Pantomima pare teatrul primordial: doar expresie corporală. Cum e să vorbeşti fără cuvinte?
- E cu mult mai puternic! Sunt multe situaţii în viaţă în care vorbele sunt neputincioase. Ce ar fi iubirea fără gesturile de tandreţe? Când iubiţii se strâng în braţe şi plâng de fericire, ce cuvinte mai trebuie? Sau privirea plină de ură... Nu-i mai trebuie alt cuvânt care să o însoţească! Mai mult, în zilele noastre, cuvintele sunt folosite ca să ascundă, nu să exprime ideile care ne preocupă. Într-atât de ipocriţi am devenit. Oamenii de oriunde înţeleg limbajul acesta al pantomimei. Am fost cu spectacolele noastre peste tot în lume, am fost chiar într-un eveniment experimental într-un sat din Delta Dunării, la Caraorman. Oamenii de acolo au fost atât de copleşiţi, încât au lăcrimat. Ne-au spus: "Parcă ar fi fost despre viaţa mea! Sau despre viaţa tatălui meu!". Teatrul e... pur şi simplu viaţă!