"Continuă epoca Antonescu"
- Cel mai recent şi "expresiv" eveniment politic al lunii trecute a fost Congresul PNL. Crin Antonescu a fost reales preşedinte şi au avut loc câteva schimbări importante în Statutul şi în conducerea partidului. Se poate vorbi despre o înnoire a PNL?
- Congresul PNL nu a furnizat nicio surpriză. Continuă "epoca Antonescu". Congresul a confirmat tot ce şi-a propus Antonescu. S-a modificat Statutul aşa cum şi-a dorit, partidul şi-a mărit conducerea peste măsură, la 31 de vicepreşedinţi, s-a reînfiinţat postul de prim-vicepreşedinte pentru Klaus Iohannis, aşa cum s-a desfiinţat acum câtva timp, pentru că îl ocupa Ludovic Orban. Şi a fost reales Crin Antonescu - pentru ultima oară - după cum spunea domnia sa, pentru că, dacă va fi ales preşedinte al României, nu va putea să mai fie şi lider al PNL, iar dacă pierde alegerile prezidenţiale, promite că se va retrage din politică. Bine, a mai promis că se retrage din politică şi dacă nu reuşeşte să-l debarce pe Traian Băsescu, dar s-a răzgândit.
Surpriza s-a petrecut înainte de congres şi a constat în aducerea lui Klaus Iohannis în PNL, special pentru a fi pus, în numai două zile, omul numărul doi în partid. Numărul doi oarecum onorific, pentru că Iohannis va rămâne la Sibiu, iar partidul va fi condus de la Bucureşti. Klaus Iohannis a dat imagine PNL şi va primi, probabil, capital politic şi o susţinere serioasă, pentru a fi pus, eventual, şef al viitoarei regiuni administrative din care va face parte şi Sibiul. În rest, congresul PNL a aprobat continuarea aceleiaşi politici în care PNL se situează de ceva vreme şi care s-a accentuat odată cu intrarea în USL şi prin contaminarea cu PSD. Deşi Crin Antonescu repetă neobosit că PNL îşi păstrează identitatea politică în USL, PNL e în situaţia de a semnaliza dreapta şi a face stânga. Dacă analizezi la rece, într-adevăr, PNL nu şi-a pierdut identitatea politică istorică, având în vedere că la origine a fost un partid de stânga, după cum ştim încă din publicistica lui Eminescu. Abia după revoluţia din 1989, PNL a fost perceput ca fiind de dreapta, alături de PNŢCD şi chiar de PSDR-ul d-lui Sergiu Cunescu, pentru simplul fapt că aceste formaţiuni erau anticomuniste şi se opuneau FSN, considerat continuatorul PCR. Dar asta nu e suficient ca să fii de dreapta. Totuşi, dacă nu şi-a trădat sorgintea, PNL pare că a abandonat valorile liberalismului: gândirea liberă, toleranţa pentru diversitate, orientarea pro-europeană mai accentuată. Mai mult, încercând să se definească prin opoziţie la preşedintele Traian Băsescu, care este un susţinător declarat şi fără rezerve al orientării pro-europene şi pro-atlantiste a României, PNL-ul d-lui Antonescu a ajuns la un naţionalism rudimentar, care riscă să izoleze pe plan internaţional atât PNL, cât şi ţara. Probabil că prin aducerea lui Klaus Iohannis la vârful PNL, Crin Antonescu a încercat să diminueze din efectele devastatoare ale discursului său din ultimele luni. Tot din motive de imagine, venirea lui Klaus Iohannis s-a petrecut odată cu plecarea lui George Becali, un personaj care accentua latura naţionalistă de proastă factură, absenţa orizontului şi politica provincială ale PNL. Antonescu a reuşit să-l facă pe Becali să iasă din PNL fără zgomot şi să rămână afiliat de facto, păstrându-l pentru aceasta în Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor - ceea ce este inadmisibil, având în vedere că Becali tocmai a fost condamnat la o pedeapsă cu închisoarea de doi ani, chiar dacă cu suspendare. Pe de altă parte, liderul PNL a reîncălzit proiectul Iohannis din 2009 - când Coaliţia de la Grivco, a lui Dan Voiculescu, îl propunea premier pe primarul Sibiului. N-ar fi exclus ca şi acum, ideea să fie tot a lui Dan Voiculescu, care este eminenţa cenuşie (cenuşie spre negru) a PNL.
- În calitate de primar german al Sibiului, Klaus Iohannis are relaţii apropiate de ţara Angelei Merkel. Le va folosi şi pentru îmbunătăţirea imaginii PNL, atât de şifonată după atacurile lui Crin Antonescu, la adresa cancelarului german?
- Crin Antonescu l-a declarat deja bun de premier pe Klaus Iohannis, bun şi de preşedinte de ţară şi de preşedinte al PNL, bun pentru orice, din câte se vede, deşi nu se ştie ce calităţi îl recomandă pentru toate aceste poziţii. Într-adevăr, există aceste întrebări, dacă mişcarea cu Klaus Iohannis rămâne doar una de imagine şi doar un schimb de servicii, sau marchează şi o schimbare mai profundă, o revenire a PNL la o atitudine europeană şi la o gândire liberală mai aplicată. Acum, liderii USL s-au gândit să speculeze şi originea etnică a d-lui Iohannis, după ce luni în şir au făcut bancuri proaste pe seama UE şi a Germaniei. Sună plauzibil că vor să refacă o legătură ruptă prin comportamentul lor iresponsabil. Însă pare greu de crezut că Klaus Iohannis are o influenţă atât de mare în Germania, încât să schimbe semnificativ sensul relaţiei dintre cele două guverne. Şi Germania, ca orice partener occidental serios, aşteaptă fapte care să o convingă, confirmări ale unei direcţii politice compatibile cu valorile lor şi cu prevederile acordurilor de cooperare. Germania nu cade pe spate de emoţie doar la un semnal de genul cooptării d-lui Iohannis în conducerea PNL. Cu atât mai puţin, cu cât e obişnuită cu dublul limbaj al liderilor USL - mai ales al d-lui Victor Ponta, care, spre deosebire de Antonescu, mai vorbeşte şi limbi străine, nu doar limbajul corpului -, una promiţând la Bruxelles şi alta făcând în România.
- S-a făcut caz în presă despre o posibilă dizidenţă în PNL, care să încurce jocul lui Crin Antonescu.
- Dizidenţa din PNL s-a dovedit slabă, mică, fără audienţă. E cea mai clară dovadă că majoritatea liberalilor sunt mulţumiţi de felul cum echipa Antonescu împarte beneficiile guvernării în partid. Pe de altă parte, oferta domnilor Călin Popescu Tăriceanu şi Ludovic Orban nu a fost nici consistentă, nici convingătoare. În primul rând, pentru că trecutul de lider PNL al lui Tăriceanu nu e o bună carte de vizită: domnia sa a fost chiar mai rău decât Crin Antonescu, pentru că a exclus din partid doi foşti preşedinţi ai PNL, pe Valeriu Stoica şi Theodor Stolojan - fapt unic în politica românească -, de asemenea, a trădat alianţa cu PDL şi a declanşat un război de lungă durată cu această formaţiune şi cu preşedintele Traian Băsescu.
- Mişcări interesante se profilează şi în opoziţie. A început cursa pentru şefia PDL, în care s-au înscris până acum, în ordine, d-l Vasile Blaga, d-na Elena Udrea şi d-na Monica Macovei. Care credeţi că este cartea câştigătoare pentru partid?
- Dintre cei trei candidaţi anunţaţi până acum, Vasile Blaga este cel mai bine plasat, pentru că deţine controlul partidului, are o experienţă de tip Cozmâncă, în a stăpâni teritoriul, a organiza congrese şi a exclude orice surpriză. În acelaşi timp, victoria sa va însemna băltirea PDL pentru încă o lungă vreme. Cu Vasile Blaga la conducere nu există niciun orizont pentru PDL. Dacă putea să facă ceva pentru repunerea PDL într-o poziţie avantajoasă, făcea până acum. De la dânsul, pedeliştii nu pot aştepta decât, eventual, o colaborare cu USL, la un moment dat, ceea ce nu ar însemna salvarea partidului. Blaga nu este convingător în postura de lider, atâta vreme cât şi-a obţinut mandatul de parlamentar cu ajutorul voturilor pe care le-a răpit unui alt candidat, Adrian Papahagi. Un lider care abia a intrat în Parlament, prin sacrificarea unui coleg, ce autoritate mai are? De altfel, Vasile Blaga a pierdut şi alte alegeri, de pildă cele pentru funcţia de primar general al Bucureştiului. Ceea ce face să-i pălească faima de mare strateg de partid. Cu el la cârmă, PDL va pluti în derivă.
Prin comparaţie cu Blaga, Elena Udrea este mai vie, mai dinamică, un "animal politic" bine dotat, din toate punctele de vedere. Dezavantajul domniei sale e că trece drept protejata preşedintelui Băsescu. Acesta a şi intervenit public pentru a o susţine, ceea ce a fost o mare greşeală, în opinia mea. Acest amestec i-a făcut antipatici pe amândoi, pentru că Elena Udrea a trecut drept pupila preşedintelui, iar Traian Băsescu un practicant al "nepotismului". Dincolo de asta, Elena Udrea promite mai mult decât Blaga, dar calităţile sale nu sunt suficiente pentru a putea să revigoreze partidul şi pentru a recâştiga încrederea electoratului în acest partid. De altfel, nici d-na Udrea nu e o mare învingătoare a alegerilor recente. Întâi, pentru că pierderea Bucureştiului de către PDL, în alegerile locale de anul trecut, i se datorează în bună măsură, căci dânsa l-a pus candidat la Primăria Generală pe Silviu Prigoană, care a jucat un rol de figurant, purtând tava lui Oprescu. Apoi, pentru că însăşi Elena Udrea a ajuns în Parlament prin redistribuirea voturilor. În plus, d-na Udrea are o imagine controversată, pe care n-o va repara atât de uşor precum crede Băsescu, prin renunţarea la poşete scumpe şi la pantofi cu toc. În altă ordine de idei, Elena Udrea mizează pe o înţelegere dintre PDL şi PNL, aşa cum Vasile Blaga vizează o apropiere a PDL de PSD. Deci, amândoi caută salvarea în braţele unei componente a USL, ceea ce e şi penibil pentru membrii de partid, şi inacceptabil pentru electoratul PDL. În fine, a treia ofertă, oarecum neaşteptată, este a d-nei Monica Macovei, reprezentanta unui grup destul de mic, numit, când al "reformiştilor", când al "intelectualilor" - de parcă ceilalţi pedelişti ar fi proletari -, când al "europenilor". Moţiunea sa se cheamă chiar "Reformiştii". E cea mai radicală de până acum, dar pare foarte slab susţinută, şi lucrul ăsta e şi normal, pentru că şi procentajul de reformism din societatea românească e foarte scăzut. Cei care sprijină moţiunea Monicăi Macovei chiar ştiu ce înseamnă Dreapta şi au un mesaj clar pentru clasa de mijloc, pentru România vrednică, performantă, competentă, a IMM-urilor, a acelei clase pe care Dreapta trebuie să o reprezinte în principal. Soarta acestei moţiuni este un test important, nu doar pentru PDL, ci pentru noi toţi, ca să vedem cam cum stăm, câtă respingere sau câtă aprobare există în societatea românească, într-un partid de vârf, cum a fost PDL, pentru acest gen de reformă. Ar fi chiar echivalentul revoluţiei, şi nu al puciului - care s-a perpetuat în politica românească. Mă tem însă că va fi un test amar, dar PDL are şansa de a opta. Sigur că Elena Udrea, care are instincte politice bune, dacă ar ţine la PDL ceva mai mult decât la poşetele sale, ar putea să se retragă şi să susţină grupul d-nei Macovei. Ar da, poate, un sprijin esenţial pentru victoria reformiştilor. Eventuala victorie a Monicăi Macovei ar putea duce la remodelarea PDL, ar putea face din acesta un altfel de partid decât cele de până acum, care au funcţionat după singurul model pe care îl ştiau, cel al partidului comunist. Testul Macovei ar putea fi ultimul pentru clasa politică românească. Dacă îl va pica, să fim convinşi că de acum înainte nicio schimbare în bine nu mai e cu putinţă, ci numai în rău.
"Constituţia şi regionalizarea vor fi făcute după interese personale"
- Dacă ezită să se reformeze pe ele însele, partidele noastre vor, totuşi, să reformeze statul român. După tentativele PDL, din vremea guvernării sale, vin ambiţiile USL. Sunt puse la cale revizuirea Constituţiei şi reforma administrativă - numită şi
regionalizare. Cum apreciaţi propunerile USL pe aceste subiecte?
- Din păcate, USL a pornit cu stângul pe drumul pentru rescrierea (de fapt) a Constituţiei, numind o comisie parlamentară în care nu este niciun specialist în ştiinţe juridice şi care e condusă de Crin Antonescu, străin şi el de Dreptul Constituţional. USL a mai alcătuit şi un Forum Constituţional al societăţii civile, apropiat partidelor de la putere, Forum condus de Cristian Pârvulescu, autorul unui sistem electoral eronat, care a dublat numărul de parlamentari. Până când a ajuns la putere, PSD s-a opus revizuirii Constituţiei, acum vrea s-o facă cât mai repede. De ce? Pentru că întotdeauna PSD a avut monopolul scrierii Constituţiei. El a scris-o în 1991, după măsurile lui Ion Iliescu, el a modificat-o în 2003, croind-o după pretenţiile lui Adrian Năstase, iar acum o reface după dimensiunile lui Victor Ponta. Premierul va căpăta puteri sporite, iar atribuţiile preşedintelui vor fi diminuate. Există riscul de a compromite revizuirea Constituţiei, pentru că USL se grăbeşte, nu are obiectivitatea necesară şi nici viziunea pe termen lung.
În aceeaşi situaţie suntem şi cu reforma administrativă, pe care o controlează Liviu Dragnea. USL vrea să facă şi aici schimbări val-vârtej, deşi nu prea ştie ce fel de modificări se impun. Nu se ştie câte regiuni vom avea, care vor fi atribuţiile acestora, câte capitale va avea fiecare regiune, dacă nu cumva se va mări birocraţia, în loc să fie redusă, şi dacă autonomia locală creşte sau nu. După cum a început, regionalizarea ameninţă să fie făcută numai pentru a satisface interesele şi orgoliile unor baroni locali. Aşadar, va fi multă târguială.