Iar dacă într-un asemenea loc mai ai parte şi de bucuria de a afla noutăţi, de a bea un ceai sau o cafea, de a gusta o dulceaţă ori o prăjitură din ingrediente naturale şi sănătoase, poţi să spui că eşti un norocos. La Târgul Domnesc le-am întâlnit pe toate, cu bucuria că aceste locuri nu mai sunt doar în poveşti, ci ele chiar există.
Prăvălia cu minuni
De la intrare vezi pâinişoare cu şofran, cu spanac şi cu roşii, pâine din făină integrală, fără amelioratori, conservanţi şi aditivi, plăcintă cu mere, cu dovleac, găluşte cu prune, cozonaci domneşti, gemuri şi dulceţuri din toate fructele pământului, dar şi din ardei iute!, peltele transparente, siropuri grele, parfumate, borcănele cu miere aromată cu mentă, cimbrişor şi zmeură, sosuri făcute din legume ecologice, nemodificate genetic sau injectate cu chimicale, nenumărate feluri de zacuscă, salată de vinete, siropul Măr de Bran, mezeluri şi cârnăciori fără conservanţi, cu usturoi şi mirodenii, picanţi, uscaţi sau cruzi, uleiuri stoarse la rece, din susan, rapiţă, dovleac, porumb şi soia, uleiuri aromate de măsline cu mentă, tarhon sau rozmarin, sosuri pesto, cremă de măsline sau usturoi. În alt raion, brânză cu praz, caş cu urzici, urdă de capră, brânză italiană Burrata, adusă din Puglia (cu multă smântână), brânză cu ceapă, cu usturoi, unt şi iaurt de capră, lapte de capră proaspăt, de la dozator, lapte vegetal din orez, ovăz sau soia, lactate aduse tocmai din Mărginimea Sibiului. Mai încolo, mirodenii şi condimente, amestecuri de ierburi din toată lumea, care mai de care mai aromate şi parfumate, ceaiuri aromate, cu îndemnuri: "Toate-s bune. Eliberează-ţi ficatul!” şi "Toate-s bune. Calmează-ţi stomacul!”. Pe alt raft, seminţe şi fructe uscate, migdale şi nuci, alune şi arahide, felii zaharate de papaya, ananas sau măr, goji şi merişoare, făinuri integrale din cerealele ştiute şi crescute pe la noi, dar şi din altele, aduse din toată lumea. Acestea şi încă altele, multe (dacă vreţi să le număraţi, veţi ajunge la peste patru mii de produse), vă aşteaptă în magazinele Târgul Domnesc. Şi pentru a vă convinge că un anumit produs merită să fie cumpărat, veţi putea să-l degustaţi mai întâi. În fiecare zi, câte un produs este propus clienţilor pentru degustare, între anumite ore, numite "Orele domneşti”, şi, săptămânal, sunt şi oferte promoţionale, scopul fiind de a-i răsplăti pe clienţii fideli, dar şi de a face cunoscute ingrediente noi, intrate de curând pe piaţa românească. Iar dacă veţi descoperi pe rafturi vreun produs nemaiîntâlnit încă, nemaivăzut şi nemaigustat, adus cine ştie din ce colţuri de lume, nu vă speriaţi, puteţi fi siguri că veţi primi de la vânzători toate informaţiile despre cum se prepară şi cu ce alte alimente se potriveşte.
"Bine aţi venit, boieri mari!”
Aceasta este urarea cu care eşti întâmpinat încă de la intrarea în magazinele Târgul Domnesc şi, de cum ai trecut pragul, te simţi, într-adevăr, un boier, căci eşti întâmpinat cu voie bună şi prietenie. Amabilitatea şi atenţia prevenitoare cu care gazdele te înconjoară te ajută să te familiarizezi uşor cu ceea ce vezi şi să te simţi - nu la cumpărături, ci în vizită la nişte prieteni, ori la vreo bunică ardeleancă, de pe lângă Sibiu ori Sighişoara. Mobilierul pictat săseşte, micile obiecte decorative din lemn, coşărgile împletite, ce ţin locul coşurilor de cumpărături, şi chiar şi lumina care se multiplică generoasă în toate culorile pământului, în zecile de borcănele aliniate, toate acestea te fac să vrei să revii cât mai des la Târgul Domnesc. Explicaţia acestui secret am aflat-o mai târziu, după ce am cercetat cu luare aminte toate rafturile şi mărfurile înşirate. M-a ajutat Andreea Arbănaşu, cea care alături de soţul ei a gândit şi a proiectat acest lanţ de magazine.
Secretul unui succes
"Nu e cine ştie ce secret în spatele acestei afaceri de familie. În schimb, muncă, seriozitate şi profesionalism din plin. Totul a pornit acum 4 ani, când copilul nostru a început şcoala şi când ne-am trezit în faţa unei situaţii cu care se întâlnesc toţi părinţii: «Ce-i punem de mâncare la şcoală? Ce să alegem mai bun, mai sănătos, mai potrivit pentru vârsta lui, din ceea ce găsim în magazine?». Eu sunt medic şi cunosc pericolele la care suntem expuşi în cazul unei alimentaţii greşite, pericole care sunt mult mai mari în cazul copiilor. Am început şi eu, şi soţul meu să citim şi să ne interesăm tot mai mult de ceea ce înseamnă hrană naturală, alimente ecologice, ingrediente bio. Ne-am dat seama că acestea sunt produsele de care va fi interesată tot mai mult lumea în viitorul imediat şi am trecut de la dorinţa de a-i oferi copilului hrana potrivită, la o privire mai amplă asupra pieţei, ceea ce ne-a şi permis apoi să începem această afacere. Am mers în străinătate, la Nürenberg, în Germania, unde se organizează anual târgul "BioFach”, cel mai mare pentru cei interesaţi de produse bio, târg la care se adună peste 2.500 de expozanţi din toată lumea. Ne-am informat, cum se spune, de la sursă, pentru că am vrut de la început să facem un lucru de calitate, sigur şi pentru clienţi, şi pentru afacerea noastră, pe care o construim gândind mereu în perspectivă, nu urmărind neapărat un câştig imediat.
- Ce aţi adus nou pe piaţa magazinelor de acest tip?
- Am gândit de la început magazinul ca pe un fel de băcănie în care oamenii să găsească de la mărfuri alimentare, până la detergenţi şi cosmetice. Am încercat să particularizăm, să ne diferenţiem de alţii prin faptul că am vrut ca în permanenţă clienţii noştri să fie bine informaţi asupra mărfurilor care li se oferă. De aceea, colegii noştri care se ocupă de vânzare ştiu şi pot să dea toate explicaţiile necesare, mai ales atunci când este vorba despre produse care au intrat de curând pe piaţa românească. La peste 60% dintre produsele noastre oferim pliante şi materiale explicative pentru folosire. Apoi, am căutat produsele. Noi nu avem în ţară produse certificate bio, dar avem produse ecologice, am umblat prin ţară, am vizitat făbricuţe şi am vrut să vedem, la sursă, cum sunt preparate produsele pe care le oferim clienţilor noştri, am mers şi am vizitat aproape fiecare colaborator ale cărui produse le avem în magazin şi am asistat chiar şi la procesele de producţie. Ne-a interesat igiena locului, dar şi reţetele, ca să fim siguri că ceea ce oferim este exact cum ne-am dorit, adică o marfă sănătoasă, pentru că este produsă într-un loc curat, prin metode care nu distrug calităţile hrănitoare şi, mai ales, fără adăugare de conservanţi, aditivi şi amelioratori de gust. Căutând posibile surse de aprovizionare în zona Ardealului, pe lângă Sibiu, am descoperit şi frumuseţea mobilierului pictat, şi aşa ne-a venit ideea cu mobilarea magazinelor. Mobilierul nostru este realizat de meşteri din Cisnădioara, este lucrat numai în culori şi lacuri non-alergice. Pot să vă spun, tot ca o dovadă a atenţiei faţă de clienţii noştri, că până şi tuşul cu care aplicăm sigla magazinului pe pungile noastre este non alergic. Sloganul pe care-l avem afişat la intrarea în magazinele noastre este "Bine aţi venit, boieri mari!” Ne-am gândit să-i răsfăţăm pe clienţii noştri cu acest apelativ, de boieri. Boierimea, adevărata boierime, era şi este o categorie socială bine informată, educată, era în topul societăţii, nu neapărat financiar, ci, în primul rând, cultural. Aşa am gândit şi noi magazinele, ca pe nişte târguri la care să participe micile sau marile comunităţi ale cartierelor bucureştene, locuri în care să găsească marfă de calitate cei informaţi, preocupaţi de buna lor stare de sănătate, şi toate acestea într-o atmosferă specială, tocmai bună pentru a lega prietenii.
- Şi ce-i învăţaţi pe prietenii dvs., clienţii consumatori?
- Ce înseamnă dietă, ce înseamnă alimentaţie sănătoasă, suplimente alimentare, ce înlocuitori putem folosi, mai ales în alimentaţia copiilor (de exemplu, făina de roşcove poate înlocui cacao, în cazul copiilor mici sau alergici la cacao), care e diferenţa dintre un produs eco şi unul bio (cel bio are toate certificatele necesare, începând de la certificarea solului, până la aceea a fabricii în care se produce, în vreme ce produsul eco este unul de tranziţie, în sensul că poate ajunge la parametrii bio, dar nu are certificatele necesare). Îi mai învăţăm pe clienţii noştri că, pe termen lung, bio nu înseamnă neapărat scump, având în vedere beneficiile pentru sănătate. Ca o glumă, produsele bio sunt ieftine pentru ministerul sănătăţii, pentru că pe termen lung scad cheltuielile cu îmbolnăvirile. De la 1 februarie, vrem să implementăm conceptul "Sănătos şi accesibil”, printr-o campanie de ieftinire a produselor, vrem să ajungem să fim cei mai ieftini de pe piaţa produselor naturale.
Şi, nu în ultimul rând, îi învăţăm să aprecieze produsele autohtone, vrem să-i promovăm pe producătorii autohtoni de produse organice. Aceasta s-a dovedit a fi cea mai bună alternativă în cazul mezelurilor şi al lactatelor, produse al căror termen de expirare redus nu ar fi garantat profitabilitatea importurilor şi nici siguranţa unor produse proaspete pentru clienţi.Un alt beneficiu direct pentru client este, în acest caz, preţul acceptabil al produselor de provenienţă locală, comparativ cu cel al specialităţilor importate. Tot în acest sens, am deschis şi la Bran un magazinaş, în care se promovează doar produse româneşti, cele mai multe achiziţionate din zonă.
Tocmai pentru că ştim cât de mult contează timpul, vă invităm şi pe dvs. în magazinele noastre. Veţi găsi la un loc marfă de calitate, atmosferă bună şi prieteni de nădejde care să vă îndrume pentru a fi sănătoşi.