Simţi aşa, uneori, o dorinţă subită să porneşti la pas prin centrul vechi şi să încerci să regăseşti măcar o faţadă, un colţ de stradă, un pridvor de biserică, un balcon din fier forjat, un felinar, despre care să poţi spune cu certitudine că vin din epoca lui nenea Iancu, scriitor prin excelenţă al vieţii şi lumii bucureştene. Exact asta am făcut într-o după-amiază de sâmbătă. Am îndesat în rucsac "Momente şi schiţe", dar şi câteva cărţi de istorie a Bucureştilor, şi am pornit haihui, să explorez lumea lui Caragiale, atâta câtă a mai rămas. Să găsesc locurile pe unde se plimba el, scriitorul viu, dar şi personajele sale inspirate de inşi care au fost cândva, ca şi noi, locuitori ai oraşului. L-am luat ca ghid pe însuşi nenea Iancu, sau mai bine spus pe duhul său mut, dar altfel ager la drum şi gata să mă îndrume cu bastonul pe care îl agită nerăbdător prin aer.
Kilometrul 0
Piaţa Universităţii. Mă uit spre clădirea Teatrului Naţional I. L. Caragiale. E încă în renovare, acoperită cu schele, flancată de o macara. Toate bune şi frumoase, numai că I.L. Caragiale nu a călcat niciodată prin dreptul clădirii care îi poartă numele, din simplul motiv că pe vremea sa nu exista această construcţie. Teatrul Naţional era altundeva, pe Calea Victoriei. În faţa Teatrului, e o statuie din bronz a dramaturgului. Stă aşezat pe un scaun, cu mâna stângă ridicată pe jumătate, ca în timpul unei conversaţii. Între degete ţine o pipă şi se uită undeva spre clădirea Universităţii. Aceasta da, a fost ridicată în secolul al XIX lea, în urma unui decret emis de A. I. Cuza, în 1864. Caragiale a venit în Bucureşti din Ploieştii adolescenţei sale, câţiva ani mai târziu. Probabil i-a văzut pe zidari trebăluind pe schele. Apoi, o fi admirat clădirea în toată splendoarea ei neoclasică. Clădirea prin faţa căreia se plimba nefericitul Lefter Popescu, personajul lui Caragiale din "Două lozuri". Scot din rucsac "Momente şi schiţe". E povestirea aceea despre un funcţionar care crede că a câştigat la loterie, dar de fapt, după o serie de încurcături, află că a pierdut. O nenorocire pentru bietul om care, amăgit de fantoma norocului, îşi dăduse demisia de la serviciu, convins că, de acum,
avea destui bani ca să trăiască fără să mai îndure rigorile muncii de birou. Caragiale îl imaginează pe Lefter Popescu la bătrâneţe, cum se plimbă "regulat - dimineaţa, de colo până colo pe dinaintea Universităţii - seara, cum răsăreau aştrii, de jur împrejurul Observatorului pompierilor de la bifurcarea bulevardului Pake, şoptind mereu, cu un glas blajin, acelaşi cuvânt: viceversa!... da, viceversa!...". Când o fi apărut Loteria în Bucureşti? Întrebarea aceasta l-a frământat şi pe George Potra, unul dintre cei mai neobosiţi cercetători ai istoriei şi moravurilor bucureştene. Potrivit documentelor studiate de Potra, prima loterie ar fi fost organizată în 1793, de un supus austriac, numit Baltazar, care a obţinut permisiunea domnitorului fanariot Alexandru Moruzi. Apoi, iniţiativele acestei firave industrii a norocului s-au înmulţit. Unele au primit acordul domnesc, altele au funcţionat ilegal, fiind permanent vânate de poliţişti. La loterie erau puse la bătaie case, magazine, moşii, mobilă, bijuterii, fiindcă prin loterie, aceste bunuri erau vândute mai uşor şi mai profitabil decât în cadrul pieţei imobiliare. Biletele de loterie ajunseseră cadouri de Anul Nou, aşa importante erau. Dar să-l lăsăm pe nefericitul Lefter Popescu să se plimbe bombănind prin faţa Universităţii şi să ne vedem de drumul nostru.
La statuia lui Mihai Vodă
Caragiale îmi arată cu bastonul spre statuia lui Mihai Viteazu, aflată peste drum de Universitate. E trafic mare şi nu pot să traversez: dacă nu mă linşează un poliţist, mă linşează o maşină. Cobor, deci, în pasajul de la metrou şi ies în colţul Palatului Şuţu. E o clădire veche, un martor al Bucureştilor de odinioară. Palatul a fost construit în 1833, ca reşedinţă a marelui postelnic C. Grigore Şuţu. În vremurile bune de odinioară, familia Şuţu organiza baluri somptuoase şi invita prietenii la plimbări relaxante prin grădina care înconjura palatul. Nimic nu a mai rămas din ea. Au acoperit-o asfaltul, dalele, pavelele, blocurile. După doi paşi, ajung la statuia ecvestră a lui Mihai Viteazu, "la coada calului", cum îi mai spun bucureştenii acestui loc. Statuia a fost dezvelită în 1874, sculptor fiind francezul Albert Ernest Carriere de Belleuse. Imperiile turc şi austro-ungar nu au văzut cu ochi buni
amplasarea în buricul Bucureştilor a statuii unui mare erou naţional, care le bătuse cândva armatele şi realizase o temporară unire a românilor din toate principatele. Câţiva ani mai târziu, după dezvelirea monumentului, armata română se întorcea victorioasă din Războiul de Independenţă, purtat în sudul Dunării împotriva turcilor. Câteva tunuri capturate de la otomani au fost puse lângă statuia domnitorului. În timpul primului război mondial, profitând de ocupaţia germană, turcii, aliaţi ai teutonilor, şi-au luat tunurile înapoi. Acum, după o serie de lucrări edilitare, piaţa unde se află statuia ecvestră a fost reamenajată. Au curăţit şi monumentul de slinul depus de-a lungul vremii şi i-au dat o strălucire nouă. Acum e linişte în piaţa proaspăt pavată. Plouă mărunt, suflă un vânt rece, care îi grăbeşte pe pietoni către casă sau cafenele. Câteva vrăbii se ceartă pe o bucăţică de covrig. O vânzătoare de flori, zgribulită, cu un coş de nuiele plin cu bucheţele de ghiocei, se plânge că nu a vândut nimic. Parcă e mai bine aşa, când istoria ia o pauză.
O grădină dispărută
Traversez înapoi Bulevardul Elisabeta şi mă apropiu din nou de Universitate, pe str. Academiei. Maşinile stau parcate una lângă alta. Trec de Arhitectură, las pe dreapta Biserica "Sf. Nicolae Dintr-o Zi", păzită de bodiguarzii unei firme private. Lăcaşul a fost construit din piatră, de Doamna Marica, soţia lui Constantin Brâncoveanu. Aşadar, e aici cu mult înainte ca dramaturgul nostru să vină în Bucureşti. În drumurile sale către celebra grădină Raşca, aflată odinioară prin aceste locuri, cam pe unde e intersecţia str. Academiei cu str. Edgar Quinet, I. L. Caragiale o fi auzit deseori clopotele şi cântările bisericeşti, fuzionând, în aerul
înmiresmat de flori, cu sunetele viorilor mânuite cu virtuozitate de renumiţii Ziehrer şi L. Weist, ultimul supranumit "Strauss al Bucureştilor". Raşca, potrivit unui călător francez, era "singura grădină unde te poţi plimba ascultând muzică (...) grădina este iluminată şi, în zilele de sărbătoare, iluminatul este strălucitor (...) o stea mare din sticlă multicoloră şi palmieri de tablă purtând globuri colorate în loc de fructe anunţau marile serate (...) mesele luminate de o lumânare protejată de un manşon de sticlă primesc consumatorii care pot, după voie, să cineze sau să bea bere, limonadă". Numele grădinii dispărute şi căzute în uitare venea de la un ceh sau polonez, Hirtska, proprietar de birt şi terasă de vară. Românii nu i-au pronunţat numele corect, ci l-au transformat, aşa cum le stă-n obicei, în Raşca, şi aşa a rămas, până la desfiinţarea grădinii. Pe scena de la Raşca, a fost jucată în premieră piesa "Conu Leonida faţă cu reacţiunea", dar au fost reprezentate, de asemenea, şi celelalte mari comedii: "O noapte furtunoasă" şi "O scrisoare pierdută". Nimic nu a mai rămas din grădina aceea plină de viaţă şi voie bună, cosmopolită, loc de întâlnire al Orientului cu Occidentul. Zidurile şi asfaltul au îngropat-o ireversibil. Oraşul e nemilos cu natura. O înghite hulpav.
Pe Podul Mogoşoaiei
În sfârşit, ajung în Calea Victoriei, pe vremuri axul central al oraşului, numit la început Podul Mogoşoaiei, apoi, după intrarea triumfală a armatei române în urma Războiului de Independenţă, a primit numele perpetuat până în zilele noastre. Cândva, drumul, deschis pentru Brâncoveanu ca legătură între Curtea Domnească şi palatul de la Mogoşoaia, a fost podit cu lemn, de asta i s-a spus Podul Mogoşoaiei. Mă aflu exact la intersecţia cu str. Ion Câmpineanu. Pe partea dreaptă a străzii e Hotelul Continental, alb, cochet, luxos. Peste drum, un alt hotel, construit din sticlă, dar în arhitectura căruia a fost reconstituită faţada cu coloane masive a fostului Teatru Naţional, distrus în timpul celui de-al doilea război mondial. Pe colţ e blocul cu ceas, construit în perioada interbelică, pe locul unei clădiri la parterul căreia se afla celebra berărie "Gambrinus", un loc binecunoscut al lumii lui Caragiale, un episod trecător şi spumos din lipsita de noroc carieră de berar a dramaturgului. Aici, în această intersecţie, mă aflu poate în cel mai caragialian loc cu putinţă. În cel mai aglomerat spaţiu cu personaje şi întâmplări din opera şi viaţa lui nenea Iancu. Oriunde aş îndrepta privirea, dau peste "un bibic", peste "o mangafa", peste "o duduiţă", "un ambetat", "un maţe fripte", "un muscal" care îşi biciuieşte caii, "un apropritar", "o damă bine", "un studinte" etc. Aici, în această intersecţie ocupată toată săptămâna de ambuteiaje rutiere, vin de pe toate străzile, trec unele pe lângă altele, se ating, se ameninţă, se ignoră, aleargă, se plimbă, se agită, se privesc în vitrine, se aşteaptă, îşi pierd răbdarea, îşi şterg fruntea de sudoare, îşi privesc ceasul cam toate personajele lui Caragiale. E de ajuns numai să ridicăm bariera imaginaţiei şi uite-le cum dau buzna sau, mai degrabă, noi intrăm în timpul lor. Timp al cărţii şi al vieţii deopotrivă, fiindcă la Caragiale, un realist înveterat, un observator neostoit al peisajului social şi al tablourilor în veşnică mişcare ale străzii şi un cititor avid de gazete cu faptele lor diverse, e greu să tragi o frontieră sigură între scris şi realitate. Dar ia fiţi, vă rog, un pic atenţi! Uitaţi un tânăr cam grăbit ce merge spre Palatul Regal, apoi se abate în stânga, spre Cişmigiu. La scurt timp, în urma lui, se strecoară, ca să nu fie văzut, un domn cu mustaţă. Da, e însuşi Caragiale, director pe atunci la "Revolta Naţională", iar băiatul pe care-l urmăreşte e angajatul său, reporterul special, d-l Caracudi. Şeful
său are o mare curiozitate. Cine îi furnizează acele informaţii exclusive, despre cele mai secrete întâlniri şi discuţii din interiorul Palatului şi Guvernului? Ştirile sunt cu adevărat senzaţionale, încât opinia publică le consumă cu satisfacţie deplină şi astfel vânzările gazetei cresc uimitor. Caragiale nu are pace până nu află taina lui Caracudi. De aceea e acum pe urmele reporterului. Până la urmă, se dumireşte: Caracudi nu are nicio sursă secretă. Tot ce face e să se aşeze la o masă, în Cişmigiu, şi să inventeze ştiri. Le scrie frumos, cu tocul pe colile albe, şi apoi le livrează şefului său, ca fiind adevărate. Uluitor, fanteziile sale politice nu sar departe de realitate. Nimeni nu le contestă, nimeni nu le dezminte. Satisfăcut de metoda jurnalistică a subalternului său, directorul "Revoltei Naţionale" îl invită la masă, la Iordache, un restaurant celebru în epocă. "...Sunt foarte mulţumit de serviciile tale... «Revolta» fără ele n-ar plăti o para chioară, cu toate articolele şi foiletoanele noastre...". O fi rămas Caracudi acolo, în secolul său, sau dimpotrivă, îl regăsim şi astăzi, prin redacţii de presă şi de televiziune, inventând ştiri, manipulând publicul cu ficţiuni, la presiunea şefilor care trebuie să atingă ţintele de audienţă? Mă tem că reporterul special al "Revoltei Naţionale" are o mulţime de urmaşi care, ce-i drept, nu mai scriu cu tocul pe hârtie, ci folosesc tehnologie de ultimă oră, cu atât mai eficientă, în a duce de nas opinia publică. Iar şefii lor nu se dovedesc mai puţin recunoscători decât pe vremuri directorul "Revoltei". Parol!
Ion Luca, mire fericit
Nenea Iancu îmi face semn cu bastonul să urc pe Calea Victoriei, spre Palatul Regal. În dreptul Bisericii Creţulescu se opreşte şi arată spre silueta zveltă, din cărămidă subţire, înconjurată de un brâu floral sculptat în piatră. În această frumoasă biserică s-a căsătorit I. L. Caragiale cu Alexandrina Burelly, fiica mijlocie a arhitectului Gaetano Burelly, în data de 7 ianuarie 1889. Alexandrina era comparată de cronicarul monden Claymoor, cu "un boboc de trandafir mai fraged decât florile de măceş de pe rochia ei" şi era considerată "o frumuseţe andaluză", deşi originile ei, sunt de acord toţi biografii, erau greceşti. Bunicul ei patern, un anume Antonie Burelly, sosise în Bucureşti, se pare, odată cu suita lui Caragea Vodă, când venise şi bunicul lui Caragiale, Ştefan Caragiali, bucătarul, plăcintarul sau ce o fi fost cu adevărat. Ascendenţa mirilor, care treceau pragul bisericii Creţulescu, pare să fi avut, deci, destule lucruri în comun. Ion Luca şi Alexandrina nu veneau din lumi diferite. Între ei era însă o diferenţă de vârstă semnificativă. Dramaturgul avea 37 de ani, pe la tâmple îi apăruseră deja fire cărunte. Alexandrina abia împlinise 24 de ani şi trecea drept una dintre frumuseţile feminine ale Bucureştilor. Aşadar, o fată frumoasă şi dintr-o familie bună, tatăl ei, Gaetano Burelly, fiind un distins şi competent architect. Ce îi mai trebuia lui Caragiale? Dragoste conjugală, bună înţelegere şi, desigur, urmaşi. Avea deja un copil, pe Mateiu, viitorul autor al "Crailor de Curte Veche". Mateiu se ivise pe lume în 1885, ca fruct al iubirii dintre dramaturg şi Maria Constantinescu, pe care o cunoscuse la Regia Tutunului, unde, în anii aceia, făcea pe funcţionarul, ca să câştige o leafă. Relaţia dintre tată şi fiu, în timp, nu s-a dovedit prea cordială, fiind marcată de veşnice tensiuni. Ion Luca s-a străduit însă să-i asigure lui Mateiu educaţia cuvenită şi condiţii de viaţă mulţumitoare, fără să se bucure în schimb de prea multă recunoştinţă. Tată al unui copil dintr-o relaţie anterioară, bărbat deja puriu, cu fire albe pe la tâmple, un veşnic chiriaş prin casele târgoveţilor, cu ce oare o atrăsese Ion Luca pe Alexandrina, astfel încât fata să accepte cererea în căsătorie, anulând şansa unei partide mai bune? Celebritatea a fost probabil unul dintre atuurile bărbatului dornic de însurătoare. Piesele lui deja fuseseră jucate la Teatrul Naţional, ba mai mult, Ion Luca ajunsese chiar director al Teatrului Naţional, funcţie care îl plasa printre notabilităţile urbei. În plus, spiritul său plin de şarm, mereu pus pe glume, pe ironii fine,
combativ în societate, fără să rămână dator nimănui în disputele care se ţineau lanţ în presă, în politică şi în viaţa literară, o va fi cucerit pe tânăra mondenă. De acum, va fi doamna Caragiale şi se va bucura de atenţia unui soţ celebru. De acum, Ion Luca era bărbat cu nevastă la casa lui. Vorba vine, fiindcă nu au avut o casă a lor, ci au locuit în chirie, la diferite adrese, mutându-se des, ca în schiţele "Caut casă" şi "De închiriat", fiindcă "... nicăieri nu se mută mai mult şi mai des lumea ca la Bucureşti; e natural - capitala trebuie să dea tonul progresului". Familia Caragiale nu a fost scutită de lipsuri şi chiar tragedii. Le-au murit două fetiţe, la vârste fragede, din cauza tusei convulsive. Duiliu Zamfirescu l-a întâlnit pe nefericitul tată arătând jalnic pe stradă: "... nu l-oi uita niciodată din cauza felului cum era răsfrânt gulerul paltonului, a căciulii, de imitaţie de astrahan, din care ieşea cleiul, a ochilor miopi pe care-i supăra frigul, a modului cum mi-a zis «ce mai faci mă, Duilă?»... Era o aşa trivială desnădăjduire în bietul om...". Le-au trăit însă doi copii, o fată şi un băiat, Ecaterina şi Luca, alături de care, la Berlin, unde s-a exilat voluntar familia Caragiale, era ţinut uneori şi ursuzul Mateiu, nemulţumit că nu se bucură numai el de toată dragostea tatălui şi a mamei sale adoptive. Alexandrina i-a supravieţuit dramaturgului peste 40 de ani. I-a fost alături până în ultima clipă. În 1945, a înregistrat un disc cu amintiri despre soţul său. Cei care l-au cunoscut au spus despre Caragiale că a fost un bun familist. "Uneori, ochii i se umpleau de lacrimi, privindu-şi frumoasa familie", scrie Cella Delavrancea.
"Ţal!"
Am parcurs numai o postaţă din Bucureştii lui Caragiale, al cărui spirit, speriat probabil de ploaia rece de februarie, m-a părăsit, dispărând pe vreo străduţă cunoscută. Din fericire, cu toate transformările, mutilările şi distrugerile îndurate de oraş de-a lungul epocilor, au supravieţuit multe clădiri de la finalul secolului al XIX-lea. Prin unele, sedii de redacţii de ziar, a călcat şi dramaturgul, un febril gazetar, dar şi făcător de gazete. Pe altele le-a privit zilnic în drumul său spre casă sau spre vreo berărie, unde se întâlnea cu amicii, ca să pună ţara la cale sau să-i ia peste picior pe mai marii zilei. Pe nimeni nu ierta spiritul său zeflemitor. I-a plăcut să se avânte în războaiele de presă, gusta mesele udate cu vin bun pe vreo terasă de vară, unde îi striga pe chelneri "Ţal!", şi aprecia poantele lui Mitică, numele generic al bucureşteanului care nu se pierde în abisuri filozofice, preferând contactul exclusiv cu realitatea.
Lumea aceasta a lui Caragiale a fost deseori blamată, din mai multe direcţii, fiind acuzată ba de superficialitate, ba de incultură, de mimetism, de nestatornicie. Oricine a vrut a găsit ceva de reproşat acelei epoci, nu îndeajuns de occidentalizate, deşi se străduia, nu îndeajuns de emancipată de orientalism. Dar era o lume cu mult mai normală, decât cele care au înlocuit-o după moartea lui Caragiale. Cu tot "văzul său monstruos", marele dramaturg nu şi-ar fi putut imagina teroarea pe care au adus-o în lumea românească totalitarismele secolului XX. Şi din care nu ne-am revenit pe deplin.