Profeţia Sfântului Nikola
Era iarna anului 1570. Pentru Rusia sosiseră vremuri cumplite, de restrişte. La tronul ţării urcase un monarh de o cruzime nemărginită, aşa cum lumea nu mai văzuse de pe timpul năvălirii hoardelor lui Gingis Han: Ivan al IV-lea, supranumit şi cel Groaznic. Convins că supuşii săi complotează împotriva sa, ţarul porneşte, în fruntea gărzii personale, formate din aşa-numiţii opricini, vestiţi prin violenţa lor, într-o campanie furibundă şi trece regiuni întinse prin foc şi sabie. După ce a înecat în sânge mii de oameni din bogatul oraş Novgorod, Ivan cel Groaznic se îndreaptă înspre vestul Rusiei, către următoarea cetate, Pskov, plănuind pentru locuitorii acesteia acelaşi destin nefast. "Venea ţarul, nebun de mânie, ca un leu urlând, vrând a ucide oameni nevinovaţi într-o adâncă vărsare de sânge", povestesc cronicile vremurilor. Întregul oraş se ruga la Bunul Dumnezeu, doar, doar, preamăritul ţar şi-ar schimba gândul cel nimicitor.
Însă monarhul era neînduplecat şi, la porţile cetăţii, armata sa aştepta ordinul cumplit de a ataca oraşul şi a-i trece prin tăişul sabiei pe toţi locuitorii lui. Opricinicii, trupele sale speciale, stăteau neclintiţi în linia întâi, îmbrăcaţi în sumane negre, purtând la brâu capete de câini morţi şi mături, simboluri ce marcau fidelitatea faţă de ţar şi îndepărtarea oricărei nesupuneri ori răzvrătiri împotriva suveranului. Toţi locuitorii oraşului ieşiseră pe străzi, în faţa caselor, aşteptând în genunchi, umili, cu pâine şi sare, să-şi primească aşa cum se cuvine suveranul. Deodată, ca de niciunde, pe una din uliţe răsări în întâmpinarea ţarului un bărbat cu părul lung şi năclăit, cu barba deasă şi încâlcită. Trupul schilodit îi era acoperit doar de câteva zdrenţe soioase. "Ivanuşka, Ivanuşka, mănâncă pâinea şi sarea credincioşilor tăi!", striga acesta în gura mare, nepăsător de pedeapsa ce se putea abate asupră-i. Atunci ţarul a ordonat ca guralivul să fie prins de îndată, însă tocmai când slujitorii voiau să pună mâna pe el, acesta s-a făcut nevăzut. Speriat, monarhul cel vestit prin cruzimea, dar şi prin fervoarea sa religioasă, şi-a făcut cruce şi a intrat în catedrala oraşului, poruncindu-le preoţilor să înceapă slujba. Deşi un om cumplit de sângeros, Ivan cel Groaznic era un bărbat foarte evlavios, cu frică de Dumnezeu, adesea căzând în rugăciune zile în şir. În timpul slujbei, bărbatul misterios apăru din nou în faţa ţarului. În mâini purta o bucată de carne crudă. Se apropie cu îndrăzneală de teribilul monarh şi i-o întinse, spunându-i cu blândeţe: "Mănânc-o, Ivan!".
"Sunt creştin, nu mănânc carne în timpul postului", i-a răspuns Ivan cel Groaznic. Atunci bărbatul tună: "Aaaa, nu mănânci carne, ţii post, dar sânge de om bei! De mult ai uitat nu numai de post, dar şi de Dumnezeul tău!". Auzind aceste vorbe, ţarul s-a mâniat cumplit şi a ordonat oastei sale ca oraşul să fie pârjolit. "Fie-ţi milă, ţar nebun, de supuşii tăi. Lasă-i în viaţă şi nu nimici acest oraş. Dacă însă te vei atinge fie şi de un singur creştin, vei crăpa precum calul tău!", continuă bărbatul zdrenţăros. Nici nu apucă bine să termine aceste vorbe cumplite când, în faţa ţarului, apăru un soldat teribil de înspăimântat: "Prea luminate, calul Tău s-a prăbuşit deodată la pământ, răpus de nu se ştie ce boală". Cuprins de frământări, îngrozit de profeţia ce tocmai se împlinise, ţarul a dat ordin să se oprească jaful, urmat de ordinul de retragere, înapoindu-se la Moscova, fără a se atinge de niciun locuitor al cetăţii Pskov.
Dar cine era acest bărbat straniu, ce reuşise prin vorbele sale premonitorii să-l înduplece pe cel mai cumplit suveran al Rusiei şi să salveze vieţile a mii de oameni?! Locuitorii Pskovului îl numeau Nikola Salos, nume care în limba greacă înseamnă "binecuvântat, nebun întru Hristos". Căci, nu în puţine rânduri, îi ajutase Nikola pe semenii săi, îi povăţuise şi îi îndrumase prin cuvintele sale pline de har. Cu ani în urmă, fusese un boier bogat şi mândru, dar brusc, nu se ştie din ce motiv, îşi donase averea bisericii şi, schimbând straiele bogate cu nişte zdrenţe, începu să umble desculţ prin oraş, amintindu-le oamenilor de Bunul Dumnezeu şi de calea cea dreaptă de la care se îndepărtaseră.
Cu timpul, locuitorii oraşului au înţeles că Nikola nu era nicidecum nătâng ori bolnav la minte ci, din contră, se lepădase de toate cele lumeşti pentru a-şi închina viaţa Mântuitorului. El purta în suflet Duhul Sfânt, fiind binecuvântat cu darul profeţiei. Multe minuni săvârşise în timpul vieţii, de aceea, în 1576, când Nikola se stinse din viaţă, oamenii îl înmormântară cu tot fastul, în Catedrala oraşului, Sfânta Treime. O asemenea onoare era acordată numai cnejilor şi arhiepiscopilor. La câţiva ani după moartea sa, în 1581, când regele Poloniei, Ştefan Báthory, a asediat oraşul Pskov, Nikola Salos a săvârşit o nouă minune. A apărut în vis comandantului trupelor ruseşti şi i-a oferit soluţia salvatoare, ferind astfel oraşul şi pe locuitorii acestuia de jaf şi distrugere. Mai târziu, Nikola Salos a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Rusă şi numit "nebun întru Hristos". Astăzi, moaştele sale se odihnesc în Catedrala Sfânta Treime din Pskov şi mii de credincioşi vin aici pentru a se ruga întru miluire şi iertarea păcatelor.
Fericiţi cei săraci cu duhul
Nebunia întru Hristos este un fenomen care s-a ivit iniţial în Bizanţ, iar în secolul al XI-lea, a apărut şi pe teritoriul Rusiei, unde a prins rădăcini până aproape de zilele noastre. "În vremurile moderne, oamenii nu mai înţeleg întru totul această manifestare creştină, considerându-i pe cei numiţi nebuni întru Hristos bolnavi psihic, ceea ce este complet greşit. Aceşti oameni joacă deliberat rolul de nebuni, pentru a putea denunţa cu voce tare pseudovalorile lumii şi pentru a putea răspândi, fără a fi stingheriţi, cuvântul Domnului. Căci cine poate incrimina un nebun?!", spune Preafericitul Patriarh al Rusiei, Kiril. "Nici chiar în vremurile cele mai nemiloase ale Rusiei, când suveranii dispuneau de vieţile supuşilor după bunul lor plac, asemenea oameni, nebuni întru Hristos sau iurodivîe, aşa cum sunt numiţi în limba rusă, nu erau decât cu mici excepţii asupriţi. Nebunul întru Hristos renunţă de bună voie la toate patimile şi viciile vieţii, la bunurile pământeşti, la putere, funcţii sau lux, devenind smerit, dezbrăcându-se de trufia minţii şi de nemăsurata iubire de sine. «Fericiţi cei săraci cu duhul, că a lor va fi împărăţia cerurilor», stă scris în Sfânta Evanghelie după Matei. Cei săraci cu duhul, cei nebuni pentru Hristos, sunt cei care se dezic de cele vremelnice, cei care îşi umplu sufletul doar cu bogăţia celor veşnice şi care cugetă necontenit la desăvârşirea lor întru dumnezeire. Ca rezultat al acestei eliberări, ei dobândesc puterea de a spune oamenilor adevărul, uneori ei primesc de Sus daruri miraculoase, darul profeţiei sau al prezicerii".
Pentru ştiinţa modernă, însă, acest fenomen rămâne un mister. Deşi Biserica i-a considerat pe aceşti oameni sfinţi, canonizându-i, savanţii contemporani caută încă explicaţii raţionale. Cum se poate ca un simplu om să umble desculţ prin zăpadă, fără ca picioarele să-i degere, să înfrunte aproape complet dezbrăcat geruri cumplite, fără să simtă frigul, să nu mănânce mai nimic, fără a avea senzaţia de foame şi, mai presus de orice, de ce aceşti oameni au fost înzestraţi cu darul premoniţiei şi al clarviziunii? De multe ori, nebunii întru Hristos se autopedepseau, considerându-se nevrednici de mila Celui de Sus şi îmbrăcau cămăşi din păr aspru de cămilă sau îşi atârnau de gât lanţuri cu cruci grele din fier de câte 20 de kilograme. Ei nu simţeau nicio durere, iar trupurile lor nu păreau să se încovoaie sub asemenea greutăţi.
Suferinţa întru Hristos
Pelaghia Diveevskaia, cea care în anul 2004 a fost recunoscută ca fiind Sfântă şi canonizată de Biserica Ortodoxă Rusă, a avut trupul încătuşat cu un inel gros, din fier, pe care nu l-a îndepărtat timp de opt ani. Metalul devenise una cu corpul ei plăpând, crescându-i în carne. Dar înainte de a-şi asuma această misiune grea, de nebunie întru Hristos, Pelaghia, ca şi alţi asemenea oameni fenomenali, fusese o femeie simplă, cu o viaţă absolut normală.
Întorcându-se acasă, Pelaghia a început să-şi dedice viaţa întru totul Domnului, petrecându-şi zilele în genunchi, în profundă rugăciune. Pe zi ce trecea, comportamentul ei devenea tot mai straniu, fata părea tot mai nebună, tot mai ruptă de lumea înconjurătoare. Ziua alerga pe străzi, îmbrăcată cu cele mai frumoase rochii, dar desculţă, povăţuindu-i pe oameni să nu uite
de cuvântul lui Dumnezeu, iar noaptea şi-o petrecea în rugăciune, pe treptele bisericii. Şi toate acestea, pentru a le dovedi celor din jur că şi-a pierdut minţile. Nici după naşterea unui copil nu şi-a schimbat Pelaghia Ivanovna hotărârea de a-şi închina viaţa întru slăvirea Celui de Sus. Soţul ei nu putea înţelege un asemenea comportament şi, simţindu-se umilit, a început să o chinuiască, să o bată cu bestialitate. În ciuda tratamentului brutal, Pelaghia nu se schimbase, se purta milostiv cu toţi cei obidiţi, ajutându-i după puterile ei. Toată agoniseala ei şi a soţului o împărţea săracilor sau o dona bisericilor din oraş. Văzând toate acestea, soţul, nebun de furie, ceru ajutorul ofiţerului însărcinat cu menţinerea ordinii publice, care o biciui cu cruzime. Însă în acea noapte, agentul de poliţie avu un vis înspăimântător: se făcea că o oală imensă fierbea la foc mic, iar o voce îi spunea că în acel cazan va fierbe el de viu, pentru păcatul pe care-l săvârşise, acela de a o supune chinurilor pe roaba aleasă a lui Hristos. Agentul se trezi şi, îngrozit de fapta sa, interzise tuturor locuitorilor să o mai ocărască pe Pelaghia Ivanovna, cea stricată, aşa cum o numeau oamenii. Atunci, soţul Pelaghiei şi-a pierdut el însuşi minţile de mânie şi i-a cerut fierarului să-i fabrice un lanţ de fier cu inel. Cu mâinile sale, şi-a încătuşat soţia de mijloc ca pe un animal sălbatic şi a ţintuit-o de peretele casei. La scurt timp, mama Pelaghiei şi-a luat inima în dinţi şi şi-a dus fiica la Mânăstirea Diveevo, din apropiere de Sarov, acolo unde muceniţa îşi dorea cu atâta ardoare să se nevoiască. Înainte de a-şi părăsi casa, Pelaghia s-a închinat şi a îngenuncheat în faţa tuturor rudelor, cerându-le îndurare: "Iertaţi-mă, în numele lui Hristos, căci până voi muri, eu aici nu mă mai întorc!".
Pelaghia fusese înzestrată cu darul de a pătrunde în sufletele oamenilor şi de a citi şi dezvălui limpede viitorul. După retragerea sa în mânăstire, la chilia ei au început să sosească sute de oameni, care auziseră despre puterile sale miraculoase. Alinând sufletele credincioşilor şi lecuindu-le bolile trupeşti, povăţuindu-i şi ocrotindu-i pe năpăstuiţi, Pelaghia a salvat mulţi oameni, aducându-i pe calea mântuirii. Iar pe mai-marii puterii, care săvârşeau nedreptăţi, nu se sfia niciodată să îi înfiereze. Până şi măicuţele de la mânăstire nu mai înfăptuiau nimic până ce nu-i cereau binecuvântarea, căci Pelaghia ştia mereu ce şi cum trebuie săvârşit. Ea avea în mod repetat revelaţii şi, de multe ori, chiar cuviosul Serafim, cel care trecuse deja în lumea celor drepţi, i se arăta, povăţuind-o şi îndrumând-o în cele sfinte. La ea veneau oameni cu fel de fel de boli sufleteşti sau trupeşti, cerându-i ajutorul şi sfatul. Unul dintre "fiii săi duhovniceşti", cum îi numea ea pe credincioşii care îi călcau pragul chiliei, a fost renumitul pictor şi scriitor rus Kuzma Petrov-Vodkin. Încă de la prima lor întâlnire, Pelaghia l-a vindecat de o boală de care suferea din copilărie. "Doar ce mi-a atins mâna betegită, paralizată şi, la scurt timp, m-am vindecat complet", povesteşte pictorul în "Jurnalul" său, publicat recent în Rusia. "Apoi a început să-mi povestească toată viaţa pe care o trăisem, cu detalii uimitoare, pe care nimeni, în afară de mine, nu avea de unde să le cunoască. M-a sfătuit şi m-a îndrumat ca pe propriul ei copil, mângâindu-mi sufletul. La final, m-a sărutat pe creştet şi m-a binecuvântat. Pelaghia Diveevskaia a fost cea care m-a smuls din adâncurile iadului".
În 1884, la vârsta de 75 de ani, Pelaghia cea nebună întru Hristos s-a stins din viaţă, după 47 de ani de mânăstire, după ce decenii la rând îi sprijinise şi îi ocrotise pe toţi cei obidiţi, pe toţi cei care îi cereau ajutorul. Astfel, vorbele cuviosului Serafim se adevereau:
Pelaghia Diveevskaia fusese lumina călăuzitoare a celor aflaţi în suferinţă, a celor asupriţi şi năpăstuiţi.
Poate că timpurile celor nebuni după Hristos, ale celor care de bună voie au renunţat la toate cele vremelnice, la confortul unei existenţe tihnite, pentru o viaţă închinată întru slava Domnului, au apus de mult, însă dacă nu ar fi apărut atunci, în veacul al XI-lea, îndată după creştinarea poporului rus, poate că omenirea ar fi fost altfel. Nebunii întru Hristos şi-au îndeplinit misiunea, lăsându-ne drept moştenire iubirea, nădejdea şi credinţa. Şi, poate că ceea ce pare astăzi pentru oamenii de ştiinţă un fenomen de neînţeles, nu reprezintă decât darul Domnului pentru fiii Săi. "Pentru că fapta lui Dumnezeu, socotită de către oameni nebunie, este mai înţeleaptă decât înţelepciunea lor şi ceea ce pare ca slăbiciune a lui Dumnezeu mai puternică e decât tăria oamenilor." (Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel)