Iar dacă într-un asemenea loc mai ai parte și de bucuria de a afla noutăți, de a bea un ceai sau o cafea, de a gusta o dulceață ori o prăjitură din ingrediente naturale și sănătoase, poți să spui că ești un norocos. La Târgul Domnesc le-am întâlnit pe toate, cu bucuria că aceste locuri nu mai sunt doar în povești, ci ele chiar există.
Prăvălia cu minuni
De la intrare vezi pâinișoare cu șofran, cu spanac și cu roșii, pâine din făină integrală, fără amelioratori, conservanți și aditivi, plăcintă cu mere, cu dovleac, găluște cu prune, cozonaci domnești, gemuri și dulcețuri din toate fructele pământului, dar și din ardei iute!, peltele transparente, siropuri grele, parfumate, borcănele cu miere aromată cu mentă, cimbrișor și zmeură, sosuri făcute din legume ecologice, nemodificate genetic sau injectate cu chimicale, nenumărate feluri de zacuscă, salată de vinete, siropul Măr de Bran, mezeluri și cârnăciori fără conservanți, cu usturoi și mirodenii, picanți, uscați sau cruzi, uleiuri stoarse la rece, din susan, rapiță, dovleac, porumb și soia, uleiuri aromate de măsline cu mentă, tarhon sau rozmarin, sosuri pesto, cremă de măsline sau usturoi. În alt raion, brânză cu praz, caș cu urzici, urdă de capră, brânză italiană Burrata, adusă din Puglia (cu multă smântână), brânză cu ceapă, cu usturoi, unt și iaurt de capră, lapte de capră proaspăt, de la dozator, lapte vegetal din orez, ovăz sau soia, lactate aduse tocmai din Mărginimea Sibiului. Mai încolo, mirodenii și condimente, amestecuri de ierburi din toată lumea, care mai de care mai aromate și parfumate, ceaiuri aromate, cu îndemnuri: "Toate-s bune. Eliberează-ți ficatul!” și "Toate-s bune. Calmează-ți stomacul!”. Pe alt raft, semințe și fructe uscate, migdale și nuci, alune și arahide, felii zaharate de papaya, ananas sau măr, goji și merișoare, făinuri integrale din cerealele știute și crescute pe la noi, dar și din altele, aduse din toată lumea. Acestea și încă altele, multe (dacă vreți să le numărați, veți ajunge la peste patru mii de produse), vă așteaptă în magazinele Târgul Domnesc. Și pentru a vă convinge că un anumit produs merită să fie cumpărat, veți putea să-l degustați mai întâi. În fiecare zi, câte un produs este propus clienților pentru degustare, între anumite ore, numite "Orele domnești”, și, săptămânal, sunt și oferte promoționale, scopul fiind de a-i răsplăti pe clienții fideli, dar și de a face cunoscute ingrediente noi, intrate de curând pe piața românească. Iar dacă veți descoperi pe rafturi vreun produs nemaiîntâlnit încă, nemaivăzut și nemaigustat, adus cine știe din ce colțuri de lume, nu vă speriați, puteți fi siguri că veți primi de la vânzători toate informațiile despre cum se prepară și cu ce alte alimente se potrivește.
"Bine ați venit, boieri mari!”
Aceasta este urarea cu care ești întâmpinat încă de la intrarea în magazinele Târgul Domnesc și, de cum ai trecut pragul, te simți, într-adevăr, un boier, căci ești întâmpinat cu voie bună și prietenie. Amabilitatea și atenția prevenitoare cu care gazdele te înconjoară te ajută să te familiarizezi ușor cu ceea ce vezi și să te simți - nu la cumpărături, ci în vizită la niște prieteni, ori la vreo bunică ardeleancă, de pe lângă Sibiu ori Sighișoara. Mobilierul pictat săsește, micile obiecte decorative din lemn, coșărgile împletite, ce țin locul coșurilor de cumpărături, și chiar și lumina care se multiplică generoasă în toate culorile pământului, în zecile de borcănele aliniate, toate acestea te fac să vrei să revii cât mai des la Târgul Domnesc. Explicația acestui secret am aflat-o mai târziu, după ce am cercetat cu luare aminte toate rafturile și mărfurile înșirate. M-a ajutat Andreea Arbănașu, cea care alături de soțul ei a gândit și a proiectat acest lanț de magazine.
Secretul unui succes
"Nu e cine știe ce secret în spatele acestei afaceri de familie. În schimb, muncă, seriozitate și profesionalism din plin. Totul a pornit acum 4 ani, când copilul nostru a început școala și când ne-am trezit în fața unei situații cu care se întâlnesc toți părinții: «Ce-i punem de mâncare la școală? Ce să alegem mai bun, mai sănătos, mai potrivit pentru vârsta lui, din ceea ce găsim în magazine?». Eu sunt medic și cunosc pericolele la care suntem expuși în cazul unei alimentații greșite, pericole care sunt mult mai mari în cazul copiilor. Am început și eu, și soțul meu să citim și să ne interesăm tot mai mult de ceea ce înseamnă hrană naturală, alimente ecologice, ingrediente bio. Ne-am dat seama că acestea sunt produsele de care va fi interesată tot mai mult lumea în viitorul imediat și am trecut de la dorința de a-i oferi copilului hrana potrivită, la o privire mai amplă asupra pieței, ceea ce ne-a și permis apoi să începem această afacere. Am mers în străinătate, la Nürenberg, în Germania, unde se organizează anual târgul "BioFach”, cel mai mare pentru cei interesați de produse bio, târg la care se adună peste 2.500 de expozanți din toată lumea. Ne-am informat, cum se spune, de la sursă, pentru că am vrut de la început să facem un lucru de calitate, sigur și pentru clienți, și pentru afacerea noastră, pe care o construim gândind mereu în perspectivă, nu urmărind neapărat un câștig imediat.
- Ce ați adus nou pe piața magazinelor de acest tip?
- Am gândit de la început magazinul ca pe un fel de băcănie în care oamenii să găsească de la mărfuri alimentare, până la detergenți și cosmetice. Am încercat să particularizăm, să ne diferențiem de alții prin faptul că am vrut ca în permanență clienții noștri să fie bine informați asupra mărfurilor care li se oferă. De aceea, colegii noștri care se ocupă de vânzare știu și pot să dea toate explicațiile necesare, mai ales atunci când este vorba despre produse care au intrat de curând pe piața românească. La peste 60% dintre produsele noastre oferim pliante și materiale explicative pentru folosire. Apoi, am căutat produsele. Noi nu avem în țară produse certificate bio, dar avem produse ecologice, am umblat prin țară, am vizitat făbricuțe și am vrut să vedem, la sursă, cum sunt preparate produsele pe care le oferim clienților noștri, am mers și am vizitat aproape fiecare colaborator ale cărui produse le avem în magazin și am asistat chiar și la procesele de producție. Ne-a interesat igiena locului, dar și rețetele, ca să fim siguri că ceea ce oferim este exact cum ne-am dorit, adică o marfă sănătoasă, pentru că este produsă într-un loc curat, prin metode care nu distrug calitățile hrănitoare și, mai ales, fără adăugare de conservanți, aditivi și amelioratori de gust. Căutând posibile surse de aprovizionare în zona Ardealului, pe lângă Sibiu, am descoperit și frumusețea mobilierului pictat, și așa ne-a venit ideea cu mobilarea magazinelor. Mobilierul nostru este realizat de meșteri din Cisnădioara, este lucrat numai în culori și lacuri non-alergice. Pot să vă spun, tot ca o dovadă a atenției față de clienții noștri, că până și tușul cu care aplicăm sigla magazinului pe pungile noastre este non alergic. Sloganul pe care-l avem afișat la intrarea în magazinele noastre este "Bine ați venit, boieri mari!” Ne-am gândit să-i răsfățăm pe clienții noștri cu acest apelativ, de boieri. Boierimea, adevărata boierime, era și este o categorie socială bine informată, educată, era în topul societății, nu neapărat financiar, ci, în primul rând, cultural. Așa am gândit și noi magazinele, ca pe niște târguri la care să participe micile sau marile comunități ale cartierelor bucureștene, locuri în care să găsească marfă de calitate cei informați, preocupați de buna lor stare de sănătate, și toate acestea într-o atmosferă specială, tocmai bună pentru a lega prietenii.
- Și ce-i învățați pe prietenii dvs., clienții consumatori?
- Ce înseamnă dietă, ce înseamnă alimentație sănătoasă, suplimente alimentare, ce înlocuitori putem folosi, mai ales în alimentația copiilor (de exemplu, făina de roșcove poate înlocui cacao, în cazul copiilor mici sau alergici la cacao), care e diferența dintre un produs eco și unul bio (cel bio are toate certificatele necesare, începând de la certificarea solului, până la aceea a fabricii în care se produce, în vreme ce produsul eco este unul de tranziție, în sensul că poate ajunge la parametrii bio, dar nu are certificatele necesare). Îi mai învățăm pe clienții noștri că, pe termen lung, bio nu înseamnă neapărat scump, având în vedere beneficiile pentru sănătate. Ca o glumă, produsele bio sunt ieftine pentru ministerul sănătății, pentru că pe termen lung scad cheltuielile cu îmbolnăvirile. De la 1 februarie, vrem să implementăm conceptul "Sănătos și accesibil”, printr-o campanie de ieftinire a produselor, vrem să ajungem să fim cei mai ieftini de pe piața produselor naturale. Și, nu în ultimul rând, îi învățăm să aprecieze produsele autohtone, vrem să-i promovăm pe producătorii autohtoni de produse organice. Aceasta s-a dovedit a fi cea mai bună alternativă în cazul mezelurilor și al lactatelor, produse al căror termen de expirare redus nu ar fi garantat profitabilitatea importurilor și nici siguranța unor produse proaspete pentru clienți.Un alt beneficiu direct pentru client este, în acest caz, prețul acceptabil al produselor de proveniență locală, comparativ cu cel al specialităților importate. Tot în acest sens, am deschis și la Bran un magazinaș, în care se promovează doar produse românești, cele mai multe achiziționate din zonă.
Tocmai pentru că știm cât de mult contează timpul, vă invităm și pe dvs. în magazinele noastre. Veți găsi la un loc marfă de calitate, atmosferă bună și prieteni de nădejde care să vă îndrume pentru a fi sănătoși.