Cu Caragiale prin București

Dumitru Badita
Ce a mai rămas oare din Bucureștii lui Cara­gia­le? Ce martori au supraviețuit tuturor ne­norocirilor care au lovit acest oraș, una după alta?

Simți așa, uneori, o dorință subită să pornești la pas prin centrul vechi și să încerci să re­gă­sești măcar o fațadă, un colț de stradă, un pridvor de biserică, un balcon din fier forjat, un felinar, despre care să poți spu­ne cu certitudine că vin din epoca lui ne­nea Iancu, scri­itor prin excelență al vieții și lumii bucureștene. Exact asta am făcut în­tr-o după-amiază de sâmbătă. Am în­desat în rucsac "Momente și schițe", dar și câ­teva cărți de istorie a Bucureștilor, și am pornit haihui, să ex­plorez lumea lui Caragiale, atâta câtă a mai rămas. Să gă­sesc locurile pe unde se plimba el, scri­i­torul viu, dar și personajele sale inspirate de inși care au fost când­va, ca și noi, lo­cui­tori ai orașului. L-am luat ca ghid pe însuși nenea Iancu, sau mai bine spus pe duhul său mut, dar altfel ager la drum și gata să mă îndrume cu bastonul pe care îl agită nerăbdător prin aer.

Kilometrul 0

Piața Universității. Mă uit spre clă­direa Teatrului Național I. L. Caragiale. E încă în renovare, acoperită cu schele, flan­cată de o macara. Toate bune și fru­moa­se, numai că I.L. Caragiale nu a călcat niciodată prin dreptul clădirii care îi poartă numele, din simplul motiv că pe vremea sa nu exista această construcție. Teatrul Na­țional era altundeva, pe Calea Victoriei. În fața Tea­trului, e o statuie din bronz a dramaturgului. Stă așezat pe un scaun, cu mâna stângă ridicată pe jumă­tate, ca în timpul unei conversații. Între de­gete ține o pipă și se uită undeva spre clă­direa Universității. Aceasta da, a fost ridicată în se­colul al XIX lea, în urma unui decret emis de A. I. Cu­za, în 1864. Caragiale a venit în Bucu­rești din Ploieștii adolescenței sale, câțiva ani mai târ­ziu. Probabil i-a văzut pe zidari trebăluind pe schele. Apoi, o fi admirat clădirea în toată splendoarea ei neo­clasică. Clădirea prin fața căreia se plimba nefericitul Lefter Popescu, personajul lui Caragiale din "Două lozuri". Scot din rucsac "Momente și schițe". E po­ves­tirea aceea despre un funcționar care crede că a câștigat la loterie, dar de fapt, după o serie de încurcături, află că a pierdut. O nenorocire pentru bietul om care, amă­git de fantoma no­rocului, își dăduse demisia de la ser­vi­ciu, convins că, de acum, avea destui bani ca să tră­iască fără să mai îndure rigorile muncii de birou. Ca­ra­giale îl imaginează pe Lefter Popescu la bătrânețe, cum se plimbă "regulat - dimineața, de colo până colo pe dinaintea Uni­ver­sității - seara, cum răsăreau aștrii, de jur împrejurul Observatorului pompierilor de la bi­fur­­carea bule­var­dului Pake, șoptind mereu, cu un glas blajin, același cuvânt: viceversa!... da, viceversa!...". Când o fi apărut Loteria în București? Întrebarea aceas­ta l-a frământat și pe George Potra, unul dintre cei mai neobosiți cer­ce­tători ai istoriei și moravurilor bucu­reș­tene. Potrivit documentelor studiate de Potra, prima lo­terie ar fi fost organizată în 1793, de un supus austriac, numit Baltazar, care a obținut permisiunea domni­to­rului fa­nariot Alexandru Moruzi. Apoi, inițiativele aces­tei firave industrii a norocului s-au înmulțit. Unele au primit acordul domnesc, altele au funcționat ile­gal, fiind permanent vânate de polițiști. La loterie erau puse la bătaie case, magazine, moșii, mo­bilă, biju­terii, fiindcă prin loterie, aceste bunuri erau vân­dute mai ușor și mai profitabil decât în cadrul pieței imobiliare. Biletele de loterie ajun­­seseră cadouri de Anul Nou, așa impor­tante erau. Dar să-l lă­săm pe nefericitul Lefter Popescu să se plimbe bom­bă­nind prin fața Uni­versității și să ne vedem de drumul nostru.

La statuia lui Mihai Vodă

Caragiale îmi arată cu bastonul spre statuia lui Mihai Viteazu, aflată peste drum de Uni­versitate. E trafic mare și nu pot să traversez: dacă nu mă lin­șează un polițist, mă linșează o mașină. Cobor, deci, în pasajul de la metrou și ies în colțul Palatului Șuțu. E o clădire veche, un martor al Bucureștilor de odi­nioară. Palatul a fost construit în 1833, ca reședință a marelui pos­telnic C. Grigore Șuțu. În vremurile bune de odini­oa­ră, familia Șuțu organiza baluri somptuoase și invita pri­etenii la plim­bări relaxante prin grădina care în­con­ju­ra palatul. Nimic nu a mai rămas din ea. Au aco­pe­rit-o asfaltul, dalele, pa­velele, blocurile. După doi pași, ajung la statuia ecvestră a lui Mihai Viteazu, "la coada calului", cum îi mai spun bucureștenii acestui loc. Sta­tuia a fost dezvelită în 1874, sculptor fiind fran­cezul Albert Ernest Carriere de Belleuse. Imperiile turc și austro-ungar nu au văzut cu ochi buni amplasarea în buricul Bucureștilor a statuii unui mare erou național, care le bătuse cândva armatele și realizase o temporară unire a românilor din toate principatele. Câțiva ani mai târziu, după dezvelirea monumentului, armata română se întorcea victorioasă din Războiul de Independență, purtat în sudul Dunării împotriva turcilor. Câteva tunuri cap­turate de la otomani au fost puse lângă statuia dom­ni­torului. În timpul primului război mondial, profitând de ocupația germană, turcii, aliați ai teutonilor, și-au luat tunurile înapoi. Acum, du­pă o serie de lucrări edi­li­tare, piața unde se află sta­tuia ecvestră a fost rea­me­najată. Au curățit și monu­men­tul de slinul depus de-a lungul vremii și i-au dat o strălucire nouă. Acum e li­niș­te în piața proaspăt pa­vată. Plouă mărunt, suflă un vânt rece, care îi grăbește pe pietoni către casă sau ca­fe­nele. Câteva vrăbii se ceartă pe o bucățică de covrig. O vân­zătoare de flori, zgribu­lită, cu un coș de nuiele plin cu buchețele de ghiocei, se plânge că nu a vândut ni­mic. Parcă e mai bine așa, când istoria ia o pauză.

O grădină dispărută

Traversez înapoi Bulevardul Elisabeta și mă apro­piu din nou de Universitate, pe str. Academiei. Mași­nile stau parcate una lângă alta. Trec de Arhitectură, las pe dreapta Biserica "Sf. Nicolae Dintr-o Zi", păzită de bodiguarzii unei firme private. Lăcașul a fost construit din piatră, de Doamna Marica, soția lui Constantin Brân­coveanu. Așadar, e aici cu mult înainte ca dra­ma­turgul nostru să vină în București. În drumurile sale către celebra grădină Rașca, aflată odinioară prin aceste locuri, cam pe unde e intersecția str. Academiei cu str. Edgar Quinet, I. L. Caragiale o fi auzit deseori clo­po­tele și cântările bisericești, fuzionând, în aerul în­mi­resmat de flori, cu sunetele viorilor mânuite cu virtuo­zitate de renumiții Ziehrer și L. Weist, ultimul su­pra­numit "Strauss al Bucureștilor". Rașca, potrivit unui că­lător francez, era "singura grădină unde te poți plim­ba ascultând muzică (...) grădina este iluminată și, în zi­lele de sărbătoare, iluminatul este strălucitor (...) o stea mare din sticlă multicoloră și palmieri de tablă pur­tând globuri colorate în loc de fructe anunțau ma­rile serate (...) mesele luminate de o lumânare pro­te­jată de un manșon de sticlă primesc consumatorii care pot, după voie, să cineze sau să bea bere, limonadă". Numele grădinii dispărute și căzute în uitare venea de la un ceh sau polonez, Hirtska, proprietar de birt și terasă de vară. Românii nu i-au pronunțat numele co­rect, ci l-au transformat, așa cum le stă-n obicei, în Raș­ca, și așa a rămas, până la desființarea grădinii. Pe sce­na de la Rașca, a fost jucată în premieră piesa "Conu Le­o­nida față cu reacțiunea", dar au fost reprezentate, de asemenea, și celelalte mari comedii: "O noapte fur­tu­noasă" și "O scrisoare pierdută". Nimic nu a mai ră­mas din grădina aceea plină de viață și voie bună, cos­mo­polită, loc de întâlnire al Orientului cu Occidentul. Zidurile și asfaltul au îngropat-o ireversibil. Orașul e nemilos cu natura. O înghite hulpav.

Pe Podul Mogoșoaiei

În sfârșit, ajung în Calea Victoriei, pe vremuri axul central al orașului, numit la început Podul Mogoșoaiei, apoi, după intrarea triumfală a armatei române în urma Războiului de Independență, a primit numele perpetuat până în zilele noastre. Cândva, drumul, deschis pentru Brâncoveanu ca legătură între Curtea Domnească și palatul de la Mogoșoaia, a fost podit cu lemn, de asta i s-a spus Podul Mogoșoaiei. Mă aflu exact la intersecția cu str. Ion Câmpineanu. Pe partea dreaptă a străzii e Hotelul Continental, alb, cochet, luxos. Peste drum, un alt hotel, construit din sticlă, dar în arhitectura căruia a fost reconstituită fațada cu coloane masive a fostului Tea­tru Național, distrus în timpul celui de-al doilea răz­boi mondial. Pe colț e blocul cu ceas, construit în pe­rioa­da interbelică, pe locul unei clădiri la parterul căreia se afla celebra berărie "Gambrinus", un loc bine­cu­noscut al lumii lui Caragiale, un episod trecător și spu­­mos din lipsita de noroc carieră de berar a drama­tur­gului. Aici, în această intersecție, mă aflu poate în cel mai cara­gialian loc cu putință. În cel mai aglomerat spațiu cu personaje și întâmplări din opera și viața lui nenea Iancu. Oriunde aș îndrepta privirea, dau peste "un bibic", peste "o mangafa", peste "o duduiță", "un am­­­­betat", "un mațe fripte", "un muscal" care își biciu­iește caii, "un apropritar", "o damă bine", "un stu­din­te" etc. Aici, în această intersecție ocupată toată săp­tămâna de ambuteiaje rutiere, vin de pe toate străzile, trec unele pe lângă altele, se ating, se amenință, se ig­noră, aleargă, se plimbă, se agită, se privesc în vitrine, se așteaptă, își pierd răbdarea, își șterg fruntea de su­doare, își privesc ceasul cam toate personajele lui Ca­ragiale. E de ajuns numai să ridicăm bariera imaginației și uite-le cum dau buzna sau, mai degrabă, noi intrăm în timpul lor. Timp al cărții și al vieții deopotrivă, fiind­că la Caragiale, un realist înveterat, un observator ne­os­toit al peisajului social și al tablourilor în veșnică miș­care ale străzii și un cititor avid de gazete cu faptele lor diverse, e greu să tragi o frontieră sigură între scris și realitate. Dar ia fiți, vă rog, un pic atenți! Uitați un tâ­năr cam grăbit ce mer­ge spre Palatul Regal, apoi se aba­te în stânga, spre Ciș­migiu. La scurt timp, în urma lui, se strecoară, ca să nu fie văzut, un domn cu mus­tață. Da, e însuși Cara­giale, director pe atunci la "Re­vol­­ta Na­țională", iar bă­iatul pe care-l urmărește e an­gajatul său, re­porterul spe­cial, d-l Caracudi. Șeful său are o mare cu­riozitate. Cine îi furnizează acele infor­ma­ții exclu­sive, despre cele mai secrete întâlniri și discuții din in­teriorul Pala­tului și Guvernului? Știrile sunt cu ade­vă­rat senzațio­nale, încât opinia publică le consumă cu satis­facție deplină și astfel vânzările ga­ze­tei cresc uimi­tor. Cara­giale nu are pace până nu află tai­na lui Ca­ra­cudi. De aceea e acum pe urmele repor­terului. Până la urmă, se dumirește: Caracudi nu are nicio sursă secretă. Tot ce face e să se așeze la o masă, în Cișmigiu, și să in­ven­teze știri. Le scrie frumos, cu tocul pe colile albe, și apoi le livrează șefului său, ca fiind adevărate. Ulu­itor, fanteziile sale politice nu sar departe de realitate. Ni­­meni nu le contestă, nimeni nu le dezminte. Satis­fă­cut de metoda jurnalistică a subal­ternului său, direc­torul "Revoltei Naționale" îl invită la masă, la Ior­dache, un res­taurant celebru în epocă. "...Sunt foarte mulțumit de serviciile tale... «Revolta» fără ele n-ar plăti o para chioară, cu toate articolele și foiletoanele noastre...". O fi rămas Caracudi acolo, în secolul său, sau dim­po­trivă, îl regăsim și astăzi, prin redacții de presă și de te­le­viziune, inventând știri, manipulând publicul cu fic­țiuni, la presiunea șefilor care trebuie să atingă țintele de audiență? Mă tem că re­porterul special al "Revoltei Naționale" are o mul­țime de urmași care, ce-i drept, nu mai scriu cu tocul pe hârtie, ci folosesc tehnologie de ul­ti­mă oră, cu atât mai eficientă, în a duce de nas opinia pu­blică. Iar șefii lor nu se dovedesc mai puțin re­cu­noscători de­cât pe vre­muri direc­torul "Revoltei". Parol!


Ion Luca, mire fericit

Nenea Iancu îmi fa­ce semn cu bastonul să urc pe Ca­lea Victoriei, spre Palatul Regal. În dreptul Bisericii Cre­țulescu se oprește și ara­tă spre silueta zveltă, din cărămidă subțire, în­con­jurată de un brâu flo­ral sculptat în piatră. În această frumoasă biserică s-a căsătorit I. L. Caragiale cu Alexan­drina Burelly, fiica mijlocie a ar­­hitectului Gaetano Burelly, în data de 7 ianuarie 1889. Alexandrina era comparată de cro­nicarul mon­den Claymoor, cu "un boboc de trandafir mai fraged decât florile de măceș de pe rochia ei" și era con­siderată "o frumusețe andaluză", deși originile ei, sunt de acord toți biografii, erau grecești. Bunicul ei patern, un anume Antonie Burelly, sosise în București, se pare, odată cu suita lui Caragea Vodă, când venise și bu­nicul lui Caragiale, Ștefan Caragiali, bu­cătarul, plăcintarul sau ce o fi fost cu ade­vărat. Ascendența mirilor, care tre­ceau pra­gul bisericii Crețulescu, pare să fi avut, deci, destule lucruri în comun. Ion Luca și Ale­xandrina nu veneau din lumi diferite. Între ei era însă o diferență de vârstă sem­ni­ficativă. Dramaturgul avea 37 de ani, pe la tâmple îi apăruseră deja fire că­runte. Alexandrina abia împlinise 24 de ani și trecea drept una dintre fru­musețile feminine ale Bucu­reș­ti­lor. Așadar, o fată fru­moasă și din­tr-o familie bună, tatăl ei, Ga­e­tano Burelly, fiind un distins și com­petent architect. Ce îi mai tre­buia lui Caragiale? Dragoste con­jugală, bună în­țelegere și, desigur, urmași. Avea deja un copil, pe Ma­teiu, viitorul autor al "Crailor de Curte Veche". Mateiu se ivise pe lume în 1885, ca fruct al iubirii dintre dra­ma­turg și Maria Cons­tan­tinescu, pe care o cunoscuse la Re­gia Tutunului, unde, în anii aceia, făcea pe func­țio­narul, ca să câștige o leafă. Relația dintre tată și fiu, în timp, nu s-a dovedit prea cor­dială, fiind marcată de veș­nice tensiuni. Ion Luca s-a străduit însă să-i asigure lui Mateiu educația cuvenită și condiții de viață mul­țu­mitoare, fără să se bucure în schimb de prea multă re­cu­noștință. Tată al unui copil dintr-o relație ante­rioară, bărbat deja puriu, cu fire albe pe la tâmple, un veșnic chiriaș prin casele târgoveților, cu ce oare o atrăsese Ion Luca pe Alexandrina, astfel încât fata să accepte cererea în căsătorie, anulând șansa unei partide mai bune? Cele­bri­tatea a fost probabil unul dintre atuurile bărbatului dornic de însurătoare. Pie­sele lui deja fu­seseră jucate la Teatrul Na­țional, ba mai mult, Ion Luca ajun­sese chiar director al Teatrului Național, funcție care îl plasa printre notabilitățile urbei. În plus, spiritul său plin de șarm, mereu pus pe glume, pe ironii fine, combativ în societate, fără să rămână da­tor nimănui în disputele care se ți­neau lanț în presă, în politică și în via­ța literară, o va fi cucerit pe tânăra mon­denă. De acum, va fi doamna Caragiale și se va bucura de atenția unui soț ce­lebru. De acum, Ion Luca era bărbat cu ne­vastă la casa lui. Vorba vine, fiindcă nu au avut o casă a lor, ci au locuit în chi­rie, la diferite adrese, mutân­du-se des, ca în schițele "Caut casă" și "De închiriat", fiind­că "... nicăieri nu se mută mai mult și mai des lu­mea ca la București; e natural - capitala trebuie să dea tonul progresului". Familia Caragiale nu a fost scutită de lipsuri și chiar tragedii. Le-au murit două fetițe, la vârste fragede, din ca­uza tusei convulsive. Duiliu Zam­firescu l-a întâlnit pe nefe­ri­citul tată arătând jal­nic pe stra­dă: "... nu l-oi uita niciodată din cauza fe­lului cum era răsfrânt gulerul paltonului, a căciulii, de imitație de astrahan, din care ieșea cleiul, a ochilor miopi pe care-i supăra frigul, a modului cum mi-a zis «ce mai faci mă, Duilă?»... Era o așa trivială des­nă­dăjduire în bietul om...". Le-au trăit însă doi copii, o fată și un bă­iat, Ecaterina și Luca, ală­turi de care, la Ber­lin, unde s-a exilat voluntar familia Caragiale, era ți­nut uneori și ursuzul Ma­teiu, nemulțumit că nu se bucură numai el de toată dragostea tatălui și a ma­mei sale adoptive. Ale­xan­drina i-a supraviețuit dramatur­gu­lui peste 40 de ani. I-a fost alături până în ultima clipă. În 1945, a înregistrat un disc cu amintiri despre soțul său. Cei care l-au cunoscut au spus despre Cara­gia­le că a fost un bun familist. "Uneori, ochii i se um­pleau de lacrimi, privindu-și frumoasa familie", scrie Cella Delavrancea.

"Țal!"

Am parcurs numai o postață din Bucureștii lui Caragiale, al cărui spirit, speriat probabil de ploaia rece de februarie, m-a părăsit, dispărând pe vreo stră­duță cu­noscută. Din fericire, cu toate transformările, mu­­ti­lă­rile și distrugerile îndurate de oraș de-a lungul epo­cilor, au supraviețuit multe clădiri de la finalul seco­lului al XIX-lea. Prin unele, sedii de redacții de ziar, a căl­cat și dramaturgul, un febril gazetar, dar și fă­cător de ga­zete. Pe altele le-a privit zilnic în drumul său spre casă sau spre vreo berărie, unde se întâlnea cu amicii, ca să pună țara la cale sau să-i ia peste picior pe mai ma­rii zilei. Pe nimeni nu ierta spiritul său ze­flemitor. I-a plăcut să se avânte în războaiele de presă, gusta mesele udate cu vin bun pe vreo terasă de vară, unde îi stri­ga pe chelneri "Țal!", și aprecia poantele lui Mitică, numele generic al bucureșteanului care nu se pierde în abi­suri filozofice, preferând contactul ex­clu­siv cu rea­litatea. Lumea aceasta a lui Caragiale a fost deseori bla­mată, din mai multe direcții, fiind acu­zată ba de super­fi­cialitate, ba de incultură, de mime­tism, de nestator­ni­cie. Oricine a vrut a găsit ceva de re­proșat acelei epoci, nu îndeajuns de occidenta­li­zate, deși se străduia, nu îndeajuns de emancipată de orien­ta­lism. Dar era o lume cu mult mai normală, decât cele care au înlocuit-o după moartea lui Caragiale. Cu tot "văzul său monstruos", marele drama­turg nu și-ar fi putut imagina teroarea pe care au adus-o în lumea ro­mânească tota­litarismele secolului XX. Și din care nu ne-am revenit pe deplin.