Un simplu click pe care îl facem pe un site e, astăzi, automat, o informaţie despre noi, memorată de serverele proprietarilor site-ului pe care ne aflăm, iar de acolo ajunge, nici nu ne putem imagina unde: la organizaţii guvernamentale, la firme care vor să ne facă să cumpărăm un produs sau altul, ori la un duşman care vrea musai să ştie cu ce ne ocupăm noi în timpul liber. Îţi plac ceasurile de mână sau eşti fanul unei mărci de pantofi sportivi şi intri pe paginile de Internet ale respectivelor firme, pentru a vedea ce mai e nou? Din acel moment, poţi fi sigur că oriunde vei căuta informaţii pe Internet, reclamele la acele firme sau la producători de produse similare te vor urmări peste tot. Pentru că, odată accesat unul dintre acele site-uri, bazele de date la care sunt conectaţi giganţi precum Google, Yahoo! sau Facebook au memorat pe loc informaţia: eşti, deja, pentru ei, un potenţial cumpărător de ceasuri sau de pantofi sport. Mai trebuie doar ca insistentele reclame să te prindă într-o zi bună şi să te facă să decizi că, într-adevăr, ai nevoie să faci acele cumpărături. Dacă ai cu adevărat nevoie de ele, chiar nu mai contează!
Mai grav este, însă, că acest "portret-robot” pe care motoarele de căutare ni-l creează pe seama istoricului nostru de navigare pe diverse site-uri, cu intenţia de a ne da, din vasta informaţie de pe Internet, doar ceea ce ne dorim, sfârşeşte prin a ne face, practic, captivii propriei noastre compulsivităţi online şi, mai mult chiar, a imaginii caricaturale pe care şi-au făcut-o despre noi nişte computere. Ai opţiuni de dreapta şi ai prieteni pe Facebook care îţi împărtăşesc viziunea politică? Doar informaţiile de la ei le vei vedea pe Facebook, nu şi părerile unui amic de stânga, a cărui optică asupra actualităţii te-ar interesa, totuşi. Internetul a decis că eşti de dreapta şi nu îţi va mai arăta ce crede stânga! Apoi, un lucru pe care puţini îl ştiu sau şi-l imaginează: doi oameni diferiţi care caută pe Google după aceeaşi expresie vor obţine rezultate diferite! Şi cine decide asta, nişte computere?
De fapt, spun specialiştii, acestea sunt marile capcane ale Internetului de azi: îngrădirea sensibilităţii şi a creativităţii. Dându-ne doar lucruri previzibile, personalizarea Internetului distruge balanţa dintre libertatea de gândire şi concentrare, care ne face, de fapt, creativi. În epoca noului Internet, noi nu mai suntem utilizatori, suntem produse. Ni se dă doar ceea ce dorim, pentru a ni se stimula dorinţa de cumpărare, şi ni se blochează accesul spre diversitate, spre pluralism, spre dezbatere. Adică, exact valorile în jurul cărora, acum câteva decenii, lua fiinţă Internetul.